Mad, The

16-03-2008

4

Mad, The (DVD)

Dokter Jason Hunt (Billy Zane) viert zijn vakantie samen met zijn vriendin Monica (Shauna MacDonald), zijn dochter Amy (Maggie Castle) en haar vriend Blake (Evan Charles Flock). Onderweg naar hun eindbestemming besluiten ze te overnachten in een typisch plattelandsdorpje. Tijdens hun lunch aldaar worden ze plots aangevallen door enkele dorpsbewoners. Het eten van besmette hamburgers heeft hun doen veranderen in zombies! Voor Jason zit er maar één ding op. Hij zal in leven moeten blijven en dit bij de bron aan moeten pakken. Het geheim ligt op de boerderij van vader en zoon Sutter, de leveranciers van het vlees. Tussendoor heeft dokter Hunt gelijk een goede reden om de band met zijn dochter te verbeteren.

Als je het hier besproken The Mad in één woord zou moeten omschrijven, zou dat woord zomedy zijn. Deze term wordt vaak gebruikt om een mengsel tussen een zombiehorror en een komedie aan te duiden. Het Canadese The Mad is inderdaad zo’n prent waarin gruwelijkheden en een lach hand in hand gaan. Hierbij moet wel worden gezegd dat het humor aspect nogal geforceerd overkomt. De makers hebben zich teveel gericht op de lach dan op de rillingen. Het horrorgehalte is dan ook vrij laag. Bloed en gore komen amper aan bod net als de broodnodige spanning. Belangrijkste man achter deze productie is John Kalangis, die zowel als regisseur en als schrijver verbonden was aan dit project. Eerder was deze man verantwoordelijk voor de prima film Love is Work en met The Mad debuteert hij op het gebied van horror. Hopelijk blijft dit zijn laatste stappen op horrorgebied. De prent kent zeker zijn momenten, maar heeft te weinig van dit soort om te boeien van begin tot eind. De scènes tussen Billy Zane en Maggie Castle verdienen een pluim en de twee zouden echt vaker moeten werken in de toekomst. Als het om de cast gaat, zijn zij ook de enigen die echt weten te overtuigen. Hier geldt echter wel de kanttekening dat het soms lijkt of Zane op de automatische piloot speelt. De bovenste beste man zal ook zijn rekeningen moeten betalen en de tijden van eerdere films zoals Titanic en The Phantom liggen ook al weer een tijdje achter hem. Toch is Zane die vertrouwt op routine nog meer de moeite waard dan de overige castleden. Hun toekomst zal, met uitzondering van Castle na, voornamelijk in dit soort producties blijven liggen.
Samen met Flight of the Living Dead en een aantal oudere titels, behoort The Mad tot de nieuwe worp van Films from Hell.com. Dit is het jongste horror/thriller label van de Bridge Entertainment Group. Zichzelf meten met Flight of the Living Dead kan The Mad verder echter niet. Daarvoor kent het verhaal te weinig spanning, te weinig bloed, te weinig gore en is de humor te geforceerd. Alleen de vader-dochter momenten zijn de moeite waard, maar dat is niet de reden om een film als The Mad te kijken. Wellicht dat een enkeling één avond plezier beleeft aan de film, maar er zijn zeker betere in het genre.

Genre: Horror, Komedie/Humor
Speelduur: 79 min
Uitgever: Bridge Entertainment
EAN: 8711983487642

De film heeft op deze DVD uitgave het beeldformaat van 1.78:1 anamorf meegekregen. De algemene kwaliteit van het is redelijk te noemen. Kleuren ogen over het algemeen mooi en natuurlijk, met uitzondering van het besmette vlees wat tot leven is gekomen (zie screenshot 3). Hier lijken de stukken vlees absoluut niet op hetgeen wat bij de slager te krijgen is en ook de groene plekken doen geen goed. Angst opwekken doet het in ieder geval niet. Het contrast en zwartniveau van het beeld zijn niet echt optimaal. Het echte zwart oogt hierdoor een beetje flets. Het vertoonde oogt nogal soft wat een gevolg is van de matige scherpte en detaillering. Ook lijkt het beeld soms korrelig door de aanwezige hoeveelheid filmgrain. Ook is er edge enhancement toegepast. Een beeld dat nog net volstaat bij een B-productie als deze. De optionele Nederlandse ondertiteling is goed leesbaar en staat netjes in het beeld geplaatst, maar kent hier en daar spelfouten. De prent is verdeeld in 6 hoofdstukken.

Het aantal geluidssporen is, net als bij meerdere uitgaven op het Films from Hell.com label, aan de ruime kant. Er zijn een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (448 kbit/s), een DTS 5.1 surroundtrack (754 kbit/s) en een Dolby Digital 2.0 stereotrack (192 kbit/s) aanwezig. Alledrie de tracks zijn van een goede kwaliteit. De 2.0 track is een (wellicht overbodige) goed klinkende stereotrack, maar de echte aandacht gaat uit naar de twee 5.1 tracks. De nadruk hierbij ligt op de voorste kanalen. De muzikale score klinkt zoals de soundtrack van een B-film hoort te klinken. Lekkere cheesy elektronische muziek met hier en daar een opgepompt rockmomentje. Het grootste gedeelte van de geluiden komen via de voorste speaker, waarbij de surrounds met name de gore effecten verzorgen. Ook worden de achterste kanalen incidenteel gebruikt voor een andersoortig geluidseffect. Het LFE kanaal wordt zo nu en daan aangesproken met een mooi, diep laag. Dialogen zijn goed verstaanbaar, prima te volgen en komen netjes uit de centerspeaker. Een echt uitgesproken voorkeur voor één van de twee 5.1 tracks is lastig aangezien er hoorbaar geen verschil zit in beiden.

Het statische menuscherm staat zonder achtergrondgeluid in de beeldverhouding 1.33:1 op de schijf. Via dit menu zijn alleen een zestal trailers van andere releases van Bridge te bereiken. De regio 1 versie kent onder andere een making of, deleted scenes en de trailer, maar al dit moois ontbreekt bij deze uitgave.

Dat de makers van The Mad geen serieuze horrorfilm voor ogen hadden, is al snel duidelijk bij het zien van de vertelling. In het genre zijn er zo wel meer films te vinden die met succes een juiste balans hebben gevonden tussen humor en horror. Bij The Mad is dat echter niet het geval. Enkel de scènes tussen Billy Zane en Maggie Castle stijgen boven de prent uit. Voor de rest is het een nogal inspiratieloos schouwspel met enkele plotgaten en vooral geen spanning en wel erg flauwe, geforceerde humor. Het getoonde beeld van de film is zacht uitgedrukt niet helemaal optimaal. Ook het geluid kent zo zijn mankementen, maar volstaat voor een productie als deze. Jammer genoeg ontbreken de extra’s die wel op de regio 1 versie aanwezig zijn. Een huurtip voor de echte die hard liefhebber.