Sleuth (2007)

04-08-2008

4.8

Sleuth (2007) (DVD)

Andrew Wyke (Michael Caine) is een succesvol schrijver van detectiveboeken. Hij woont in een groot, stijlvol ingericht landhuis, vol met de nieuwste snufjes. De jonge Milo Tindle (Jude Law) heeft een afspraak bij Wyke. Hij heeft namelijk een relatie met de vrouw van Wyke en hij en de vrouw willen graag dat Wyke toestemming geeft voor een scheiding. Wyke wil hier wel in meegaan, maar dan moet Tindle iets voor hem doen. Hij moet namelijk een zeer kostbare halsketting stelen uit de kluis van Wyke. Op die manier krijgt Wyke een miljoen pond uitgekeerd van de verzekeringsmaatschappij. Tindle moet hier even over nadenken, maar stemt uiteindelijk toe. Wyke legt precies uit hoe Tindle het huis binnen kan komen zonder dat het alarm afgaat en vertelt hem ook waar hij de kluis kan vinden. Alles lijkt volgens plan te gaan, maar dan gaat er iets ernstigs fout met het plan.

Sleuth is een remake van de filmklassieker uit 1972 van Joseph L. Mankiewicz. Beide films zijn gebaseerd op het toneelstuk van Anthony Schaffer. Die schreef ook het scenario van de originele versie uit 1972. De nieuwe versie is geregisseerd door Kenneth Branagh (Henry V, Much Ado About Nothing, Frankenstein) en het scenario is geschreven door de befaamde Britse toneelschrijver Harold Pinter. Het was Jude Law (tevens producent van de film) die Harold Pinter benaderde voor het schrijven van het scenario. Branagh werd pas veel later bij het project betrokken, omdat het stuk in eerste instantie voor toneel bedoeld was. De cast met Michael Caine en Jude Law was al rond en het was Caine die voorstelde om er een film van te maken. Toen pas werd Kenneth Branagh benaderd. Branagh heeft veel ervaring met het verfilmen van klassieke verhalen en had geen moeite met een reeds bestaand stuk waarbij hij geen invloed op het schrijfproces had. Hij heeft een aantal Shakespeareverfilmingen op z’n naam staan en dat ging hem over het algemeen goed af. Ook met Sleuth weet hij wel raad. De film heeft een vlotte aanpak met scherpe dialogen en mooi filmisch en dynamisch camerawerk. Michael Caine speelde ook in de 1972 versie, maar dan de rol van Milo Tindle. Nu speelt hij de manipulatieve schrijver Wyke, die Tindle zo onder druk zet dat die mee gaat in de spelletjes van Wyke. Branagh heeft gekozen voor een meer toneelmatige setting van de film. Die botst soms met de manier waarop hij de camera gebruikt, maar over het algemeen weet hij het geheel in goede banen te leiden. De film bestaat uit drie delen en de eerste twee zijn erg sterk. Het derde deel zakt helaas erg in en de film eindigt toch met een gevoel van gemiste kans. Het aantal plotwendingen is dusdanig hoog dat je het allemaal niet meer gelooft. In vergelijking met de originele film gaat regisseur Branagh veel meer door op de manipulatie door beide karakters. Beide mannen proberen elkaar zover te krijgen dat ze doen wat de ander wil. En daarvoor gaan ze mentaal tot het uiterste. Dat maakt meteen wel dat ze beiden onsympathiek overkomen en dat kan toch eigenlijk niet de bedoeling zijn geweest. In het begin is er wel degelijk de sympathie voor Milo Tindle, maar al naargelang het verhaal vordert wordt ook hij bijna onuitstaanbaar. Dat maakt dat Sleuth uiteindelijk slechts redelijk te genieten valt. Filmisch zit het prima in elkaar, maar het derde deel van de film en de karakters die gedurende de film steeds onsympathieker worden zorgen dat het eindresultaat maar matig bevredigend is.

Genre: Drama, Thriller
Speelduur: 87 min
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 8713045214715

De film staat in origineel beeldformaat van 2.35:1 anamorf op de DVD. Het is een zeer recente film en daarom is het niet verwonderlijk dat er geen beschadigingen of vuiltjes te zien zijn. Het beeld is mooi vormgegeven en ziet er strak en helder uit. De film heeft een blauwe, kille gloed meegekregen die de sfeer van de film versterkt. Overige kleuren zijn duidelijk minder aanwezig. De transfer heeft een uitstekend contrast, zwartniveau en schaduwdetail. Er is af en toe een hele lichte filmgrain te zien, maar slechts minimaal. De scherpte is prima, zonder dat er edge-enhancement is toegepast. Daarnaast zijn er nauwelijks compressiefoutjes te zien. Een uitstekende transfer waar weinig op valt aan te merken.
De film is onderverdeeld in 10 hoofdstukken. De ondertiteling is goed verzorgd, waarvan één regel in beeld is geplaatst.

De DVD heeft een Dolby Digital 5.1 (384 kb/s) geluidstrack. De film is voornamelijk dialoog georiënteerd. De nadruk ligt dan ook voornamelijk op de frontkanalen. Het stereobeeld wordt voornamelijk gecreëerd door geluidseffecten en de muziek. Atmosferen ontbreken volledig. De surroundkanalen worden alleen maar gebruikt voor de muziek, een sporadisch geluidseffect (in split-surround) en de echo’s van de dialogen. Dat geeft wel meteen een ruimtelijk karakter en diepte aan het geluid. Het perspectief zit erg goed in elkaar bij deze film. Het LFE kanaal wordt slechts af en toe aangesproken, uitsluitend door de muziek. Het is wel een hele mooie en goed gedoseerde geluidstrack.

De DVD heeft geen menu. Na een aantal promotietrailers (die je kunt overslaan met een druk op de knop van de afstandsbediening) begint direct de film. De DVD bevat verder geen extra’s.

De succesvolle detectiveschrijver Andrew Wyke krijgt bezoek van de jonge Milo Tindle. Tindle heeft een relatie met de vrouw van Wyke en wil graag dat Wyke toestemt in een scheiding. Wyke wil dat wel overwegen, maar dan moet Tindle een kostbare halsketting stelen, zodat Wyke het geld van de verzekering kan opstrijken.
Sleuth is een remake van de gelijknamige film uit 1972. Visueel ziet de film er mooi en modern uit, maar door de onsympathieke karakters en een slap laatste deel van de film kan de film toch niet als geslaagd worden beschouwd. Het acteren op zich is goed, maar je krijgt als kijker geen binding met hen. De beeld- en geluidskwaliteit zijn echter uitstekend. Extra’s zijn op deze kale DVD niet te vinden.