Wycliffe - Seizoen 1

11-04-2008

4

Wycliffe - Seizoen 1 (DVD)

Charles Wycliffe ( Jack Shepherd) is hoofdinspecteur van de politie in Cornwall. Bijgestaan door zijn naaste medewerkers Lucy Lane en Doug Kersey krijgt hij regelmatig te maken met moorden. Op de plaats delict wordt dan een kleine politiepost gevestigd en gezamenlijk proberen ze de moordenaar te vinden. In de meeste gevallen worden de moorden begaan vanuit jaloezie en afgunst en het blijft vaak ook niet bij één moord. Maar voor Wycliffe is het altijd weer een hele toer om te achterhalen wie nou eigenlijk de waarheid vertelt en hoe de ingewikkelde vrienden- en familiebanden in de dorpjes in elkaar zitten. Zelf is hij niet altijd even vriendelijk naar de dorpsbewoners, zo geeft hij bijvoorbeeld nooit iemand een hand. Maar op zijn geheel eigen wijze, teruggetrokken en nadenkend, voegt hij de informatie samen die hij zelf verzameld en die hij van Lane en Kersey krijgt. Uiteindelijk vallen dan de puzzelstukjes op hun plek.
Afleveringen in deze box:
DVD 1
The Four Jacks
The Dead Flautist
The Scapegoat

DVD 2
The Tangled Web
The Last Rites
Wycliffe and the pea-green boat

DVD 3
Dance of the Scorpions

Wycliffe is een detectiveserie van de Britse omroep ITV en liep van 1994 tot en met 1998. De serie is het vervolg op de televisiefilm Wycliffe and the Cycle of Death uit 1993, ook met Jack Shepherd als inspecteur Wycliffe, maar met andere acteurs als zijn assistenten.
De eerste twee dvd’s bestaan uit ieder drie losse afleveringen. De laatste dvd bevat een bonusfilm, nl. de tv-film Dance of the Scorpion uit 1997 die na het vierde seizoen werd uitgezonden. Deze eindigt met een echte cliffhanger, die helaas niet wordt ingelost op deze DVD box.
De serie is gebaseerd op de boeken van W.J.Burley. Van 1994 tot 1998 zijn in totaal vijf seizoenen gemaakt. Elke aflevering duurt ongeveer 50 minuten waarin minimaal 1 moord wordt gepleegd, maar vaker meer. Er komen een hoop personages in voor wat het nogal lastig maakt om de namen uit elkaar te houden. In snel tempo worden de moorden opgelost waarbij opvalt dat het vaak om jaloezie of afgunst gaat en dat Wycliffe zelf ook duidelijk beïnvloed wordt door zijn eigen visies of herinneringen. De samenwerking tussen hem en zijn naaste medewerkers Lane en Kersey is vrij los. Ieder werkt voor zich en volgt verschillende lijnen die dan uiteindelijk samengevoegd worden, maar Wycliffe is wel duidelijk de baas. Ook in deze serie heeft hij als hoofdinspecteur te maken met een meerdere die meer om budget en aanzien geeft dan om het vastzetten van de juiste moordenaar (vergelijk bijvoorbeeld met A Touch of Frost en Inspector Morse). De verhaallijnen zijn wel vrij duidelijk en meestal zie je al wel redelijk snel welke kant het verhaal opgaat. Soms kan de plot dan toch nog een beetje verrassen. Deze serie is prettig vermaak, maar kan zich niet echt meten met A Touch of Frost of Inspector Morse. Daarvoor is Wycliffe te snel en te weinig uitgewerkt. Jammer want de verhalen zelf hebben het wel in huis. Dat blijkt uit het feit dat de extra bonusfilm Dance of the Scorpions op deze DVD box wel goed uitgewerkt is en een stuk beter is dan de afzonderlijke afleveringen. Maar deze duurt dan wel 90 minuten. Misschien was het beter geweest om een paar afleveringen minder te maken en dan wel van een langere speelduur. Dat zou de verhalen zeker ten goede zijn gekomen.

Genre: Detective, TV
Jaar: 1994
Speelduur: 440 min
Verpakking: Boxset
  • Dolby Digital 5.1 - Engels (unwrapped)
Uitgever: Just Entertainment
EAN: 8717344724951

De serie is gedraaid op 16mm film en staat in 1.33:1 beeldformaat op de DVD. De kwaliteit is redelijk goed. Op een enkel spettertje na zijn er geen beschadigingen aanwezig. De scherpte en het contrast zijn goed, het zwartniveau is slechts redelijk. Dit neigt meer naar het grijs toe. Filmgrain is vrij continue aanwezig. Ook is er edge-enhancement toegepast. De kleuren hebben de tand des tijds niet helemaal doorstaan en zijn een beetje aan de fletse kant.
Elke aflevering is onderverdeeld in een keurige zes hoofdstukken. De optionele ondertiteling is goed verzorgd en staat op een goede hoogte in beeld geplaatst.

Het geluid op de DVD is een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track. Het betreft hier een unwrapped uitvoering, maar deze is wel goed verzorgd. De dialogen komen zowel uit het centerkanaal als de frontkanalen. In de surroundkanalen zijn nog hele lichte flarden van de dialoog te horen, maar zeker niet storend. De surroundkanalen worden meer gebruikt door de muziek, atmosferen en effecten. Het geluid heeft voldoende body, waarbij het LFE ook af en toe wordt aangesproken. Wel is duidelijk hoorbaar dat het originele geluid is gebruikt. Er is daardoor nogal verschil te horen tussen close-ups en de wat ruimere shots. En bepaalde ruimtes klinken heel hol, waardoor de dialogen slechts moeizaam te volgen zijn.
Zoals bij veel Britse series is de themamuziek erg smaakvol en pakkend, waardoor deze makkelijk in je hoofd blijft hangen.

De DVD’s bevatten een statisch menuscherm in 1.33:1 beeldformaat en de themamuziek in Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) als achtergrondgeluid. Op de box staan geen extra’s of je zou de televisiefilm Dance of the Scorpion als extra moeten zien.

Inspecteur van politie Wycliffe krijgt met veel moorden te maken, die veelal zijn gepleegd vanuit jaloezie of afgunst. Samen met zijn twee naaste collega’s zoekt hij naar de daders. Ieder neemt z’n eigen deel van het onderzoek voor z’n rekening, waarna alle puzzelstukjes bij elkaar worden gevoegd.
Het eerste seizoen van Wycliffe is vlot gemaakt en heeft een eigen stijl. De wat norse Wycliffe wekt toch voldoende sympathie op bij de kijker om met het verhaal mee te gaan.
De beeld- en geluidskwaliteit van deze box zijn voldoende, zonder er echt uit te springen. Extra’s heeft deze box niet, maar fans van detectiveseries zullen niet teleurgesteld worden bij deze aankoop.