Sudden Impact

18-08-2008

7.4

Sudden Impact (Blu-ray)

Tien jaar geleden werden Jennifer Spencer (Sondra Locke) en haar zuster op het strand van San Paulo aangerand en verkracht door een groep dronken lui. Jennifer’s zuster heeft het voorval nooit kunnen verwerken en is in een psychiatrische inrichting beland. Als tien jaar later de woede en de frustratie bij Jennifer het toppunt heeft bereikt start zij een éénmans wraakactie. Ze schiet één van de daders in de omgeving van San Francisco koelbloedig dood. Toevalligerwijze wordt Harry Callahan (Clint Eastwood) bij deze eerste moord betrokken. Zijn bazen sturen hem met opzet op vakantie als de publieke opinie over zijn harde en brutale optreden in een restaurant negatieve vormen gaat aannemen. Maar Harry wil helemaal niet op vakantie. Zijn baas geeft hem tenslotte de opdracht om de moord op de man uit San Paulo te onderzoeken om er zodoende voor te zorgen dat Callahan de stad verlaat opdat de storm omtrent de agent enigszins kan luwen. Maar ook in San Paulo is Harry niet veilig. Terwijl hij werkt aan de zaak en kennis maakt met Jennifer krijgt hij aanslag op aanslag van de maffia te verwerken. Ongestoord schakelt hij, tot ongenoegen van de lokale commissaris, de tegenstanders die het op hem gemunt hebben uit. Maar ook Jennifer blijft actief, zij kogelt de verkrachters van destijds één voor één koelbloedig neer totdat één van de daders haar te slim af is. Maar dan is Dirty Harry in de buurt om de zaken recht te trekken.

Met Sudden Impact zijn we alweer aangekomen bij het vierde deel uit de Dirty Harry serie. Dit deel is de enige uit de reeks dat is geregisseerd door Clint Eastwood zelf en het verhaal speelt zich bovendien grotendeels buiten San Francisco af. De leidinggevenden van Dirty Harry hebben het namelijk helemaal gehad met zijn acties en proberen hem op vakantie te sturen. De harde agent wil echter helemaal niet op vakantie en daarom wordt hij op een zaak gezet buiten de stad. Hij moet op onderzoek uit in het fictieve stadje San Paulo waar meerdere mannen bruut aan hun einde zijn gekomen. Het verhaal is redelijk standaard en dit zorgt ervoor dat Sudden Impact één van de zwakkere films uit de reeks genoemd kan worden. Het script is slordig geschreven en er gebeuren de nodige zaken die met een korreltje zou genomen kunnen worden. Ook wijken de makers wat af van het karakter van Harry Callahan dat zij hebben neergezet in de vorige delen. Hij is altijd iemand geweest die de wet diende en in dienst van het systeem werkte. Hier wordt hij verliefd op een vrouw en neemt al haar misdaden op de koop toe, onder het mom dat het systeem gefaald zou hebben de vrouw te beschermen. De liefde doet rare dingen met mensen zullen we maar zeggen, zelfs met Dirty Harry. De toon van de film is vrij donker en het aantal doden ligt weer vrij hoog. Niet alleen Harry Callahan schiet er lustig op los, ook het karakter van Sondra Locke kan er wat van. Ten tijde van de film was zij de geliefde van Clint Eastwood in het ware leven en mensen die meerdere films van hem gezien hebben uit deze periode, hebben haar regelmatig voorbij zien komen in films van en met Eastwood. De twee geliefden spelen hun rollen naar behoren, hoewel de eerste tekenen van slijtage zich beginnen te vertonen bij Harry Callahan. Dit deel is gemaakt in 1983, zeven jaar na het vorige deel en dus begint de beste man wat signalen van ouderdom te vertonen. Een vos verliest echter wel zijn haren, maar nooit zijn streken. Harry Callahan is daarom nog altijd even explosief en kijkt hij niet op een lijk meer of minder. In deze prent spreekt hij bovendien voor het eerste de beroemde woorden: “Go ahead, make my day”, enige tijd terug verkozen tot één van de meest memorabele zinnen ooit uitgesproken in een film. Samenvattend kunnen we zeggen dat Sudden Impact een vrij magere film is geworden, maar het feit dat dit een Dirty Harry is, geeft de prent een zekere meerwaarde. Het optreden van Clint Eastwood is namelijk nog altijd prima en ook de rest van de cast is goed in vorm. De film is prima in beeld gebracht en het verhaal bevat genoeg actiescènes om te blijven vermaken.

Warner heeft Sudden Impact eerder op DVD uitgebracht als onderdeel van de Clint Eastwood Collection. Onze recensie van de film op DVD is hier te lezen als onderdeel van de gehele Dirty Harry boxset.

Genre: Actie, Misdaad
Jaar: 1983
Speelduur: 117 min
  • Dolby Digital 1.0 - Duits
  • Dolby Digital 1.0 - Frans
  • Dolby Digital 1.0 - Italiaans
  • Dolby Digital 1.0 - Portugees
  • Dolby Digital 1.0 - Spaans
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
EAN: 7321906157067

• The Evolution Of Clint Eastwood

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.40:1 beeldformaat. Het beeld op deze Blu-ray Disc heeft een resolutie van 1920*1080p, waarbij het beeld progressief opgebouwd is. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB dual layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 videocodering Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. De speelduur van de film op deze Blu-ray Disc is 117 minuten tegenover 112 minuten op de DVD.

De transfer van Sudden Impact ziet er prima uit en is speciaal voor deze uitgave gerestaureerd. Het beeld oogt levendig en laat een redelijke hoeveelheid detail zien, zowel in de voor als achtergrond. De scherpte is iets minder als bij The Enforcer, maar weer beter als bij de eerste twee delen. Softe momenten komen nog geregeld voor, maar dat wordt voornamelijk veroorzaakt door de manier van filmen. De leeftijd van de film wordt alleen verraden door de kapsels, kleding en auto’s. De kleuren zien er bijvoorbeeld uitstekend uit. Goed verzadigd en met veel schakeringen. De vorige delen van de reeks hadden een wat donker beeld bij nachtelijke scènes, maar dat is gelukkig hier stukken beter. Het schaduwdetail is dan ook dik in orde en het zwartniveau laat een mooi diep zwart zien. Filmgrain is aanwezig en beter te zien dankzij de verhoogde scherpte, maar echt storend wordt het nergens. Verder zijn er geen artefacten aanwezig.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Alle delen uit de reeks zijn te bekijken met een Dolby TrueHD 5.1 track (48kHz/24-bit) en een standaard Dolby Digital 5.1 track (640 kb/s) in de originele Engelse taal. De Dolby TrueHD track van deze film klinkt beter dan die van zijn voorgangers. Grootste reden hiervoor is dat het geluid ruimtelijker klinkt en bovendien natuurlijker. Er zijn geregeld momenten waarbij de surrounds omgevingsgeluiden laten horen en effecten. Deze geluiden klinken natuurlijk en geven het geheel meer impact. Het geluid richt zich echter nog steeds op de voorste kanalen, maar dit komt vooral door de film zelf. De dialogen zijn prima te volgen en klinken mooi helder. De frontspeakers laten de muziek en overige geluiden horen, waarbij een goede scheiding van de kanalen hoorbaar is. De actiescènes maken meer indruk als het LFE kanaal het geheel ondersteund en hier is een diep laag te horen. Geweerschoten en andere effecten klinken dynamischer. Het detail is prima en de kleinste geluidjes zijn te horen in de track. De Dolby Digital track klinkt niet zo goed als de TrueHD track, maar is nog altijd een goede vervanger voor mensen die geen High Definition audiosignaal kunnen afspelen. Het ontbreken van de 4% PAL speed-up en de hogere bitrate staan garant voor een voller geluid met meer detail dan de track op DVD.

Na het invoeren van de schijf in je speler wordt direct met de film gestart. Er is geen hoofdmenu aanwezig en alle instellingen zijn te regelen via een pop-up menu. Dit menu wordt over het actieve beeld weergegeven zonder de film te onderbreken. Aan het einde van de film schakelt de schijf naar een menu voor de extra’s. Alle extra’s worden weergegeven in 480i/p.

Richard Schickel is schrijver van beroep en heeft een biografie over Clint Eastwood geschreven. Hij levert commentaar tijdens de film en het is duidelijk dat hij veel afweet van zijn favoriete acteur. We krijgen diverse feitjes te horen over Eastwood’s leven en carrière en uiteraard over het maken van deze film. Leuk om te beluisteren, vooral voor de fans van Clint Eastwood.

The Evolution Of Clint Eastwood (25 min.)
Deze nieuwe documentaire neemt een kijkje naar de carrier van Clint Eastwood en dan vooral zijn overgang van acteur naar regisseur. Bekenden en collega’s van Eastwood en ook mensen uit de filmwereld vertellen wat over de beste man en hoe het is met hem te werken.

Sudden Impact is het vierde deel uit de Dirty Harry reeks en is geregisseerd door Clint Eastwood zelf. Uiteraard geeft hij ook weer gestalte aan de hoofdpersoon en deze keer moet Harry Callahan San Francisco verlaten om op zoek te gaan naar en moordenaar. Diverse mannen worden namelijk vermoordt en allemaal op dezelfde manier. Al snel komt Harry een dader op het spoor, maar deze keer spelen ook gevoelens een grote rol. Het script van dit vierde deel is wat matig geschreven en het levert dan ook een film op die maar net een voldoende scoort. Het feit dat dit een Dirty Harry is, helpt natuurlijk ook en ook de actie maakt een hoop goed. Eastwood speelt weer als vanouds, maar het is duidelijk dat de jaartjes beginnen te tellen voor Harry Callahan. Beeld en geluid zijn, net als bij de eerdere films uit de reeks, weer goed verzorgt en scoren dan ook een ruime voldoende. De extra’s zijn wat mager deze keer, maar misschien was er gewoon niet meer voorhanden. Deze uitgave mag dan ook niet ontbreken in de collectie van de fans.