Beowulf (DC)

13-04-2008

7.6

Beowulf (DC) (DVD)

In het Denemarken van de 6e eeuw teert een dronken koning Hrothgar (Anthony Hopkins) met zijn manschappen nog steeds op de tijd van hun overwinningen. Tijdens festiviteiten wordt de feestende menigte in de feestzaal overvallen door een afzichtelijk monster, die met veel geweld en lawaai een slachting onder de feestgangers aanricht. Het monster genaamd Grendel (Crispin Glover) heeft al vaker, maar dan alleen bij feesten, zijn toorn gericht op Hrothgar en zijn mannen. Hrothgar looft een grote beloning uit aan degene die het monster doodt. Dan verschijnt aan de kust een schip met Geaten. Hun leider, de onverschrokken Beowulf (Ray Winstone) claimt al menig monster gedood te hebben en belooft Hrothgar het monster Grendel voor hem te doden. Na de laatste slachting is de feestzaal gesloten, maar die avond wordt weer luidruchtig feest gevierd om Grendel uit zijn schuilplaats te lokken. Het komt die nacht tot een harde confrontatie tussen Beowulf en Grendel. Samen met zijn steun en toeverlaat Wiglaf (Brendan Gleeson) gaat Beowulf achter Grendel aan naar de schuilplaats van het monster. Daar komt Beowulf oog in oog te staan met Grendels moeder (Angelina Jolie), een zeer aantrekkelijk waterdemon. Zij probeert Beowulf te verleiden en doet hem een voorstel. Korte tijd later komt Beowulf terug met de melding dat het monster en zijn moeder zijn gedood. Als beloning voor zijn heldendaad krijgt Beowulf de hand van Wealthow (Robin Wright Penn), de jonge vrouw van Hrothgar, en volgt Hrothgar op als koning. Vele jaren later wordt Beowulf opnieuw geconfronteerd met een monster, nog verschrikkelijker als Grendel.

Beowulf is een Angelsaksisch episch heldendicht uit de 8e eeuw. In deze heldendicht wordt in rijmvorm verteld over een Scandinavische held die het Deense volk redt uit de klauwen van het monster Grendel. Het zou het oudste geschrift in de Engelse taal zijn dat er bestaat. In principe zijn de personages in het gedicht fictief, maar het is niet uitgesloten dat het op bestaande personen en gebeurtenissen is gebaseerd. Het gedicht is geschreven in de allitererende rijmvorm. Dit is een rijmvorm die ook wel bekend staat als de beginrijm ( = gelijkheid van klank aan het begin van de beklemtoonde lettergrepen). Beginrijm wordt ook wel Germaans rijm genoemd, vanwege het vele gebruik in de Germaanse en Noordse mythologie en literatuur. Goed, tot zover deze les in letterkunde. Terug naar het verhaal en de film.
Het verhaal van Beowulf is al vaker verfilmd. De laatste verfilming in 2005 was van de IJslandse regisseur Sturla Gunnarsons, lees hier onze recensie van zijn Beowulf & Grendel. Deze verfilming bleef redelijk dicht bij het originele verhaal, maar bleef qua karakteruitwerking wat oppervlakkig. De visuele kant was daarentegen wel mooi verzorgd. In de hier voorliggende verfilming van regisseur en producent Robert Zemeckis is het visuele aspect ook het meest opvallende aan zijn verfilming. We maken even een klein stapje terug in de tijd. In 2004 liet Robert Zemeckis met de kerstfilm The Polar Express zien wat er al mogelijk was met de techniek “performance capture”. The Polar Express is een animatiefilm die gemaakt is met de computer. De karkaters lijken net echt acteurs en zijn dat feitelijk deels ook. Echt acteurs maken de bewegingen die met allerlei sensoren worden vastgelegd en in een computer worden ingevoerd. Vervolgens worden animatietechnieken gebruikt om de karakters en de rest van de film gestalte te geven. Deze vorm van CGI (Computer Generated Images) wordt “performance capture” genoemd. Op deze wijze heb je het gevoel naar echte acteurs te kijken, maar heeft het beeld toch een soort gekunstelde surrealistische aanblik. Deze techniek van “performance capture” is ook toegepast in Beowulf, de nieuwste creatie van Zemeckis. In Beowulf gaat de techniek weer een paar grote schreden verder. Volgens Jerome Chen, de man die verantwoordelijk is voor de visuele effecten, zijn bij Beowulf 300 camera’s gebruikt om alle bewegingen vast te leggen terwijl bij The Polar Express zo’n 64 tot 72 camera’s gebruikt zijn. Het is ook wel even vreemd als je naar Beowulf gaat kijken. Je herkent de verschillende acteurs als Anthony Hopkins, Robin Wright Penn, Ray Winstone, John Malkovich en Angeline Jolie. Maar je ziet ook dat ze toch anders dan anders zijn. Het geheel ziet er op een bepaalde manier surrealistisch en toverachtig uit. Het grote voordeel is natuurlijk dat je het verhaal een hele apart aanblik kunt meegeven en natuurlijk ongelimiteerd allerlei bijzondere visuele aspecten kunt toevoegen. Het geheel ziet er op een bepaalde manier wonderschoon uit.
Zoals gezegd, het visuele element is duidelijk het meest in het oog springende element van deze verfilming. Scenarioschrijvers Roger Avary en Neil Gaiman hebben bij het verhaal gekozen voor actie en spektakel en minder voor karakterdiepgang. Hoewel het op gebied van karakterontwikkeling de film ook wel wat te bieden heeft. In tegenstelling tot de animatiefilm The Polar Express is Beowulf zeker niet voor ‘alle leeftijden’ geschikt. De film heeft een leeftijdsadvies van 16 jaar meegekregen, met name vanwege de enkele wrede scènes waarin ledematen worden afgerukt en het bloed rijkelijk vloeit. Door de digitale animatie komt dat wrede aspect toch weer anders over. Dat de Denen het in de 6e eeuw nog niet zo nauw namen met de zeden, is in het begin van de film ook te zien. En voor de mannen die een bepaald droombeeld van Angelina Jolie hebben; zij is in deze film zeer fraai geanimeerd.
Beowulf is voor de IMAX bioscopen ook in 3D geanimeerd. De diepte-effecten die het 3D aspect vooral moeten benadrukken zijn duidelijk te herkennen. Ook bij het bekijken van deze ‘platte’ animatie op televisie geven deze scènes ook wel een vorm van dieptewerking. Advies is wel om het visuele spektakel van Beowulf vooral op een groot scherm te bekijken. De visuele effecten komen dan nog beter tot hun recht.

Warner Home Video heeft Beowulf in “Directors Cut” versie op DVD uitgebracht. Deze versie duurt enkele minuten langer dan de bioscoopversie, waarbij het vooral de actie is die nu wat meer in beeld komt. Beowulf is een visueel spektakel en spannend episch avontuur met een sterrencast. De film is door Warner Home Video uitgebracht op een 2-DVD steelbook uitgave en in High Definition op Blu-ray Disc. In deze bespreking bekijken we de 2-DVD uitgave. De Blu-ray Disc bespreking kun je hier lezen.

Genre: Actie, Animatie
Speelduur: 110 min
Verpakking: Steelbook
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (Blinden)
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Spaans, En vele andere
EAN: 7321916214415

• Extra scènes
  • Beowulf: Mapping the Journey
  • De oorsprong van Beowulf
  • Beasts of Burden: Wezens ontwerpen voor Beowulf
  • The Art of Beowulf
  • Het tot stand komen van de ultieme Beowulf

De film staat met het oorspronkelijk beoogde beeldformaat van 2.40:1 anamorf op de DVD. De digitale bron van de film is rechtstreeks overgezet naar DVD. Dus met de beeldkwaliteit zit het wel snor. Je krijgt een prachtig mooi en bijzonder surrealistisch kleurrijk beeld voorgeschoteld. Met de scherpte en detaillering van het beeld zit het zeer goed met een fraai ogend scherp en gedetailleerd beeld. Uiteraard zijn zaken als contrast, kleurverzadiging en zwartniveau gewoon perfect. In het beeld zitten geen ongerechtigheden. Ondanks de digitale oorsprong van de film, ziet alles er mooi filmisch uit., wat ook in deze transfer fraai tot uiting komt. De film is netjes verdeeld in 23 chapters. De optionele Nederlandse ondertiteling is goed verzorgd en staat netjes geplaatst onder in het beeld.

Op het gebied van het geluid is er ook weinig reden tot klagen. De Engelstalige soundtrack is een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 384 kb/s). En er nog een Spaande DD5.1 nasynchronisatie aanwezig en een Dolby Digital 2.0 Audio Descriptive track voor slechtziende mensen.
Om met een kritisch puntje te beginnen. Helaas is niet de maximale bitrate van 448 kb/s gebruikt. Qua ruimte op de DVD had dit best gekund. Dit beetje extra had de soundtrack nog even iets indrukwekkender gemaakt dan hij nu al is. Echt jammer.
De Engelstalige 5.1 surround soundtrack klinkt heel erg mooi maar door de lagere bitrate net geen demonstratiekwaliteit. De zeer goed klinkende en ook zeer dynamische soundtrack klinkt erg goed met een mooi breed en ruimtelijk geluidsbeeld. De geluidsmix is met goed gevoel voor richting en subtiele details gemaakt. Daarbij klinkt de soundtrack mooi homogene, waarbij alle speakers op gelijke wijze bijdragen in een natuurlijk klinkend geluidsbeeld. De dialogen komen uit de centerspeaker en zijn prima te volgen. Het LFE-kanaal wordt frequent gebruikt om het geheel een stevig fundament te geven en gaat mooi diep het laagspectrum in.

De breedbeeldmenu’s zijn zeer fraaie filmgerelateerde animaties en voorzien van achtergrondgeluid. Deze menuschermen zijn in meerdere talen voor handen, waaronder Nederlands. De extra’s op deze 2-disc Speciale Uitvoering set zijn in 1.78:1 anamorf beeldformaat en hebben DD2.0 geluid (bitrate 192 kb/s). De extra’s zijn voorzien van optionele Nederlandse ondertiteling. De film staat zonder extra’s op eerste DVD, de extra’s zijn allemaal op de tweede DVD geplaatst. Qua ruimtelijk beslag had men de extra’s best op de eerste DVD erbij kunnen plaatsen.

DVD 2

A Hero’s Journey: The Making of Beowulf (25 min)
De bekende achter de schermen ‘making of’ featurette met beelden van de set, waarin je dit keer de acteurs met allerlei sensoren op het lijf aan het werk ziet. Natuurlijk afgewisseld met interviewfragmenten waarin betrokken over de productie vertellen en enkele filmfragmenten.

Beowulf: Mapping the Journey (21 min)
Een kijkje achter de schermen van onder meer de special art techniek, acteertechnieken en stunts voor deze special feature. Dit onderdeel bestaat uit tien los te selecteren korte stukje.

The Origins of Beowulf (5 min)
De geschiedenis rond Beowulf, de uitdagingen en bestudering van de filmmakers, van concept tot uiteindelijke filmcreatie.

Beasts of Burden: Designing the Creatures of Beowulf (7 min)
Met een nadere blik op de monster in de film.

Creating The Ultimate Beowulf (2 min)
Waarin je ziet hoe acteur Ray Winstone via computer omgevormd is tot held Beowulf. Alhoewel zijn fysieke kenmerken niet met die van Beowulf overeenkomen, waren het juist andere kenmerken van Ray Winstone de reden dat regisseur Robert Zemeckis hem voor deze rol wilde.

The Art of Beowulf (5½ min)
Ontwerper Doug Chiang geeft toelichting over enkele gebruikte rekwisieten en de kunstzinnige aspecten van de film.

Additional Scenes (11½ min)
Zeven niet gebruikte scènes, merendeel nog in zeer ruwe animatievorm.

De 2-DVD set is verpakt in een steelbook verpakking.

Regisseur Robert Zemeckis laat met Beowulf zien dat de ‘performance capture’ techniek weer een grote stap voorwaarts heeft gemaakt. Met deze techniek zijn de acteurs in Beowulf in digitale vorm vastgelegd in de computer en is vervolgens een surrealistische visualisatie van het Denemarken van de 8e eeuw gerealiseerd. Het verhaal van Beowulf is een epische vertelling over een onverschrokken held, Beowulf, die een alles verslindend monster verslaat en zo koning wordt van het land dat door dit monster geteisterd wordt. Jaren later krijgt hij als koning wederom te maken met een verschrikkelijk monster en blijkt wel geheim hij al jaren met zich meedroeg. De acteurs die meegewerkt hebben aan deze film zijn Ray Winstone, Anthony Hopkins, Robin Wright Penn, John Malkovich en Angelina Jolie.
Deze 2 disc Directors Cut steelbook uitgave van Warner biedt een iets verlengde versie van de film aan in uitstekende kwaliteit beeld en geluid. De set bevat op de tweede disc een aantal aardige, maar wel erg kort extra’s.