30 Days of Night

26-08-2008

7.5

30 Days of Night (DVD)

Het stadje Barrow is gelegen in het altijd koude Alaska. Elk jaar wordt het stadje 30 dagen lang in het donker gehuld. Eben Oleson (Josh Hartnett) is de plaatselijke sheriff en samen met zijn collega’s probeert hij ervoor te zorgen dat de overgang naar de donkere periode zo soepel mogelijk verloopt. Waar hij echter niet op gerekend had, is dat zijn woonplaats dit jaar wordt bezocht door een bloeddorstige groep bloedzuigers. De komst van de vampiers wordt al min of meer aangekondigd door een vreemde zwerver, maar Eben is pas echt overtuigend als er meerdere doden beginnen te vallen. De bloedzuigers hebben vrij spel, aangezien het niet donker wordt, en de inwoners van Barrow moeten dan ook allemaal uit hun handen zien te blijven. Dit blijkt een moeilijke opgave, maar de inwoners zijn gewend aan het koude weer en kennen de stad bovendien als hun broekzak. Een harde en bittere strijd ontstaat tussen de levenden en ondoden, wie zal er als winnaar uit de bus komen?

30 Days of Night is gebaseerd op de gelijknamige graphic novel van schrijver Steve Niles en tekenaar Ben Templesmith. Het verhaal van dit stripboek wordt vrij nauwgezet gevolgd en het gegeven is dan ook erg interessant. Het moet gezegd worden, 30 Days of Night bevat genoeg interessante momenten, maar ook genoeg die het niveau van de prent naar beneden halen. Het begin is veelbelovend als de eerste slachtoffers beginnen te vallen. Dit is op knappe wijze gemaakt en de bloedzuigers blijven lange tijd buiten beeld. Dit stuk is ook veruit het spannendst, maar halverwege zakt het tempo in en hiermee ook het niveau. Wanneer de vampiers eenmaal in de stad aanwezig zijn en in volle glorie te aanschouwen zijn, verandert de film in een typisch “hide and seek” verhaal. De mensen sluiten zichzelf op en proberen dus zo min mogelijk geluid te maken om niet in de handen van de bloedzuigende moordenaars te vallen. We krijgen door middel van tijdsaanduidingen te zien dat hier meerdere weken overheen gaan, maar als kijker krijg je niet echt het gevoel dat de mensen al weken opgesloten zitten. Alleen de baard van Josh Hartnett wordt steeds langer, maar dit gegeven wordt dus wat zwak uitgewerkt. Zoals gezegd zakt de spanning in dit gedeelte van de film ook weg en helaas komt dat ook niet echt meer terug. Ook het einde kan hier niet veel aan veranderen, hoewel dit einde verrassender is dan veel andere films uit het genre. 30 Days of Night is een horrorfilm en wel één over vampiers. Bloed is dus een belangrijk bestandsdeel van het verhaal en gelukkig vloeit dat in overvloed. Er zitten enkele bloederige scènes in het geheel, maar helaas blijft ook vaak de gedachte hangen dat er flink is geknipt in de film. Veel van de brute momenten spelen zich net iets te vaak buiten beeld af of een shot verspringt net op het moment dat er iets smerigs staat te gebeuren. Neem bijvoorbeeld de scene waarin de sheriff een vampier van zijn hoofd ontdoet door middel van een hakbijl. Van het echte hakken is niets te zien, we zien alleen het resultaat en dan ook nog op enige afstand. Het nekbijten van de indringers is vaak wel in beeld te zien, met alle bloederige gevolgen van dien. Gelukkig valt er ook nog iets positiefs te melden over de prent, namelijk dat het uiterlijk prima verzorgd is. Het stadje Barrow oogt verlaten en de film is fraai in beeld gebracht. Ook het rode bloed op de witte sneeuw geeft een mooi effect en de vampiers zien er zowel afschrikwekkend als knap gemaakt uit. Hun gezichten zijn digitaal bewerkt wat hen een soort beestachtig uiterlijk geeft. Alleen de leider van het stel ziet er dan weer vrij normaal uit, met alleen zwarte ogen en de bekende puntige tanden. Waarom dit gedaan is wordt niet helemaal duidelijk, maar vaak is het zo dat juist deze leider het engst van allemaal moet zijn. Als laatste kunnen we nog zeggen dat de acteurs allemaal een prima rol neerzetten. Hoofdrolspeler Josh Hartnett speelt eigenlijk bijna altijd zichzelf, maar hier weet hij te overtuigen, hoewel hij wel wat jong is als sheriff. Ook de rest van de cast, inclusief Danny Huston die de vampierleider speelt, weet te overtuigen. 30 Days of Night is een dus een film geworden die gemengde gevoelens oproept. Aan de ene kant is het verhaal heel interessant, maar wordt het allemaal wat matig uitgewerkt. Het idee dat er meer in had gezeten blijft overheersen, maar de prent voldoet nu prima als voer voor een avondje ongestoord kijken naar een bloederige film.

Dutch Filmworks heeft 30 Days of Night op DVD en Blu-ray Disc uitgebracht. Onze recensie van de Blu-ray Disc is hier te lezen.

Genre: Horror, Thriller
Speelduur: 108 min
Verpakking: Steelbook
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
EAN: 8715664053126

• TV Spots
  • Behind the Scenes
  • Photo Gallery
  • Featurettes
  • Production Diary
  • Liner Notes
  • Film Clips
  • Interview: Cast & Crew

Het uiterlijk is één van de sterkste punten van deze film en de 2.40:1 anamorfe transfer weet een fraai plaatje op je scherm te toveren en het uiterlijk goed tot zijn recht te laten komen. Een prent die zich afspeelt tijdens 30 dagen nacht is uiteraard vrij donker van aard, maar alle scènes zijn prima te volgen. De film is vrijwel geheel geschoten in Nieuw-Zeeland en door middel van computereffecten is het winterse landschap op het beeld getoverd. Dit is erg geloofwaardig gedaan en dit geeft het geheel een realistisch tintje. Het kleurenpalet oogt vrij somber met veel donkere kleuren. Rood is uiteraard één van de fellere tinten, dit door het vele bloed in de film, en deze kleur wordt lekker fel weergegeven en goed verzadigd. Ook de huidtinten zien er natuurlijk uit. Het zwartniveau is ook prima, evenals het contrast. Filmgrain is aanwezig, maar niet in die mate dat het storend wordt. Soms is er wat lichte aliasing te zien, verdere artefacten komen niet voorbij.
De film is verdeeld in 12 hoofdstukken, de optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk leesbaar met een prettig ogend lettertype.

Op de uitgave zijn twee audiotracks te vinden in de originele Engelse taal, namelijk een DTS 5.1 track (754 kb/s) en een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s). Over het geluid valt eigenlijk vrij weinig te vertellen, alleen dat beide tracks uitstekend klinken. Het geluidsbeeld wordt prima verdeeld over alle aanwezige kanalen en beide tracks klinken erg dynamisch en ruimtelijk. Dit is vooral het geval tijdens de actiescènes, waarbij de surrounds regelmatig gebruikt worden voor het weergeven van effecten. De overige kanalen laten ook een prima scheiding horen en de effecten lijken soms van allerlei kanten te komen. Het geluid klinkt dan ook erg natuurlijk en geluiden komen uit de richting waar ze in de film afspelen. De dialogen zijn goed te volgen en klinken helder. Ze komen netjes uit de centerspeaker en de frontspeakers laten de muziek horen. Het LFE kanaal voorziet het geluid van extra impact en ondersteund de muziek en actiescènes met een mooi diep laag. Zoals gezegd klinken beide tracks erg goed, de DTS track krijgt zoals wel vaker een lichte voorkeur. Hier is iets meer detail in het hoog te horen, een betere scheiding van de kanalen en klinkt het laag beter gedoseerd.

De menu’s worden anamorf weergegeven in het formaat 2.35:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Deze uitgave wordt geleverd in een fraaie steelbook en bestaat uit twee schijven. Vrijwel alle extra’s zijn te vinden op de tweede schijf, alleen het audiocommentaar is uiteraard op schijf één te vinden. Ook zijn er hier enkele trailers van andere Dutch Filmworks te vinden.

Acteurs Josh Hartnett, Melissa George en producent Rob Tapert leveren commentaar tijdens de film en leveren een commentaar af dat interessant en leuk is om naar te luisteren. Tapert voorziet de kijker van technische informatie over het maken van de film en Hartnett en George vertellen iets over het echte opnemen van de film. De drie hemelen de film niet alleen op, maar zeggen ook eerlijk als iets beter had gekund en dit is iets wat nogal ontbreekt bij commentaren.

Film Clips (9 min.)
Hier zijn elf scènes uit de film terug te kijken, alleen met letterboxed beeld en slechts 2.0 geluid. Het nut van deze extra’s ontgaat ons enigszins.
Het beeld is 2.35:1 letterboxed en het geluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Liner Notes
Zeven tekstschermen met achtergrondinformatie over de film.
Het beeld is 2.35:1 anamorf en er is geen geluid aanwezig.

Photo Gallery
Tien afbeeldingen uit de film. Het beeld is 2.35:1 anamorf en er is geen geluid aanwezig.

Interview: Cast & Crew (12 min.)
Zes korte interviews met leden van de cast en crew. De geïnterviewden zijn acteurs Josh Hartnett, Melissa George, Danny Huston, Ben Foster, regisseur David Slade en Proffesor Thomas J. Garza. De interviews zijn zogenaamde soundbytes waar de vraag als tekst in beeld te lezen is en waar de betrokkenen op reageren.
Het beeld is 1.78:1 letterboxed en het geluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Behind The Scenes (5 min.)
Een kijkje achter de schermen tijdens de opnames van de film. Er is geen uitleg over de beelden die we zien, maar we kijken dus echt als het ware over de schouder van de crew mee tijdens het maken van de film.

Featurettes (49 min.)
Deze extra bestaat uit een aantal featurettes die ons een blik achter de schermen geven. Het betreft negen featurettes die allemaal een eigen onderwerp hebben. Het beeld bij allen is 1.78:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s). Het gaat om de volgende featurettes:

Pre-Production (7 min.)
Hier zien we de makers vertellen hoe het verhaal van de comic vertaald wordt naar het grote scherm.

Production Design/Building Barrow (4 min.)
De naam zegt het al, hier staat het ontwikkelen en het bouwen van de stad in de film centraal.

The Look (5 min.)
Het uiterlijk van de film is erg belangrijk voor de makers en hier krijgen we te zien hoe dit uiterlijk tot stand is gekomen. De makers vertellen over verschillende stijlkeuzes die ze gemaakt hebben.

Blood, Guts & The Nasty #@$&! (6 min.)
Een kijkje in de keuken van de effecten, zoals het vele bloed en afgehakte lichaamsdelen.

Stunts (6 min.)
Het voorbereiden en uitvoeren van enkele stunts staat in deze featurette centraal.

The Vampire (5 min.)
Hier krijgen we te zien hoe het uiterlijk van de vampiers in de film tot stand is gekomen en we zien de acteurs oefenen in het lopen en het uiten van verschillende gezichtsuitdrukkingen.

Night Shoots (5 min.)
Vrijwel de gehele film is in de avond en ’s nachts opgenomen en de makers vertellen welke gevolgen dit heeft voor de productie.

Casting (5 min.)
Deze featurette behandelt, zoals de naam al doet vermoeden, het invullen van alle rollen door de verschillende acteurs.

Vampire Story (4 min.)
Een blik terug in de tijd en het ontstaan van de verschillende verhalen en legendes over vampiers.

730 Days Of Night – A Production Diary (24 min.)
We volgen regisseur David Slade tijdens het maken van de film, waaronder de voorbereidingen, het schrijven van het script, het opnemen van de film en het afronden ervan zoals het toevoegen van de effecten. Interessant om te zien wat er allemaal komt kijken bij het maken van een film zoals deze.
Het beeld is 1.78:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

TV Spots (3 min.)
Zes trailers gemaakt voor televisie. Het beeld is 1.78:1 letterboxed en het geluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

De originele bioscooptrailer van deze film en vijf trailers van andere Dutch Filmworks uitgaven.

Barrow is gelegen in Alaska en elk jaar wordt het stadje 30 dagen lang in donker gehuld. De inwoners bereiden zich voor op de donkere periode, maar dit jaar krijgen ze bezoek van een groep reizigers die ze liever niet voorbij hadden zien komen. Het betreft namelijk een groep vampiers die dankbaar gebruik maken van de duisternis en langzaam maar zeker de gehele stad afslachten. De resterende inwoners verstoppen zich, maar de aanhoudende kou en het gebrek aan eten, dwingt hen de vampiers te confronteren. 30 Days Of Night is gebaseerd op een comic met een heel interessant uitgangspunt. Het geheel ziet er ook prachtig uit, maar is helaas wat minder goed uitgewerkt. De prent begint prima, maar zakt halverwege in. De spanning is dan niet echt meer aanwezig en het verstrijken van de tijd wordt niet goed uitgewerkt. De film bevat redelijk wat gore en bloed, maar soms zijn veel momenten buiten beeld gelaten. Deze 2 Disc DVD heeft een goede beeld en geluidskwaliteit en er zijn een reeks extra’s aanwezig die verschillend van kwaliteit zijn. Leuk om een keer te kijken, vooral voor horrorfans, maar echt veel herkijkwaarde heeft de film niet.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.