Ghost Rider (Extended Version)

15-04-2008

7.5

Ghost Rider (Extended Version) (Blu-ray)

De jonge stuntmotorrijder Johnny Blaze (Matt Long) denkt de wereld aan te kunnen als hij samen met zijn vader Barton Blaze (Brett Cullen) spectaculaire motorstunts vertoont. De avond dat hij met zijn vriendin Roxanne Simpson (Raquel Alessi) alles achter zich wil laten, ontdekt hij dat zijn vader ongeneeslijk ziek is. Om zijn vader te redden, sluit Johnny een pact met de duivel Mephistopheles (Peter Fonda). Johnny verkoopt zijn ziel, maar Mephistopheles misleidt hem en Johnny’s vader sterft als nog. Gebroken verlaat Johnny alles wat hij heeft, zelfs zijn ware liefde Roxanne laat hij staan.
Jaren later is Johnny Blaze (Nicolas Cage) uitgegroeid tot de meest succesvolle stuntmotorrijder, die ondanks zijn levensgevaarlijke stunts miraculeus in leven blijft. Volgens zijn vriend en manager Mack (Donal Logue) heeft Johnny een engeltje op zijn schouder, maar Johnny weet wel beter. Op de dag dat Johnny de meest spectaculaire stunt uit zijn carrière wil doen, komt hij zijn vroegere geliefde Roxanne (Eva Mendes), die nu journaliste is, weer tegen. Johnny ziet deze ontmoeting als een teken voor een tweede kans. Maar dan heeft hij buiten Blackheart (Wes Bentley), de boosaardige zoon van de duivel, gerekend die van plan is om de duistere macht van zijn vader over te nemen. Mephistopheles richt zich weer tot Johnny en geeft hem een kans om zijn ziel vrij te kopen. Johnny moet als de gevreesde Ghost Rider Blackheart verslaan en voorkomen dat Blackheart de aarde tot een ware hel maakt. Hulp komt uit een onverwachte hoek.

Ghost Rider is losjes gebaseerd op het gelijknamige Marvel Comic boek karakter. Regisseur Mark Steven Johnson nam naast de directie ook het schrijven van het verhaal en het filmscript voor zijn rekening. Hij heeft hierbij gebruik gemaakt van de karakters uit de Marvel Comic, maar heeft de donkere sinistere horrorsfeer in beperktere zin overgenomen. In plaats daarvan is de film rijkelijk voorzien van spectaculaire actiescènes met veel computer gegenereerde effecten (CGI). In tegenstelling tot comic verfilmingen als Spider-Man of Hellboy, is de karakteruitwerking in Ghost Rider van minder groot belang. De hoofdrol wordt gespeeld door Nicolas Cage, die met zijn bekende gezichtsuitdrukking de gekwelde Johnny Blaze speelt. De mooie Eva Mendes speelt vriendin en journaliste Roxanne. De laag uitgesneden kledij benadrukt haar vrouwelijke figuur, wat ook dient als afleiding voor haar weinig overtuigende spel. Want als journaliste komt Mendes toch echt niet overtuigend over. De meer donkere karakters worden gespeeld door Wes Bentley, die fraai de boosaardige Blackheart speelt en filmicoon Peter Fonda, die een gedistingeerde Mephistopheles speelt. Leuk detail is de opmerking ‘Nice bike’ die het karakter van Peter Fonda in de film maakt, kijkend naar de lage ‘easy rider’ motor van Johnny. Peter Fonda is onder andere bekend geworden door de film Easy Rider. Een ander filmicoon is acteur Sam Elliot, die het karakter ‘Caretaker’ speelt en met zijn donkere voice-over stem de inleiding van de film verzorgd. Met zijn diepe donkere stem vertelt hij over de legendes die soms waar zijn. Een leuk begin van de film.
Een van de meest opvallende aspecten van de film zijn de uitgebreide special effects, waarin vuur een belangrijke rol speelt. Hier is duidelijk veel aandacht naar uitgegaan. Zoals de brandende schedel van Nicolas Cage, waarbij een scan van de schedel van Nicolas Cage de basis is geweest voor dit specifieke effect. Ook de brandende motor, die een vernielend spoor achterlaat doet het wel goed. Vooral in de scène waarbij de motor recht omhoog langs de glazen wand van een torenflat rijdt. Het griezelige horroraspect is in Ghost Rider naar de achtergrond gedrukt, waardoor het verhaal meer mensen zal aanspreken. Tenminste, als je van lekker actie houdt, waarbij het verhaal ondergeschikt is aan de computer effects en de spectaculaire stunts. Dan heb je aan Ghoster Rider een vermakelijke actiefilm.

Sony Pictures heeft de 15 minuten langere Ghost Rider Extended Version uitgebracht op een 2-disc DVD editie. De film is in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc (BD). In deze recensie bekijken we de kwaliteit van deze Blu-ray Disc uitgave en maken we een vergelijking met de 2-DVD uitgave. De recensie van de DVD uitgave kun je hier nog eens nalezen.

Genre: Actie, Horror
Speelduur: 123 min
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (2)
  • PCM 5.1 - Engels
  • PCM 5.1 - Italiaans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Italiaans
EAN: 8712609680294

• Audiocommentaren
  • Driedelige making of documentaire

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.40:1 beeldformaat. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920 * 1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat er geen PAL versnelling is toegepast. De speelduur van de film op Blu-ray is 123 minuten tegenover 115 minuten op de PAL DVD uitgave. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode.

Evenals bij de DVD uitgave is ook beeldkwaliteit van deze High Definition uitgave bijzonder goed. Wat opvalt is de grotere kleurrijkdom, de uitstekende kleurverzadiging en de grotere helderheid van het beeld. Ook de scènes waar het beeld met kleurfilters is aangepast, ogen zeer goed met een prima verzadiging. De scherpte en de detaillering van het beeld zijn beide bijzonder goed. Dit valt vooral op bij overzichtsscènes, waarbij alles op voor- en achtergrond goed gedetailleerd en scherp is. Ook bij close ups blijft de goede detaillering van het beeld goed. Bij sommige scènes oogt het beeld door de gebruikte kleurfilters en de computernabewerkingen oogt het beeld iets minder scherp, maar nog altijd veel beter dan bij de DVD. Het beeld heeft een fraaie diepte, dat gecombineerd met de sfeervolle kleuren een erg fraai filmisch beeld oplevert. Het beeld is volledig vrij van ongerechtigheden. Kortom, een bijzonder fraaie en sfeervolle HD beeldpresentatie, die de toch al goede kwaliteit van de DVD uitgave zichtbaar verbeterd. De optionele ondertiteling (wit) heeft een goed leesbaar, mooi klein en haarscherp lettertype. De ondertiteling staat goed geplaatst onder in het beeld.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De originele Engelstalige soundtrack is te beluisteren in Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 448 kb/s) en in een ongecomprimeerde PCM 5.1 (16bit/48kHz) soundtrack. De Dolby Digital soundtrack is gelijk de Dolby Digital track van de gewone DVD uitgave. Een goed klinkende surroundtrack, die nu iets voller klinkt dan bij de gewone DVD, als gevolg van de afwezigheid van de PAL speedup.
Een modern actiespektakel als deze film kun je natuurlijk het beste bekijken met de ongecomprimeerde PCM 5.1 surround track. Want bij deze soundtrack komt de vele soms zeer agressieve geluidseffecten, waarbij vrijwel continu de surroundkanalen worden gebruikt, zeer goed tot hun recht. Nadruk van de soundtrack ligt op de voorste kanalen. De filmmuziek en de omgevingsgeluiden klinken mooi ruimtelijk, mede dankzij het gebruik van de surroundkanalen. De dynamiek en de detaillering zijn beide uitstekend. Het LFE kanaal wordt intensief aangesproken om het geluid extra punch en kracht te geven. De dialogen komen via de centerspeaker en zijn goed te volgen. Een zeer goed klinkende surround soundtrack, die goed de meerwaarde van de ongecomprimeerde PCM 5.1 soundtrack laten horen.

De Blu-ray Disc start met een promotietrailer voor High Definition Blu-ray Disc uitgaven van Sony Pictures. De Blu-ray Disc maakt gebruikt van een pop-up menu. Bij Blu-ray Discs wordt het menu weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Deze Blu-ray Disc uitgave biedt bijna dezelfde extra’s als de 2-DVD uitgave. De extra’s hebben 480i NTSC beeldkwaliteit en zijn Nederlands ondertiteld..

Commentary with writer/director and special effects supervisor
Regisseur Mark Steven Johnson en visual effects supervisor Kevin Mack geven een gezamenlijk ingesproken commentaar. Het merendeel van de tijd is Johnson aan het woord. Over de visuele effecten wordt beperkt informatie gegeven.