Coyote Ugly

02-04-2008

5

Coyote Ugly (Blu-ray)

Violet Sanford (Piper Perabo) gaat naar New York om daar haar geluk als songwriter uit te proberen. Haar vader (John Goodman), waarmee ze alleen woont, heeft het er moeilijk mee. In New York komt ze erachter dat het niet zo makkelijk is om aandacht voor je muziek te krijgen. Behalve als ze de muziek zelf zingt. Maar daar zit een probleempje, want Violet heeft plankenkoorts. In een club ontmoet ze Mr. (Kevin) O’Donnell (Adam Garcia). Violet denkt dat hij de manager is van de club is en geeft hem haar demobandje. Maar Kevin blijkt slechts in de keuken van de club te staan. Als vervolgens bij Violet wordt ingebroken en haar geld en keyboard verdwenen zijn, is ze de waanhoop nabij. Bij toeval ontmoet ze drie meiden die als ‘coyote’ werken in een bar genaamd ‘Coyote Ugly’. Violet lukt het om een baan in de bar te krijgen, maar ze merkt al gauw dat het wel iets heel anders is dan achter de bar drankjes in schenken. Met haar werk in de Coyote Ugly bar leert Violet zich beter te uiten en zingt en danst zelfs op de bar. Als haar vader er achter komt is hij diep geschokt. Toch geeft hij zijn dochter het advies haar dromen na te jagen. Kevin probeert Violet te helpen haar angst voor het podium te overwinnen. En dan krijgt Violet de kans van haar leven. Zal zij op het podium haar eigen liedjes durven te zingen?

Coyote Ugly is een romantische (tiener)komedie waarin het najagen van je dromen centraal staat. Met een knipoog naar de film Cocktail, wordt de drank op een wel heel bijzondere wijze geschonken. Maar dit soort bars, waar de meiden op sensuele wijze de drank schenken en op de bar dansen schijnt echt te bestaan. Verwacht in Coyote Ugly geen uitgediepte karakters, maar onderhoudend luchtig gehouden vermaak. De film is daarbij een aaneenschakeling van lekkere popmuziek en gevoelige ballads met de nodige commotie en opwinding in de Coyote Ugly bar. Daar doorheen een romantische relatie en een ontluikende popidool. Het verhaal verloopt natuurlijk voorspelbaar en het niet verrassende ‘happy end’ laat je met een tevreden gevoel achter.
De hoofdrol wordt gespeeld door Piper Perabo, die in 2000 als actrice nog niet zo bekend was. De liedjes in de film zingt ze wel zelf, al hebben de producers alsnog besloten de zangstem van LeAnn Rimes er overheen te dubben. LeAnn Rimes is aan het eind van de film nog te zien. De verleidelijke coyotes worden gespeeld door fotomodel Tyra Banks, Bridget Moynahan en Izabello Miko met Maria Bello als de bareigenaar. John Goodman speelt de dankbare rol van norse vader, die tot zijn grote schok zijn dochter op de bar ziet dansen. Goodman’s rol werd na een eerste testvertoning van de film uitgebreid omdat het testpubliek aangaf meer van hem te willen zien. De film heeft met de muziek, met enkele lekker in het gehoor liggende hits als songs “Can’t Fight the Moonlight” en “One Way Or Another”, enkele prijzen gewonnen.

In 2005 is Coyote Ugly ter gelegenheid van het 5 jarige jubileum opnieuw uitgegeven in een zogenaamde Unrated Extended Cut. De film werd met ongeveer 6 minuten beeldmateriaal verlengd met onder andere een liefdesscène (met een beetje bloot) tussen Violet en Kevin en meer dansgeweld op de bar van Coyote Ugly. Aan het verhaal van de film voegde het niets toe. De scènes waren er bij de bioscooprelease uitgehaald in verband met de (Amerikaanse) leeftijdskeuring.
In Amerika zijn beide versies (bioscoop en verlengde versie) van de film door Buena Vista op Blu-ray Disc uitgebracht in een zogenaamde "Double Shot Edition". In onze regio heeft Buena Vista alleen de (kortere)bioscoopversie in High Definition kwaliteit op de Blu-ray Disc gezet. Je kunt hier onze recensie van de DVD uitgave van de verlengde versie nog eens teruglezen.

Genre: Komedie/Humor, Muziek, Romantiek
Jaar: 2000
Speelduur: 101 min
  • DTS-HD MA - Frans
  • DTS-HD MA - Spaans
  • PCM 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Zweeds, En vele andere
Uitgever: Walt Disney Studios Home Entertainment
EAN: 8717418152734

• Bioscooptrailer
  • Muziekvideo
  • Op zoek naar stertalent
  • Coyote 101
  • Over de muziek

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele in de bioscoop getoonde beeldformaat van 2.35:1. De film staat in 1080/24p op de Blu-ray Disc. Het beeld heeft een resolutie van 1920*1080 beeldpunten en is progressief opgebouwd. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB dual layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van Microsoft’s VC-1 compressiemethode. De film heeft op deze Blu-ray de originele filmsnelheid van 24 beelden per seconde. Je hebt dus geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij de PAL DVD is toegepast. De speelduur van de film op Blu-ray Disc is 101 minuten tegenover 97 minuten op de PAL DVD uitgave.

De High Definition beeldkwaliteit van deze nog recente film is uitstekend. Het beeld oogt mooi helder, kleuren zien er natuurlijk, kleurrijk en goed verzadigd uit. Scherpte en detaillering van het beeld zijn beide bijzonder goed. Ook de achtergronden zien er goed gedetailleerd uit. Bij diverse scènes is een mooie scherptediepte te zien, waardoor het beeld aan dieptewerking wint. Het beeld oogt mooi schoon en zuiver en is vrij van ongerechtigheden. Filmgrain is nauwelijks aanwezig. In vergelijking met de DVD uitgave valt vooral de grotere kleurrijkdom en diepere kleuren van het beeld op. Ook de zuiverheid van het beeld is beter, evenals de scherpte, detaillering en dieptewerking va het beeld. Zoals gebruikelijk bij de Blu-ray Disc uitgaven van Buena Vista staat de ondertiteling volledig in het zichtbare filmbeeld. De optionele ondertiteling heeft een mooi klein lettertype en is prima leesbaar.

In verband met copyright restricties is het op dit moment niet mogelijk van High Definition uitgaven screenshots te maken.

Bij de originele Engelstalige soundtrack heb je keuze uit een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) en een ongecomprimeerde PCM 5.1 (16 bit / 48 kHz) soundtrack. De nasynchronisaties – Frans en Spaans – zijn beschikbaar in zowel Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) als in DTS 5.1 surround (max. bitrate 1509 kb/s). Deze nasynchronisaties laten we verder buiten beschouwing.

De nadruk van de soundtrack ligt op de drie voorkanalen. De achterkanalen worden in split-surround (stereo) gebruikt voor de omgevingsgeluiden en de ruimtelijkheid van de muziek. Vooral bij de diverse muziekscènes komt de soundtrack goed tot leven en klinkt dan mooi ruimtelijk. De dynamiek van de soundtrack is goed met een goede balans tussen de soms harde muziek en de rustigere scènes. Het LFE-kanaal wordt voornamelijk gebruikt bij het ronken van de motoren. De dialogen zijn goed te volgen en komen, zoals gebruikelijk, uit de centerspeaker. De Dolby Digital soundtrack klinkt door de hogere bitrate en de afwezigheid van de PAL speedup al duidelijk voller dan de DVD uitgave. De ongecomprimeerde PCM 5.1 surroundtrack is op alle terreinen, dynamiek, detail, controle en diepte laag en surroundbeleving, een hoorbare verbetering. Vooral de muzikale scènes klinken met de PCM track nog weer beter. De PCM 5.1 track heeft dan ook duidelijk de voorkeur.

Na de keuze voor de menutaal, duurt het enige tijd voordat het menu geladen is. Deze Blu-ray Disc heeft een uitgebreid menuscherm, waarbij de film in een minivenster in de rechterbovenhoek te zien is. Het menu kan te allen tijde tijdens het afspelen opgeroepen worden, de film gaat dan in het kleine venster verder. Als je een menukeuze aanklikt, verschijnt een korte toelichting bij die keuze. Deze Blu-ray Disc heeft dezelfde extra’s als de DVD uitgave. De extra’s zijn in 480i NTSC beeldkwaliteit en voorzien van Nederlandse ondertiteling.

De vijf vrouwelijke acteurs Piper Perabo, Maria Bello, Tyra Banks, Izabella Miko en Bridget Moynahan geven een toelichting tijdens de film. Ze vertellen vooral over de lol tijdens het filmen en de barscènes. Het commentaar heeft meer weg van een gezellige barpraat met veel gelach, door elkaar heen praten, weinig serieus en niet bijster informatief.

Toegevoegde Scènes (6½ min)
Een vijftal korte scènes die niet in de film zijn gekomen, helaas zonder verdere tekst of uitleg over de scène. Alle scènes zijn al volledig afgemonteerd zoals de film, dus met 2.35:1 anamorf beeld en DD5.1 – 384 kb/s geluid. De scènes zijn los te kiezen en er is een alles spelen optie.

”Can’t Fight The Moonlight” muziekvideo van LeAnn Rimes (4 min)
De videoclip van LeAnn Rimes die het thema liedje ‘Can't Fight The Moonlight’ zingt.

Op zoek naar stertalent (10½ min)
Met een drietal keuzes: De Droom (3½ min), Coyotes (2 min) en Mr. O’Donnell (2½ min). In deze korte featurettes gaat producent Jerry Bruckheimer nader in op het onderwerp van de film, de karakters, de muziek, het kiezen van de acteur en de voorbereidingen voor het filmen. Afgewisseld met fragmenten uit de film.

Over de muziek (3½ min)
Korte featurette over de muziek in de film ingegaan, met veel lovende woorden voor songwriter Diane Warren, die alle songs heeft geschreven en LeAnn Rimes, die alle songs heeft gezongen.

Bioscoop Trailer (2½ min)

Coyote 101 (6½ min)
Met een drietal apart te selecteren korte featurettes: De Bar (2 min), Shooters Serveren (1½ min) en Op de bar (3 min). In deze featurettes wordt iets over het onderwerp verteld door diverse acteurs, regisseur en producent en hoe men dit in de film heeft gebruikt.

Zware actie (1 min)
Ofwel in het Engels “Action Overload”, wat niet meer is dan een snelle aaneenschakeling van filmfragmenten met hier alleen de scènes met het dansen op de bar. Heeft iets weg van een trailer.

Coyote Ugly is een onderhoudende romantische en muzikale film. In de film probeert een jong meisje het als songwriter te maken, maar durft niet op het podium haar eigen liedjes te zingen. Als zij als ‘coyote’ in een bar werkt krijgt, neemt haar durf toe. Een film met veel muziek en dansscènes op een bar. Bekend zijn de liedjes “Can’t Fight the Moonlight” en “One Way Or Another”.
Buena Vista heeft de bioscoopversie van de film in High Definition op Blu-ray Disc uitgebracht. Op de kwaliteit van het beeld en geluid is weinig aan te merken, die zijn beide van hoge kwaliteit. De extra’s zijn overgenomen van de DVD uitgave, maar nu in NTSC beeldkwaliteit.