Ultraviolet

26-06-2008

4.2

Ultraviolet (Blu-ray)

Aan het einde van de 21e eeuw is er een nieuw genetisch gemodificeerd menselijk ras ontstaan, als gevolg van een vrijgekomen experimenteel virus. Oorspronkelijk bedoeld om supersoldaten te creëren, heeft het virus een steeds groter worden groep mutanten besmet. Deze mutanten, die Hemophages worden genoemd, beschikken over een enorme snelheid, een ongelooflijk uithoudingsvermogen en een verhoogde intelligentie. De regering ziet deze nog steeds groeiende groep als een bedreiging en probeert ze uit te roeien. De rebelse strijder Violet (Milla Jovovich) wil haar ras koste wat het kost beschermen en wraak nemen op degenen die haar leven voor altijd hebben veranderd. Met haar vechttechnieken en kameleonachtige eigenschappen tracht ze het geheime wapen te stelen, waarmee de regering alle Hemophages probeert te vernietigen. Het geheime wapen blijkt een jongen te zijn, genaamd Six (Cameron Bright). Hij is drager van een gevaarlijk antivirus. Violet moet Six niet alleen beschermen voor haar eigen mensen, maar ook voor regeringsleider Daxus (Nick Chinlund), die de jongen koste wat het kost terug wil hebben.

Ultraviolet is een donkere en gewelddadige sciencefiction film van regisseur en schrijver Kurt Wimmer. Evenals in zijn sciencefictionfilm Equilibrium schetst hij een sinister donker toekomst beeld. In beide films wordt het leven beheerst door een tirannieke overheid. Kurt Wimmer schreef het script van Ultraviolet met actrice Mila Jovovich al in gedachte als hoofdrolspeelster. De versie van Ultraviolet die op deze Blu-ray Disc staat is niet de versie die Kurt Wimmer voor ogen had. Zijn originele cut van de film was, volgens IMDB, 120 minuten lang. De studio vond deze versie te emotioneel getint en heeft een andere edit van de film gemaakt. Een edit waarin de nadruk veel meer op de actie en het geweld is komen te liggen, maar wel zodanig dat de film een PG-13 leeftijdsadvies kreeg. In Nederland betekent dit een leeftijdsadvies van 12 jaar. Gevolg is een film die slechts actie en schietgeweld heeft te bieden en qua verhaal en karakterontwikkeling nauwelijks is uitgewerkt. In de film wordt gebruikt gemaakt van de schiet- en vechttechniek genaamd “Gun-Taka”. Een techniek die Kurt Wimmer al ontwikkeld voor de eerder genoemde film Equilibrium. En om bij de vergelijking met Equilibrium te blijven, evenals deze film heeft ook Ultraviolet heeft veel herkenbare elementen in zich van andere recente sciencefiction en vampierfilms. Ja, ook vampier, want de Hemophages hebben besmet bloed en zijn daardoor vampierachtig. Behalve enkele groot uitgevallen hoektanden en de bovenmenselijke kracht is verder niets dat doet denken aan vampiers. Visueel heeft de film veel te bieden en de actiescènes met de nodige acrobatiek zijn ook fraai in beeld gebracht.

Sony Pictures heeft Ultraviolet in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc (BD). We hebben niet de beschikking over de DVD uitgave van deze film, daarom maken we in de recensie van de Blu-ray Disc uitgave geen vergelijking met de eerdere DVD uitgave.

Genre: Actie, Science fiction
Speelduur: 87 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Hongaars
  • Dolby Digital 5.1 - Pools
  • Dolby Digital 5.1 - Tsjechisch
  • Dolby Digital 5.1 - Turks
  • PCM 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Turks, En vele andere
EAN: 8712609676778

• Making Of Ultraviolet

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 1.85:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 25 GB single layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de ‘oudere’ MPEG-2 compressiemethode. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast.

Ultraviolet is digitaal in High Definition kwaliteit opgenomen met Sony HDW-F900 camera\'s. De beeldkwaliteit van deze Blu-ray Disc is dan ook uitstekend. De film heeft in het algemeen een donkere aanblik, waarbij deze BD uitgave een prima schaduwdetail laat zien. Het beeld is stilistisch aangepast met een kleurenpalet dat het beeld een donkere, koude aanblik geeft. Deze donkere, koele sfeer van de film komt uitstekend tot uiting. Het beeld is stilistisch aangepast, waardoor de gezichten geen fijne detaillering meer heeft en erg kunstmatig aandoet. Maar dit is dus zoals het behoort te zijn. De scherpte en de detaillering van het beeld zijn ook prima. Het contrast en zwartniveau zijn beide uitstekend. Ook de scherpte en detaillering van het beeld is zeer goed. Ook de achtergronden zien er op deze High Definition transfer zeer gedetailleerd uit. Het beeld oogt zeer schoon en is verstoken van artefacten als aliasing of edge enhancement. De optionele ondertiteling heeft een mooi klein, zeer strak ogend en daardoor goed leesbaar lettertype. De plaatsing onder in het beeld is prima.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De originele Engelstalige soundtrack is te beluisteren in Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) en in een ongecomprimeerde PCM 5.1 (16bit/48kHz) soundtrack. De Dolby Digital soundtrack heeft de maximale bitrate en klinkt mooi vol en gedetailleerd. Maar de film kun je natuurlijk het beste bekijken met de uitstekend klinkende ongecomprimeerde PCM 5.1 surround track. Deze soundtrack heeft een bijzonder goed surround geluidsbeeld. Dit komt vooral doordat het niet gecomprimeerde geluid ook alle subtiele details tot zijn recht laat komen. Bij de enkele rustige scènes beperkt het geluid zich tot de voorste kanalen, met sfeerverhogende achtergrondgeluiden uit de surrounds. Bij de actiescènes worden alle speakers intensief gebruikt. De surrounds worden in split-surround (stereo) gebruikt. Wat je te horen krijgt is een zeer actieve en dynamische soundtrack met een goed ruimtelijk geluid en veel geluidseffecten met richtingsgevoel, zoals het lawaai van het schieten. Het LFE kanaal wordt goed gebruikt om de schotenwisselingen van prima laag te voorzien. De dialogen, uit de centerspeakers, zijn altijd goed te volgen. Als geheel is ook dit weer een ongecomprimeerde PCM5.1 soundtrack die het bioscoopgevoel tijdens het kijken van de film versterkt.

De Blu-ray Disc start met een promotietrailer voor High Definition Blu-ray Disc uitgaven van Sony Pictures. De Blu-ray Disc maakt gebruikt van een pop-up menu. Bij Blu-ray Discs wordt het menu weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Deze Blu-ray Disc uitgave biedt op het gebied van de extra’s hetzelfde als de DVD uitgave, alleen is nu alles in NTSC 480i/p beeldresolutie.