Frankenstein (DC)

28-07-2008

3

Frankenstein (DC) (DVD)

Victoria Frankenstein (Helen McCrory) werkt als wetenschapper aan het project UX. Vanuit stamcellen wordt een kunstmatig hart gecreëerd, dat geschikt moet zijn als donorhart. Het project is een succes, maar verder onderzoek wordt helaas niet gefinancierd door de opdrachtgevers. McCrory en haar team zijn teleurgesteld. Samen met haar naaste collega Ed (Benedict Wong) gaat ze op eigen houtje verder met het onderzoek, hopend zo een oplossing te vinden voor haar doodzieke zoontje. In plaats van alleen een hart wil ze ook andere organen maken. Als extra doet ze wat DNA van haar zoontje bij de mix van kweekcellen. De organen groeien snel, maar tegen de verwachting in wordt het één geheel en blijkt het te leven. Als tijdens een stevige onweersbui een blikseminslag voor een stroomstoring zorgt, weet de gedaante te ontsnappen. Men verwacht echter niet dat het levensvatbaar is. Er worden resten lichaamsweefsel gevonden in het gebouw en men vermoed dat de gedaante niet meer bestaat. Maar is dat wel zo?

Dit verhaal van Frankenstein is een moderne versie van het klassieke verhaal van Mary Shelley uit 1818. In plaats van in de oudheid speelt het verhaal zich nu af in de (nabije) toekomst. En de professor is in dit verhaal een vrouw, Victoria Frankenstein geheten, gespeeld door Helen McCrory. Het is een voor het Britse ITV gemaakte film door regisseur Jed Mercurio, die het verhaal zelf bewerkte tot scenario. Het is het klassieke horrorverhaal van een ontsnapt monster, gecreëerd door de wetenschap, dat voor paniek en onrust zorgt. Deze uitvoering op de DVD is de Directors Cut, maar het is mij niet bekend wat de verschillen zijn met de originele versie. De vraag is of het er veel beter op is geworden, want heel bijzonder is deze uitvoering niet. Het verhaal is bekend, dus je moet iets bijzonders met de uitvoering doen en dat is hier niet echt gelukt. En dat ligt ‘m voornamelijk aan de regie, die wat afstandelijk is. Een paar goede (spannende) momenten kunnen niet verbloemen dat het er over het algemeen wat zouteloos aan toe gaat. En dat ondanks de nieuwe elementen die in deze verfilming zitten. Wordt in het originele verhaal het monster gecreëerd door het aan elkaar naaien van lichaamsdelen, in deze Frankenstein gebeurt dat op een puur biologische manier, namelijk via het samenvoegen van stamcellen. Het resultaat is echter hetzelfde, een afzichtelijk monster. Mercurio probeert om dit monster wat menselijke trekjes mee te geven en slaagt daar op momenten ook redelijk in. Maar het monster weet die menselijke trekjes niet op de juiste manier toe te passen. Voor de rest is het verhaal redelijk voorspelbaar en zie je het einde al van redelijk ver aankomen. Ook is Helen McCrory, over het algemeen toch een gerenommeerd actrice, niet op haar plek in een horrorfilm. Als wetenschapper is ze prima, maar op het moment dat het mis gaat staat ze er alleen maar apathisch bij. Met een betere regie was hier zeker meer mee te doen dan nu het geval is.
Met de beperkte middelen die er waren is het een redelijke televisiefilm, maar echt sprankelend wordt het helaas nooit. Voor de fans van dit genre zal het ondanks dat toch nog wel enigszins genieten zijn.

Genre: Horror, Science fiction
Speelduur: 91 min
EAN: 8712609593402

De film is gemaakt voor televisie en staat in 1.78:1 anamorf formaat op de DVD. Helaas is er een stevige compressie op toegepast, wat z’n weerga heeft op de kwaliteit. Continue zijn er kleine compressiefoutjes te zien in de achtergrond. Ook de scherpte en detaillering zijn niet zo best. Het contrast is bij vlagen vrij hoog en het schaduwdetail is minimaal. Het zwartniveau is in orde. Daarnaast is er vrij veel filmgrain aanwezig. Het moge duidelijk zijn dat de transfer ondermaats is. Een mindere compressie zou het een stuk beter hebben gemaakt. Er is bijna 2 Gb aan ongebruikte ruimte op de disc, dus dat was zeker mogelijk geweest.
De film is onderverdeeld in slechts 6 hoofdstukken, die ook via het menu zijn te selecteren. De ondertiteling is goed verzorgd en staat op een goede hoogte in beeld geplaatst.

Het geluid van de DVD betreft een Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) track (de hoes heeft het over een DD 5.1 track, wat niet juist blijkt te zijn). Deze geluidstrack is goed verzorgd, al blinkt hij niet uit in originaliteit. Dialogen zijn goed verstaanbaar en vormen de hoofdmoot van het geheel. De dynamiek moet komen van de vele onweersbuien en stormen die in de film voorkomen, samen met de muziek. Deze is niet bijster origineel, maar werkt wel goed bij de film. Het geluid heeft een goed stereobeeld door het gebruik van atmosferen en de nodige (schrik)effecten. Het monster klinkt ook dreigend en angstaanjagend. Zeker voor een voor TV gemaakte film een prima geluidstrack.

De DVD heeft een bijna amateuristisch aandoend menu in 1.78:1 anamorf beeldformaat met een fragment uit de filmmuziek als achtergrondgeluid (in mono). De DVD bevat verder geen extra’s.

Professor Frankenstein werkt aan een onderzoek naar stamcellen en creëert zo een werkend kunstmatig hart. Zij wil meer en maakt op dezelfde manier meerdere organen. Deze voegen zich echter samen tot een monsterlijk gedaante.
Frankenstein (DC) is een moderne versie van het aloude verhaal van Mary Shelley. Deze voor TV gemaakte film weet niet altijd te overtuigen, wat vooral veroorzaakt wordt door de afstandelijke regie en clichématige manier van aanpak. De beeldkwaliteit is ondermaats, wat vooral veroorzaakt wordt door de toegepaste compressie. Het geluid is wel in orde, ondanks dat het hier slechts een DD2.0 track betreft. Deze kale DVD heeft geen extra’s. Liefhebbers van horrorfilms zouden deze film een keer kunnen huren, de rest kan ‘m gerust links laten liggen.