Sconosciuta, La

23-06-2008

6

Sconosciuta, La (DVD)

De Oekraïense immigrante Irina Kseniya Rappoport is op zoek naar een baan. Een heel specifieke baan. Ze wil aan het werk in een appartementencomplex. Ze heeft zelf een kamer gevonden om te wonen, precies tegenover dat appartementencomplex. Door een deal te sluiten met de conciërge kan ze aan de slag als schoonmaakster. Op deze manier komt ze in contact met de familie Adacher, een echtpaar met een klein meisje. Het zijn hardwerkende ouders en daarom hebben ze een huishoudster die ook op hun dochter past. Als die huishoudster een ongeluk krijgt is Irina de aangewezen persoon om haar te vervangen. Ze maakt zich al snel onmisbaar in het huishouden. Maar als dan plotseling het verleden van Irina van zich doet spreken is het ideale leventje in één klap voorbij.

La Sconosciuta (wat zich het beste laat vertalen als De Onbekende Vrouw is een spannende film van de Italiaanse regisseur Giuseppe Tornatore, die met zijn vorige films Legend of 1900 en vooral Malèna wereldwijde bekendheid kreeg. Ook La Sconosciuta is een geslaagde film, al zal de faam van Tornatore er niet echt groter door worden. Daarvoor is de film voor een te select publiek geschikt. Maar dat neemt niet weg dat het een puike film is. Een thriller die in beperkte mate aan de films van Hitchcock doet denken. De film is spannend tot het einde. Het heeft een ingenieus scenario waarbij de hoofdpersoon – in dit geval Irina, gespeeld door de van Russische afkomst zijnde Kseniya Rappoport – een bepaald doel voor ogen heeft waar de kijker geen weet van heeft. Zij wil iets bereiken, maar alleen zij weet wat dat is. Dat houdt de spanning hoog, omdat je als kijker wil weten wat het is. Stapje voor stapje komt Irina dichter bij haar doel, maar wat dat dan is blijft in het midden. Het moet iets met haar verleden als seksslaaf te maken hebben, maar wat? Als kijker blijft het gissen. De persoon Irina intrigeert. Door middel van flashbacks komen we steeds meer te weten over het verleden van Irina, waaruit blijkt dat ze geen makkelijk leven heeft gehad. Naar het einde toe wordt duidelijk wat haar zo gedreven heeft. Misschien niet helemaal een bevredigend einde en een beetje vergezocht, maar de weg naar deze climax zit boordevol spanning en dramatiek. Daarbij wordt er uitstekend geacteerd door de hele cast, maar vooral Kseniya Rappoport en de jonge Clara Dossena als de dochter van de familie spelen erg goed. Het is de eerste en tot op heden enige rol van Dossena, maar dit is absoluut een talent!
Tornatore maakte met La Sconosciuta een heel andere film dan we van hem kennen. Hadden Legend of 1900, Malèna en Cinema Paradiso veel meer een nostalgische inslag, deze film heeft een heel andere sfeer. Het is veel harder en directer. Het is één persoon tegen de rest. Liefde kent Irina niet. Ze heeft ooit één liefde gehad, maar deze is van haar weggenomen. Dat heeft Irina ook hard en meedogenloos gemaakt. De film speelt zich af in de herfst, waardoor de kille en koude werkelijkheid nog harder overkomt. Voor diegene die een ijkpunt zoekt: de film is te vergelijken met het werk van Michael Haneke (Caché, Le Temps du Loup), hoewel die films nog directer zijn. Maar in die hoek moet je het wel zoeken.
De film won diverse prijzen op Europese filmfestivals en werd ook een aantal keer genomineerd voor de European Film Awards, maar wist geen van deze nominaties te verzilveren. Wel won de film op daar de Publieksprijs.

Genre: Drama, Thriller
Speelduur: 115 min
Uitgever: Homescreen
EAN: 8717249473046

• Also Available

Met een 2.35:1 anamorf beeldformaat staat de film in z’n originele formaat op de DVD. Beschadigingen zijn niet aanwezig. Het beeld ziet er redelijk goed uit, maar wat wel vaker het geval is bij Homescreen titels is dat de film op een enkellaags DVD staat. Dat betekent in dit geval dat er een flinke compressie is toegepast en dat zien we terug in de scherpte en detaillering. Die zijn slechts voldoende, maar hadden zeker beter gekund. Het contrast is ook aan de vrij hoge kant, waardoor er nog minder detaillering is in de donkere delen. Voor de rest valt er niet zoveel op het beeld aan te merken. De film heeft heldere kleuren met een prima zwartniveau. Jammer dus van de compressie, anders had het er zeker beter uitgezien.
De film is slechts onderverdeeld in zes hoofdstukken, wat wel erg weinig is voor een film van bijna twee uur. De ondertiteling is goed verzorgd met een duidelijk, ietwat groot, lettertype en staat bijna in z’n geheel in het beeldvlak.

Het geluid op de DVD bestaat uit een Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) en een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track. Het gaat bij het 5.1 geluid wel om een unwrapped versie, dus waarbij het surroundgeluid is gecreëerd uit het originele stereogeluid. Uit alle kanalen komt hetzelfde geluid, behalve het rechter surroundkanaal. Dat blijft akelig stil, terwijl het linker surroundkanaal wel volop meedoet. Dat zorgt voor een verstoorde balans, ook al omdat het centerkanaal vrij zacht in de mix staat. Het LFE kanaal komt in het geheel niet of nauwelijks voor. De muziek is van de hand van Ennio Morricone en is van hoogstaande kwaliteit. Morricone weet uitstekend de sfeer van de film te pakken, waarbij ook hier de link met de films van Hitchcock naar voren komt.
Over het algemeen is het een redelijk mooie geluidstrack, die voornamelijk op dialogen gebaseerd is, maar waarbij de geluidseffecten en atmosferen goed verzorgd zijn. In het DD2.0 geluid zorgt dat voor een mooi stereobeeld. Dat geniet dan ook de voorkeur boven het unwrapped 5.1 geluid, waarbij de balans niet helemaal lekker is.

De DVD heeft statische menuschermen in 1.78:1 anamorf beeldformaat met een fragment uit de filmmuziek van Morricone als achtergrondgeluid. Naast de hieronder besproken trailer bevat de DVD ook een aantal promotietrailers.

Trailer (1½ min)
De trailer van de film, die het vooral van beelden moet hebben en weinig tekst bevat. De trailer maakt de film eigenlijk spannender dan dat ie in werkelijkheid is. Er wordt vooral op het thrilleraspect gewezen, terwijl de dramatiek nauwelijks aan bod komt.

Irina is een uit de Oekraïne afkomstige vrouw die alles op het spel zet om in een huis bij een bepaalde familie een baan te krijgen. Om een specifieke reden wil ze dicht bij de familie zijn. Ze huurt zelfs een appartement voor zichzelf tegenover het huis. Het moet iets met haar verleden te maken hebben.
La Sconosciuta van Giuseppe Tornatore is een spannende film vol dramatiek, maar ook met geweld en seks. Het betreft hier een thriller die in zekere zin te vergelijken is met het werk van Hitchcock. Het verhaal steekt ingenieus in elkaar, al is de climax misschien minder heftig dan verwacht.
Het beeld heeft nogal te lijden onder de compressie, maar ziet er voor de rest redelijk goed uit. Bij het geluid is de balans van het unwrapped DD 5.1 geluid niet helemaal in orde, maar valt er met het DD2.0 geluid prima te leven. Behalve een trailer zijn er geen extra’s aanwezig. Een mooie film, die slechts een redelijke DVD release heeft gekregen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Homescreen.