Invasion, The

03-04-2008

5.7

Invasion, The (DVD)

Tijdens de terugreis naar aarde verongelukt een Space Shuttle op mysterieuze wijze. Alle bemanningsleden komen om het leven en een groot onderzoek naar de toedracht wordt gestart. Wrakstukken worden gevonden over grote delen van Amerika en bovendien lijkt er iets te zijn meegelift aan boord van het toestel. Grote groepen mensen vertonen plotseling vreemd gedrag en lijken zich te gedragen alsof ze worden gestuurd door één centraal brein. Dit valt ook Carol Bennell (Nicole Kidman) op. Zij is werkzaam als psychiater in Washington D.C. en merkt dat veel mensen op straat zich raar gedragen. Ook haar ex-man heeft hier last van, maar toch brengt ze hun zoon naar hem toe zodat deze hier kan logeren. Toch vertrouwt ze het niet helemaal en samen met haar goede vriend Ben Driscoll (Daniel Craig) gaat ze op onderzoek uit. Ze ontdekken dat langzaam maar zeker de bevolking wordt overgenomen door een buitenaards leven dat elke vorm van emotie wegneemt bij zijn gastheer. Carol en Ben moeten alles op alles zetten om uit de handen te blijven van de aliens en het zoontje van Carol te redden.

The Invasion is een verfilming van het boek “The Bodysnatchers” van Jack Finney. Echt origineel is deze verfilming niet te noemen, aangezien we hier te maken hebben met alweer de vierde verfilming van dit bekende boek. In 1956 werd de eerste verfilming uitgebracht, in 1978 de tweede en in 1993 zag verfilming nummer drie het levenslicht. De tweede verfilming, Invasion of the Body Snatchers wordt over het algemeen gezien als de beste van het stel en de vraag is dan ook, wat kan The Invasion nog toevoegen? Het antwoord is even kort als simpel: niet veel. De film was al klaar in 2006, maar het was wachten tot 2007 tot hij uitgebracht werd. Dit is doorgaans geen goed teken en dat is ook hier het geval. The Invasion is geregisseerd door Oliver Hirschbiegel, die hiermee zijn Amerikaanse debuut maakt. De studiobazen waren echter niet tevreden met zijn project en daarom werden er enkele aanpassingen gemaakt. Zij huurden enkele mensen in, waaronder de gebroeders Wachowski, om aanpassingen aan het script te maken en enkele nieuwe scènes op te nemen. Het gevolg is dat het verhaal van de film nogal rommelig overkomt en dat er van enige samenhang geen sprake is. Het verhaal verschilt op sommige punten van de eerdere verfilmingen en het grootste verschil is dat deze keer de mensen worden overgenomen door de aliens alsof ze besmet zijn met een virus. In het boek en de eerdere films werden nog exacte kopieën gemaakt van de bevolking en de originele mensen werden afgevoerd. Deze kopieën waren niet in staat emoties te tonen en dit zorgde voor een onheilspellend sfeertje. Ook deze keer onderscheiden de aliens zich van de mensen door geen emoties te tonen, maar de makers zijn hierin niet echt consequent. Zo mag de hoofdpersoon geen emoties tonen om niet op te vallen, maar haar achtervolgers laten er genoeg zien, zoals woede en angst. The Invasion wordt dan ook nergens echt spannend en dat is zonde. Aan het begin wordt de sfeer nog knap opgebouwd, maar tegen het einde veranderd het verhaal in een simpele achtervolgingsfilm. De verborgen boodschappen die in het boek en de eerdere films naar voren kwamen, zijn nu ook totaal afwezig en daarmee is de prent niet veel meer dan de zoveelste thriller die we voorbij zien komen. Ook is het einde wel erg standaard en Hollywoodachtig en dit maakt het allemaal nog wat erger. De hoofdrollen worden gespeeld door Nicole Kidman en Daniel Craig. Zij lopen er wat ongeïnspireerd bij en worden duidelijk teruggehouden door het rammelende script. Daniel Craig moet doorgaan als arts, maar weet totaal niet te overtuigen in deze rol. Waarschijnlijk zat hij al met zijn gedachten bij het feit dat hij de nieuwe James Bond zou worden, iets dat hij tijdens het filmen van deze film te horen kreeg.
The Invasion is een matige film die door de vele problemen een onsamenhangend geheel is geworden. Aan de ene kant moet de prent een thriller voorstellen en aan de andere kant een actiethriller. De film kan zich bovendien niet meten met de eerdere versies en mensen die dit verhaal op pakkende verfilmd willen zien, kunnen beter de versie uit 1978 nog eens opzetten.
The Invasion is naast DVD ook op Blu-ray uitgebracht door Warner. Onze recensie van deze uitgave is hier te lezen.

Genre: Science fiction, Thriller
Speelduur: 95 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Portugees, Spaans, En vele andere
EAN: 7321932701388

• We’ve Been Snatched Before
  • The Invasion: A New Story
  • The Invasion: On The Set
  • The Invasion: Snatched

De film staat anamorf op de DVD in het formaat 1.78:1, een kleine aanpassing van het originele formaat van 1.85:1. Voor een recente film zoals deze oogt de transfer ruim voldoende. Het beeld is mooi scherp, enkele softe momenten daargelaten. De kleuren ogen goed verzadigd en natuurlijk. Er zijn enkele scènes die koel en koud moeten overkomen door het gebruik van blauwe tinten. Het beeld laat voldoende detail zien, maar vooral in de diepte laat dit soms te wensen over. Zwartniveau en contrast zijn ook ruim voldoende te noemen, evenals het schaduwdetail. Filmgrain is aanwezig in sommige scènes, maar dit werkt nergens storend. Ook zien we soms wat edge enhancement opduiken, maar deze momenten blijven beperkt tot een minimum. Een prima beeldkwaliteit en precies wat we mogen verwachten van een recente film zoals deze.
De film is verdeeld in 27 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk leesbaar, maar staat te hoog in het beeld.

De originele Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 formaat (384 kb/s) op de DVD. Het geluid richt zich voornamelijk op de voorste kanalen, waarbij de dialogen netjes uit de centerspeaker komen. Deze klinken helder en zijn prima te volgen. Hoewel de film grotendeels uit dialoog bestaat, zijn er toch genoeg momenten dat er gebruik wordt gemaakt van alle aanwezige kanalen. Tijdens de actiescènes worden de surrounds gebruikt voor het weergeven van effecten en omgevingsgeluiden. De track klinkt op deze momenten mooi dynamisch en het LFE kanaal geeft het geheel wat meer impact met een diep laag. De frontspeakers laten de muziek en overige geluiden horen. De track klinkt verder mooi helder, beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig. Een prima track die nog iets beter had kunnen klinken bij het gebruik van een hogere bitrate.

De menu’s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

We’ve Been Snatched Before: Invasion In Media History (18 min.)
De makers van de film komen aan het woord om de film te bespreken en ook blikken ze terug op de eerdere verfilmingen van het boek van Jack Finney. Ook komen er enkele deskundigen aan het woord die praten over het verhaal van de film. Deze beelden worden afgewisseld met beelden uit de film.
Het beeld is 1.78:1 letterboxed en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

The Invasion: A New Story (3 min.)
Hier gaan de makers wat dieper in op het verhaal van de film en het boek van Jack Finney. Het geheel duurt echter te kort om echt interessant te worden en het blijft dan ook hangen in het standaard promopraatje.

The Invasion: On The Set (3 min.)
De naam van deze extra zegt het al, hier krijgen we een blik achter de schermen tijdens het maken van de film. De makers bespreken hoe de film geschoten is en welke uitdagingen hierbij kwamen kijken.

The Invasion: Snatched (3 min.)
Nogmaals een blik op het verhaal van de film en dan vooral hoe de aarde langzaam wordt overgenomen door de buitensaardse wezens en de manier waarop ze dit doen. Wederom niet echt diepgaand en daarom ook niet echt interessant.

Na een ongeluk met de Space Shuttle gaan mensen zich vreemd gedragen. Dit wordt ook opgemerkt door psychiater Carol Bennell en samen met een vriend gaat zij op onderzoek uit. Ze komen erachter dat de mensen zijn overgenomen door een buitenaardse levensvorm en dat zij niet meer in staat zijn voor zichzelf te denken. Het tweetal moet alles op alles zetten om uit de handen van de aliens te blijven. The Invasion is de vierde verfilming van het boek van Jack Finney. Het project ondervond enkele aanpassingen en dit is terug te zien aan het uiteindelijk product. Het verhaal oogt rommelig en van enige samenhang is geen sprake. De acteurs lopen er verder wat ongeïnspireerd bij en ook de spanning is ver te zoeken. Vooral tegen het einde ontspoort het geheel en wat overblijft, is een matige thriller waar veel meer in had gezeten. Beeld en geluid van deze DVD zijn dik in orde. De aanwezige extra’s zijn te kort om echt interessant te worden.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.