Partizanen, De

07-05-2008

4.8

Partizanen, De (DVD)

In de oorlog is er in Noord-Limburg een verzetsgroep actief, waarbij Hendrik (Huub Stapel) zich profileert als leider van de groep. Omdat het einde van de oorlog in zicht lijkt, neemt de groep meer bij toeval dan via een bewuste daad een tiental Duitse soldaten krijgsgevangen. Ze houden ze gevangen in een afgelegen boerderij. Al snel wordt het aantal gevangenen uitgebreid naar bijna dertig. Heel langzaam dringt het tot de groep door dat het bewaken van de gevangen Duitsers ze boven het hoofd gaat groeien, maar een weg terug is er niet meer. Als de boerderij wordt bezocht door een Duitse patrouille moet de verzetsgroep met alle gevangenen naar een veiligere plek. Na wat omzwervingen komen ze in de bossen terecht, waar ze een soort krijgsgevangenkamp maken. De spanningen binnen de groep lopen echter hoog op, onder meer door de druk van één van de Duitse gevangenen.
Vijftig jaar later maakt journalist Thomassen (Theu Boermans) een radioreportage over deze verzetsgroep. De nog levende mensen halen herinneringen op en vertellen in hun eigen woorden wat er precies in die periode is gebeurt.

De Partizanen is een televisieserie van drie afleveringen, gemaakt over het verzet in Limburg tijdens de Tweede Wereldoorlog. Regisseur van deze serie is Theu Boermans, artistiek leider van de Theatercompagnie (wat toentertijd De Trust heette). Met leden van De Trust maakte hij in 1994 de speelfilm 1000 Rosen, gebaseerd op een toneelstuk van Gustav Ernst, dat ze zelf al een aantal malen hadden gespeeld. Ook in deze serie De Partizanen spelen de leden van De Trust belangrijke rollen, aangevuld met enkele gastspelers, waaronder Huub Stapel als Hendrik, de leider van de verzetsgroep. Boermans zelf speelt de rol van journalist Thomassen, die in het heden met een aantal leden van de verzetsgroep terugkijkt naar de roerige tijden in de oorlog.
Scenarist van de serie is Jan Blokker (Bij Nader Inzien, Op Afbetaling en ook Fanfare uit 1958). Blokker haalde de inspiratie uit de boeken De Bospartizanen van Baarlo en De 66 dagen van Baarlo. Het verhaal is namelijk gebaseerd op waargebeurde feiten van een verzetsgroep die in de herfst van 1944 actief was in Noord-Limburg. Het gaat daarbij niet alleen om de daden van de verzetsgroep, maar ook veel (en vooral) om de onderlinge verstandhoudingen en psychologie binnen de groep. Ze zadelen zichzelf namelijk op met gevangen genomen Duitsers, waar ze eigenlijk helemaal niet op voorbereid zijn. Dat zorgt voor wrijvingen binnen de groep. Blokker weet op een ingenieuze manier heden en verleden met elkaar te verenigen, waarbij ook nog de verschillende visies van de betrokkenen duidelijk wordt neergezet. Regisseur Boermans weet van dit verhaal een aangrijpende en mooie verfilming te maken. De verzetsmensen worden niet als helden, maar als gewone mensen neergezet, die worstelen met hun situatie. Boermans weet hierin het beste van zijn acteurs boven te halen. Hij staat dan ook bekend om zijn goede en directe spelregie. Alleen in de derde aflevering zien we af en toe een herhaling van zetten, omdat we dan een gebeurtenis nogmaals zien, maar dan vanuit het perspectief van een ander personage.
De serie doet erg authentiek aan, wat vooral op het conto van de prachtige art-direction te schrijven is. Er is goed gelet op de details en men is niet zuinig geweest met figuranten en decors. Dat geeft het geheel een zeer professionele en vooral geloofwaardige aanblik. Dit als geheel maakt dat De Partizanen een van de betere televisieseries van de laatste 20 jaar is. Iets wat we de laatste jaren steeds minder tegenkomen op de Nederlandse televisie. Het is daarom prettig om te zien dat dit soort series alsnog op DVD worden uitgebracht, zodat duidelijk is dat de Nederlandse cinema in staat is om hoogstaand drama te maken. De Partizanen is daar een uitstekend voorbeeld van.

Genre: Drama, Oorlog, TV
Jaar: 1995
Speelduur: 212 min
Verpakking: Digipack in slipcase
Beeldverhouding: 1.78:1 niet anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
Uitgever: Video Film Express
EAN: 8713053011269

• Documentaire

De serie is gedraaid op Super 16mm film. De op de DVD aanwezige transfer is echter afkomstig van de originele uitzendband van de KRO uit 1995. Dit is te zien aan het logo van de KRO die een enkele keer per aflevering linksboven in beeld komt en de stem die tijdens de aftiteling de aflevering van volgende week aankondigt. Dat betekent ook dat het beeld van 1.78:1 niet anamorf op de DVD staat (dat deed men bij de televisie nog niet in 1995). De hoes maakt overigens melding van een 16:9 beeldformaat, maar dat is niet terug te vinden op de DVD. Op enkele kleine puntjes na heeft het beeld geen noemenswaardige beschadigingen, behalve een eenmalige drop-out in de tweede aflevering. Verder heeft het beeld een vrij gedateerde aanblik. Het is nogal groezelig, wat mede wordt veroorzaakt door filmgrain en een flinke hoeveelheid beeldruis. De scherpte en het contrast hebben daar ook onder te lijden. Vooral in donkere scènes en in de bossen tijdens regen is de detaillering minimaal. Het kleurgebruik is prima, waarbij de scènes die zich in het heden afspelen een hogere kleurverzadiging hebben dan de scènes uit het verleden.
Ieder aflevering is onderverdeeld in zes hoofdstukken, die ook via het menu zijn te selecteren. Daar waar er Limburgs/Duits/Engels wordt gesproken in de serie zijn ondertitels aanwezig. Deze komen ook vanaf de originele uitzendband en zijn daarom niet uitschakelbaar. De ondertitels zijn echter niet overbodig, daar er niet zo veel mensen zullen zijn die het Limburgs makkelijk kunnen volgen.

Het geluid van de DVD is een Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) stereotrack. Toch heeft het geluid een voornamelijk mono indruk, alleen de muziek en enkele buitenatmosferen zijn in stereo. Het geluid is helder en klinkt heel natuurlijk, maar mist een beetje diepte. Het bevat weinig laag. De dialogen zijn over het algemeen prima te volgen, op een enkele uitzondering na. Het geluidsbeeld is erg mooi ingevuld met veel effecten en atmosfeertjes. Vooral de gevechtsscènes klinken heel overtuigend. De effecten zijn dan ook gemaakt door een van de meest gerenommeerde gerauschemachers uit Duitsland: Mel Kutbay.

De DVD’s hebben een statisch menuscherm in 1.33:1 beeldformaat met een Duits liedje uit de serie als achtergrondmuziek. Je kunt een aflevering alleen starten vanuit de hoofdstukindeling van het menu. De documentaire die als extra op deze DVD staat is verdeeld over de 2e en 3e DVD. De in totaal drie discs zitten in een mooie digipack met slipcase.

Documentaire Het Verborgen Front (105 min)
Een driedelige documentaire uit 1995 van Eugène van den Bosch en Frank Scheffer over de rol van het verzet in Limburg (en delen van Brabant) tijdens de Tweede Wereldoorlog. De documentaire bestaat uit de delen De Kerk, De Knokploegen en De Bospartizanen. In het laatste deel lopen de oud-verzetstrijders over de set van de televisieserie. Het is een uitgebreide, rustig gemaakte, documentaire waarin een flink aantal oud-verzetstrijders en betrokkenen aan het woord komen. Ook is er veel archiefmateriaal te zien dat een goede indruk geeft over de situatie in die jaren.
De documentaire staat in 1.85:1 niet anamorf beeldformaat op de DVD met Dolby Digital 2.0 geluid. De documentaire is in het Nederlands, maar enkele dialecten zijn ondertiteld. Deze ondertiteling is niet uit te schakelen.

Met het oog op de naderende bevrijding weet een Limburgse verzetsgroep meer bij toeval dan als bewuste keuze een groep Duitse soldaten krijgsgevangen te maken. Als de bevrijding dan toch uitblijft, zit de verzetsgroep met de gevangenen opgescheept. Dat zorgt voor onrust en meningsverschillen binnen de groep.
De Partizanen is een uitstekende televisieserie zoals ze tegenwoordig nauwelijks meer gemaakt worden. Zowel scenario als regie zijn uitstekend verzorgt, waardoor de acteurs goed uit hun spel komen. Het materiaal van de DVD is afkomstig van de uitzendband van de KRO uit 1995. Dat doet direct wat gedateerd aan. Zowel beeld als geluid hebben slechts een matige kwaliteit. Neemt niet weg dat, met de toevoeging van de inhoudelijk interessante documentaire Het Verborgen Front, deze DVD een waardige aanvulling op de collectie is.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Video Film Express.