Vier Minuten

15-05-2008

7.5

Vier Minuten (DVD)

Traude Krüger (Monica Bleibtreu) is pianolerares. Niet op een school, maar in een gevangenis. Na een auditie onder gevangenen en personeel blijft er één leerling over: Jenny von Loeben (Hannah Herzsprung), die gevangen zit voor moord. Jenny heeft talent en mevrouw Krüger ziet in haar een kanshebster om een talentenjacht te winnen. De directeur ziet in deze talentenjacht goede reclame voor zijn beleid en staat toe dat Jenny privéles krijgt. Anderen zien hier echter helemaal niets in en proberen op alle mogelijke manieren de lessen te dwarsbomen. Mevrouw Krüger wil koste wat het kost dat Jenny naar de talentenjacht gaat, want daar heeft zij zo haar redenen voor. Jenny maakt het allemaal niet zo veel uit, zolang zij maar uit de buurt van de andere gevangenen kan blijven.

Monica Bleibtreu is een actrice die bij ons niet echt bekend is. Slechts een enkeling zal zich haar kunnen herinneren van haar kleine rol in Lola Rennt (waarin haar zoon Moritz Bleibtreu meer aandacht kreeg). Dat is vreemd, als je ziet hoe sterk zij acteert in Vier Minuten (spreek uit op z’n Duits). Het is deze actrice die de film van regisseur Chris Kraus met haar rol als oudere pianolerares Traude Krüger van de meeste glans voorziet. Dat wil niet zeggen dat Hannah Herzsprung als de rebelse gevangene Jenny niet goed zou zijn. Integendeel, ook zij weet een puike prestatie neer te zetten, maar haalt het toch net niet bij Bleibtreu. Prachtig is de wisselwerking tussen beiden. Krüger is een zelfverzekerde, maar ook ingetogen dame op leeftijd, die ook nog in het verleden leeft en het liefst Beethoven en Schumann op de piano wil horen. Jenny is uitgelaten, heel extrovert en speelt het liefst rock ’n roll op de piano, wat Krüger denigrerend “negermuziek” noemt. Ondanks dat ze elkaars tegenpolen zijn hebben ze ook respect voor elkaar, al spreken ze dat niet uit. Daartegenover staan de wat eendimensionale en karikaturale karakters als de gevangenisdirecteur en de bewakers Mütze en Kowalski. Een gevangenisdirecteur die na één opmerking over mogelijk gezichtsverlies zijn mening helemaal omgooit is niet geloofwaardig. Zo zitten er wel meer haken en ogen aan het scenario, dat door Chris Kraus zelf is geschreven. Toch weet het vrij simpele verhaal – een gevangene krijgt pianoles om naar een talentenjacht te gaan – wel degelijk een film lang te boeien, vooral door de al genoemde wisselwerking tussen Krüger en Jenny. Dat daarbij het verleden van Krüger regelmatig aan bod komt is eigenlijk niet relevant. Het gaat om het verwezenlijken van een doel in het hier en nu en dat is voldoende. Dat doel zijn de vier minuten die we aan het einde van de film te zien en te horen krijgen. Dan blijkt dat de klassieke muziek van Krüger zich uitstekend laat mengen met de “negermuziek” van Jenny. Een prachtige finale.

Vier Minuten won vele prijzen op diverse (internationale) filmfestivals, onder andere voor Beste Actrice (Bleibtreu), Beste Scenario (Kraus) en Beste Jonge Actrice (Herzsprung) bij de Bavarian Film Awards, won de Gouden Lola (Duitse Oscar) voor Beste Film in 2007 in Duitsland alsook prijzen voor Beste Film op diverse Gay & Lesbian Filmfestivals.

Speelduur: 110 min
Uitgever: Homescreen
EAN: 8717249473053

• Also Available

Het beeld is in 1.85:1 anamorf op de DVD gezet, wat overeenkomt met het originele formaat. Door het gebruik van een enkellaags DVD-5 disc is er een behoorlijke compressie toegepast en dit heeft een duidelijk effect op de beeldkwaliteit, die slechts redelijk is. Bij egale vlakken in de achtergrond komen regelmatig kleine compressiefoutjes voor. Vooral de scherpte heeft te lijden onder de hoge compressie. Dat wordt ook nog eens versterkt door de manier van filmen. Er is opgenomen op 16mm film, wat voor de bioscooprelease is overgezet naar 35mm. Dat zorgt voor een iets grotere filmkorrel, wat nadelig werkt voor de scherpte. De detaillering is daarmee samenhangend ook matig. Het zwartniveau is in orde. Men heeft bij de opnames bewust voor een hoog contrast gekozen. Het binnenvallend licht is erg fel tegenover de veelal vrij donkere ruimtes. De kleuren zijn goed verzadigd met een hele naturelle huidskleur.
De film is onderverdeeld in 8 hoofdstukken, die elk ook via het menu zijn te selecteren. De optionele ondertiteling is van goede kwaliteit en staat op de juiste hoogte in beeld.

Het geluid staat in een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) en een Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) geluidstrack op de DVD. We concentreren ons op het multi-kanaals geluid. Dat klinkt heel natuurlijk, met goed verstaanbare en heldere dialogen, ook in de wat zachtere passages. Het geluid concentreert zich sowieso het meest op het middenkanaal. De frontkanalen worden gebruikt voor wat lichte atmosfeergeluiden en een aantal effecten, maar erg uitgesproken is dat niet. Datzelfde geldt voor de achterkanalen, die vooral aangesproken worden tijdens het pianospelen, wat op die momenten voor een mooi ruimtelijk effect zorgt. Dat had ook wel op meer momenten plaats mogen vinden. Het geluid is daarom wel degelijk gemaakt, maar mist de nodige ruimtelijkheid, waar er in de film zeker de momenten voor zijn.
Eigenaardig is dat regelmatig geluid uit het middenkanaal wat overspraak heeft naar het rechterkanaal.

De DVD heeft een statisch hoofdmenu in 1.78:1 anamorf beeldformaat. Als achtergrondgeluid is er een fragment van het meest gespeelde muziekstuk uit de film te horen in Dolby Digital 2.0. Naast de hieronder beschreven trailer van de film staan er ook nog drie promotietrailers op de DVD.

Trailer (2 min)
De internationale bioscooptrailer van de film, die een goed beeld geeft van waar de film over gaat. Vreemd genoeg is de film in 2.35:1 anamorf beeldformaat, waardoor het beeld er wat ‘platgedrukt’ uitziet. De trailer heeft Nederlandse ondertiteling.

De al bejaarde Traude Krüger geeft in een gevangenis pianoles aan de jonge Jenny, die vast zit voor moord. Doel van de lessen is een talentenjacht. Niet iedereen is er echter van overtuigd dat meedoen aan een talentjacht een goed idee is.
Vier Minuten is een mooie film, vooral dankzij de sterke rollen van Monica Bleibtreu en Hannah Herzsprung. Het scenario heeft zo z’n zwakke momenten, waardoor de bijrollen ook niet echt uit de verf komen. Gelukkig maken die bijrollen maar een klein deel uit van het geheel. Verder is de film zeker de moeite waard. Zeker ook voor liefhebbers van klassieke (piano-)muziek. Qua filmtechniek is het wat wisselend. Het beeld heeft veel last van filmgrain en mist de nodige scherpte. Het geluid is degelijk verzorgd, maar mist wat ruimtelijkheid. Behalve een trailer in het verkeerde beeldformaat staan er geen extra’s op deze DVD.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Homescreen.