30 Rock - Seizoen 1

12-06-2008

5.3

30 Rock - Seizoen 1 (DVD)

30 Rock staat voor 30 Rockefeller Plaza, het adres van de NBC studio’s in New York City. Hier werkt Liz Lemon (Tina Fey) en zij is producent en schrijver van één van de shows van de zender. De show doet het goed, maar wanneer Liz een nieuwe baas krijgt, worden veel zaken veranderd en overhoop gegooid. Deze Jack Donaghy (Alec Baldwin) heeft een andere kijk op dingen en bemoeit zich direct met het werk van Liz. Haar show krijgt een make-over en de grote filmster Tracy Jordan (Tracy Morgan) wordt binnengehaald om meer kijkers aan de show te binden. Het werk van Liz wordt er niet makkelijker op, aangezien zij nu moet omgaan met het grote ego van een filmster. Ook moet zij haar team van schrijvers tevreden zien te houden en heeft ook nog eens een privéleven.

Saturday Night Live is een bekende en langlopende komedieshow die in Amerika al sinds 1975 te zien is. Veel bekende sterren, zoals Eddie Murphy, Mike Meyers, Steve Martin, Will Ferrell, Chevy Chase en vele anderen zijn hun carrière begonnen bij SNL en ook Tina Fey was jarenlang betrokken. Ze betrokken bij de show als schrijver en actrice. In 2006 verliet ze SNL om een eigen komedieserie te ontwikkelen. Het resultaat is het hier besproken 30 Rock, een serie die veel overeenkomsten vertoond met haar vorige werkgever, achter de schermen dan. Fey speelt zelf de hoofdrol en ze geeft gestalte aan een schrijfster die werkzaam is bij een komedieserie die sterke overeenkomsten vertoond met SNL. Haar wereld wordt op zijn kop gezet als er nieuwe baas bij de zender te werk wordt gesteld en deze man allerlei veranderingen aan haar show doorvoert. De afleveringen van deze komedie zijn vrij kort, gemiddeld ongeveer 20 minuten, maar bevatten genoeg leuke momenten om te vermaken. In het begin van het seizoen moet het geheel een beetje op gang komen, maar na een aantal afleveringen lijken de schrijvers te weten welke kant ze op willen. Er valt dus genoeg te lachen en gaandeweg het seizoen worden de karakters langzaam maar zeker beter uitgewerkt. Uiteraard heeft de korte duur van een aflevering ook hier invloed en met een redelijk aantal castleden duurt het even voordat iedereen bekend is bij de kijker. Zoals gezegd speelt Tina Fey zelf de hoofdrol en ze doet dit op verdienstelijke wijze. Ze mocht voor haar optreden een Emmy nominatie in ontvangst nemen en bij de Golden Globe uitreiking won ze zelfs. Veel van de humor is afkomstig van het personage van Tracy Morgan die een karakter speelt dat hij al vele malen mocht neerzetten. Echte ster van de serie is echter Alec Baldwin en hij won zelfs twee jaar achter elkaar de Golden Globe voor Beste Acteur in een Komedieserie. Zijn rol is dan ook heerlijk om naar te kijken en Baldwin gaat lekker over the top en houdt zich nergens in. Zijn personage is inmiddels één van de belangrijkste van de show geworden en hij weet wekelijks de show te stelen. Naast deze mensen lopen er nog een reeks karakters rond die er minder toe doen, maar regelmatig bijdragen aan het succes van de serie. 30 Rock is een komedieserie die in de smaak zal vallen bij fans van zogenaamde sitcoms. Qua productiewaarde valt de show eerder in een hogere categorie en de bij vele gelijksoortige shows aanwezige lachband is hier gelukkig nergens te bekennen. Een show die nog niet veel bekendheid geniet in Nederland, maar toch nog altijd aan te raden is voor fans van komedieseries.

Universal heeft het complete eerste seizoen van 30 Rock nu uitgebracht op DVD. Alle 21 afleveringen zijn aanwezig, verdeeld over drie schijven. De schijven zijn verpakt in twee slimcases, die op hun beurt weer in een slipcase verpakt zitten.

Genre: Komedie/Humor, TV
Speelduur: 460 min
Verpakking: Slimcase(s) in Slipcase
Uitgever: Universal Pictures Benelux
EAN: 5050582503913

De afleveringen staan anamorf op de schijven in het formaat 1.78:1. De kwaliteit is ruim voldoende, maar er zijn toch enkele puntjes van kritiek. De show wordt in Amerika uitgezonden in HD, maar hier is niet veel van te zien bij de transfers van deze uitgave. Het beeld oogt namelijk redelijk soft en het echte fijne detail ontbreekt. Het beeld is verder vrij donker en ook dit heeft een nadelig effect op het detail. De kleuren ogen natuurlijk en goed verzadigd. Ook het zwartniveau is voldoende, evenals het contrast. Het schaduwdetail had iets beter gemogen en het van nature donkere beeld had er dan beter uitgezien. Op het gebied van artefacten is alleen filmgrain aanwezig en dit in een soms behoorlijke hoeveelheid. Een beeldkwaliteit die een nette voldoende scoort, zeker voor een televisieserie, maar op een aantal puntjes wel iets beter had gemogen.
De afleveringen zijn verdeeld in 5 hoofdstukken, de optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk te lezen en staat op een goede hoogte in het beeld.

Op het gebied van het geluid is er de keuze uit twee audiotracks, namelijk een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) en een Dolby Digital 2.0 stereotrack (224 kb/s), beiden in de originele Engelse taal. Veel verschil valt er niet te ontdekken en dat mag geen verrassing heten aangezien het geluid grotendeels uit dialoog bestaat. De 5.1 track laat wat ruimtelijkheid horen bij de scènes waarin muziek te horen is, maar dat zijn dan ook gelijk de enige momenten. De surrounds zijn verder stil en ook het LFE kanaal heeft weinig tot niets te doen. De dialogen zijn bij beide tracks goed te volgen en klinken mooi helder. De tracks bevatten geen ruis of beschadigingen.

De menu’s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

De Amerikaanse uitgave van het eerste seizoen van 30 Rock bevat enkele extra’s zoals audiocommentaar, verwijderde scènes en een blik achter de schermen. Helaas moeten wij het zonder al deze extra’s stellen en onze uitgave is geheel vrij van toegevoegde waarde.

30 Rock is een Amerikaanse komedieserie die gaat over het werk en leven van Liz Lemon. Zij is werkzaam bij de zender NBC en is hoofd van een schrijversteam voor een komedieserie. Haar werk en leven worden overhoop gehaald als ze een nieuwe baas krijgt, die allerlei veranderingen doorvoert aan haar show. 30 Rock is bedacht door Tina Fey, die ook de hoofdrol speelt. Zij heeft haar ervaringen van het werken bij Saturday Night Live gebruikt voor het bedenken van deze serie. Het resultaat is een grappige sitcom die, ondanks de korte speelduur van de afleveringen, weet te vermaken en opvallend veel diepgang laat zien. De karakters maken een goede ontwikkeling door gedurende het seizoen en de acteurs zetten goede rollen neer. Vooral Alec Baldwin zet een heerlijke rol neer. Beeld en geluid zijn voldoende voor een uitgave zoals deze, maar bevatten toch enkele minpunten. Op het gebied van extra’s is het helemaal droevig gesteld, die zijn er namelijk niet. Toch is deze uitgave aan te raden voor fans van Amerikaanse sitcoms. De show is grappig en weet gedurende het seizoen genoeg te vermaken.