ABBA - The Movie

16-04-2008

6.6

ABBA - The Movie (Blu-ray)

In maart 1977 komt de populaire Zweedse popgroep ABBA voor een veertiendaagse tournee in Australië. Radio DJ Ashley Wallace (Robert Hughes) krijgt van zijn baas (Bruce Barry) de opdracht om een exclusief interview met de groep op te nemen. Ashley, die normaal country & western muziek draait, heeft geen idee wie of wat ABBA is noch wat hij precies moet gaan doen. Ondertussen komt de groep aan op het Internationale vliegveld Sydney, begroet door toegestroomde fans en pers. Telkens komt Ashley precies te laat om de groep te kunnen interviewen. Hij ziet wel overal op straat mensen met T-shirts van ABBA en hoort ook overal de muziek van deze Zweedse groep. Gaandeweg wordt hij zich bewust dat ABBA niet zomaar een popgroep is. Omdat hij zijn perskaart vergeten is, krijgt hij geen toegang tot het persgedeelte. Ook de bodyguard van ABBA (Tom Oliver) doet zijn best Ahsley bij de groep weg te houden. Terwijl Ashley de groep tevergeefs volgt naar plaatsen als Melbourne, Adelaide en Perth is zijn baas bijna de wanhoop nabij.

Wie kent niet de Zweedse popgroep ABBA, bestaande uit Anni-Frid Lyngstad, Benny Andersson, Björn Alvaeus en Agnetha Fältskog? Midden jaren ’70 in de vorige eeuw was de groep wereldwijd bijna net zo populair als The Beatles zo’n 10 jaar eerder was. Qua wereldwijd aantal verkochte albums neemt ABBA, na The Beatles, de tweede plaats in. De groep won in 1974 het Eurovisie Songfestival met het liedje “Waterloo”, wat het begin van hun successen werd. Met de daaropvolgende hit “SOS” brak de groep definitief wereldwijd door . Vele hitnummers volgden, waarna de groep in 1983 een rustperiode inlaste. Ze besloten daarna niet meer als groep verder te gaan.
In 1977 ondernam de groep een tournee door Europa en Australië, min of meer op het hoogtepunt van hun populariteit. In maart 1977 gaven zij elf uitverkochte concerten in Australië. Hun aanwezigheid in Australië is aangegrepen om een film met de groep te maken. De film kreeg al direct de titel ABBA – The Movie. Datzelfde jaar verscheen ook hun vijfde studio album genaamd “ABBA – The Album”. Op dit album staan nummers die de groep voor het eerst gedurende deze tournee ten gehore bracht. Zowel de film als het album hebben dezelfde coverafbeelding. De Zweedse regisseur Lasse Hallström zou de film regisseren. Vandaag de dag is Hallström bekend van fraaie films als Chocolat en The Cider House Rules. Maar in 1977 was Hallström nog een onbekende regisseur. De keuze voor deze regisseur was echter niet zo vreemd. Lasse Hallström had evenals de groep de Zweedse nationaliteit en had al enkele videoclips voor de groep gemaakt. In de twee maanden voor het verblijf in Australië volgde Hallström de groep tijdens hun doorgang door Europa om zich zo voor te bereiden op het filmen van de groep in Australië. Met de stuntelige DJ die opdracht krijgt de groep de interviewen is feitelijk een superdun plot ingebracht als afwisseling op de live beelden van de groep. Gewapend met Panavision camera’s had Hallström toestemming om de groep te filmen tijdens de concerten, bij de persconferenties en achter de schermen. ABBA – The Movie bevat daarmee unieke live beelden van de groep. In de anderhalf uur durende film zitten 25 ABBA nummers verwerkt, bijna allemaal gefilmd tijdens de live uitvoeringen. Helaas voor de fans van deze groep wordt geen nummers van begin tot eind getoond. Het laatste nummer is “Thank You For The Music”, waarmee de groep tijdens deze tournee elk concert afsloot.
De film werd in december 1977 uitgebracht. In 2003 heeft het Zweeds Film Instituut de soundtrack van de film gerestaureerd, omdat de originele stereotrack verloren was gegaan.

Universal Music heeft ABBA – The Movie uitgebracht in High Definition op Blu-ray Disc (BD). De uitgave is een internationale regiovrije uitgave. De cover is daardoor Engelstalig.

Genre: Drama, Muziek
Regio: 0
Jaar: 1977
Speelduur: 96 min
Verpakking: Amaray Blu-ray Disc keepcase
  • PCM 2.0 - Engels
  • PCM 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Italiaans, Zweeds, En vele andere
Uitgever: Universal Music
EAN: 602517471238

• Informatieboekje
  • TV commercials
  • Looking Back
  • Memorabilia Gallery
  • Souvenir Book Gallery

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.35:1 beeldformaat. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920 * 1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat er geen PAL versnelling is toegepast. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 25 GB single layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van Microsoft’s VC-1 compressiemethode.

Het beeld van deze Blu-ray Disc uitgave ziet er netjes uit. Het is wel duidelijk te zien dat de film gerestaureerd is. Het dertigjarig oude beeld ziet er zeer goed uit, zij het wel dat het iets gedateerd aandoet. De kleuren zien er natuurlijk uit met een redelijk goede verzadiging. Het filmbeeld heeft een fraai filmische aanblik. Het beeld oogt voldoende scherp met evenzo redelijke goede detaillering. Soms oogt het beeld een beetje soft. Bij sommige scènes is dit opzettelijk zo gedaan. De film heeft een goed zwartniveau, dat vooral bij de minder belichte concertbeelden een voordeel is. Bij deze donkere concertscènes is de detaillering wel iets minder. Bij deze concertbeelden is filmgrain duidelijk aanwezig. Dit is het gevolg van de filmkorrel, die bij gevoelige films duidelijker zichtbaar is. Het beeld is nagenoeg vrij van ongerechtigheden, heel af en toe is een spettertje zichtbaar. De ondertiteling heeft een klein, goed leesbaar lettertype en staat netjes onder in het beeld geplaatst.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De Blu-ray Disc heeft een Engelstalige ongecomprimeerde LPCM 2.0 stereotrack (16 bit / 48 kHz - 1.5 Mb/s) en een Engelstalige ongecomprimeerde LPCM 5.1 surroundtrack (16 bit / 48 kHz - 4.6 Mb/s). Op de cover staan de logo’s van Dolby Digital en DTS, maar deze Blu-ray Disc heeft geen van deze audiotracks. Dit waren wel de audiotracks op de eerdere DVD uitgave van de film.
Het is zeer plezierig dat Universal Music de muziekliefhebber trakteert op ongecomprimeerde soundtracks. Hiermee komt de muziek optimaal tot zijn recht. De muziek is tenslotte toch het belangrijkste aandeel in de film. Wat dat betreft stellen deze soundtracks niet teleur, al zijn er wel enkele kritiekpuntjes te benoemen. De LPCM 2.0 stereotrack geeft de muziek met een mooi breed stereogeluid weer. Het geluid klinkt goed gedetailleerd en mooi vol met voldoende aanwezig laag. Het hoog klinkt een beetje schel, met name het geluid van het joelende publiek. De soundtrack is erg dynamisch met een iets te groot verschil tussen de muzikale stukken en de dialogen. Ofwel, de live muziekfragmenten klinken vrij hard. Dit is nog iets sterker het geval bij de LPCM 5.1 soundtrack. Bij de 5.1 surroundtrack is ook het laag bij de muzieknummers wat te nadrukkelijker aanwezig, waarbij nu ook het LFE kanaal wordt gebruikt. Bij de 5.1 surroundtrack worden de surrounds gebruikt voor het geluid van het joelende publiek en subtiel wat omgevingsgeluiden. Deze surroundtrack is afgeleid van de originele 4-kanaals geluidstrack van de film. De dialogen zijn goed te volgen, maar klinken dus een beetje te zacht ten opzichte van de rest van de soundtrack. Ondanks de paar kritiekpuntjes is het een goed klinkende soundtrack, mede gezien de 30-jarige leeftijd van de film.

Via het menuscherm kun je de film starten. Dit menuscherm is afgeleid van de coverafbeelding. De menu-items kunnen ook tijdens het afspelen worden opgeroepen en liggen dan als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Deze Blu-ray Disc uitgave biedt een aantal aardige extra’s.

TV Commercials, Trailer & Looking Back Interview
Dit onderdeel heeft vier vervolgkeuzes, met trailers en een opgenomen interview. Deze onderdelen worden vanzelf achter elkaar afgespeeld, maar je kunt natuurlijk zelf één van de onderdelen kiezen. Het lijkt er eerst op alsof de ingegeven keuze niet geaccepteerd wordt, ofwel het duurt even voordat je door hebt dat het gekozen onderdeel in een verkleind breedbeeld venster wordt getoond. Dit zal men gedaan hebben, omdat de beeldkwaliteit van het materiaal niet zo denderend is. Nadeel is wel dat het grootste gedeelte van het scherm wit is, omdat de menuschermen afgeleid zijn van de (witte) coverafbeelding.

Original Theatrical Trailer (3 min)
De trailer voor de speelfilm.

TV Commercial 1 (1 min)
Een televisiecommercial voor ABBA – The Album.

TV Commercial 2 (30 sec)
Nog een televisiecommercial voor ABBA – The Album.

ABBA - Looking Back (40 min)
De heren Bjorn Ulvaeus en Benny Andersson, die feitelijk het muzikale hart vormden van ABBA, kijken samen met regisseur Lasse Hallström terug op het ABBA tijdperk waarin Hallström niet alleen de film maar ook de muziekvideo’s van de groep regisseerde.

Memorabilia Gallery
Met een overzicht van de diverse ABBA posters en boekjes. Elke afbeelding kun je selecteren en wordt dan vergroot afgebeeld.

Tour Souvenir Program Gallery
Hier kun je het complete souvenirboekje van de tour in 1977, dat toentertijd verkocht werd, doorbladeren. De teksten zijn vergroot te bekijken.

Credits
Met een overzicht van de muzieknummers in de film en namen van mensen die aan de Blu-ray Disc uitgave hebben meegewerkt.

Boekje
In de keepcase zit nog een 16 pagina’s tellend Engelstalig boekje met veel informatie over de film en de filmproductie. De tekst is geschreven door Carl Magnus Palm, auteur van het boek “Bright Lights, Dark Shadows – The Real Story Of ABBA”. Tevens in het boekje nog wat fotomateriaal, een cast en credits overzicht en een overzicht van alle muzieknummers in de film.

ABBA – The Movie is een registratie van de tournee die de toentertijd waanzinnig populaire Zweedse popgroep in maart 1977 maakte Australië. De Zweedse regisseur Lasse Hallström, die ook de ABBA muziekvideo’s heeft gemaakt, heeft de film geregisseerd. Om de film een verhaal te geven is een plot verzonnen waarin een nietsvermoedende country & western radio DJ de opdracht krijgt de groep te interviewen, wat uiteraard een haast onmogelijke opdracht blijkt. In de film veel fragmenten van de live optredens van de groep. In totaal zijn 25 nummers van de groep grotendeels in de film te zien. In 2003 is de film gerestaureerd. Universal Music heeft de film in High Definition kwaliteit uitgebracht op Blu-ray Disc. De kwaliteit van beeld en geluid is redelijk goed. Toegevoegd is een paar aardige extra’s, met onder andere een terugblik op deze voor ABBA zeer succesvolle periode. Voor de fans van deze groep natuurlijk een niet te missen uitgave.