National Treasure (CE)

03-06-2008

8.4

National Treasure (CE) (Blu-ray)

Ben Gates (Nicholas Cage) krijgt op jonge leeftijd van zijn opa een familiegeheim te horen. Het zou een aanwijzing zijn voor het vinden van de verborgen schat van de Tempeliers, tegenwoordig ook wel Vrijmetselaars genoemd. De familie Gates wordt door de wanhopige zoektocht naar deze schat echter al jaren voor gek versleten. Zelfs de vader van Ben vind het allemaal maar onzin en ziet zijn zoon liever niet uitgroeien als schatzoeker. Eenmaal een volwassen man heeft Ben de \'goede\' raad van zijn vader echter toch in de wind geslagen en gaat hij met een team mensen op zoek naar de schat. Als de \'schat\' niets meer blijkt te zijn dan een volgende aanwijzing, die wijst naar een verborgen boodschap op de achterkant van de Amerikaanse Onafhankelijkheidsverklaring, ontstaat er onenigheid in het team. Ben\'s compagnon Ian Howe (Sean Bean) wil het document stelen om het te kunnen onderzoeken, waar Ben het niet mee eens is. Gedreven door een zucht naar rijkdom doet Ian er vervolgens alles aan om deze schat te bemachtigen. Nu moet Ben, met de hulp van zijn vriend Riley Poole (Justin Bartha), een stokje zien te steken voor de plannen van Ian. Hij besluit zélf de Onafhankelijkheidsverklaring te stelen om het uit de handen van Ian te houden. Gates hoopt daardoor ook het raadsel van de schat te kunnen achterhalen en zo zijn familienaam te zuiveren.

National Treasure is een avonturenfilm over de zoektocht naar de schat van het genootschap van de Tempeliers. Dit geheime genootschap is rond 1100 na Christus opgericht, origineel bedoeld als dienaren van de Katholieke Kerk. De rijkdom en macht van de Tempeliers groeide echter explosief en hierdoor werd het genootschap bijna machtiger dan de kerk. Zelfs koningen, zoals Philip de Vierde (Philip de Schone) stonden diep in de schulden bij deze orde. Uiteindelijk, op vrijdag 13 oktober in het jaar 1307, liet Philip IV de meeste Tempeliers gevangen nemen en vermoorden. Hierdoor staat tot op de dag van vandaag vrijdag de 13e nog steeds bekend als ongeluksdag, al zijn de meeste mensen de betekenis hiervan vergeten. Enkele leden wisten de koning echter te ontvluchten en in Schotland richtten zij de orde van de Vrijmetselaars op. Tegenwoordig bestaat deze \'geheime\' orde trouwens nog steeds en kent miljoenen leden over de hele wereld en in allerlei beroepsgroepen (ook in de filmbusiness zitten er een paar). Eén van de taken van de Vrijmetselaars zou zijn om het geheim van de rijkdommen van de Tempeliers goed te bewaren.
In National Treasure wordt verder ingegaan op deze geschiedenis, waarbij hier en daar wel een loopje met de feiten genomen wordt. Gelukkig wordt dat goed gemaakt met voldoende actievermaak en relativerende humor, waardoor National Treasure een uiterst vermakelijke avonturenfilm is geworden. De film is een soort combinatie van Da Vinci Code (de verfilmde bestseller van Dan Brown) en de geschiedkundige (schat)onderzoeker Indiana Jones. Verwacht in National Treasure geen religieuze toon met betekenissen of onthullingen. Producent Jerry Bruckheimer heeft patent op makkelijk verteerbaar vermaak voor 12 jaar en ouder. En daar kun je National Treasure ook onder scharen. Maar wat maakt het uit, de film biedt twee uur heerlijk vermaak. Nicholas Cage doet zijn status als “Bruckheimer-vehikel” weer eer aan. Tel tijdens de Bruckheimer trailer waarmee de DVD begint maar eens hoe vaak je Cage ziet langskomen. Cage wordt aangevuld door een sterke cast met rotten als Sean Bean, hier weer eens heerlijk ge-typecast is als verrader, en Jon Voight. Ook nieuwkomer Diane Kruger zorgt dat de mannen in het publiek ook wat leuks hebben om naar te kijken in haar rol van Abigail Chase. National Treasure is een semi-intellectuele actie/avonturenfilm met lekker voorspelbaar popcornvermaak.
Ondertussen is ook al een tweede film met deze actiehelden verschenen onder de titel National Treasure 2: Book of Secrets.

National Treasure is door Walt Disney Studios Home Entertainment eerder op DVD uitgebracht in een single disc uitgave en daarna als een 2-DVD Collector\'s Edition. Nu is de film in High Definition beeldkwaliteit ook op Blu-ray Disc uitgebracht. We bekijken in deze recensie de Blu-ray Disc uitgave en maken een vergelijking met de 2-DVD CE uitgave. De recensie van deze DVD uitgave kun je hier lezen.

De Blu-ray Disc van National Treasure is tezamen met de tweede film National Treasure 2 ook als set verkrijgbaar. In deze The Treasure Collector’s Edition zitten de twee Blu-ray Disc doosjes dan in een kartonnen slipcase.

Genre: Actie, Avontuur
Jaar: 2004
Speelduur: 130 min
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
  • DTS 5.1 - Frans
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS 5.1 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Noors, En vele andere
Uitgever: Walt Disney Studios Home Entertainment
EAN: 8717418158859

• De tempeliers
  • Het stelen van een Nationaal Monument
  • Het opblazen van de Charlotte
  • Historische missie: Analyse van de Onafhankelijkheidsverklaring
  • Alternatief Slot
  • Historische locaties
  • Eerste scène Animatic
  • Weetjes

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.40:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB double layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast.

Het beeld van deze uitgave ziet er mooi scherp en filmisch uit. Kleuren zijn goed verzadigd en ogen natuurlijk. Contrast en schaduwdetail zijn beide prima in orde. Zelfs de donkere scènes in de catacomben aan het eind van de film zijn uitermate goed weergegeven en laten een prima schaduwdetail zien. Het beeld oogt mooi scherp en gedetailleerd en laat ook de fijne details goed zien. Hier zeker een verbetering ten opzichte van de DVD uitgave. Het beeld oogt niet gestoken scherp, maar heeft een mooie filmische aanblik. Er is slechts een weinig filmgrain in het beeld aanwezig. Edge enhancement is (natuurlijk) niet gebruikt. Het beeld is verder vrij van ongerechtigheden. De film is opgedeeld in 19 chapterstops. De ondertiteling staat zoals gebruikelijk bij de Disney uitgaven geheel in het zichtbare filmvlak.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De geluidsopties voor de originele Engelse taal zoals die op de cover staan vermeld kloppen totaal niet. Er wordt melding gemaakt van Engels in Dolby Digital, DTS en PCM. De originele Engelse taal is echter alleen te beluisteren als een lossless gecomprimeerde Dolby TrueHD 5.1 surroundtrack (16 bit, 48 kHz). De drie nasynchronisaties – Frans, Spaans, Italiaas – zijn beschikbaar in Dolby Digital 5.1 surround (640 kb/s) en in DTS 5.1 surround. We beperken de bespreking tot de originele Engelse soundtrack.

Die Engelstalige soundtrack klinkt zeer goed. Een echte actiesoundtrack waarbij alle speakers optimaal worden benut. De soundtrack heeft een natuurlijke nadruk op de voorste drie voorkanalen. De frontspeakers geven de filmmuziek met een fraai breed stereobeeld weer. De achterkanalen worden daarbij effectief gebruikt om de filmmuziek een ruimtelijk karakter te geven. Daarnaast worden de achterkanalen actief in split-surround (stereo) worden gebruikt voor de omgevingsgeluiden en effecten bij de actiescènes. Bij het actiegeweld doet de subwoofer, dankzij het ook aanwezige LFE kanaal actief mee. Als geheel heeft de soundtrack een goed gedetailleerd hoog. Het laag gaat goed diep door. De dialogen, die via het centerkanaal komen, zijn prima te volgen.
In vergelijking met het geluid van de DVD klinkt deze soundtrack gedetailleerder met een iets nadrukkelijker aanwezig surroundgeluid. Het geluid klinkt ook voller en dynamischer.
Toch vind ik het jammer dat niet de 24 bit PCM 5.1 track van de regio A uitgave is gebruikt. De zes audiotracks voor de drie nasynchronisaties nemen zoveel ruimte in beslag dat onvoldoende schijfruimte overbleef voor de PCM track en men dus de lossless gecomprimeerde Dolby TrueHD heeft toegepast. Ondanks dat deze best goed klinkt, blijft de gemaakte geluidskeuze vreemd.

De Blu-ray Disc start met een promotietrailer voor de High Definition Blu-ray Disc uitgaven van Buena Vista. De Blu-ray Disc maakt gebruikt van een pop-up menu, dat getoond wordt zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menuscherm laat de film in een klein venster zien terwijl de menukeuzen een tekstuele toelichting hebben.
Deze Blu-ray Disc uitgave biedt een iets meer bonusmateriaal dan de eerdere Collector\'s Edition DVD uitgave. De extra’s zijn deels in 1080i HD kwaliteit en deels in 480i/p NTSC resolutie. Alle extra’s zijn Nederlands ondertiteld.

Nieuw op de Blu-ray Disc

Regisseur John Turteltaub en acteur Justin Bartha geven een onderhoudend en informatief commentaar.

Historische Missie: Analyse van de Onafhankelijkheidsverklaring
Ook speciaal voor de Blu-ray Disc uitgave toegevoegd. Een interactieve mogelijkheid om de Onafhankelijkheidsverklaring te bekijken en met twee tools te analyseren. In HD kwaliteit. Zie ook screenshot 6.

Extra’s overgenomen van de 2-DVD CE uitgave

Alle onderstaande extra’s zijn in standaard beeldresolutie.

Deleted Scenes (15 min)
Een zevental scènes die niet of korter in de film zitten. Optioneel met commentaar van de regisseur.

Eerste scène Animatic (3 min)
Een geanimeerd storyboard (animatic) van de originele (langere) opzet van de openingsscène.

Alternatief Slot (2 min)
Het originele einde van de film, dat gewijzigd werd omdat het testpubliek ten onrechte dacht dat de filmmakers de weg plaveiden voor een sequel.

Het opblazen van de Charlotte (6½ min)
Met meer informatie hoe een bepaalde scène gefilmd is.

Het stelen van een Nationaal Monument (6 min)
Hoe steel je het belangrijkste document van Amerika, de Onafhankelijkheidsverklaring?

Historische Locaties (6 min)
Met aandacht voor de historische locaties waar gefilmd is.

National Treasure op Locatie (11 min)
Een promotioneel bedoelde vooruitblik op de film met beelden van de set (het opblazen van het schip bijvoorbeeld) en interviewfragmenten en veel filmfragmenten.

Op Pad Met Echte Schatzoekers (9 min)
Interessante featurette over de enorme subcultuur van schatzoekers. Van professionele schatzoekers tot aan mensen die het doen als hobby. Het is erg leuk om te zien dat ook vandaag de dag nog veel mensen het een kick vinden om lang verborgen voorwerpen van uiteenlopende geldwaarde op te graven.

De Tempeliers (5 min)
Een vrij korte informatieve featurette over de Tempeliers, de Schotse Vrijmetselaars en de schat die tot op heden mogelijk nog verborgen ligt.

Filmweetjes
Via een apart ondertiteling krijg je op gezette momenten tijdens de film informatie over de film, achtergrondeninformatie, info over de acteurs en andere medewerkers. Een aardig alternatief voor het audiocommentaar.

We missen twee extra’s die de DVD wel had, te weten: Riley Poole\'s Decodeer Het Maar en
Geheimschrift, Codes & Codekrakers (12 min). Deze twee extra’s worden wel op de cover genoemd, maar staan dus niet op de Blu-ray Disc.

National Treasure is een onderhoudende avonturenfilm waarin een geheim genootschap en geschiedkunde de basis vormen. De film permitteert zich natuurlijk vrijheden als het gaat om geschiedkundige juistheid, maar dat mag de pret niet drukken. Goed beschouwd is dit Jerry Bruckheimer spektakel niets meer en niets minder dan onderhoudend luchtig actievermaak. In de hoofdrollen spelen Nicolas Cage, Sean Bean en Diane Kruger.
De Blu-ray Disc uitgave van Walt Disney Studios Home Entertainment biedt de film is goede High Definition kwaliteit beeld en geluid aan. Op de cover staat verkeerde informatie over de Engelse soundtrack, die alleen in Dolby TrueHD beschikbaar is. Op het gebied van de extra’s zijn bijna alle extra’s van de eerdere Special Edition uitgave overgenomen en zijn een paar extra’s toegevoegd.