Unbreakable

28-08-2008

8.4

Unbreakable (Blu-ray)

Het leven van David Dunn (Bruce Willis), beveiligingsbeambte in een football stadion, verloopt niet zonder zijn problemen. Hij worstelt vooral met de problemen van zijn gezin, bestaande uit zijn vrouw en zoontje. Nadat David als enige een verschrikkelijk treinongeval overleeft – zonder ook maar een schrammetje op te lopen – ontmoet hij de mysterieuze stripboekverzamelaar Elijah Price (Samuel L. Jackson). Deze zonderlinge figuur heeft voor het overleven van David een verklaring, die David’s leven op zijn grondvesten doet trillen. David is echter niet zonder meer bereid de vergezochte verklaring te accepteren, die verstrekkende gevolgen voor hem en zijn gezin zal hebben...

Met de thriller The Sixth Sense werd in 1999 de naam van regisseur M. Night Shyamalan voorgoed bijgeschreven op de lijst van Hollywood’s meest belovende regisseurs. Het grote succes van The Sixth Sense deed het filmminnend publiek met hoge verwachtingen reikhalzend uitkijken naar Shyamalan’s volgende project. Toen bekend werd dat in zijn volgende film de hoofdrollen weggelegd waren voor de gerespecteerde Samuel L. Jackson en (wederom) Bruce Willis waren de verwachtingen nog hoger hooggespannen. Maar ondanks dat Unbreakable wederom een knap gemaakte M. Night Shyamalan film is, werd de film in het algemeen kritisch ontvangen. Kritisch, omdat direct een vergelijking met het verrassende The Sixth Sense werd gemaakt. De teleurstelling die dan vaak geuit werd is op zich niet zo vreemd. Als kijker heb je met The Sixth Sense een verwachting gekregen en bekijk je Unbreakable met diezelfde verwachting. Daarbij heeft Unbreakable dezelfde opzet met eveneens weer een verrassend einde. Maar omdat je er nu eigenlijk op zit te wachten, werkt het ‘trucje’ minder sterk. Daarbij komt dat de impact van dit einde minder sterk is als bij The Sixth Sense. Was trouwens Unbreakable gemaakt voordat The Sixth Sense gemaakt was, dan waren de reacties ongetwijfeld anders geweest. Want beschouw je Unbreakable op zijn eigen merites, dan is het weer een zeer goede film. In basis lijken Unbreakable en The Sixth Sense wel erg op elkaar. Maar in de finesse zijn de verschillen zonder meer groot. In beide films speelt hoofdrolspeler Bruce Willis een persoon waar iets bijzonders mee is en die zoekende is. In zijn zoektocht heeft hij een tegenspeler die zijn zoektocht richting geeft. In Unbreakable wordt deze rol gespeeld door Samuel L. Jackson, die de stripboekverzamelaar / -handelaar Elijah Price speelt. Zowel Bruce Willis als Samuel L. Jackson zetten een prachtig gespeelde rol neer. Heeft The Sixth Sense een lichte thriller sfeer met bijbehorende schrikeffecten, Unbreakable is veel meer een menselijk drama. Al heeft deze film ook een paar schrikmomenten. De film heeft een laag tempo, waarbij veel aandacht is besteed aan de sfeer. Met aangepast kleurgebruik en minder gewone camerastandpunten weet regisseur M. Night Shyamalan ook nu een aparte sfeer op te roepen. Het verhaal van Unbreakable is, ondanks het langzame tempo, minstens zo bijzonder en verrassend. Heel subtiel zijn in de dialogen allerlei verwijzingen gemaakt naar andere films, filmcarrières of anderszins. En het is geen toeval dat het stripboek zo’n nadrukkelijke rol speelt in de film. Meer hierover is teveel de clou van de film weggeven. Zoals gebruikelijk heeft regisseur M. Night Shyamalan ook nu een kort cameo optreden in de film. Unbreakable is een film die bij een tweede keer kijken nieuwe inzichten geeft. Met de Blu-ray Disc van Buena Vista kun je de film nu nogmaals gaan bekijken, maar dan in High Definition kwaliteit.

In deze recensie bekijken we de High Definition Blu-ray Disc uitgave van de film en maken we een korte vergelijking met de eerdere DVD uitgave uit 2001. De recensie van deze DVD uitgave kun je hier nog eens teruglezen.

Jaar: 2000
Speelduur: 107 min
  • DTS 6.1 ES - Frans
  • DTS 6.1 ES - Spaans
  • PCM 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Walt Disney Studios Home Entertainment
EAN: 8717418170110

• Achter de schermen
  • Stripboeken en superhelden
  • Treinstation scene vanuit verschillende hoeken
  • Nights eerste gevechtsscène

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.35:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB double layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast.

Evenals bij de Blu-ray Disc uitgave van The Sixth Sense heeft ook Unbreakable een mooi filmisch ogende beeldkwaliteit. Het beeld oogt scherper en gedetailleerder dan de DVD uitgave. Maar voor een High Definition uitgave oogt het beeld toch wel wat aan de softe kant. Dit ligt waarschijnlijk niet HD transfer, maar meer bij de bron. Het beeld is wat dat betreft consistent met de DVD uitgave. Regiseur M. Night Shyamalan maakt in deze film veel gebruik van kleur als hulpmiddel voor het neerzetten van een bepaalde sfeer. De koele blauwachtige kleuren enerzijds en roodbruine warme kleuren anderzijds. De kleuren van deze High Definition uitgave zien er zeer goed verzadigd en natuurlijk uit. De donkere scènes hebben een goed zwartniveau met een goed diepzwart. Schaduwdetail is goed. Het beeld oogt mooi schoon en is vrij van ongerechtigheden. De film is opgedeeld in 20 chapterstops. De Nederlandse ondertiteling (wit) is goed leesbaar en staat geheel in het zichtbare filmvlak geplaatst.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De originele Engelse soundtrack kun je beluisteren in Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) en ongecomprimeerd in PCM 5.1 surround (16 bit / 48 kHz – 4.6 Mb/s). De Franse en Spaanse nasynchronisaties zijn beschikbaar in Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) en in DTS-ES 6.1 Matrix (bitrate 1509 kb/s). De informatie op de cover over de audiotracks is niet geheel volledig.

Evenals bij The Sixth Sense zit ook bij Unbreakable de kracht van de soundtrack in de subtiliteit van de muziek en de filmgeluiden. Gelukkig heeft Buena Vista ook hier gekozen voor een ongecomprimeerde PCM 5.1 surroundtrack, die alle subtiele details even subtiel tot gehoor brengt. Ook de erg fraaie en sfeervolle muziek van (wederom) James Newton Howard, die weer sterk bijdraagt aan de sfeer van de film, komt via de PCM 5.1 track zeer fraai tot zijn recht. De nadruk van de soundtrack ligt op de drie voorkanalen. De surround speakers worden in split-surround (stereo) gebruikt voor de subtiele omgevingsgeluiden en de ruimtelijkheid van de muziek. Het laag gaat niet extreem diep door, maar dat is in deze film ook niet nodig. De dialogen komen zoals gebruikelijk via de centerspeaker en zijn prima te volgen.
De Dolby Digital track is dankzij de hogere bitrate en de afwezigheid van de PAL speedup een lichte verbetering ten opzichte van de DVD uitgave. De ongecomprimeerde PCM 5.1 surroundtrack weet door een veel betere detaillering in het hoog de soundtrack beter het mysterieuze karakter te geven. Het surround gevoel is daarbij beter en de subtiele geluidjes komen nog beter tot hun recht.

De Blu-ray Disc begint met een waarschuwing dat het laden van de schijf met de menuopties enige tijd kan duren. Daarna volgen de gebruikelijke HD trailers van Buena Vista Blu-ray Disc uitgaven. De Blu-ray Disc maakt gebruikt van pop-up menuschermen, waarbij het menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. De film wordt dan in een klein venster rechtsboven in het scherm getoond. De extra’s zijn uitgebreider dan van de eerdere DVD uitgave van de film. Alle extra’s zijn in 480p NTSC beeldresolutie. De extra’s zijn Nederlands ondertiteld.

Achter de schermen (14 min)
Standaard making of documentaire met de bekende achtergrondinformatie bij de filmproductie, de kijkjes op de set, de interviewfragmenten en de filmfragmenten. Let op dat bepaalde delen van het plot hierin al worden getoond.

Stripboek en superhelden (19 min)
Een featurette over het fenomeen stripboek en de striphelden en de invloed die deze lectuur op de (Amerikaanse) maatschappij heeft gehad.

Treinstation-scène: vanuit verschillende hoeken (4 min)
Een bepaalde scène waarin je kunt switchen tussen verschillende storyboard en de uiteindelijke filmversie.

Deleted scenes (29 min)
Zeven scènes die om bepaalde redenen de film niet gehaald hebben. Regisseur M. Night Shyamalan geeft bij elke scène een korte uitleg. Beeldformaat is 2.35:1 en geluid is DD5.1.

Night\'s eerste gevechtsscène (3 min)
Een ‘home movie’ die M. Night Shyamalan op jonge leeftijd maakte met twee vrienden.

In Unbreakable krijgt een veiligheidsbewaker, die miraculeus een treinramp overleeft, bezoek van een bijzondere stripboekverzamelaar die hem een evenzo bijzondere verklaring geeft waarom hij het ongeluk heeft overleefd. Regisseur M. Night Shyamalan maakt met Unbreakable wederom een bijzondere film waarin aangestuurd wordt op een verrassend einde. Bruce Willis speelt (wederom) de hoofdrol met Samuel L. Jackson als tegenspeler.
Walt Disney Studios Home Entertainment heeft de film uitgebracht op Blu-ray Disc met High Definition beeld en geluid. Het beeld ziet er goed uit, al oogt het wel erg soft. De PCM 5.1 soundtrack laat de subtiele soundtrack fraai tot zijn recht komen. Deze Blu-ray Disc biedt meer extra’s dan de eerdere DVD uitgave.