Let’s Kill Bobby Z

Alexander de Mol
25-03-2008

4.8

Let’s Kill Bobby Z (DVD)

Ex-marinier Tim Kearney (Paul Walker) zit een gevangenisstraf uit voor een klein vergrijp. Achter de tralies raakt hij echter betrokken bij een gevecht, waarbij de leider van een motorbende de dood vindt. Dat staat gelijk aan een doodvonnis. Tim heeft slechts één kans om de gevangenis levend te verlaten: de sluwe DEA-agent Tad Grusza (Laurence Fishburne) heeft iemand nodig die de identiteit van de pas overleden drugsdealer Bobby Z kan aannemen. En Tim lijkt als twee druppels water op hem! In ruil voor strafvermindering gaat Tim akkoord. Als Bobby Z leidt Tim ineens een luxeleven, vol vrouwen en geld. Maar Bobby Z had ook vijanden… die nergens voor terugdeinzen!

In de Verenigde Staten van Amerika werd de film uitgebracht als ‘The Death and Life of Bobby Z’ of kortweg ‘Bobby Z’. Zoals je wellicht al begreep hebben we te maken met een ‘direct to video’ film. Niet geheel toevallig met Paul Walker in de hoofdrol. Walker is vooral bekend van zijn rol in het zeer goed te verteren ‘Running Scared' maar meer nog om zijn bijdragen in de straatracefilms ‘The Fast and the Furious’ en het vervolg daarop. Overigens is Walker samen met Vin Diesel momenteel bezig om het vierde ‘Fast & Furious’-deel vorm te geven. Walker haalt in ‘Bobby Z’ niet het niveau dat hij tentoonspreidde in ‘Running Scared’.
De regie is in handen van John Herzfeld, wellicht voor sommigen bekend van de films ‘2 Days in the Valley’ en ’15 Minutes’. Maar zeker niet echt een hoogvlieger ten aanzien van het afleveren van films. En zijn ‘Bobby Z’ project is daar dan ook geen uitzondering op. Qua actie is het allemaal best te pruimen, waarbij ik wel de kanttekening wil maken dat de film wat meer vaart had mogen hebben. De visuele stijl is zeker niet onaardig. Laurence Fishburne stelt mij wel enigzins teleur in zijn rol als DEA agent Tad Gruzsa.

Genre: Actie, Thriller
Speelduur: 93 min
Verpakking: Keepcase in Slipcase
EAN: 8715664052556

• Also or Soon Available
  • The Death and Life of Bobby Z - Behind the Scenes

Let’s Kill Bobby Z wordt gepresenteerd in het originele aspect ratio van 2.35:1. De anamorfe transfer is overwegend goed van scherpte en contrast. Close ups zien er voldoende scherp uit. De kleurweergave is goed, maar is in bepaalde scènes bewust iets onderdrukt. Hetzelfde geldt eigenlijk ook het contrast. Op momenten is lichte ruis (mosquito noise) in het beeld waar te nemen. Zwartweergave is voldoende, al lijkt er in donkere scènes zo nu en dan wat detail weg te vallen.
De optionele Nederlandstalige, die voor mooi een paar strepen naar beneden had gemogen, is goed en prettig leesbaar. Geen perfect plaatje, maar een beeldkwaliteit die de film zeker niet tekort doet. Integendeel.

Op de DVD treffen we twee 5.1 sporen aan; een Dolby Digital (448 kbit/s) en een DTS 5.1 track (754 kbit/s). Tussen de beide geluidsopties zit eigenlijk niet heel veel verschil. Er zijn ook te weinig momenten in de film waardoor één van beide tracks zich kan onderscheiden ten opzichte van de ander.
Het geluid richt zich voor het grootste gedeelte van de film voornamelijk op de voorste kanalen, waarbij de dialogen goed verstaanbaar en helder door de centerspeaker worden weergegeven. De frontspeakers laten een mooi stereogeluid horen met een goede scheiding van de kanalen. De muziek uit de film komt goed tot z'n recht. De surrounds draaien geen overuren maar mogen tijdens de paar actiescènes die de film rijk is zich van hun beste kant laten zien. Via discrete aansturing via het LFE-kanaal draagt ook de subwoofer ook een steentje bij. Het geluid op deze DVD klinkt naar behoren. Geen schijf die je tevoorschijn haalt om je audio setup te demonstreren. Niet omdat het tegenvalt, maar gewoon omdat deze niet meer dan een voldoende tot goed geluid weergeeft. En daar is uiteraard niets mis mee.

The Death and Life of Bobby Z - Behind the Scenes (10:56 min)
In deze feature komen regisseur Herzfeld en hoofdrolspeler Walker aan het woord. Hierbij komen de personages en de achtergrond van de film even luchtig aan bod. Daarnaast vooral fragmenten uit de film. Vooral erg dertien in een dozijn.

Also or soon available (6:52 min)
Promotionele trailers van o.a. de prima DFW uitgave van 1408 en wat minder bekend materiaal.

Voormalig marinier Tim Kearney (Paul Walker) raakt in de gevangenis betrokken bij een vechtpartij waarbij een ‘zware jongen’ de dood vind. Kearney wordt voor een keuze gesteld: hij kan door het aannemen van de identiteit van een drugsdealer zijn leven redden. Dat het leven van een drugsdealer geen eitje is ondervind Kearney aan den lijve.
Op een regenachtige zondagmiddag en bij gebrek aan beter is dit een film die zeker het aankijken waard is, vermits je een zeer behoorlijke B-film kan verteren. Het beeld en geluid bij Let’s Kill Bobby Z zijn voldoende tot goed verzorgd. De DVD uitgave, hoewel gestoken in een geinige slipcase voorzien van kogelgaten, heeft verder weinig om het lijf qua extra’s. Een standaard ‘making of’-feature en een paar trailers van andere DFW uitgaven vormen de toegift.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.