Meet The Robinsons

17-03-2008

6

Meet The Robinsons (DVD)

Het weesjongetje Lewis is een echt wonderkind. Hij is gek op knutselen en omdat hij briljant is bedenkt hij de meest bijzondere uitvindingen. Als kind is hij te vondeling gelegd. Nu, 12 jaar later heeft hij nog steeds geen adoptiefouders gevonden, omdat zijn enthousiasme de meeste mensen teveel is. Lewis wil graag zijn ouders, die hij nooit heeft gekend, vinden. En daarom is zijn meest recente uitvinding een geheugenscanner. De gemene Bowler Hat Guy en de duivelse Doris met een hoed vol trucs zorgen ervoor dat de demonstratie van de geheugenscanner mislukt. Ze stelen daarna het wonderlijke apparaat. Lewis Hij heeft de hoop om zijn familie terug te vinden al bijna opgegeven als plotseling de geheimzinnige jongen Wilbur Robinson uit het niets verschijnt. Wilbur heeft Lewis nodig om de wereld te redden. In een tijdmachine reizen ze naar het jaar 2037. Een tijd waarin hip-hoppende kikkers en brildragende honden net zo gewoon zijn als sprekende dinosaurussen. Waarin auto’s vliegen en steden zweven. Daar maakt Lewis kennis met de excentrieke familie van Wilbur, de Robinsons, en voelt hij voor het eerst wat het is om deel uit te maken van een echte familie. In een verbazingwekkende wending ontdekt hij dat het lot van de toekomst in zijn handen ligt. Met de hulp van de maffe familie Robinson ontdekt Lewis ook het wonderbaarlijke geheim van zijn eigen afkomst.

Enkele jaren geleden heeft de steeds verder gaande digitalisering er bij Disney toe geleid dat de animatiefilms nagenoeg geheel met computers worden gemaakt. Dat dit ook hele mooie produkten kan opleveren, hebben de Pixar aniimatiefilms als aangetoond. Denk hierbij aan: denk hierbij aan Toy Story, Finding Nemo, The Incredibles, Cars en Ratatouille. Meet The Robinsons is ook volledig met de computer geanimeerd. In eerste instantie net als Chicken Little geheel in eigen huis. Maar ten tijde van de productie van Meet The Robinsons heeft Disney de “koning van de digitale animatie” Pixar opgekocht. De oprichter van Pixar, John Lasseter, werd het nieuwe hoofd “digitale animatie” binnen Disney. En zo kwam regisseur Stephen J. Anderson in contact met John Lasseter, die na een test screening Anderson vele suggesties aanreikte om de film te verbeteren. Feitelijk werd de productie van Meet The Robinsons voor een groot gedeelte overnieuw gedaan. Alhoewel Meet The Robinsons geen Pixar animatiefilm is, is de invloed van Pixar oprichter John Lasseter wel merkbaar. Meet The Robinsons is gebaseerd op het stripboek “A Day With Wilbur Robinson” van de Amerikaanse schrijver William Joyce. Door de interventie van Lasseter is op veel aspecten van het oorspronkelijke verhaal afgeweken. Meet The Robinsons is een moderne animatiefilm met geanimeerde karakter die er niet uitzien als ‘platgeslagen’ personages, maar duidelijk een driedimensionaal aanzien hebben. Meet The Robinson is voor een 3D (Real D Cinema) vertoning in speciaal hiervoor uitgeruste bioscopen opnieuw in de computer in 3D gegenereerd. De eerste film waarbij Disney deze techniek toepaste was Chicken Little. Deze techniek is ook toegepast bij de heruitgave van A Nightmare Before Christmas. Regisseur Stephen J. Anderson leende in de film zijn stem aan het gemene Bowler Hat Guy karakter. Daniel Hansen en Jordan Fry leenden samen hun stem aan het karakter van Wilbur Robinson. Ook sterren als Angela Basset, Tom Selleck, Laurie Metcalf en Adam West brengen enkele karakters met hun stem tot leven. De muziek is gecomponeerd door Danny Elfman en singer / songwriter Rufus Wainwright. Uiteraard heeft deze Disney animatiefilm een traditionele opbouw wat het moraalelement betreft. Want thema’s als blijven geloven in jezelf, familiewaarden en vriendschap zijn natuurlijk terug te vinden in deze Disney film. Ook heeft deze Disney film tal van subtiele verwijzingen naar andere films in het verhaal geïntegreerd. Het geheel maakt dat Meet The Robinsons een leuke animatiefilm voor het gehele gezin is.

Genre: Animatie
Speelduur: 91 min
Verpakking: Keepcase in Slipcase
  • Dolby Digital 5.1 - Vlaams
Uitgever: Walt Disney Studios Home Entertainment
EAN: 8717418151324

• Achter de schermen bij Disney
  • Muziek en Meer
  • Niet gebruikte scènes
  • Spelletje

Het is niet verrassend dat bij een digitale animatiefilm, waar de digitale bron rechtstreeks wordt overgezet naar DVD, het voorgeschotelde beeld er nagenoeg perfect uitziet. Het beeld van Meet The Robinsons ziet er bijzonder strak en zeer fraai kleurrijk uit. Scherpte en detaillering zijn bijzonder goed, waarbij ook de hele fijne details goed te zien zijn. Uiteraard is de rest als contrast, kleurverzadiging en zwartniveau ook dik in orde. Het beeld is volledig schoon en vrij van ongerechtigheden. De film is netjes verdeeld in 20 chapters. De optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk, maar staat iets te hoog geplaatst onder in het beeld.

Bij het geluid heb je keuze uit de originele Engelse track in Dolby Digital 5.1 surround (bitrate 384 kb/s), een Nederlandse nasynchronisatie in Dolby Digital 5.1 surround (bitrate 384 kb/s)en een Vlaamse nasynchronisatie in Dolby Digital 5.1 surround (bitrate 384 kb/s).
De soundtrack klinkt zeer goed en heeft een mooi breed en ruimtelijk geluidsbeeld. De geluidsmix is met veel gevoel voor richting en subtiele details gemaakt, waarbij alle speakers bijdragen aan het ruimtelijke geluidsbeeld. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorste speakers, de surroundspeakers voegen hier subtiel omgevingsgeluiden en effectgeluiden in split-surround aan toe. De meeste dialogen komen uit de centerspeaker, maar afhankelijk van de plaats in het beeld komen de stemmen ook wel eens uit de frontspeakers en af en toe zelfs uit de surroundspeakers. Het LFE-kanaal wordt uitstekend gebruikt om de soundtrack een lekker laag te geven. Uiteraard is de Nederlandse nasynchronisatie ook van zeer goede kwaliteit.

De DVD begint uiteraard eerst met de nodige previewtrailers. Een druk op de menuknop brengt je echter direct bij het hoofdmenu van de DVD.

Niet gebruikt scènes (7 min)
Een drietal scènes die niet gebruikt zijn of toch anders in de film terecht gekomen zijn. Het zijn scènes die nog in een vroeg animatiestadium zaten, dus nog ruwe animaties en storyboardtekeningen. Optioneel met een introductie door de regisseur. De scènes zijn apart te kiezen of aaneengesloten af te spelen.

Muziek en meer
Hier keuze uit een tweetal muziekvideo’s:
- Little Wonders gezongen door Rob Thomas (4 min)
- Kids oftThe Future gezongen door de Jonas Brothers (3 min)

Spellen en activiteiten
Met De Familie Functie 5000 – Stamboomspel, wat een soort Memory spel met geheugenkaartjes van de familie Robinson.

Achter De Schermen Bij Disney
Met een drietal opties:

Het uitvinden van de familie Robinson (17 min)
Een featurette waarin regisseur en producenten ingaan op het ontstaan van de film en de verfilming van het boek.

Kijk altijd vooruit: Uitvindingen die de wereld bepaalden (6½ min)
Featurette waarin gekeken wordt naar belangrijke en beeldbepalende uitvindingen.

Gesproken Toelichting
Regisseur Stephen J. Anderson geeft een informatieve toelichting bij de film. Met Nederlandse ondertiteling.

De blauwe keepcase is verpakt in een kartonnen omslag met een chique glanzende uitstraling. De keepcase heeft dezelfde opdruk als de cover.

Meet The Robinsons is een vermakelijke Disney animatiekomedie die geheel met computers is geanimeerd. In Meet The Robinsons maak je kennis met een toekomstige wereld vol fantasie en verrassingen als de jonge Lewis een reis in de tijd maakt om zijn ouders die hij nooit heeft gekend te vinden. Het lot van de wereld komt dan in zijn handen, waarbij de maffe familie Robinson hem helpt. De film is geregisseerd door Stephen Anderson, die van Pixar oprichter John Lasseter de nodige hulp en aanwijzingen heeft gehad. Op het technische vlak scoort deze DVD uitgave van Buena Vista hoge punten met een zeer goede kwaliteit beeld en geluid. De extra’s vormen een aardige aanvulling.