Don Henley - Live Inside Job

Paul Ranft
24-09-2001

6.4

Don Henley - Live Inside Job (DVD)

Wie fan is van de muziek van The Eagles, en dat zijn er velen, zal de muziek van Don Henley, één van de groepsleden van deze Amerikaanse band, eveneens weten te waarderen. Sinds de succesvolle band in 1982 uit elkaar ging startte de solocarière van de leadzanger. Don Henley, geboren in 1947 in Texas, was van huis uit drummer en leadzanger in een band die de naam Shiloh droeg. Meer bekendheid kreeg hij als lid van The Eagles gedurende de zeventiger jaren. Gedurende die periode profileerde hij zich meer en meer als zanger en als songwriter van de meest bekende nummers van The Eagles. Toen de groep in 1982 wegens onderlinge conflicten uit elkaar besloot te gaan stond een solocarière Henley niets meer in de weg. In 1982 kwam het album “I Can’t Stand Still” uit dat vervolgens “Goud” opleverde. Daarna verschenen “Building The Perfect Beast” (1984), “The End Of Innocence” (1989), “Actual Miles: Don Henley’s Greatest Hits” (1995) en het laatste album “Inside Job” dat in 2000 werd uitgebracht. Van dit laatste album, aangevuld met materiaal uit de The Eagles periode en een aantal nieuwe songs, is een life registratie gemaakt. Dit optreden werd opgenomen in Dallas in de Fair Park Music Hall op 25 mei 2000. In navolging op het enorme succes dat de DVD “Hell Freezes Over” van The Eagles heeft gehad (en nog steeds heeft) werd besloten om deze concertregistratie ook op DVD vast te leggen. Op de DVD zijn de volgende tracks opgenomen:

1. Dirty Laundry
2. Sunset Grill
3. Workin' It
4. Taking You Home
5. The Boys of Summer
6. Lilah
7. Everything Is Different Now
8. The End of the Innocence
9. All She Wants to Do Is Dance
10. New York Minute
11. Talking to the Moon
12. They're Not Here, They're Not Coming
13. The Heart of the Matter
14. Desperado
15. The Long Run
16. My Thanksgiving
17. Hotel California

Henley is de persoon er niet naar om tijdens een concert compleet uit zijn dak te gaan. Dus verwacht geen spetterend optreden met een groots opgezet lichtfestijn en springende bandleden. De regisseur heeft terecht niet gekozen voor vreemde camerastandpunten of voor een snelle montage. De muziek blijft daardoor altijd centraal. De opgetrommelde begeleidingsband ondersteunt Don Henleys’ karakteristieke stemgeluid op prima wijze. Henley praat de nummers op een leuke wijze aan elkaar en versterkt daardoor de band met het publiek. Het bekende nummer Hotel California heeft op deze DVD een aangename verandering ondergaan die niet elke fan zal waarderen maar wel aangeeft dat de muzikale capaciteiten van Henley onbegrenst lijken te zijn.

Genre: Muziek
Jaar: 2000
Speelduur: 105 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Frans, Spaans, En vele andere
Uitgever: Video Film Express
EAN: 0743218453199

Het video is vastgelegd in de “normale” 4:3 verhouding. De kleurbalans als ook het contast zijn prima in orde. Beeldruis is niet aanwezig en de scan is vrij van edge enhancement. De DVD is hoogwaardig gecomprimeerd want compressiefouten zijn niet te ontdekken. Daarnaast zijn de beelden perfect “lipsync” gemonteerd. De witte ondertiteling die iets te klein van formaat is kan desgewenst uit- of in geschakeld worden. Prima beeld.

Voor wat betreft het geluid kunnen we kiezen uit drie audiotracks. Als eerste de Dolby Digital 2.0 track met een bitrate van 224Kb/sec. Deze track is voornamelijk gericht op het centrum en wordt in deze review niet verder behandeld. Waar de meeste aandacht naar uit gaat is de DTS 5.1 track en de Dolby Digital 5.1 track. Met name de DTS track lijkt interessant vanwege het perfecte (referentie) geluid van Hell Freezes Over. Maar helaas, in geen enkel opzicht haalt de DTS track van deze DVD het niveau van HFO. De bitrate van de DTS track is 754 Kb/sec wat de helft is van de maximale bitrate van een DTS signaal. Het DTS geluid klinkt met name in het lage frequentiegebied nogal vlak vanwege het ontbreken van het .1 (LFE) kanaal. De aansturing van het subwooferkanaal vindt wel plaats als we de Dolby Digital 5.1 (448 Kb/sec) track selecteren. Deze track geeft daardoor meer diepte in het totale klankbeeld. Als we het geluid van Inside Job vergelijken met het geluid van HFO valt op dat de nuances die zo mooi in HFO zitten verwerkt niet aanwezig zijn in deze geluidsmix. De aanstruring van het surroundkanaal vindt wel in split-surround plaats maar het ontbreekt aan agressie waardoor het verwachtte ruimtelijk effect minimaal is. Het geluid richt zich dan ook in beide tracks voornamelijk op het frontkanaal. Over het hele frequentiegebied van laag tot hoog klinkt het geluid kristalhelder waarbij de instrumenten een duidelijke plaats hebben gekregen. In het midden is het stemgeluid van Don Henley gemixt waarbij de nadruk is gelegd op het centerkanaal. Welke track geniet nu de voorkeur? Dit is moeilijk te bepalen en is afhankelijk van aanwezigheid van een subwoofer. Is geen subwoofer gekoppeld aan het audiosysteem dan heeft de DTS track de voorkeur vanwege het feit dat deze iets meer gecontroleerd klinkt in het midden- en hoge frequentiegebied dan de DD 5.1 mix. Echter, met een subwoofer aan het audiosysteem gekoppeld geef ik persoonlijk de voorkeur aan de DD 5.1 track.

Als we het een extra mogen noemen dan wordt in het intro (hoofdstuk 1) een anderhalf minuten durend interview met Don Henley gepresenteerd dat mijns inziens te snel is gesneden. Voor de rest zijn geen extra’s op deze DVD terug te vinden.

De DVD bevat zowel nieuwe als ook oude nummers die door Don Henley en zijn band op onberispelijke wijze worden gespeeld. Laat je nooit gek maken door het DTS logo op een verpakking. Niet altijd klinkt het DTS geluid beter dan DD 5.1. Het belangrijkste aspect van deze DVD is dan ook dat het DTS geluid niet optimaal is vastgelegd. Het moet gezegd worden dat het beluisteren van deze DVD zonder (het prima) beeld een goede optie is want het geluid klinkt op zich meer dan goed en waar je bovendien heerlijk met gesloten ogen van kunt genieten. Als je de DVD Hell Freezes Over van The Eagles in je bezit hebt verwacht dan niet dat Live Inside Job dezelfde referentie kwaliteit heeft. Desalniettemin zal deze DVD een prima aanvulling zijn op de collectie.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Eigen Collectie.