Unnatural Causes / Clean Break

19-05-2008

3

Unnatural Causes / Clean Break (DVD)

Matt McKay (Angus Macfadyen) en zijn vrouwn en zakenpartner Julia (Tara Reid) runnen samen een succesvol reclamebureau in Barcelona. Matt’s rechterhand, de ambitieuze Trevor Jones (Colm Meany) wil absoluut vennoot worden, maar Matt tekent het contract nog steeds niet. Trevor arrangeert het zo dat Matt zijn vrouw ervan verdenkt een affaire te hebben. Matt draait helemaal door en laat zich zelfs haar moord aan het hoofd praten door zijn broer. Trevor probeert het zo te arrangeren dat Matt overduidelijk als moordenaar van zijn vrouw wordt aangewezen. Wanneer haar dood bevestigd wordt door de dader, beseft Matt wat hij gedaan heeft en pleegt zelfmoord. Tot grote verrassing van Trevor blijkt Julia springlevend te zijn. De politie denkt aan zelfmoord, maar Julie vermoedt dat haar man vermoord is. Ze komt terecht in een ingewikkeld web van complotten, corruptie en gevaar en is haar leven niet meer zeker.

Unnatural Causes, ofwel Clean Break is een voor rechtstreekse DVD release of televisie geproduceerde thriller waarin moord, misleiding, hebzucht en onverwachte plotwendingen de belangrijkste ingrediënten zijn. Het verhaal en filmscenario voor de film is geschreven door regisseur Robert Malenfant, die dit samen met Jacques Haitkin heeft geschreven. Haitkin is beter bekend als cinematograaf van het merendeel tv- en videoproducties maar ook van A Nightmare On Elmstreet. Clean Break is zijn eerste script. Regisseur Rob Malenfant heeft al meerdere voor ons minder bekende tv-filmproducties afgeleverd. De hoofdrollen worden gespeeld door Tara Reid en Agnus Macfadyen, die het echtpaar McKay speelt. Het spel van beide geeft niet het gevoel dat ze een echtpaar zijn, maar het blijkt dat ook al snel dat wederzijds wantrouwen een grote spelbreker in het huwelijk is. Colm Meany speelt de zakenpartner Trevor Jones, die het stel tegen elkaar uitspeelt voor eigen gewin. Een bijrol is er nog voor Francesc Garrido, die een dubieuze rol in het verhaal speelt. George Wendt (Norm Peterson uit de tv-serie Cheers speelt een onderzoekende verzekeringsinspecteur. Clean Break heeft zeker de potentie om uit te groeien tot een spannende thriller, maar mist de puntjes op de spreekwoordelijke ‘i’ om een topper te zijn. Dit zit in het script dat steken laat vallen en acteerprestaties die te weinig overtuigingskracht hebben. De film heeft bij de aftiteling een copyright staan op 2006. De film is niet in de bioscopen verschenen, maar is pas in 2008 rechtstreeks op DVD uitgebracht. De film is geheel opgenomen in Barcelona, Spanje, maar helaas zie je maar weinig van deze mooie Spaanse stad. Samengevat, Unnatural Causes, dat officieel Clean Break heet, is qua basis verhaal een goede thriller, maar mist een overtuigende uitwerking. Leuk om een keer als tussendoortje te bekijken.

Genre: Thriller
Regio: 2, 4
Speelduur: 89 min
  • Dolby Digital 5.1 - Pools
  • Dolby Digital 5.1 - Tsjechisch
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Noors, En vele andere
EAN: 8712609595925

De film staat in het beeldformaat 1.78:1 anamorf op deze DVD. De beeldkwaliteit is goed. Kleuren zijn mooi helder, goed verzadigd en ogen natuurlijk. Scherpte en detaillering van het beeld zijn ruim voldoende. Bij enkele buitenscènes is filmgrain duidelijk te zien, maar op momenten dat dit niet echt storend is. Het beeld is verder vrij van ongerechtigheden. De film is opgedeeld in 12 chapterstops. De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk leesbaar en staat onder in het filmbeeld geplaatst.

Bij de Engelstalige soundtrack is een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (384 kb/s). De soundtrack klinkt voldoende ruimtelijk met de nadruk van de soundtrack op de voorste kanalen. De frontspeakers geven de muziek een goede stereospreiding. De surrounds zorgen heel subtiel voor de ruimtelijkheid. De overige filmgeluiden komen met nadruk uit de voorste speakers, ook hier subtiel gebruik van de surroundspeakers. Het LFE kanaal wordt beperkt gebruikt. Dialogen komen uiteraard via de centerspeaker.

Het breedbeeld menuscherm is statisch zonder achtergrondgeluid. Deze DVD uitgave heeft geen extra. Wel is een aantal trailers van andere Sony Pictures uitgaven aanwezig.

Unnatural Causes, dat officieel Clean Break heet, is een voor rechtstreekse DVD release of televisie geproduceerde thriller waarin moord, misleiding, hebzucht en onverwachte plotwendingen de belangrijkste ingrediënten zijn. Tara Reid en Angus Facfadyen spelen een getrouwd stel met een succesvol reclamebureau. Colm Meany is in het bedrijf hun rechterhand. Hij arrangeert tussen het stel wantrouwen in elkaars trouw, wat leidt tot plannen voor moord. Alleen wie misleidt nu wie? De kwaliteit van beeld en geluid van deze Sony Pictures uitgave zijn beide goed. Extra heeft de uitgave niet.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Sony Pictures Home Entertainment.