Hallam Foe

20-07-2008

8

Hallam Foe (DVD)

Hallam Foe brengt sinds de dood van zijn moeder zo’n twee jaar geleden de meeste tijd door in zijn boomhut. Vandaaruit bekijkt hij met z’n verrekijker de mensen die in de buurt komen. Zijn vader heeft al voor de dood van Hallam’s moeder een relatie met zijn vroegere secretaresse Verity (Claire Forlani). Na een akkefietje tussen Hallam en Verity vertrekt Hallam naar de stad, Edinburgh. Hij kent daar niemand en onderdak heeft hij niet. Slapen doet hij op de daken om zo uit handen te kunnen blijven van de politie. Vanaf een dak ziet hij een vrouw (Sophia Myles) lopen die sprekend op zijn moeder lijkt. Hallam volgt haar en zij, Kate, blijkt het hoofd van de afdeling personeelszaken van een hotel te zijn. Hallam solliciteert bij haar voor een baantje in het hotel, om zo dicht bij haar in de buurt te kunnen zijn en haar te kunnen observeren. De enige die het door heeft is Alasdair, een manager van het hotel en de minnaar van Kate.

Hallam Foe is een verfilming van het boek van schrijver Peter Jinks. Regisseur David Mackenzie (Young Adam, Asylum) heeft er zijn eigen draai aan gegeven. Acteur Jamie Bell kennen we vooral als Billy Elliot in de gelijknamige film. Zijn rol in Hallam Foe is van een heel andere orde. Hierin speelt hij een excentrieke voyeuristische tiener die het moeilijk heeft met de dood van zijn moeder. Hiermee beland je direct bij de twee kenmerken van zijn rol: aan de ene kant vraagt hij om mededogen vanwege het overlijden van zijn moeder, aan de andere kant erger je je aan zijn onsympathieke gedrag. Dit euvel van tweespalt is ook van toepassing op de hele film. Mackenzie hinkt met zijn film op twee gedachten. Soms is het drama, dan weer komedie. Hallam is geen vriendelijke jongen, maar ook geen etterbak. Uiteindelijk is het een mix van alles door elkaar, waardoor een duidelijke richting mist. Het is wel een originele film waarin de jonge Hallam met zijn verrekijker diverse mensen, maar vooral de jonge vrouw Kate bekijkt. Kate lijkt op z’n overleden moeder en hij voelt zich erg aangetrokken tot haar. Maar Kate weet niet dat Hallam haar bijna dagelijks bekijkt met z’n verrekijker. Een confrontatie kan niet uitblijven en die vindt dan ook plaats. De reactie van Kate is dan wel enigszins verrassend. In alle opzichten dus een film die verschillende kanten op gaat. Niet alledaags aan de film is het soms erg grove (seksueel getinte) taalgebruik van de karakters. De film is daarmee zeker niet geschikt voor preutse kijkers. Het is blijkbaar niet iets waar David Mackenzie zich aan stoort, want het is een kenmerk van al zijn films.
Een bijzonder onderdeel van de film is het camerawerk van Giles Nuttgens. Op de daken van de stad weet hij mooie camerabewegingen te maken. Hij maakt het zichzelf niet gemakkelijk, maar weet boeiende en vooral doeltreffende shots te maken, zonder zich te laten beperken door de locatie en omstandigheden. Het geeft zeker een extra waarde aan de film.
Uiteindelijk is Hallam Foe zeker geen onaardige film. Het mist alleen een duidelijk doel. Maar dat hoeft zeker geen reden te zijn om niet van deze film te kunnen genieten. Een beetje eigenaardige film, dat wel.

Genre: Drama, Komedie/Humor
Speelduur: 92 min
Uitgever: Indies Home Entertainment
EAN: 8714025101827

Het beeld is met de oorspronkelijke verhouding van 2.35:1 anamorf op de DVD vastgelegd. Het beeld is volledig vrij van ongerechtigheden. De kwaliteit van het gebodene ziet er goed uit met een redelijk goede detaillering en contrast. In de donkere delen blijft dat wat achter. De kleuren zijn wat onderdrukt, maar komen niet echt onnatuurlijk over. Het zwartniveau is goed. Gedurende de film is in meer en mindere mate filmgrain zichtbaar in het beeld. Ook edge-enhancement is op momenten zichtbaar toegepast.
De film heeft slechts zes hoofdstukken, die ook via het menu zijn te kiezen. De film staat op een DVD-9. De laagwisseling is goed geplaatst en is nauwelijks merkbaar. De optionele Nederlandse ondertiteling is goed verzorgd en staat op de juiste hoogte in beeld geplaatst.

De DVD heeft zowel een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) als een Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluidstrack. We concentreren ons hier op het DD5.1 geluid. Dat is goed verzorgd, zonder echt spetterend te zijn. Het geluid concentreert zich voornamelijk op de frontkanalen. De surroundkanalen worden uitsluitend aangesproken voor muziek en af en toe atmosferen. Dialogen komen keurig uit het centerkanaal. De frontkanalen worden gebruikt voor muziek, effecten en atmosferen. Het LFE kanaal wordt slechts een hele enkele keer aangesproken. Voor de rest doet ie in het geheel niet mee. De balans is prima, maar er is weinig spectaculairs gedaan met het geluid. Wel storend is dat de front- en surroundkanalen met enige regelmaat last hebben van kleine drop-outs. Mogelijk dat dit uitsluitend voor het recensie-exemplaar geldt. Afgezien daarvan een degelijke soundtrack, zonder echte bijzonderheden.

Het menu is geanimeerd en staat in 1.78:1 anamorf beeldformaat op de DVD. Het achtergrondgeluid is een fragment van één van de (vele) liedjes uit de film.

Trailer (1½ min)
De bioscooptrailer van de film in 2.35:1 anamorf beeldformaat en DD2.0 geluid. De trailer is Nederlands ondertiteld.

Interview Cast & Crew
Helaas hadden wij bij de bespreking niet de beschikking over de retailversie, dus wat precies de inhoud van deze interviews zijn is ons niet bekend.

Hallam Foe leeft sinds de dood van zijn moeder vooral in z’n boomhut. Na een conflict met de nieuwe vrouw van zijn vader vertrekt hij naar de stad, waar hij een vrouw ziet die sprekend op z’n moeder lijkt. Hij volgt haar en weet via haar een baantje in het hotel waar zij werkt te krijgen. Zo kan hij haar vaak observeren.
Hallam Foe is een film die een beetje op twee gedachten hinkt tussen drama en komedie. De meter slaat toch voornamelijk uit richting drama. Het beeld en geluid zijn ruim voldoende van kwaliteit. De film is verder prima te genieten, maar is geen hoogvlieger. Wie zich stoort aan grof (seksueel getint) taalgebruik kan deze film beter links laten liggen. Voor wie daar geen problemen mee heeft kan het een aangename anderhalf uur zijn.