Mummy, The + The Mummy Returns (3-DVD Collector’s Box)

08-08-2008

6.8

Mummy, The + The Mummy Returns (3-DVD Collector’s Box) (DVD)

The Mummy (1999) – 120 minuten
Egypte 1923: In het midden van een heftig vuurgevecht stuit de Amerikaanse soldaat Rick O’Connell (Brendan Fraser) op de verborgen ruïnes van Hamunaptra, de Stad der Doden. Een paar jaar later bevindt hij zich in het onwaarschijnlijke gezelschap van de egyptoloog Evelyn (Rachel Weisz) en haar klunzige broer Jonathan (John Hannah). Ze besluiten samen terug te keren naar Hamunaptra en een 3000 jaar oude schat op te graven. Aldus belandt het trio in een avontuur dat hen dwars door de Sahara voert en hen oog in oog laat staan met een geheimzinnige en onheilspellende kracht met een overweldigende intensiteit...

The Mummy Returns (2001) – 125 minuten
Bijna tien jaar na zijn laatste avontuur, waarbij hij de vleesgeworden mummie Imhotep (Arnold Vosloo) versloeg, is Rick O’Connell (Brendan Fraser) inmiddels getrouwd met Evelyn (Rachel Weisz). Ze wonen in een groot landhuis in Londen, samen met hun negenjarige zoontje Alex. Als echter het lijk van Imhotep in het British Museum wederom tot leven wordt gewekt, zwerft de mummie opnieuw over de wereld, vastberaden op zoek naar onsterfelijkheid. Maar door één van de duistere rituelen uit de oude Egyptische mystiek wordt ook een andere oude macht ontketend, die zelfs nog sterker is dan Imhotep. Dit alles bedreigt de wereld in zijn voortbestaan. Als dan ook Alex ontvoerd wordt, is het aan de O’Connells om de wereld en hun zoon te redden!

In 1999 maakte regisseur Stephen Sommers de blockbuster The Mummy. Een film rond waarin de mysteries van het Oude Egypte centraal staan. De film is geen echte remake van de gelijknamige film uit 1932, maar is er wel op gebaseerd. Dankzij een geslaagde combinatie van actie, humor en een vleugje horror, dat met de nodige visuele effecten werd vormgegeven, werd de film een onverwachts groot succes. Voor de visuele effecten heeft Sommers de hulp ingeroepen van de specialisten van het gerespecteerde Industrial Light & Magic (ILM). Verhalenderwijs bevat The Mummy weinig verrassingen, waarbij Sommers ook duidelijk leentjebuur heeft gespeeld bij de Indiana Jones trilogie.
Dankzij het succes kreeg Stephen Sommers de gelegenheid om een vervolg te maken. Met de voltallige cast en crew maakte hij The Mummy Returns, dat twee jaar later in de bioscoop verscheen. Vergeleken met het origineel is The Mummy Returns vooral meer van hetzelfde. Meer avontuur, meer personages, meer stunts, meer spanning, en vooral: meer effecten. The Mummy Returns steunt namelijk nog meer dan zijn voorganger op de met computer gegenereerde effecten, de CGI. Een beetje jammer is wel dat hier het gezegde ‘overdaad schaadt’ geldt. Ook zijn niet alle effecten even overtuigend. Ook qua verhaal met de romantische noot haalt de film niet het niveau van zijn voorganger. Feit is wel dat The Mummy Returns weer een lekkere popcornfilm is, die je gewoon met het verstand op nul moet bekijken. Op actie- en avonturengebied heeft de film voor de liefhebber genoeg te bieden. Fans van het eerste deel kunnen The Mummy Returns dan ook gerust een keer bekijken. Zij die het eerste deel echter maar niks vonden, zullen waarschijnlijk ook dit minder originele vervolg niet helemaal uitzitten.

Universal Pictures bracht in 2001 The Mummy uit als een single disc Collector’s Editie. Een jaar later verscheen de uitgebreidere Ultimate Edition dubbel DVD. Lees hier onze recensie van deze release. In hetzelfde jaar bracht Universal Pictures ook de Special Edition dubbel DVD van The Mummy Returns uit. Lees hier onze recensie van deze release.
Ondertussen is in de bioscoop de nieuwe The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor verschenen. Daarom heeft Universal Pictures gemeend de twee eerste The Mummy films nu uit te brengen als een 3-DVD Collector’s Boxset met een derde DVD met nieuwe extra’s. Wat deze Collector’s Set meer of minder biedt, kun je hieronder lezen.

Genre: Actie, Avontuur, Komedie/Humor
Regio: 2, 4
Jaar: 1999
Speelduur: 245 min
Verpakking: Digipack in slipcase
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (4)
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Zweeds, En vele andere
EAN: 5050582565904

• Storyboard vergelijkingen
  • Audiocommentaren
  • Sneak Peek The Mummy Tomb of the Dragon Emperor
  • An Army to Rule the World
  • Het ontrafelen van The Legacy of the Mummy
  • Universal Pretpark

Beide films staan met de originele beeldverhouding van 2.35:1 staat anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit van deze recente films is natuurlijk zeer goed. Kleuren zijn goed verzadigd en ogen natuurlijk. De kleuren hebben een overwegend warm, enigszins roodgeel gekleurd kleurenpalet. Contrast en schaduwdetail zijn beide prima in orde. Ook in de donkere nachtscènes worden details in de schaduwen goed weergegeven. Het beeld oogt goed scherp en is voldoende gedetailleerd. Bij de eerste film is redelijk vaak aliasing en moiré te zien. Er is een weinig filmgrain in het beeld aanwezig. Het beeld is verder vrij van ongerechtigheden. De films zijn opgedeeld in respectievelijk 18 en 20 chapterstops. De optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk leesbaar met een goed gelijnd lettertype. Bij de eerste film ziet de ondertiteling er wat ‘rafelig’ uit.

Voor beide films heb je keuze uit een Engelstalige soundtrack in Dolby Digital 5.1 surround kwaliteit (bitrate 384 kb/s) en DTS 5.1 surround kwaliteit (bitrate 754 kb/s). Beide films zijn onvervalste actiefilms met een actieve driedimensionale soundtrack. Ofwel een surround soundtrack, waarbij alle speakers optimaal worden benut. De soundtrack heeft een natuurlijke nadruk op de voorste drie voorkanalen. De frontspeakers geven de filmmuziek met een fraai stereobeeld. De achterkanalen geven de filmmuziek een ruimtelijk karakter. Daarnaast worden de achterkanalen intensief in split-surround (stereo) gebruikt voor de speciale effecten en de omgevingsgeluiden. Bij het actiegeweld doet de subwoofer, dankzij het ook aanwezige LFE kanaal, goed mee. Als geheel heeft de soundtrack een goed gedetailleerd hoog en klinkt zeer dynamisch. Het laag gaat goed diep door en is redelijk strak. De dialogen, die via het centerkanaal komen, zijn prima te volgen. De DTS track klinkt iets beter dan de Dolby Digital track dankzij wat betere detaillering en een iets grotere dynamiek.

De breedbeeld menuschermen zijn geanimeerd en voorzien van achtergrondgeluid. Deze Special Edition bestaat uit drie DVD’s. Om met de laatste te beginnen, de derde DVD van deze Collector’s Boxset bevat nieuwe extra’s. De beide DVD’s met de film zijn beide de eerste DVD uit de respectievelijke 2-DVD sets van beide films. Dus de eerste DVD is DVD-1 uit de Ultimate Edition uitgave van The Mummy en de tweede DVD is DVD-1 uit de Special Edition van The Mummy Returns.
De op de cover genoemde extra’s bij The Mummy staan niet op deze uitgave. De genoemde extra’s zijn van de eerdere Collector’s Edition, maar staan dus niet op deze uitgave. Alle extra’s zijn Nederlands ondertiteld.

DVD-1

Feature Commentary with Director Stephen Sommers and editor Bob Ducsey
De opmerkingen van beide heren zijn uiterst informatief. Zo wordt onder meer ingegaan op de special effects, het filmtechnisch aspect van de productie, de montage en de moeilijkheden die filmen in de woestijn met zich meebrengt. De heren geven zelfs een aantal plotgaten en kleine foutjes (bijvoorbeeld het onbedoeld in beeld verschijnen van belichting of crew) aan. Daarnaast duiken een aantal vermakelijke anekdotes op, zoals die van de ondergoedloze acteur die zijn geslachtsdeel niet in bedwang kon houden.