Blindsight

04-06-2008

8

Blindsight (DVD)

In 2001 was Erik Weihenmayer de eerste blinde bergbeklimmer die de top van de Mount Everest haalde. Sindsdien houdt hij lezingen over bergbeklimmen voor blinden en slechtzienden. Sabriye Tenberken, een Duitse ontwikkelingswerkster, is zelf blind en heeft in Tibet een instituut voor blinde kinderen opgezet: Braille Without Borders. Zij is onder de indruk van wat Erik Weihenmayer heeft bereikt en besluit hem uit te nodigen om met een aantal kinderen uit haar instituut de berg Lhakpa Ri, aan de voet van de Mount Everest, te gaan beklimmen. De kinderen kunnen wel wat zelfvertrouwen gebruiken. Blinde mensen worden in Tibet namelijk als minderwaardig beschouwd. Ze zouden in een vorig leven gezondigd hebben en moeten daar nu voor boeten. Onder leiding van Erik en zijn team bergbeklimmers beginnen de kinderen aan een lange tocht. Niet iedereen heeft een goed uithoudingsvermogen en de vraag is of ze de top van de Lhakpa Ri kunnen bereiken.

Blindsight is een knappe documentaire over een groep mensen die een flinke uitdaging aan zijn gegaan. Zes onervaren kinderen, die ook nog eens blind zijn, gaan een berg beklimmen. Nu is dat voor een normale sterveling al geen makkelijke opgave, laat staan voor deze jonge mensen. De Britse filmmaakster Lucy Walker, zelf toevallig zeer slechtziend aan haar rechteroog, heeft met haar team de hele tocht meegemaakt en alles met de camera vastgelegd. Dit zorgt voor prachtige beelden, die bij vlagen erg aangrijpend zijn. De kinderen proberen alles uit de kast te halen om de top te bereiken. Maar niet iedereen heeft een goede conditie en voldoende uithoudingsvermogen. De mooiste scènes van de film zijn die van de 19-jarige Tashi, die de hele tocht achteraan loopt, maar o zo graag door wil gaan om de top te bereiken. Zijn wil om het goed te doen is bijzonder groot. Dat is wat bij de meeste kinderen van belang is. Falen is geen optie. In het dagelijkse leven kunnen ze geen goed doen bij de medemens. Ze zijn uitschot, zondaars en worden met de nek aangekeken. Alle kinderen hebben een minderwaardigheidscomplex. Maar wat wil je ook als zelfs je eigen moeder je niet neemt zoals je bent, maar er dezelfde mening als de rest van de bevolking op na houdt. Sabriye Tenberken, zelf blind, heeft zich het lot van deze kinderen aangetrokken en is een instituut begonnen waar de blinde kinderen terecht kunnen. Zij probeert hen respect voor zichzelf en zelfvertrouwen bij te brengen. De tocht naar de top van de berg is daar een onderdeel van.
Lucy Walker weet die momenten van doorzetten en niet opgeven goed over te brengen. Ze is zelf geen onderdeel van de film. Ze observeert alleen en stelt tijdens de tocht geen vragen aan de deelnemers of begeleiders. Maar je bent wel dicht bij de mensen en weet wat er onderling speelt. Het is heel inspirerend om te zien hoe deze jonge kinderen de tocht maken. Ze kennen hun beperkingen, maar willen toch van geen ophouden weten. Walker brengt dit zeer duidelijk en krachtig in beeld.
Het idee voor deze documentaire kwam niet van Lucy Walker, maar van Erik Weihenmayer zelf. Hij zocht contact met een producer, die op zijn beurt een goed team wist te vinden, met Lucy Walker als regisseuse. Walker had nog niet veel lange documentaires gemaakt. Maar haar film over Amish kinderen op weg naar volwassenheid, Devil’s Playground staat vrij hoog aangeschreven. Vandaar dat zij gevraagd werd om Blindsight te regisseren. Een film vol emoties, spanning en – vooral – doorzettingsvermogen van de blinde kinderen. Kinderen die op deze manier zelfrespect krijgen en zich beter staande kunnen houden in een wereld die hen afwijst.

Een bijzonder aspect aan deze film is dat er een zogenaamde audiodescriptie voor blinden bij aanwezig is. Dat houdt in dat er een stem is die vertelt wat er op het beeld te zien is. Deze audiodescriptie is ook op deze DVD aanwezig.

Regisseur

Lucy Walker

Acteurs

Speelduur: 103 min
  • Dolby Digital 2.0 - EAD
Uitgever: Homescreen
EAN: 8717249473381

• Also Available

De documentaire is gedraaid op video en voor bioscoopvertoning overgezet naar 35mm film. De versie op de DVD is in 1.78:1 anamorf beeldformaat. Het is een hele nette transfer. Het contrast met video is wat lager dan bij film en dat zie je hier ook. De detaillering is prima in orde. De scherpte is ruim voldoende en de kleuren zijn helder en goed verzadigd. Bij een aantal scènes (vooral binnen) is een lichte beeldruis aanwezig. Maar over de gehele linie genomen een prima transfer.
Er zijn 12 hoofdstukken aanwezig, die ook via het menu zijn te kiezen. De DVD staat op een type DVD-9 disc, dubbellaags, waarbij de laagwisseling wel merkbaar is. De optionele ondertiteling is goed verzorgd en staat op de juiste hoogte in beeld geplaatst.

De DVD heeft een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s), een Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) en een Dolby Digital 2.0 Audiodescriptie track. Dat laatste is een geluidsspoor waarbij een stem de beelden beschrijft voor blinde mensen. Deze track is in het Engels en was ook beschikbaar voor de bioscoop, al waren er niet veel bioscopen die deze track aanboden aan de bezoekers. Er is met zorg gewerkt aan de geluidband. Voor een documentaire wordt er behoorlijk veel gebruik gemaakt van de surroundkanalen. Zelfs stukjes dialoog zijn daarin te horen, maar vooral muziek en atmosfeergeluiden. Voor het overgrote deel komen de dialogen echter gewoon uit het centerkanaal. Ze zijn veelal opgenomen met zendermicrofoons, waardoor ze soms een beetje rasperig klinken, maar wel duidelijk verstaanbaar blijven. In het begin doet het LFE kanaal ook aardig mee, maar verderop in de film wordt dat veel minder. Een enkele keer zijn er kleine digitale fouten in het DD 5.1 geluid te horen, bij het DD 2.0 geluid zijn ze niet aanwezig. Voor het overige is het een prima geluidstrack.

De DVD heeft statische menuschermen in 1.78:1 anamorf beeldformaat met Dolby Digital 2.0 achtergrondgeluid, wat een fragment van de filmmuziek is. Behalve twee promotietrailers heeft de DVD geen extra’s.

Erik Weihenmayer is de eerste blinde bergbeklimmer die de top van de Mount Everest weet te bereiken. De blinde ontwikkelingswerkster Sabriye Tenberken is onder de indruk van het verhaal van Erik en wil graag dat hij een groep blinde kinderen begeleidt die ook een berg willen gaan beklimmen.
Blindsight is een inspirerende en bij vlagen aangrijpende documentaire over de blinde kinderen die op zoek zijn naar zelfrespect en zelfvertrouwen. Ze willen koste wat het kost de top halen, maar dat is niet eenvoudig. De film heeft genoeg afwisseling om de ruim 100 minuten te boeien, maar vooral het laatste half uur is het beste deel. De beeld- en geluidskwaliteit zijn ruim voldoende. Voor een documentaire heeft deze film een uitgebreide soundtrack meegekregen. Als bijzonder element is er de audiodescriptie–track voor blinden en slechtzienden. Ook voor hen is deze DVD dus geschikt.