Magnum Force

05-08-2008

7.8

Magnum Force (Blu-ray)

Gangsterbaas Ricca wordt uit de gevangenis ontslagen wegens gebrek aan bewijs op een moord. Als hij met drie andere personen van het gerechtshof naar huis rijdt wordt de auto waarin hij zit een halt toe geroepen door een motoragent. De onbekende motoragent schiet de inzittenden neer en verdwijnt zonder een verder spoor achter te laten. Harry Callahan (Clint Eastwood), die als één van de eersten op de plaats des onheils is gearriveerd, wordt door Lt. Briggs (Hal Holbrook) van de moordscène weggestuurd omdat Harry niet meer voor Moordzaken werkt maar is uitgeleend aan de “Schaduwdienst”. Harry wordt toch teruggeplaatst naar Moordzaken wanneer het aantal moorden op louche onderwereldfiguren dramatisch toeneemt. De top van de politie denkt dat iemand eigen rechter speelt alsof deze figuur het Gerecht wil uitschakelen. Harry start zijn onderzoek en verdenkt al snel dat iemand uit het politiekorps van San Francisco bij de moorden betrokken is. Hij zet zijn onderzoek voort waarbij hij zicht richt zich op een aantal agenten van de verkeersbrigade. Als zijn vermoedens bevestigd worden en als dan als klap op de vuurpijl een arrestatie van een huurmoordenaar bijna mislukt, is hij overtuigd wie achter de moorden zit. De daders voelen zich in het nauw gedrongen en stellen Harry de keuze of hij vòòr of tègen hen is. Echter, de misdadigers hebben Harry verkeerd beoordeeld want hij heeft gezworen om het systeem koste wat het kost te beschermen.

Na het succes van de eerste Dirty Harry film kon een vervolg niet uitblijven en twee jaar later zag het hier besproken Magnum Force het licht. Uiteraard kroop ook deze keer Clint Eastwood weer in de huid van Harry Callahan en hier krijgt hij te maken met enkele agenten die voor eigen rechter gaan spelen. Hoewel ze alleen maar criminelen omleggen, kunnen ze niet rekenen op sympathie van Harry, aangezien hij heeft gezworen het systeem te verdedigen. Hij doet dit dan ook met harde hand en op geheel eigen wijze. Hoewel dit vervolg minder aanspreekt dan het origineel, is het nog altijd een vermakelijke film die de tand des tijd goed heeft doorstaan. Magnum Force werd geregisseerd door Ted Post, die het stokje overnam van Don Siegel. Post heeft niet de fout gemaakt de eerste film en zijn voorganger te willen imiteren en heeft een geheel eigen prent afgeleverd. De film is ook een stuk donkerder van karakter en het aantal doden ligt hier een stuk hoger. Clint Eastwood krijgt de kans zijn rol verder uit te diepen en doet dit op verdienstelijke wijze. Hij heeft de rol nu helemaal eigen gemaakt en we zien nu meer kanten van het karakter van Harry Callahan. Zo gaat hij niet zomaar mee in het doden van criminelen, hoewel hij hier normaal gesproken ook niet echt moeite mee lijkt te hebben. Wanneer Dirty Harry een crimineel om zeep helpt, is het om deze te stoppen of wanneer zijn eigen leven in gevaar dreigt te komen. Zomaar criminelen vermoorden omdat ze slecht zijn is iets wat niet werkt in het systeem dat hij verdedigt en daarom verzet hij zich ook met hand en tand tegen de losgeslagen agenten. Naast al de verwikkelingen rond de moordende agenten moet Harry zich ook bezig houden met zijn nieuwe leidinggevende. Deze Lt. Briggs, gespeeld door Hal Holbrook, ziet Harry niet zitten, maar kan aan de andere kant ook niet zonder hem. Harry tegenhouden lukt hem al helemaal niet. Hal Holbrook speelt de rol naar behoren en weet aardig tegengas te geven tegenover het explosieve karakter van Harry Callahan. De overige rollen dienen slechts als ondersteuning, maar worden allemaal ruim voldoende neergezet. Ook deze keer speelt het verhaal zich weer af in San Francisco en de kenmerkende straten en gebouwen zijn ook hier weer fraai in beeld gebracht. Inmiddels is Dirty Harry onlosmakelijk verbonden met zijn Magnum .44, maar dus ook met de straten van San Francisco.
Magnum Force is het eerste vervolg op Dirty Harry en hoewel het niveau van het origineel niet gehaald wordt, is de prent toch zeker vermakelijk. Clint Eastwood speelt weer erg sterk en weet meer kanten te laten zien van zijn personage. De film is wederom fraai in beeld gebracht en bevat enkele spannende actiescènes. Een aanrader dus voor de fans van de serie en ook voor mensen die wel houden van een lekkere actiefilm op zijn tijd.

Warner heeft Magnum Force eerder op DVD uitgebracht als onderdeel van de Clint Eastwood Collection. Onze recensie van de film op DVD is hier te lezen als onderdeel van de gehele Dirty Harry boxset.

Genre: Actie, Misdaad, Thriller
Jaar: 1973
Speelduur: 122 min
Beeldverhouding: 2.40:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 1.0 - Duits
  • Dolby Digital 1.0 - Frans
  • Dolby Digital 1.0 - Italiaans
  • Dolby Digital 1.0 - Portugees
  • Dolby Digital 1.0 - Spaans
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
EAN: 7321906157012

• A Moral Right: The Politics Of Dirty Harry
  • The Hero Cop: Yesterday And Today

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.40:1 beeldformaat. Het beeld op deze Blu-ray Disc heeft een resolutie van 1920*1080p, waarbij het beeld progressief opgebouwd is. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB dual layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 videocodering Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. De speelduur van de film op deze Blu-ray Disc is 122 minuten tegenover 117 minuten op de DVD.

Net als de transfer van het eerste deel, is ook het beeld van deze uitgave gerestaureerd speciaal voor deze uitgave. De beeldkwaliteit is vergelijkbaar met Dirty Harry, maar over de gehele linie net iets beter. Het beeld is mooi scherp en laat redelijk veel detail zien. Vooral close-ups zien er goed uit, de langere shots ogen soms wat soft. De kleuren ogen prima verzadigd, maar echte felle kleuren worden niet gebruikt. De donkere scènes ogen soms wat te donker, maar dit wordt vooral veroorzaakt door de minimale belichting. Verder zijn contrast en zwartniveau voldoende voor een film van deze leeftijd. Ook bij deze uitgave is er soms aardig wat grain aanwezig, vooral in het begin van de film. Naarmate de film langer duurt, wordt de beeldkwaliteit steeds beter. Andere artefacten zijn niet aanwezig. Beter dan dit heeft de film er nog niet uitgezien en de transfer is flinke verbetering ten opzichte van de eerdere boxset.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Wederom zijn er twee Engelstalige soundtracks aanwezig en wel een Dolby TrueHD 5.1 track (48kHz/24-bit) en een standaard Dolby Digital 5.1 track (640 kb/s). Ook hier hebben de makers de originele monotrack opgeknapt en voorzien van een nieuwe mix. Het resultaat is een geluid dat zich richt op de voorste kanalen, maar waar zo nu en dan aardig wat omgevingsgeluiden te horen zijn uit de surroundspeakers. Het geluid klinkt net iets natuurlijk als bij Dirty Harry en ook de dialogen klinken iets helderder. De actiescènes klinken prima voor een film van deze leeftijd en de vele geweerschoten maken genoeg indruk. Het LFE kanaal laat een diep laag horen op deze momenten en ondersteund prima het overige geluid. De muziek komt uitstekend tot zijn recht en wordt weergegeven door de frontspeakers. Het geluid klinkt verder mooi helder en beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig. De Dolby True HD track is de betere van de twee. Hier is meer detail te horen in het hoog en ook de dynamiek en ruimtelijkheid van het geluid komt beter uit de verf. De standaard Dolby Digital 5.1 track is echter een goede vervanger voor mensen die het HD audiosignaal niet af kunnen spelen.

Na het invoeren van de schijf in je speler wordt direct met de film gestart. Er is geen hoofdmenu aanwezig en alle instellingen zijn te regelen via een pop-up menu. Dit menu wordt over het actieve beeld weergegeven zonder de film te onderbreken. Aan het einde van de film schakelt de schijf naar een menu voor de extra’s. Alle extra’s worden weergegeven in 480i/p.

John Milius schreef samen met Michael Cimino het script voor de film en hij levert commentaar tijdens de prent. Milius gaat uiteraard in op het schrijven van het script, maar haalt enkele verschillen aan tussen de uiteindelijke film en het script dat hij schreef. Verder worden er veel herinneringen opgehaald aan het maken van de film en vertelt hij de nodige interessante feitjes.

A Moral Right: The Politics Of Dirty Harry (24 min.)
Een recent opgenomen featurette waarin enkele makers van de films en andere mensen uit de filmwereld ingaan op de wereld van de films. De harde en eigenzinnige manier van werken wordt besproken en vergeleken met de huidige manier van denken.

The Hero Cop: Yesterday And Today (8 min.)
Een korte promo uit 1973, dus rond de tijd van het maken van de film. We zien enkele beelden van achter de schermen en het opnemen van een scene. De beeldkwaliteit is behoorlijk slecht, maar past goed in de tijdsgeest van het filmpje.

Trailers van alle vijf de Dirty Harry films.

Een gangsterbaas wordt vrijgelaten uit de gevangenis wegens gebrek aan bewijs. Echt ver komt hij echter niet, want slechts korte tijd na zijn vrijlating wordt hij samen met enkele handlangers neergeschoten door een motoragent. Wanneer meerdere criminelen onder vergelijkbare omstandigheden om het leven komen, wordt Harry Callahan op de zaak gezet. Hij vermoedt al snel dat meerdere agenten van het korps eigen rechter aan het spelen zijn. Deze agenten zien in Dirty Harry een goede bondgenoot, maar dan hebben ze zich behoorlijk vergist in de ouderwetse agent. Magnum Force is het eerste vervolg op de succesvolle eerste Dirty Harry film. Wederom kruipt Clint Eastwood in de huid van Harry Callahan en hij doet dit op verdienstelijke wijze. We krijgen deze keer meerdere kanten te zien van zijn karakter. De film is verder fraai in beeld gebracht en bevat enkele goede actiescenes. De beeldkwaliteit van deze uitgave is iets beter dan zijn bij zijn voorganger en ook het geluid is ruim voldoende voor een uitgave zoals deze. Het aantal extra’s is hier wat minder, maar toch zijn er nog enkele interessante features aanwezig.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.