Cirque du Soleil – Varekai

11-04-2008

4.8

Cirque du Soleil – Varekai (DVD)

Vanuit de lucht komt een man met vleugels, volgens de Griekse mythologie genaamd “Icarus”, uit de lucht vallen. Hij komt terecht in een buitengewone wereld met een magisch bos aan de voet van een vulkaan. Het magische bos, waar de ongewoonste dingen gewoon zijn, wordt bevolkt door fantastische wezens. Deze wezens laten hem het leven en de liefde herontdekken. Een avontuur dat even absurd als onwerkelijk is.

Varekai betekent “overal” in Romani, de taal van de zigeuners; de reizigers van de wereld. Dit verhaal zou op elk moment waar ook ter wereld plaats kunnen vinden. De Cirque du Soleil show Varekai is geschreven en geproduceerd door Dominic Champagne. De show is een ode aan de ziel van de nomaden, aan de geest en de kunst van de circustraditie.
De Varekai show ging in 2003 in Montreal, Canada in première. Op deze DVD uitgave staat een integrale live registratie van de bijna twee uur durende show die gefilmd is in Toronto, Canada in de Grand Chapiteau circustent van Cirque du Soleil.

Cirque du Soleil biedt al jaren een unieke combinatie van circus en theater entertainment. Opgericht door de Canadees Guy Laliberté is Cirque du Soleil ontstaan doordat een groep artiesten het publiek wilde vermaken met circusentertainment. Wat begon als een vorm van straattheater is ruim 20 jaar later uitgegroeid tot één van ’s werelds meest succesvolle reizende circusgezelschappen. Cirque du Soleil heeft haar basis in het Canadese Montreal. Cirque du Soleil brengt circusentertainment, waarbij elke show is opgezet rond een bepaald thema. De circusacts vormen daarbij een onderdeel van dit thema, waarin ook theaterspektakel en muziek een rol spelen.

Muziek is een heel belangrijk aspect van de shows van Cirque du Soleil. De stijlen variëren met de thema’s en ondersteunen deze ook goed. De muziek is natuurlijk gericht op het variété aspect, maar heeft ook invloeden van techno beat, hip hop en klassiek.
Nog een noemenswaardig puntje van de Cirque du Soleil shows. De shows bestaan uit mensen die andere mensen, jij als kijker dus, vermaken. Cirque du Soleil maakt als circusgezelschap geen gebruik van dieren in hun shows.

De voorbereidingen voor Varekai begonnen al in 2001. De acht maanden durende productievoorbereiding met selectie van artiesten, de training van de acts en alle andere voorbereidingen voor de uiteindelijke wereldpremière van de show zijn door regisseur Lewis Cohen vastgelegd in een meeslepende 13-delige TV serie genaamd Fire Within. Lees hier onze recensie van deze televisieserie. De TV serie is voor Canadese televisie opgenomen en eind 2002 uitgezonden. In 2003 won de show een Emmy Award als beste ‘non-fiction’ programma. In deze televisieserie zie je hoe met grote inzet en toewijding toegewerkt wordt naar de première van de show. Varekai is één van de rondreizende shows van Cirque du Soleil. Na ruim 60 voorstellingen in Montreal is de show in 2003 op tournee gegaan. In 2004/2005 is de show in Amerika te zien geweest. Sinds 28 februari 2008 is Varekai in Amsterdam te zien in de Grand Chapiteau circustent van Cirque du Soleil, nabij de Amsterdam ArenA. De show is nog tot en met 25 mei 2008 in Amsterdam te bewonderen.

Varekai is een show die zich niet gemakkelijk laat vastleggen op video. Er gebeurt veel op het toneel, waarbij je in de zaal al ogen tekort zou komen om de hoofdacts met alle sidekick acts, die onderwijl ook op het toneel plaats vinden, te volgen. De registratie van Varekai staat garant voor bijna twee uur spektakel, circusacts en muziek.

Regisseur

Nick Morris

Acteurs

Genre: Muziek
Jaar: 2003
Speelduur: 113 min
  • Dolby Digital 2.0 - Muziek
  • Dolby Digital 5.1 - Muziek
  • DTS 5.1 - Muziek
EAN: 8712609060393

• Multi Angle optredens

De show is in High Definition kwaliteit opgenomen. De show staat op deze DVD in anamorf 1.78:1 breedbeeld. De beeldkwaliteit is zeer goed. Het beeld oogt mooi scherp met goede detaillering. Het beeld is afkomstig van een interlaced bron, waardoor je soms wat verminderde beeldscherpte hebt bij (snel) bewegende beelden. Het beeld ziet er mooi kleurrijk uit, waarbij de kleuren goed verzadigd zijn. Het contrast en het zwartniveau zijn beide goed met een mooi diepzwart. Door het gedempte licht zie je wel wat lichte ruis in het beeld, maar echt storend is dit niet. De show is verdeeld in 20 chapterstops, elke act is daarmee apart te selecteren. Tijdens de show wordt niet gesproken, de show heeft derhalve geen ondertiteling.

De muzikale soundtrack is naar keuze in Dolby Digital 5.1 surround (bitrate 448 kb/s) en DTS 5.1 surround (bitrate 768 kb/s) te beluisteren. Er is ook nog een Dolby Digital 2.0 stereo (bitrate 192 kb/s). De beide 5.1 soundtracks klinken zeer fraai. Bij de weergave van de muziek worden alle kanalen intensief gebruikt, wat een zeer ruimtelijk geluidsbeeld geeft. De muziek is gecomponeerd door Violaine Corradi. De zangstemmen zijn van Matthieu Lavoie en Zara Tellander. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorkanalen. Het geluid van het publiek komt uit alle kanalen, met nadruk op de surroundkanalen. De surrounds worden in split-surround (stereo) gebruikt. Het LFE kanaal zorgt voor een prima laag geluid. Door een goede detaillering zijn alle verschillende instrumenten goed te plaatsen en te horen. Er is geen verschil in kwaliteit te beluisteren tussen de Dolby Digital en de DTS track.

De menuschermen zijn breedbeeld animaties met Dolby Digital 5.1 achtergrondgeluid. Deze uitgave heeft één extra:

Multiple Angles
Van drie apart te selecteren acts, te weten Icarian Games (6 min), Russian Swings (6 min) en Handbalancing (7 min), kun je de act vanuit verschillende kijkhoeken bekijken. Met de afstandsbediening kun je de kijkhoek veranderen. Je ziet de gekozen hoek in het groot met alle drie kijkhoeken als kleine vensters. De eerste kijkhoek geeft een globaal overzicht van de act, bij de tweede kijkhoek wordt ingezoomd op de optredende artiest(en) en derde kijkhoek geeft de feitelijk showregistratie weer.

De Amerikaanse uitgave bevat ook nog een uitgebreide Making Of featurette. Feitelijk is deze Making Of featurette een korte samenvatting van de Fire Within TV serie. Je kunt beter de Fire Within televisieserie die een zeer uitgebreide blik achter de schermen geeft.

Varekai is de registratie van een magische circusshow van Cirque du Soleil. Varekai is één van de reizende shows van Cirque du Soleil. In de show staat een magisch bos aan de rand van een vulkaan centraal. Een jongeman valt vanuit de lucht in deze wereld, genaamd Varekai. Het magische bos wordt bewoond door de meest fantastische wezens die hem het leven en de liefde laten herontdekken. Varekai is bijna twee uur spektakel, circusacts en muziek. Op deze Sony Pictures DVD uitgave staat een integrale live registratie van de show, die gefilmd is in Toronto, Canada in de Grand Chapiteau circustent van Cirque du Soleil. De beeld- en geluidskwaliteit van deze uitgave zijn beide zeer goed. Als extraatje een multi angle kijkbeleving van drie acts. Een zeer uitgebreide making of van de show is vastgelegd in de TV serie Fire Within, die apart op DVD is verschenen.

Van 28 februari tot 25 mei 2008 is Varekai in Amsterdam te zien in de Grand Chapiteau circustent van Cirque du Soleil, nabij de Amsterdam ArenA.