My Boy Jack

17-08-2008

8.2

My Boy Jack (DVD)

De Eerste Wereldoorlog staat op het punt van uitbreken. Het Britse leger is echter sterk onderbezet en het materiaal is zwaar verouderd. Schrijver Rudyard Kipling (David Haig) roept de regering op om het leger zo snel mogelijk te moderniseren en zoveel jongens als mogelijk zich melden voor het leger. Rudyard’s zoon John (Daniel Radcliffe) staat vooraan in de rij, maar wordt afgekeurd op z’n slechte ogen. Ook na een herkeuring wordt John niet tot het leger toegelaten. Pas na de invloed van zijn vader mag John zich melden op de kazerne. Na een korte, maar stevige training, wordt hij luitenant en krijgt hij de leiding over een peloton Ierse soldaten. Op de dag van zijn 18e verjaardag staat hij aan het front in Frankrijk. De dag erna krijgen de ouders van John te horen dat hij is vermist. Een lange tijd van onzekerheid breekt aan. Is John gesneuveld? Of is hij slechts verdwaald en komt hij eerdaags weer thuis?

My Boy Jack is een voor het Britse ITV gemaakte televisiefilm. Bijzonder aan deze film is dat het scenario geschreven is door één van de hoofdrolspelers: David Haig. Hij speelt Rudyard Kipling, de vader van John. Rudyard Kipling was een Britse schrijver (geboren in India) die vooral bekend werd met zijn verhaal Jungle Book. Een andere bijzonderheid is dat Haig heel erg op Kipling lijkt. Hij opende ooit eens een biografie van Kipling waarin een foto van hem stond. Haig dacht dat hij naar zichzelf keek. Kipling liet hem niet meer los en Haig schreef een toneelstuk over hem, dat hij daarna zelf bewerkte tot filmscenario van My Boy Jack. De eerste versie van het scenario was elf jaar voor het begin van de opnames al klaar. Het duurde dus nog jaren voordat alles uiteindelijk rond was en de film opgenomen kon worden.
Fascinerend aan het verhaal en de film is de rol van Kipling zelf. Aan de ene kant is hij een verhalenverteller die kinderen bijna in extase kan brengen door zijn manier van schrijven en daarmee een plezierige omgeving creëert voor zijn kinderen. Aan de andere kant is hij ook de dominante en dwingende vader die koste wat het kost zijn zoon in het leger wil zien, zodat hij kan vechten voor zijn vaderland en tegen de vijand. De rol van zoon John (Jack voor vrienden) wordt gespeeld door Daniel Radcliffe, beter bekend als Harry Potter in de gelijknamige filmreeks. Het is voor Radcliffe heel wat anders dan Harry Potter en het is even wennen om hem in deze film te zien in een totaal andere rol. Maar hij doet het behoorlijk goed. Er wordt in deze film zoiezo sterk geacteerd door alle betrokken hoofdrolspelers. Naast Haig en Radcliffe zijn dat ook nog Kim Cattrall als moeder Caroline Kipling en Carey Mulligan als zus Elsie Kipling. Het tweede deel van de film is het sterkst, vanaf het moment dat Jack naar het front gaat. De loopgravenscènes zien er gruwelijk authentiek uit. Je ziet de angst in de ogen van alle jonge mannen die staan te wachten om het gevecht aan te gaan. Hoezo vechten voor je vaderland? De kans is groot dat je het einde van de dag niet haalt. Deze scènes zijn prachtig vormgegeven. Daartegenover staan de scènes van een wanhopige familie die niet weet of hun zoon danwel broer nog leeft. Men maakt elkaar alleen maar verwijten, maar daar komt Jack niet mee terug. Is in het begin van de film Rudyard Kipling de sterke persoon, in het tweede deel van de film is het Caroline Kipling die de schouders recht en niet bij de pakken neer gaat zitten. De film zit vol dramatiek en emotie. De acteurs weten daar uitstekend vorm aan te geven. Deze televisiefilm doet daarmee niet onder voor menig bioscoopfilm.

Speelduur: 94 min
EAN: 8712609593266

• Interviews met cast

De film staat in het originele beeldformaat van 1.78:1 anamorf op de DVD. De kwaliteit van het beeld is matig. De transfer heeft last van een vrij hoge compressie, waardoor er regelmatig kleine foutjes zichtbaar zijn. De scherpte is matig en heeft te lijden onder de hoge compressie en de grote hoeveelheid filmgrain dat aanwezig is. Het contrast is redelijk in orde, maar het zwartniveau is weer matig. In donkere delen is de detaillering minimaal, bij daglichtscènes is het voldoende. Daarnaast is er nog continue beeldruis aanwezig. De kleuren zijn wat flets, maar dat heeft ook met het tijdsbeeld waarin de film zich afspeelt te maken. De film is onderverdeeld in zes hoofdstukken. De film staat op een enkellaags disc (type DVD-5), dus er is geen laagwisseling. De ondertiteling is van een net lettertype en staat op een goede hoogte in beeld geplaatst.

De DVD heeft een Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) geluidtrack. Op de hoes staat verkeerd vermeld dat er DD5.1 geluid op de DVD zou staan. Het DD2.0 geluid komt overigens overeen met hoe het origineel is gemixt voor deze televisiefilm. Het geluid heeft voornamelijk een mono indruk. Pas bij de loopgravenscènes komt er meer beleving in het geluid. Dat wil niet zeggen dat de rest niet goed is. De dialogen klinken prachtig vol en helder en zijn uitstekend te volgen. Het ontbreekt echter een beetje aan invulling van het achtergrondgeluid. Atmosferen zijn nauwelijks aanwezig en ook zijn er niet zo heel veel extra geluidseffecten toegevoegd. Toch is het een heel degelijke geluidtrack die goed van klank is.

De DVD heeft een geanimeerd menu met een shot uit de film als achtergrond in 1.78:1 anamorf beeldformaat. Het geluid is Dolby Digital 2.0 en is een fragment uit de filmmuziek. De genoemde extra’s zijn in 1.78:1 anamorf beeldformaat en hebben Nederlandse ondertiteling.

Deleted Scenes (6 min)
Vier scènes die de film niet gehaald hebben. Twee lange van meer dan twee minuten en twee korte scènes. Ze zouden in de film op zich niet misstaan, maar zijn ook niet onmisbaar voor het verhaal.

Interviews with the cast (24 min)
Interviews met de belangrijkste castleden: Daniel Radcliffe, David Haig en Kim Cattrall. Het begin gaat voornamelijk over de karakters die de acteurs spelen. En het blijkt dat voor Kim Cattrall het verhaal van My Boy Jack heel persoonlijk wordt als zich een bijna gelijksoortige situatie voordoet wanneer haar neefje van zestien dolgraag naar Irak wil om te gaan vechten, maar ook slechte ogen blijkt te hebben. Tussen de interviews door zijn fragmenten van de film te zien.

De Eerste Wereldoorlog staat op het punt van uitbreken. Schrijver Rudyard Kipling roept zoveel mogelijk jongens op om in het leger te gaan en ten strijde te trekken. Ook zijn zoon John weet uiteindelijk dienst te nemen en moet naar het front in Frankrijk. De wereld van Rudyard en zijn familie veranderd in een klap als John vermist blijkt te zijn.
My Boy Jack is een goed gemaakte televisiefilm met een degelijk verhaal en prima acteerwerk. De dominante vader veranderd in een wanhopige man als hij hoort dat zijn zoon vermist is. Zijn vrouw weet echter de kracht te vinden om op zoek te blijven gaan. Helaas heeft de film een matige beeldkwaliteit meegekregen. Het geluid is redelijk goed verzorgd, maar is zeker niet uitbundig. In de interviews bij de extra’s kom je behoorlijk wat achtergrondinformatie te weten. Sterke film die slechts een matige DVD release heeft gekregen.