iLiKETRAiNS – Elegies to Lessons Learnt

10-06-2008

6

iLiKETRAiNS – Elegies to Lessons Learnt (DVD)

De Britse epische rockband iLiKETRAiNS bracht in oktober 2007 hun debuut CD Elegies of Lessons Learnt uit. Dit conceptalbum beschrijft diverse historische gebeurtenissen of personen. In 2008 wordt de muziek opnieuw uitgegeven, maar dan op DVD. De nummers worden nu geïllustreerd met een animatiefilm, die de teksten van de nummers op een kunstzinnige manier uitbeelden. De hoofdrol wordt vertolkt door een pop die de karakters van de historische personen uitbeeldt. Het zijn niet de meest vrolijke gebeurtenissen die voorbij komen. Van een pestepidemie rond 1665, de grote brand in London van 1666 tot de ophangingen in Salem, Massachusetts en een zelfmoord in Berlijn in 1998.

Tracks:
1. We All Fall Down
2. Twenty Five Sins
3. The Deception
4. Voice Of Reason
5. Death Of An Idealist
6. Remnants Of An Army
7. We Go Hunting
8. Come Over
9. Spencer Perceva
10. Epiphany
11. Death Is The End

iLiKETRAiNS (zoals de exacte schrijfwijze moet zijn) bestaat sinds 2003 en liet in 2005 voor het eerst van zich horen middels twee singles, waarna in 2006 de EP Progress, Reform werd uitgebracht. De reacties waren over het algemeen zeer positief. Het was lang geleden dat er weer een groep was die epische nummers maakte en misschien was iLiKETRAiNS de motor van een nieuwe generatie bands. De opvolger Elegies of Lessons Learnt kon de verwachtingen echter niet helemaal waarmaken. Dit conceptalbum heeft een bijzonder thema, maar de nummers missen voldoende afwisseling. Ze lijken teveel op elkaar en dat is killing in dit genre. Het bijzondere aan de hier besproken release is de animatiefilm die de nummers begeleidt. Deze is gemaakt door bandlid Ashley Deane die speciaal in de band zit voor de grafische vormgeving, een onderdeel waar de band veel aandacht aan schenkt. Dat gebeurt niet alleen via deze film, maar ook qua kleding (conducteuruniformen) en videoclips. Dat maakt iLiKETRAiNS meteen een uniek geval in de muziekscène. Muziek is één, maar er zijn niet veel bands die een dusdanig visueel concept net zo belangrijk vinden. De oude Pink Floyd misschien, ten tijde van The Wall. Qua muziek zijn ze echter niet met elkaar te vergelijken. iLiKETRAiNS klinkt treurig, doomachtig en majestueus. Het is geen muziek die je opzet als je een gezellig feestje geeft of op waar je op gaat dansen in de disco. Het is meer om in een donkere kamer in je eentje in een stil hoekje te beluisteren/bekijken. En dan krijg je een interessant concept voorgeschoteld. Alle nummers hebben betrekking op historische gebeurtenissen of personen. De een wat bekender dan de ander, maar allemaal hebben ze te maken met tragiek en (meestal) de dood. De grote brand van London in 1666, de ophanging van Salem’s Lot en een zelfmoord van een jongeman in Berlijn in 1999. Niet al te vrolijke onderwerpen dus, het past dan ook perfect bij de muziek. De animatiefilm bij deze DVD is van hetzelfde laken een pak. Een pop is de rode draad in deze film. Een aaneenschakeling van beelden moeten de teksten verbeelden, maar dit komt lang niet altijd over. Het is knap gemaakt, maar vaak is de link tussen beeld en muziek slechts moeilijk te vinden. Het is daarom jammer dat er bij deze DVD geen boekje met de teksten zit. De verhalen zijn bijzonder, maar de beelden vertellen lang niet altijd voldoende om het verhaal direct te begrijpen. Teksten zouden een heleboel verhelderen. Gelukkig zit er bij de extra’s een aantal essays die de gebeurtenissen beschrijven, maar het is lastig om die te lezen terwijl je naar de muziek luistert. Toch is dit een creatieve DVD, die een kunstzinnige blik geeft op bepaalde historische gebeurtenissen.

Regisseur

Ashley Deane

Acteurs

Genre: Muziek
Regio: 0
Speelduur: 50 min
Verpakking: Digipack
  • PCM 2.0 - Muziek
Uitgever: V2 Music
EAN: 607618025786

• Production Stills
  • Previous promos
  • Live from the Dumbo sessions
  • 9 Essays

Het beeld van de DVD is in 1.33:1 beeldformaat. Het lijkt alsof het 1.78:1 non-anamorf is, maar de zwarte balken boven en onder in beeld zijn kunstmatig aangebracht. In een paar shots verdwijnen de balken namelijk en worden ze wit.
De animatie is gemaakt volgens het stop-motion principe: beeldje voor beeldje. Dat zorgt over het algemeen voor beelden die niet helemaal vloeiend lopen. Het beeld ziet er verder goed uit, maar mist wat detail en dynamiek. De belichting is wat eenzijdig gedaan, waardoor soms hoge contrasten voorkomen. Daar overheerst ook het gele licht, waardoor de overige kleuren niet goed tot hun recht komen. Buitenscènes zijn juist weer zonder extra licht gemaakt, waardoor deze scènes een wat vlakker contrast hebben. Ook is er een lichte beeldruis aanwezig.
Elk nummer heeft z’n eigen chapterstop. Ondertiteling is niet aanwezig.

Het geluid van de muziek is in LPCM 2.0 formaat met een bitrate van 1536 kb/s. Het is dezelfde track als op de CD is te horen. Er is geen surroundversie van beschikbaar. Qua productie is het geluid van de muziek niet echt geweldig. Daar had meer in gezeten. Vooral de bijna-oversturing die regelmatig opduikt is storend. Juist bij dit soort muziek is het belangrijk dat deze open en helder klinkt, zodat het niet verzandt in een brij. Daarop scoort deze CD maar krap een voldoende.

De DVD heeft een statisch menuscherm in 1.33:1 beeldformaat en bevat geen achtergrondgeluid. De verpakking is een digipack in CD formaat. Er zit geen extra boekje of tekstvel bij. Alle hieronder genoemde extra’s zijn in 1.33:1 beeldformaat.

Previous promos (20 min)
Eigenlijk zijn het gewoon de videoclips van vier nummers, te weten Terra Nova, The Deception, The Reeching Report en A Rook House For Bobby.

Live from the Dumbo sessions (17 min)
Twee nummers van een “live in de studio” optreden van iLiKETRAiNS in de Atlantic Sound Studios in Brooklyn (NY) tijdens de Dumbo sessions in 2007. Het zijn de nummers Spencer Percival en We All Fall Down. De band staat op een donker, klein podium, maar het geluid is goed. Het beeld is ook wat aan de donkere kant.

Trailers (1½ min)
Drie korte promotietrailers die gebruikt zijn op internet om de DVD te promoten.

Still Gallery (11 min)
Een diashow met foto’s waarop is te zien hoe de animatiefilm is gemaakt en met details van de decors en de locaties waar de buitenopnames zijn gemaakt. Helaas is de achtergrond regelmatig door de foto’s heen te zien, waardoor het niet altijd duidelijk is wat er op de foto staat. Een beetje slordig.

Essays
Deze feature is alleen bereikbaar via een DVD-rom speler en niet op een gewone Dvd-speler. Het zijn 9 verhalen over de gebeurtenissen die in de nummers worden beschreven. Ze staan in JPG formaat op de DVD en zijn als zodanig moeilijk te lezen vanwege het kleine lettertype. De inhoud is echter zeer interessant en geeft gedetailleerde achtergrondinformatie.

De Britse band iLiKETRAiNS heeft bij de CD Elegies to a Lesson Learnt een animatiefilm gemaakt die de teksten van de nummers verbeeldt, die gaan over historische gebeurtenissen en personen.
Elegies to a Lesson Learnt is een animatiefilm gemaakt volgens het stop-motion principe, dus beeldje voor beeldje. Het is een kunstzinnig project van de grafisch ontwerper Ashley Deane, die ook lid is van de band. Het verhaal is niet altijd even goed te volgen, ook omdat er geen teksten bij de DVD worden geleverd. Bij de extra’s zit een item met uitgebreidere achtergrondinformatie over de hoofdpersonen, maar dat is alleen leesbaar via een DVD-rom speler. Het beeld ziet er redelijk goed uit, maar blinkt nergens in uit. Buitenscènes zijn wat vlak, terwijl de binnenscènes juist een hoog contrast hebben. Het geluid van de DVD is hetzelfde als dat van de CD en daarvan is de productie niet al te geweldig. Als kunstobject best wel geslaagd, als film op zich is het magertjes.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door V2 Music.