9th Company (SE)

16-04-2008

7.4

9th Company (SE) (DVD)

De Sovjet Unie is nog in oorlog met Afghanistan als Vorobey (Aleksei Chadov) zich vrijwillig meldt voor het leger. Hij wordt ingedeeld in een groep jongens met verschillende karakters die zich ook vrijwillig hebben aangemeld en die zeker niet elkaars vrienden zijn. Ze worden bijna vijf maanden lang getraind door de autoritaire Praporshik Dygalo (Mikhail Porechenkov). Ruwe bolsters worden gedisciplineerde soldaten. De jongens gaan elkaar steeds meer respecteren en er ontstaan zelfs vriendschappen. Dan komt de dag dat ze naar het front in Afghanistan moeten. Een aantal van de jongens wordt ingedeeld in de 9e compagnie van sergeant Khokhol (Fyodor Bondarchuk). Hun taak is om een heuvel te verdedigen tegen de Moedjahedien, die met grote overmacht de stelling van de 9e compagnie aanvalt.

De situatie in het Irak van nu is enigszins te vergelijken met Afghanistan in de jaren ’80. Toen kwam het Sovjet leger het land binnen om de bevolking te bevrijden van de Moedjahedien. In plaats van een paar maanden duurde de oorlog ruim negen jaar. Over de laatste fase van de oorlog gaat 9th Company, een Russische oorlogsfilm van Fyodor Bondarchuk, zoon van de bekende regisseur Sergei Bondarchuk. De film is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de 9e compagnie. De soldaten verwachtten dat ze in Afghanistan de bevolking gingen helpen en voedsel uitdelen. In plaats daarvan voerden ze drie dagen lang een heftige, maar uiteindelijk ook nutteloze, strijd tegen de Moedjahedien om een heuvel.
De film is een volledig Russisch project, maar doet erg Hollywood-achtig aan. Het is een film met een voor Russische begrippen enorm budget, wat ook aan de film af te zien is. Alles is tot in de puntjes verzorgd en het Oekraïense leger kwam met een enorm arsenaal aan tanks, trucks en wapens op de proppen. Qua verhaalstructuur is de film misschien nog wel het best te vergelijken met Full Metal Jacket. Een groep eenlingen moet een autoritaire drillinstructor doorstaan, waarna het een eenheid wordt die de strijd met de vijand aangaat. Watjes worden stoere kerels en iedere soldaat gaat voor zijn makkers door het vuur. Regisseur Bondarchuk, die zelf ook een hoofdrol speelt, maakte een patriottistische oorlogsfilm die erg goed aansloeg bij het Russische publiek. Het is een herinnering aan de helden van een onzinnige oorlog. Bondarchuk weet een goede mix van aktie en drama te maken De film heeft zeker patriottistische trekjes, maar is net zo goed een anti-oorlog film. De gevechtsscènes zijn indrukwekkend in beeld gebracht, maar ook de diverse karakters van de soldaten worden breed uitgemeten. Gewone jongens worden stoere helden. Maar ze blijven ook mensen die in hun broek pissen van angst. 9th Company geeft een realistisch beeld van de situatie waarin de jonge soldaten zich tijdens hun opleiding en de gevechten bevinden. Het is prachtig in beeld gebracht en er wordt goed in geacteerd. Soms is het wat dik aangezet, waarbij slow-motion beelden in combinatie met de muziek een iets te pathetische toon zetten. Maar het is zeker een film die zich kan meten met vele Vietnam- of WWII-films die er reeds zijn gemaakt. Bondarchuk weet met zijn debuutfilm indruk te maken en dat beloofd veel goeds voor de Russische cinema, die de laatste jaren weer sterk in opkomst is.

Genre: Drama, Oorlog
Jaar: 2005
Speelduur: 134 min
Verpakking: Keepcase in Slipcase
  • Dolby Digital 2.0 - Russisch
  • Dolby Digital 5.1 - Russisch
EAN: 8715664051962

• Photo Gallery
  • Also Available
  • Liner Notes
  • The Real Story

Het beeld staat in het originele beeldformaat van 2.35:1 anamorf op de DVD. De kwaliteit is uitstekend. Eigenlijk valt er niets op af te dingen. De scherpte en detaillering zijn uitstekend en ook het zwartniveau en contrast zijn dik in orde. Beschadigingen of vuil zijn niet aanwezig, wat normaal is voor een recente film. Een heel enkele keer is lichte filmgrain waarneembaar, maar dit is dan ook het enige minpuntje.
De film is onderverdeeld in 12 hoofdstukken, die ieder afzonderlijk ook via het menu zijn te selecteren. De optionele ondertiteling is goed verzorgd en staat op de juiste hoogte in beeld geplaatst.

Er is de keuze uit een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) en een DTS (754 kb/s) geluidstrack. Beide klinken uitermate goed. Alles is zeer gedetailleerd uitgewerkt en komt uitstekend over. Er wordt volop gebruik gemaakt van alle beschikbare kanalen. Bij de surroundkanalen zijn de geluidseffecten in split-stereo. Het laag uit het LFE kanaal klinkt diep en doordringend. Het geheel heeft een uitstekende dynamiek, waarbij de dialogen prima te volgen blijven.
De muziek is wat minder geslaagd. Veel stukken klinken te elektronisch en passen qua sfeer niet altijd bij de beelden. Maar dat doet weinig af aan de uitstekende kwaliteit van de geluidsband!

Deze Special Edition bestaat uit twee DVD’s, waarbij de extra’s op de 2e disc staan. Beide hebben een statisch menuscherm in 2.35:1 anamorf beeldformaat en Dolby Digital 2.0 geluid. Dat betreft een fragment van de filmmuziek. De eerste disc begint met een aantal promotietrailers, maar deze zijn via de afstandsbediening te skippen.

Trailer (3½ min)
De Russische bioscooptrailer van de film. Deze richt zich voornamelijk op de gevechtscènes en nauwelijks op de training, die toch bijna de helft van de film beslaat. Er zijn speciaal beelden gemaakt voor deze trailer die niet in de film voorkomen.
De trailer is in 2.35:1 anamorf beeldformaat.

The Real Story (30 min)
Een half uur durende indringende documentaire waarin interviews met de echte soldaten van de 9e compagnie zijn te zien. Ze vertellen over hun ervaringen tijdens de oorlog. Ze hebben veel meegemaakt en gingen voor elkaar door het vuur. Er wordt veelvuldig gebruik gemaakt van archiefmateriaal van de oorlog in Afghanistan. Tussendoor is een lied van (zo te horen) Boris Grebenchikov te horen.

Liner Notes
Negen pagina’s tekst in het Nederlands die informatie geeft over het verhaal en de achtergronden van de film en regisseur Bondarchuk. Er zit geen geluid bij.

Photo Gallery
10 foto’s uit de film, zonder begeleidend commentaar of informatie.

Jonge Sovjetmannen nemen dienst in het leger om opgeleid te worden voor de strijd in Afghanistan. Na een zware training worden ze naar het front gestuurd, waar ze in een zwaar gevecht met de Moedjahedien terechtkomen.
9th Company is een sterke debuutfilm van Fyodor Bondarchuk. Zijn film is een eerbetoon aan de helden van de Afghanistan-oorlog. Het is niet alleen aktie, maar ook de ontwikkeling van de jonge soldaten wordt goed uitgewerkt. De beeld- en geluidskwaliteit is werkelijk uitstekend. Deze Special Edition heeft een tweede disc met extra’s, waar voornamelijk vullertjes op staan, maar ook een interessante documentaire over de echte soldaten van de 9e compagnie bevat. Deze editie komt in een mooie uitvoering met een kartonnen slipcase waar een aantal kogelgaten in zitten.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.