Vosje en het Meisje, Het / The Fox and the Child

19-08-2008

8

Vosje en het Meisje, Het / The Fox and the Child (DVD)

Op weg naar school fietst een jong meisje (Bertille Noël-Bruneau) langs een oude, dode boom, waar ze een jonge vos ziet. Ze kijkt gefascineerd toe en probeert naar het vosje toe te gaan, maar die rent van schrik weg. Het meisje keert na school meteen terug naar de boom in de hoop het vosje er weer te zien. Helaas blijft die weg. Het meisje laat zich niet van haar stuk brengen en keert de volgende dag terug. Na lang wachten en veel geduld hebben weet het meisje met een trucje het vosje naar zich toe te lokken. Langzaamaan begint het vosje te wennen aan het meisje. Binnen afzienbare tijd zijn de twee onafscheidelijk van elkaar en ontstaat er een soort vriendschap. Samen beleven ze avonturen in het grote bos.

Hoe moet je deze film nu benoemen? In het Nederlands heet het Het Vosje en het Meisje, in het Engels The Fox and the Child, maar de originele titel is Le Renard et L’Enfant. Op de DVD wordt de Nederlandse titel groot aangegeven, dus laten we het daar hier maar op houden. Regisseur van de film is de Fransman Luc Jacquet, die wereldwijde faam verwierf met zijn documentaire March of the Penguins. Ook in Het Vosje en het Meisje spelen dieren een grote rol. De hoofdrol is voor een vos, maar ook ander klein wild maakt z’n opwachting. Het menselijke deel wordt beperkt tot Bertille Noël-Bruneau, een jong meisje met een guitig gezicht, dat wat naïef overkomt. Soms is ze iets te giechelig, wat haar dan een beetje truttig maakt. De laatste hoofdrol wordt “gespeeld” door de prachtige natuur. De film is opgenomen in Frankrijk, in het Nationaal Park Arbruzzes in Italië en in Roemenië. De prachtige herfstkleuren en het golvende landschap maken het beeld een lust voor het oog. De film is niet alleen voor kinderen. Door de poëtische inslag is de film ook zeker geschikt voor volwassenen. Voor de allerkleinsten is het misschien zelfs wel te eng, met dreigende wolven en een agressieve beer.
Het Vosje en het Meisje is de eerste speelfilm van regisseur Jacquet. Hij heeft zijn sporen verdiend als documentairemaker, vooral over dieren. Die ervaring kwam hem goed van pas bij het maken van zijn speelfilm. Veel geduld en een flexibele insteek zijn belangrijk bij het maken van zo’n film. Deze heeft wat raakvlakken met Jean-Jacques Annaud’s The Bear en Two Brothers, waarin ook dieren in de wilde natuur de hoofdrol spelen.
Het Vosje en het Meisje is een sprookje over een meisje dat een vos ontmoet. En zoals bij bijna alle sprookjes het geval is heeft ook deze film een moraal. Aan het einde van de film komt die nadrukkelijk naar voren. Zolang mens en dier in harmonie leven is er weinig aan de hand, maar op het moment dat bij de mens zijn overheersingsinstinct begint te werken gaat het mis. Het is beter dat we de natuur z’n gang laten gaan. Dan kunnen we er meer van genieten dan wanneer we de natuur onze wil op willen leggen. De toevoeging van deze moraal maakt de film er echter niet beter op. Het heeft nu een boodschap en het is te hopen dat de mensheid er wat van leert, maar de film zou zonder deze boodschap een idyllischere toon hebben gehad, waarbij je aan het eind van de film met een prettiger gevoel zou achterblijven. Ondanks dit beetje belerende slot is het toch een leuke, lieve film voor jong (niet te) en oud.

Genre: Fantasy, Jeugd
Speelduur: 92 min
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504072895

• Also Available

De film staat in het originele beeldformaat van 2.35:1 anamorf op de DVD. Geen beschadigingen of vuiltjes zijn er te zien, zoals je mag verwachten van een recente film. De kwaliteit van het beeld is uitstekend. De scherpte is over het algemeen erg goed. De detaillering bij de dagscènes is ook dik in orde. Zeker in het drukke bos blijft alles duidelijk te herkennen. Bij de nacht/binnenscènes is het beeld iets te donker, waarbij de detaillering en schaduwdetail meteen een stuk minder is. Dan is ook filmgrain aanwezig. De kleuren ogen fris en helder met een goede verzadiging.
De DVD is onderverdeeld in 12 hoofdstukken, die ook via het menu zijn te kiezen. De ondertiteling is prima verzorgd, waarbij er één regel in het beeldvlak staat.

Op de hoes staat dat er uitsluitend een Nederlandstalige geluidtrack op de DVD zou staan. Het is dan ook goed om te zien dat ook de originele Franstalige geluidstrack op de DVD blijkt te staan. Het betreft bij beiden een Dolby Digital 5.1, waarbij de Franstalige een bitrate heeft van 448 kb/s en de Nederlandstalige een bitrate van 384 kb/s. Op de dialoog na zijn ze identiek. Het verschil in bitrate is iets hoorbaar vanwege een betere detaillering in het Franse geluid. Het is een heel mooie, zeer ruimtelijk klinkende geluidsband. Er wordt volop gebruik gemaakt van alle beschikbare kanalen. Zeker ook van de surroundkanalen, die bijna continue worden gebruikt voor atmosferen en muziek. Je waant je bijna in het bos, zo vol is het geluid. De zwaluwen vliegen bijna letterlijk door je woonkamer en de specht timmert er op los in je surroundspeaker. Geluidseffecten in de surroundkanalen zijn daar in split-stereo geplaatst. Bij een aantal scènes doet het LFE kanaal ook goed mee met een mooi en vol laag. Soms liggen de algemene geluiden (voetstappen, kledingritsels etc.) er iets te dik op. Die hadden wat meer in de mix verzonken mogen zijn. De dialogen komen uitsluitend uit het centerkanaal. Het aandeel dialoog is ook niet zo groot. Het betreft voornamelijk een voice over en wat monologen van het meisje. De originele versie klinkt wat puurder dan de Nederlandse uitvoering, maar dat heeft meer met taalgebruik dan met kwaliteit van het geluid te maken.

Het menu van de DVD bestaat uit statische schermen in 1.78:1 anamorf beeldformaat met een fragment van de (Engelstalige) titelsong als achtergrondgeluid. Behalve de hieronder besproken trailer bevat de DVD ook een paar promotietrailers.

Trailer (2 min)
De trailer voor de Nederlandse bioscoop in 2.35:1 anamorf beeldformaat en Dolby Digital 2.0 geluid. Er is geen commentaarstem, maar de begeleidende teksten in beeld zijn in het Nederlands. Het lied wat de trailer begeleid is de Engelse versie van de titelsong. De originele versie heeft een Franstalige titelsong.

Een meisje ziet, al fietsend door het bos op weg naar school, een vosje. Ze probeert het vosje te benaderen, maar het beestje schrikt weg. Het meisje geeft niet op en keert regelmatig terug naar dezelfde plek, in de hoop het vosje nogmaals te zien.
Het Vosje en het Meisje, zoals de Nederlandse titel is genoemd, is een prettige, zeg maar lieve, film van Luc Jacquet. Het heeft niet zo heel veel diepgang, al probeert Jacquet er via literaire gedachtes wat meer inhoud aan te geven. Maar daar slaagt hij niet helemaal in. Het is beter om gewoon te genieten van de prachtige (natuur)beelden en de heerlijke bosgeluiden. Het mooie beeld en prachtig ruimtelijke geluid maken die belevenis alleen maar prettiger.
Voor de allerkleinsten bevat de film een paar vrij enge scènes, maar voor de rest is het een film voor zowel jong als oud. Uitgever Paradiso Home richt zich blijkbaar toch vooral op de jeugd. Ze benoemen op de hoes namelijk alleen maar de Nederlandstalige versie. Een toch wel storende fout, die mogelijk een aantal potentiële kopers zal afschrikken. Maar je weet via de recensie nu dat de originele versie ook op de DVD staat.