Devil’s Own, The

23-06-2008

6.5

Devil’s Own, The (Blu-ray)

In het Ierland van 1972 is de jonge Frankie McGuire getuige van het feit dat zijn vader door gemaskerde mannen wordt vermoord. 20 jaar later is Frankie McGuire een van de meest gezocht IRA leden. Wanneer de Engelse politie een IRA schuilplaats aanvalt, kan Frankie nog maar ternauwernood kan ontsnappen en moet onderduiken. Hij wordt naar Amerika gestuurd om daar wapens te gaan kopen voor de IRA. In New York vindt hij onder de naam Rory Devane onderdak bij de gastvrije Iers Amerikaanse familie O’Meary. Tom O’Meary (Harrison Ford) is politieagent en heeft geen weet van de ware identiteit van zijn onderhuurder. Tussen Tom en Frankie/Rory ontstaat een gevoel van vriendschap. Ondertussen doet Frankie zaken met de gevaarlijke Amerikaanse criminelen om wapens te kopen. De deal loopt niet geheel goed, met als gevolg dat het huis van O’Meary wordt overvallen door de wapenleveranciers. Tom O’Maery begint achter de waarheid te komen omtrent zijn logé. Hij ziet het als zijn taak om Frankie te arresteren. De Engelse politie is ondertussen ook in New York gearriveerd en Tom beseft dat zij niet gekomen zijn om Frankie te arresteren.

The Devil’s Own is een spannende actiethriller van regisseur Alan J. Pakula. Deze regisseur is onder meer ook bekend van uitstekende films als The Parallax View (1974), All the President’s Men (1976), Sophie’s Choice (1982) en The Pelican Brief (1993). Alan J. Pakula kwam op 19 november 1998 bij een auto-ongeluk op Long Island, New York om het leven. Hierdoor is The Devil’s Own zijn laatste film geworden.
De film gaat over twee mannen die uit geheel verschillende werelden komen. In de onwetendheid van de waarheid ontstaat tussen de mannen een soort vriendschap. Maar beide mannen zijn ook principieel en trouw aan hetgeen zij in geloven. Dat brengt hen uiteindelijk in een gevecht tegenover elkaar. De relatie van de mannen wordt vanuit beider optiek benaderd waarbij sterk de vraag heerst waar de scheidslijn tussen goed en kwaad ligt. Alan J. Pakula laat zien dat de confrontatie tussen de twee werelden alleen maar verliezers kent. De film start met een heftig gevecht in Ierland, waar de kogels je in grote getallen om de oren vliegen. Het verdere verloop van de film is rustiger, maar zeker niet minder geweldloos. De film is gebaseerd op een verhaal van Kevin Jarre. Kevin Jarre heeft ook het verhaal van The Mummy geschreven. Kevin Jarre is ook betrokken geweest bij het herschrijven van het verhaal tot een filmscript. Het verhaal gaat dat het originele script, dat onder andere door Robert Mark Kamen is geschreven, gedurende de film diverse malen is aangepast en de daarmee een andere toon en lading kreeg. Hoofdrolspeler Brad Pitt was niet tevreden met de filmproductie en wilde het project dan ook tijdens het film al verlaten. Een dreigende miljoenendollar claim van de filmmaatschappij voorkwam dit. De uiteindelijke versie van de film die in de bioscoop kwam, vond Brad Pitt een rommeltje. Goed beschouwd behandelt Alan J. Pakula de problematiek vanuit een gezichtspunt waarin vooroordelen en geijkte rolpatronen worden bevestigd. Het helpt als je zelf wat meer kennis hebt van de Noord-Ierse situatie en de IRA, waardoor beter begrip ontstaat ten aanzien van de motieven van het karakter van Brad Pitt. Het eerste deel van de film is erg goed, maar gaandeweg het verhaal valt de spanning en de geloofwaardigheid grotendeels weg. Harrison Ford zet met deze film een goede rol neer en speelt het type zoals we dat al vaker van hem gezien hebben. Ondanks dat The Devil’s Own niet op alle punten vrij van kritiek is, is het wel een onderhoudende actiefilm.

Sony Pictures heeft The Devil’s Own in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc (BD). We hebben niet de beschikking over de DVD uitgave van deze film, daarom maken we in de recensie van de Blu-ray Disc uitgave geen vergelijking met de eerdere DVD uitgave.

Genre: Actie, Thriller
Jaar: 1997
Speelduur: 111 min
Beeldverhouding: 2.40:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Hongaars
  • Dolby Digital 5.1 - Pools
  • Dolby Digital 5.1 - Russisch
  • Dolby Digital 5.1 - Tsjechisch
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
  • Dolby TrueHD 5.1 - Italiaans
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Russisch, En vele andere
EAN: 8712609596342

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.40:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB double layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast.

Deze High Definition uitgave laat de alweer iets oudere film fraai tot zijn recht komen. Het beeld ziet er kleurrijk uit met natuurlijk ogende, heldere kleuren en een goed contrast. Het beeld heeft een grote kleurrijkdom met fijne nuancering van de kleuren en een goed kleurverzadiging. Bij enkele scènes lijkt de verzadiging iets te sterk, waardoor het warm gekleurde beeld iets te rood worden. De scherpte en de detaillering van het beeld zijn beide bijzonder goed. Ook hier veel subtiele details in het beeld te zien. Hierdoor heeft het beeld een fraaie diepte, dat gecombineerd met de fraaie kleuren een zeer filmisch beeld oplevert. Het beeld is nagenoeg geheel vrij van ongerechtigheden, incidenteel spettertje is te zien. Bij de meer donkere scènes heeft het beeld iets last van verlies aan schaduwdetail. Als totaal verder een zeer fraaie HD beeldpresentatie van deze film. De optionele ondertiteling (wit) heeft een goed leesbaar, mooi klein en scherp gelijnd lettertype. De ondertiteling staat goed geplaatst onder in het beeld.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De originele Engelstalige soundtrack is te beluisteren in lossless gecomprimeerde Dolby TrueHD 5.1 surroundtrack (16 bit, 48 kHz) kwaliteit. Ook zijn enkele nasynchronisaties in Dolby TrueHD of Dolby Digital kwaliteit op de schijf aanwezig.
De nadruk van de soundtrack ligt op de voorste speakers. De muziek heeft een mooi breed stereobeeld, waarbij de surrounds de muziek een ruimtelijk geluidsbeeld geeft. De soundtrack is mooi gedetailleerd, waarbij de subtiele omgevingsgeluiden goed te onderscheiden zijn. De dialogen klinken helder en zeer goed verstaanbaar. De soundtrack heeft enkele actiemomenten in de film waarbij de soundtrack dynamisch luider klinkt. Daarbij worden de surrounds ook actief gebruikt, zoals bijvoorbeeld bij een achtervolgingsscène. Het LFE kanaal ondersteunt de effecten met een stevig laag. De dialogen komen goed verstaanbaar vanuit de centerspeaker.

De Blu-ray Disc start met een promotietrailer voor High Definition Blu-ray Disc uitgaven van Sony Pictures. De Blu-ray Disc maakt gebruikt van een pop-up menu. Bij Blu-ray Discs wordt het menu weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Behoudens twee trailers van andere Sony Pictures uitgaven, heeft deze Blu-ray Disc geen extra’s.

The Devil’s Own is een spannende actiethriller van regisseur Alan J. Pakula. Brad Pitt en Harrison Ford spelen de hoofdrol in een verhaal waarin een Ierse IRA activitist en een politieagent uit New York bevriend met elkaar raken. De politie agent kent echter de werkelijke identiteit van de IRA activist niet. Wanneer de politieman de waarheid kent, ziet hij het als zijn taak om de IRA man te arresteren. De Engelse politie is ondertussen ook gearriveerd, alleen niet om de IRA activist te arresteren. De Blu-ray Disc uitgave van Sony Pictures heeft een goede HD beeld- en geluidskwaliteit. Extra’s heeft deze uitgave niet.