Dead Pool, The

19-08-2008

6.6

Dead Pool, The (Blu-ray)

Tijdens de opnames van een horrorfilm wordt de beroemde rockzanger Johnny Squares (Jim Carrey) vermoord. De omstandigheden waaronder Johnny is gestorven duiden op een overdosis heroïne, maar Harry Callahan (Clint Eastwood) ontdekt dat er sprake is van een synthetische drug die uitwendig aan Johnny is toegediend. Als vervolgens de accountant van de regisseur van de film komt te overlijden wordt de aandacht op de filmmaker Peter Swan (Liam Neeson) gevestigd. Dan wordt via de media bekend gemaakt dat er een aantal mensen, waaronder Swan, meedoen aan een gruwelijk spel: De Doden-Lotto. De deelnemers aan The Dead Pool kiezen acht beroemdheden die op een bepaalde datum overleden zouden moeten zijn. Degene met de meeste doden is winnaar van het spel. Ook Swan, de regisseur van B-horrorfilms, doet mee aan The Dead Pool waardoor hij verdachte nummer 1 wordt. Maar is Swan wel de koele moordenaar? Op de dodenlijst die rondgaat, bevindt zich ook de naam van Harry, die door de recente arrestatie van een maffiabaas enorme bekendheid geniet. Ondertussen worden andere beroemdheden die op de lijst voorkomen vermoord totdat Harry aan de beurt is om te sterven. In een spectaculaire autoachtervolging worden Harry en zijn nieuwe Chinese partner slachtoffer van de killer. Maar de bikkelharde inspecteur overleeft de aanslag en samen met de aantrekkelijke Samantha Walker (Patricia Clarkson) gaat Dirty Harry de confrontatie met de moordenaar aan.

In 1988, vijf jaar na het vorige deel, kroop Clint Eastwood voor de laatste maal in de huid van Harry Callahan. In The Dead Pool krijgt hij te maken met een dodenlijst, waar enkele bekende mensen opstaan en waar anderen weer op kunnen wedden. Ook Harry zelf staat op de lijst, dus het vinden van de daders is deze keer van groot belang. Met wederom een nieuwe partner gaat Harry aan de slag op zijn, inmiddels welbekende, manier. Tijdens het kijken van de film voelt dit deel aan als enigszins overbodig. De prent kan dan ook moeilijk een waardige afsluiter van de reeks genoemd worden en het geheel oogt gewoon minder goed en professioneel dan de vorige delen. De regie van Buddy van Horn, tevens vriend en stuntdubbel van Eastwood, is matig en ook het script rammelt aan alle kanten. Ook van het karakter Harry Callahan is weinig meer over, zeker in vergelijking met de eerste twee delen. De actie is ruimschoots aanwezig en ook vallen er weer de nodige slachtoffers. De film oogt nog altijd vrij hard en veel doden zijn vrij overbodig. De makers hebben blijkbaar het idee dat er nu eenmaal doden moet vallen in de Dirty Harry films en daarom gaan ze flink los. De prent bevat een spectaculaire achtervolging, die enigszins lachwekkend wordt gemaakt door het feit dat Dirty Harry achterna gezeten wordt door een radiografisch bestuurbaar autootje. De scène wordt vaak vergeleken met de achtervolgingen uit Bullit, maar lijkt nu soms eerder op een parodie dan op een hommage. Eastwood speelt de rol op zijn bekende manier, maar gaandeweg het verhaal gebeuren er de nodige zaken die niet kenmerkend zijn voor Dirty Harry. De harde rechercheur heeft ook weer eens een nieuwe partner, een vast gegeven door de reeks heen. Deze keer wordt deze rol neergezet door Evan C. Kim en hij zet een prima rol neer. Over het optreden van Eastwood valt eigenlijk weinig te zeggen wat al niet eerder gezegd is. Hij heeft Harry Callahan helemaal in de vingers, hoewel het wel duidelijk wordt dat hij klaar was met het spelen van deze rol. In deze film wordt hij verleidt door een vrouwelijke journalist die een verhaal los wil krijgen van onze held. Het laat al raden dat ze weinig geluk hiermee al oogsten, het verleiden van Dirty Harry Callahan is nou eenmaal niet de makkelijkste bezigheid. Naast deze rollen zien we nog twee acteurs voorbij komen die aan het begin van hun carriere stonden ten tijde van deze film. Zo komt onder andere Jim Carrey langs met een vrij korte rol, maar een grotere rol is weggelegd voor Liam Neeson. Hij speelt een verdorven regisseur van horrorfilms die meedoet met de Dead Pool. Hij laat hier al zien veel talent te hebben en speelt zijn rol ruim voldoende.
The Dead Pool is de vijfde en laatste film in de Dirty Harry reeks. De prent kan geen passende afsluiter genoemd worden, aangezien het niveau van de eerdere delen niet gehaald wordt. Het script is rommelig en zwak geschreven en het geheel oogt goedkoper dan zijn voorgangers. Een krappe voldoende voor deze film en feitelijk alleen omdat we hier te maken hebben met film uit deze reeks. Voor de fans die hun collectie compleet willen maken, echter verplichte kost.

Warner heeft The Dead Pool eerder op DVD uitgebracht als onderdeel van de Clint Eastwood Collection. Onze recensie van de film op DVD is hier te lezen als onderdeel van de gehele Dirty Harry boxset.

Genre: Actie, Misdaad
Jaar: 1988
Speelduur: 91 min
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 1.0 - Duits
  • Dolby Digital 1.0 - Frans
  • Dolby Digital 1.0 - Italiaans
  • Dolby Digital 1.0 - Portugees
  • Dolby Digital 1.0 - Spaans
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
EAN: 7321906156831

• The Craft Of Dirty Harry

De Blu-ray Disc uitgave heeft een 1.78:1 beeldformaat. Het beeld op deze Blu-ray Disc heeft een resolutie van 1920*1080p, waarbij het beeld progressief opgebouwd is. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB dual layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 videocodering. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. De speelduur van de film op deze Blu-ray Disc is 91 minuten tegenover 87 minuten op de DVD.

De vorige delen hadden allemaal een beeldformaat van 2.40:1, maar The Dead Pool komt met een transfer in het formaat 1.78:1. Dit is een kleine afwijking van het originele formaat van 1.85:1. De kwaliteit van de transfer is echter wel vergelijkbaar en dan vooral met zijn voorganger, Sudden Impact. Ook hier weer een gerestaureerd beeld dat een flinke stap voorwaarts is ten opzichte van de DVD uitgaven. Het beeld laat meer detail zien, zowel in de voorgrond als achtergrond, en de scherpte is ruim voldoende. Toch zijn er de nodige softe momenten aanwezig, maar deze lijken eerder door de manier van filmen veroorzaakt te worden. De kleuren komen goed verzadigd over en het aantal kleurschakeringen is toegenomen. De donkere scènes zijn goed te volgen en het zwartniveau laat een mooi diep zwart zien. Wederom een prima beeldkwaliteit die deze al wat oudere film er weer als nieuw uit laat zien.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Op het gebied van geluid krijgen we weer twee audiotracks voorgeschoteld in de originele Engelse taal, namelijk een Dolby TrueHD 5.1 track (48kHz/24-bit) en een standaard Dolby Digital 5.1 track (640 kb/s). De tracks richten zich op de voorste kanalen, waarbij de dialogen goed hoorbaar uit de centerspeaker komen. De frontspeakers laten de muziek en overige geluiden horen. Hier is een breed stereogeluid te horen, waarbij een goed scheiding van de twee kanalen hoorbaar is. Regelmatig horen we geluiden links of rechts uit de speakers komen. De surrounds laten de effecten horen en dit in split-surround. Aangezien deze film het laatst gemaakt is van de reeks, heeft deze ook de meeste activiteit in de achterste speakers. Geweerschoten en omgevingsgeluiden worden natuurlijk weergegeven. Het LFE kanaal ondersteunt vooral de schoten en ontploffingen met een redelijk diepgaand laag. Dit is uiteraard niet te vergelijken met recente films, maar het geeft het geluid toch iets meer impact. De tracks klinken verder mooi helder en beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig. De Dolby TrueHD track krijgt de voorkeur boven de Dolby Digital track, aangezien hier meer detail te horen is en het geluid voller klinkt.

Na het invoeren van de schijf in je speler wordt direct met de film gestart. Er is geen hoofdmenu aanwezig en alle instellingen zijn te regelen via een pop-up menu. Dit menu wordt over het actieve beeld weergegeven zonder de film te onderbreken. Aan het einde van de film schakelt de schijf naar een menu voor de extra’s. Alle extra’s worden weergegeven in 480i/p.

Producent David Valdes en cameraman Jack N. Green leveren commentaar tijdens de film. De twee halen herinneringen op aan het maken van de film en hoe het was om onder andere met Clint Eastwood te werken. Verder krijgen we enkele feitjes te horen, maar er vallen regelmatig stiltes wat het commentaar minder interessant maakt om naar te luisteren.

The Craft Of Dirty Harry (21 min.)
In deze recente documentaire kijken makers van de Dirty Harry films en andere mensen uit de filmwereld naar de reeks en dan in het bijzonder naar hoe de films gemaakt zijn. De regie, muziek, editing en camerawerk komen onder andere aan bod en dat maakt deze kijk op de reeks een meer technische aangelegenheid.

Trailers van alle vijf de Dirty Harry films.

In het vijfde en laatste deel uit de serie krijgt Harry Callahan te maken met een dodenlijst. Hierop zijn de namen van enkele bekende mensen te vinden, waaronder Harry zelf. Een groep andere mensen kan bieden op deze namen en in het bijzonder wanneer zij komen te overlijden. Wanneer de eerste paar namen al van de lijst geschrapt kunnen worden, blijkt dat Harry en zijn partner haast moeten maken om niet zelf aan het rijtje doden toegevoegd te worden. De film kan niet een passend afsluiter genoemd worden, hierover is het niveau, vooral in vergelijking met de eerdere delen, te laag. De regie is rommeling, evenals het script en er zijn diverse momenten die niet lijken te passen in een Dirty Harry film. Er is echter genoeg actie aanwezig om de verstokte fan te plezieren en ook het optreden van Eastwood zorgt ervoor dat deze prent een nipte voldoende scoort. Beeld en geluid zijn wederom dik in orde, net zoals we gewend zijn van de eerdere delen op Blu-ray Disc. Het aantal extra’s is wederom wat mager, maar de fans zullen blij zijn met deze film hun Dirty Harry collectie compleet te maken.