Kundun (Special 2 disc edition)

28-09-2001

5.4

Kundun (Special 2 disc edition) (DVD)

In 1937 wordt in een klein dorpje in Tibet een 2-jarige jongen Tenzin Gyatso (Tenzin Yeshi Paichang) uit een eenvoudig gezin erkend als de 14e reïncarnatie van de Dalai Lama. Toen het jongetje geboren werd, zaten er twee kraaien in de buurt. Voor de Tibetanen is dat het teken van de reïncarnatie van de Dalai Lama, iets waarin zij heilig geloven.
De Dalai Lama is de spiritueel en politiek leider van het vredelievende en gelovige Tibet. De jongen en zijn familie worden overgebracht naar het klooster in de hoofdstad Lhasa van Tibet, waar hij door de Boeddhistische monniken zal worden voorbereid voor zijn taak.
We volgen Kundun in de verschillende fasen in zijn opleiding tot Dalai Lama, als 2-jarige, als 5-jarige (gespeeld door Tulku Jamyang Kunga Tenzin) en als 10-jarige (gespeeld door Gyume Tethong). Als 10-jarige jongen verliest Kundun zijn vader.
Als Kundun volwassen (gespeeld door Tenzin Tuthob Tsarong) is, wordt het zelfstandige Tibet door Mao Tse-tung (Robert Lin) weer ingelijfd als provincie van China. Kundun reist af naar Beijing om partijleider Mao ervan te overtuigen dat de Tibetanen een vredelievend en gelovig volk zijn, anders dan de Chinezen. Mao komt vriendelijk en meegaand over, maar probeert Kundun ervan te overtuigen dat Tibet geholpen moet worden, gezuiverd moet worden van het Boeddhistische geloof en niet zonder de hulp van China kan. Kundun beseft dat met Mao niet te onderhandelende valt. Wanneer het maoïstische geweld toeneemt, wordt Kundun in 1959 gedwongen te vluchten naar het buurland India. Net op tijd begint Kundun en zijn gevolg aan een zware tocht door de bergen.

Kundun is gebaseerd op het ware verhaal van de 14e Dalai Lama. De film is zelfs gemaakt met advies en instemming van zijne heiligheid, de 14e Dalai Lama. Tot op de dag van vandaag leeft de Dalai Lama nog steeds in ballingschap in India.
Regisseur Scorsese heeft er een erg mooie en integere film van gemaakt, met prachtige beelden van … Marokko (!). De film is door China volledig afgewezen, hetgeen voor Scorsese ook bij het filmen tot moeilijkheden heeft geleid. Dus kon Scorsese niet in Tibet filmen en heeft hij de meeste opnames in Marokko gemaakt. De film heeft in 1998 4 Oscar® nominaties gekregen, waaronder voor de muziek, maar een Oscar® zat er niet in.

Jaar: 1997
Speelduur: 128 min
Verpakking: Double transparant keep case
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777051511

• Interviews
  • Bioscooptrailer
  • Photogallery
  • Filmography
  • Documentaire ‘In search of Kundun with Martin Scorsese’

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 2.35:1. Helaas staat de film met een beeldverhouding van 1.78:1 anamorf op de DVD. Dit betekent dat zowel aan de linker- als de rechterkant van het scherm kostbaar beeld verloren is gegaan en dat is op sommige momenten zeker zichtbaar. Niet alleen mist er beeld, maar ook de beeldverhouding lijkt niet helemaal goed (verticaal iets opgerekt). De film Kundun is een paar jaar geleden al eens door Buena Vista uitgebracht, toen met een 2.35:1 letterbox filmbeeld.
De review van deze versie staat ook op onze site. Vergelijk de screenshots van die versie eens met de screenshot bij deze bespreking. De verschillen zijn zeer duidelijk.

Ook op de beeldkwaliteit valt het nodige aan te merken. Weliswaar is het beeld erg kleurrijk, de kleuren worden enigszins te rood en het totale beeld wordt te fel weergegeven. Contrast en schaduwdetail zijn redelijk, maar met name in de donkere beelden vallen deze tegen. De scherpte lijkt ook okay, maar hier is zeer duidelijk te zien dat er edge-enhancement is toegepast.

Het beeld heeft ook veel last van zichtbare beeldruis en zo nu en dan zijn ook de gevolgen van beschadigingen van de filmprint zichtbaar. Al met al niet meer dan een redelijk beeld.

De film is verdeeld in 17 tracks. De DVD is van het type DVD-9, wat betekent dat hij enkelzijdig en dubbellaags is. De laagwisseling is goed geplaatst en slechts heel even te merken. De ondertiteling (wit) is duidelijk en staat netjes in het beeld.

Op de DVD is keuze uit de Engelstalige soundtrack is in Dolby Digital 5.1 (met de bitrate van 448 kb/s), de Engelstalige soundtrack in DTS 5.1 (met de bitrate van 754 kb/s) en een Franstalige soundtrack in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s).
Ik bespreek hier eerste de Engelstalige Dolby Digital track. In de soundtrack is de muziek van Philip Glass zeer nadrukkelijk aanwezig. Glass weet door zijn muziek de Tibetaanse sfeer goed over te brengen en te benadrukken. Deze muziek wordt heel mooi en zeer ruimtelijk weergegeven. Er is een goede detaillering in het hoog en het laag geeft de muziek dat heerlijke volle karakter. Verder is de soundtrack vooral op de frontspeakers georiënteerd, waarbij de achterspeakers subtiel zorgen voor de nodige ruimtelijkheid en ambiance. Dialogen komen zeer goed verstaanbaar uit het centerkanaal. Een uitstekende soundtrack.

Daarnaast is de Engelse soundtrack ook als een half-bitrate (754 kb/s) DTS signaal beschikbaar. Voor de bioscoop was de film alleen beschikbaar met een SDDS (Sony Dynamic Digital Stream) of een Dolby Digital geluidsspoor. De DTS geluidsspoor is dus later gemixt. In een directe vergelijking valt een duidelijk verschil op tussen de DD5.1 track en de DTS track. De muziek in de DTS track is meer op de voorkanalen gericht doordat het volume van de achterkanalen lager is. Ook is het laag minder nadrukkelijk aanwezig dan in de Dolby Digital track. De detaillering van de DTS track is iets beter, het hoog is iets transparanter. In hoeverre de verschillen worden veroorzaakt door een verschil in compressietechnieken tussen Dolby Digital en DTS of door het feit dat de DTS later is gemixt is niet te bepalen. Mijn voorkeur gaat in ieder geval uit naar de Dolby Digital track. Met name omdat deze ruimtelijker en voller klinkt.

De menuschermen op de DVD zijn statische plaatjes, met achtergrondmuziek. De set bestaat uit 2 DVD’s, waarbij op de eerste DVD alleen de film staat. De extra’s zijn te vinden op de tweede DVD. Deze DVD is van het type DVD-5, dus enkelzijdig en enkellaags is.
De extra’s zijn:

‘Theatrical Trailer’ (beeldformaat 1.66:1 letterbox met DD2.0 – 224 kb/s geluid). De trailer duurt ongeveer 2½ minuut.

‘Cast & Crew’ (beeldformaat 4x3 standaard met DD2.0 - 224 kb/s geluid). Een serie van (erg) korte interviewfragmenten (die soms abrupt eindigen) met regisseur Martin Scorsese en diverse acteurs, waarbij men iets vertelt over het verhaal van de film en het karakter dat men speelt. Tevens is van Scorsese een 5 pagina’s tellend filmoverzicht opgenomen. Alle interviews zijn Nederlands ondertiteld.

‘Making Of’ (beeldformaat 4x3 standaard met DD2.0 – 224 kb/s geluid). Een groot aantal korte fragmenten waarin we een blikje achter de schermen krijgen tijdens de opnames, een soort van B-roll. Tijdsduur ongeveer 10 minuten. Het geluid is erg dof, geen ondertiteling.

‘In Search Of Kundun’ (beeldformaat 1.78:1 letterbox met DD2.0 - 224 kb/s geluid). Een nette documentaire van bijna 85 (!) minuten waarin we zien hoe regisseur Martin Scorsese zich heeft voorbereid op het maken van deze film. Alle aspecten van het film maken komen aan de orde. Afgewisseld met interviews met cast- en crewleden. De documentaire is zeer uitgebreid en netjes voorzien van Nederlandse ondertiteling. Deze ondertiteling staat net boven de onderste zwarte balk, in het zichtbare beeld. De beeldkwaliteit van deze documentaire is beter dan van de hoofdfilm.

‘Photo Gallery’ (in 16x9 breedbeeldscherm zonder geluid). Een 20-tal promotiefoto’s.

Scorsese heeft met ‘Kundun’ een zeer mooi en historisch juist verfilmd drama gemaakt. Helaas is de film op deze DVD niet zo mooi vastgelegd, al doet de chique hoes van de DVD (met ‘gouden’ letters) anders vermoeden. De film staat niet in de juiste beeldverhouding op deze DVD en de beeldkwaliteit laat te wensen over. Het geluid daarentegen is erg mooi vastgelegd, zowel in Dolby Digital als DTS. Op de 2e disc staan goede extra’s, vooral de documentaire ‘In search of Kundun’ is erg goed. En de extra’s zijn Nederlands ondertiteld. Jammer van de beeldkwaliteit, verder zeker een aanrader.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door A-Film Home Entertainment.