Enforcer, The

14-08-2008

7.4

Enforcer, The (Blu-ray)

De gewelddadige werkwijze van Dirty Harry wordt niet langer door zijn superieuren getolereerd en daarom wordt hij overgeplaatst naar de afdeling Personeelszaken. Ondertussen wordt een overval op een wapenfabriek gepleegd door een groep terroristen waarbij een arsenaal aan wapens wordt buitgemaakt. Harry, die moeilijk stil kan zitten, ontdekt enkele zaken en hij wordt weer teruggeplaatst naar zijn oude baan. Hij krijgt een nieuwe partner toegewezen die hem niet geheel onbekend is. Hij vindt dit in eerste instantie maar niets want zijn nieuwe partner blijkt een vrouw te zijn, Kate Moore (Tyne Daly), die hij heeft leren kennen bij Personeelszaken. De terroristen eisen een losgeld van twee miljoen dollar en om hun eis kracht bij te zetten zaaien ze dood en verderf in de stad. Callahan en Moore weten een figuur die zojuist een aanslag heeft gepleegd in de kraag te vatten. Het blijkt dat deze man lid is van een zwarte militanten groepering. Harry en Moore gaan verder op onderzoek uit, maar al snel blijkt dat het duo is gebruikt als publiciteitsstunt. Harry is woedend en hij valt uit naar zijn baas. Die pikt dit niet en neemt Harry’s insigne af en schorst hem voor onbepaalde tijd. Als de terroristen de burgemeester ontvoeren is de tijdelijk werkloze detective geenszins van plan om het daarbij te laten. Harry, onvoorwaardelijk gesteund door Moore die zijn vertrouwen wil winnen, onderneemt een spectaculair slotoffensief om de burgemeester te bevrijden en de terroristen uit te schakelen.

The Enforcer is het derde deel uit de Dirty Harry reeks en verscheen in 1976 in de bioscoop. Deze keer krijgt Harry te maken met een groep terroristen die uit zijn op geld en dit met harde acties proberen te verkrijgen. De directe werkwijze van Dirty Harry begint inmiddels behoorlijk tegen hem te werken en in deze film wordt hij zelfs overgeplaatst naar een andere afdeling, al is het maar voor even. Bij terugkeer op zijn oude afdeling krijgt hij weer eens een nieuwe partner toegewezen en deze keer heeft hij er wat problemen mee. Het is namelijk een vrouw en hier moet de oude rot toch even aan wennen. De makers spelen dit gegeven flink uit en het is duidelijk dat ze het in dit deel eens over een andere boeg wilden gooien. Het levert in ieder geval enkele leuke momenten op, waarbij pijnlijk duidelijk wat voor holbewoner Harry Callahan eigenlijk is. Ondanks de komische momenten blijft dit toch ook gewoon een Dirty Harry film, compleet met actie en achtervolgingen. Het verhaal is vrij simpel en bovendien minder goed uitgewerkt dan de eerste twee delen. Het niveau van de serie begon met deze film dan ook langzaam maar zeker te zakken. De fans zullen zich echter nog wel vermaken met de prent en ook voor de actiefans valt er genoeg te genieten. Uiteraard geeft Clint Eastwood weer gestalte aan het personage van Harry Callahan. Hij heeft de rol inmiddels helemaal eigen gemaakt en speelt op zijn vertrouwde niveau. De rol van zijn nieuwe partner wordt gespeeld door Tyne Daly, die sommigen misschien nog wel kennen als de donkerharige helft van het duo Cagney & Lacey. Zij weet goed tegengas te geven aan het explosieve personage van Clint Eastwood en de twee vormen een goed koppel. De rest van de karakters dienen, zoals wel vaker, slechts ter ondersteuning, maar worden vrijwel allemaal prima neergezet. De film speelt zich wederom af in San Francisco en dit levert weer enkele mooie plaatjes op. Zo zien we de fraaie skyline van de stad meerdere malen voorbij komen en brengt de film een bezoek aan gevangeniseiland Alcatraz. The Enforcer levert dus weer genoeg vermaak op voor de fans van de reeks en ook actiefans zullen zich niet vervelen met de film. Het geheel is wat minder goed dan de voorgaande delen en dit komt vooral door het script. Eastwood is weer goed op dreef en dit levert weer enkele memorabele scènes op.

Warner heeft The Enforcer eerder op DVD uitgebracht als onderdeel van de Clint Eastwood Collection. Onze recensie van de film op DVD is hier te lezen als onderdeel van de gehele Dirty Harry boxset.

Genre: Actie, Misdaad, Thriller
Jaar: 1976
Speelduur: 96 min
  • Dolby Digital 1.0 - Duits
  • Dolby Digital 1.0 - Frans
  • Dolby Digital 1.0 - Italiaans
  • Dolby Digital 1.0 - Portugees
  • Dolby Digital 1.0 - Spaans
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
EAN: 7321906157081

• The Business End: The Violence In Cinema
  • Something Special In Films

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.40:1 beeldformaat. Het beeld op deze Blu-ray Disc heeft een resolutie van 1920*1080p, waarbij het beeld progressief opgebouwd is. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB dual layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 videocodering. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. De speelduur van de film op deze Blu-ray Disc is 96 minuten tegenover 92 minuten op de DVD.

Alle films uit de Dirty Harry reeks zijn speciaal voor de Blu-ray Disc uitgaven gerestaureerd. Dit leverde bij de eerste twee films al prima transfers op, maar The Enforcer laat het beste plaatje zien tot nu toe. Het beeld is mooi scherp met slechts enkele softe momenten. Dit is echter geheel te wijten aan het bronmateriaal en de manier van filmen. De transfer laat een fraai filmisch beeld zien met veel diepte en detail. In de achtergrond zijn veel zaken zichtbaar en de close-ups laten elk rimpeltje en oneffenheid zien. De kleuren zijn prima verzadigd en het aantal kleurschakeringen is toegenomen. Dit zorgt ervoor dat de film minder gedateerd overkomt, behalve de kleding en ouderwetse haardracht en auto’s. Net als bij de vorige delen zijn de nachtelijke scènes soms wat donker, maar al minder dan bij Dirty Harry en Magnum Force. Het schaduwdetail is dan ook prima en ook contrast en zwartniveau zijn ruim voldoende. Filmgrain is aanwezig, maar slechts in beperkte mate. Hier en daar is er een krasje te zien, maar deze momenten zijn op één hand te tellen. Een prima transfer die het onderste uit de kan haalt voor een film van 22 jaar oud.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Voor het geluid is er de keuze uit twee audiotracks in de originele Engelse taal. De eerste betreft een Dolby TrueHD 5.1 track (48kHz/24-bit) en de tweede een standaard Dolby Digital 5.1 track (640 kb/s). Het geluid is speciaal voor deze uitgave opnieuw gemixed en van de originele monotrack is een 5.1 track gemaakt. Dit levert een op de voorste kanalen gericht geluidsbeeld op, waarbij enkele geluidseffecten in de achterkanalen te horen zijn. De makers van de track hebben sommige van deze effecten met opzet in de achterkanalen geplaatst om een gevoel van ruimtelijkheid te creëren. Soms doet dit wat onnatuurlijk aan. De actie in de film wordt ondersteund door het laag van het LFE kanaal en dit geeft de geweerschoten en andere actie wat meer impact. De dialogen zijn goed te volgen en komen netjes uit de centerspeaker. De fronspeakers laten de muziek en overige geluiden en hier is een goede spreiding van de kanalen te horen. Twee prima tracks die goed passen bij de sfeer van de film. De leeftijd van het geheel en de beperktheid van de originele monotrack zijn echter nog wel te merken. De Dolby TrueHD track is de betere van de twee, met meer detail en een betere scheiding van de kanalen.

Na het invoeren van de schijf in je speler wordt direct met de film gestart. Er is geen hoofdmenu aanwezig en alle instellingen zijn te regelen via een pop-up menu. Dit menu wordt over het actieve beeld weergegeven zonder de film te onderbreken. Aan het einde van de film schakelt de schijf naar een menu voor de extra’s. Alle extra’s worden weergegeven in 480i/p.

Regisseur James Fargo levert commentaar tijdens de film en dit is een nieuw opgenomen commentaar. Hij blikt terug op het maken van de film en het is duidelijk dat hij veel plezier beleefde aan het maken van de prent. Hij vertelt de nodige informatieve feitjes en anekdotes en hij doet dit op een leuke manier.

The Business End: Violence In Cinema (30 min.)
Een nieuwe documentaire die ingaat op geweld in films en uiteraard ook op het geweld in de Dirty Harry films. We zien mensen uit de filmwereld hun mening geven en ook medewerkers van de Dirty Harry reeks.

Harry Callahan/Clint Eastwood: Something Special In Films (6 min.)
Een promo die gemaakt is rond het uitkomen van de film en ingaat op het verhaal en acteur Clint Eastwood. We zien beelden van achter de schermen en beelden uit de eerste twee delen.

Trailers van alle vijf de Dirty Harry films.

Harry Callahan is te ver gegaan in zijn harde aanpak van de criminaliteit en hij wordt overgeplaatst naar Personeelszaken. Dan worden er wapens gestolen door een terroristische organisatie en dit zorgt ervoor dat Harry al snel weer op zijn oude plek te vinden is. Hij krijgt weer eens een nieuwe partner en deze keer is dat een vrouw. Hier moet de oude rot behoorlijk aan wennen, maar samen gaan ze de strijd aan met de terroristen die dood en verderf zaaien in hun pogingen los te krijgen van de stad. The Enforcer is het derde deel uit de Dirty Harry serie met wederom Clint Eastwood in de rol van de harde politieagent. Dit deel is wat minder verrassend en vermakelijk dan de eerste twee, maar nog altijd genietbaar voor de fans en liefhebbers van actie. De beeldkwaliteit van deze Blu-ray Disc is erg goed en laat zien hoe goed een oudere film eruit kan zien op dit medium. Ook het geluid is prima en samen met de extra’s zorgt dit ervoor dat dit een uitgave is die niet door de fans gemist mag worden.