Messengers, The

13-03-2008

4.5

Messengers, The (Blu-ray)

Roy (Dylan McDermott) en Denise Solomon (Penelope Ann Miller) zijn de ouders van een tienerdochter, Jess (Kristen Stewart) en jonge kleuter. Jess kwam thuis in Chicago in de problemen en hierdoor belande haar broertje in het ziekenhuis. Om het gezin een verse start te geven, besluiten Roy en Denise te verhuizen naar een klein plaatsje ergens op het platteland. Ze kopen daar een oud huis met groot stuk land. Roy wil hier zonnebloemen gaan telen, maar dochter Jess is allerminst gelukkig met de verhuizing. Eerst begint haar kleine broertje verschijningen te zien en wanneer ook Jess deze begint te zien, slaat ze alarm. Haar ouders geloven haar echter niet, zij denken dat Jess gewoon dwars probeert te liggen. De verschijningen worden echter steeds heftiger en ook steeds gevaarlijker aangezien Jess en haar broertje worden aangevallen. De jonge tiener moet nu zichzelf en haar broertje beschermen tegen de kwaadaardige verschijningen in huis en bovendien haar ouders zien te overtuigen.

Men neme een oud huis, ergens op een afgelegen plek en we laten hier een jong gezin zijn intrek nemen. Vervolgens gebeuren er allerlei rare dingen in en om het huis die moeilijk te verklaren zijn. Ieder normaal mens zou allang zijn biezen gepakt hebben, maar niet de hoofdpersonen die doorgaans in dit soort films te zien zijn. Zij blijven en proberen, met gevaar voor eigen leven, te achterhalen waar de raadselachtige gebeurtenissen door veroorzaakt worden. Dit is in een notendop het verhaal van The Messengers. Het komt bovendien heel erg overeen met enkele andere films die we de laatste jaren voorbij hebben zien komen. Een redelijk uitgekauwd en voorspelbaar verhaal dus op het eerste gezicht, maar gelukkig is hier alles op vakkundige wijze gemaakt. De film is geregisseerd door de gebroeders Pang, een tweeling afkomstig uit Hong Kong die furore maakten in Thailand met de film Bangkok Dangerous. In 2002 waagde zij zich aan het horrorgenre met het uiterst succesvolle The Eye, gevolg door het vervolg The Eye 2 uit 2004. De twee broers zijn dus wel bekend met horror en voor hun eerste Amerikaanse project grijpen zij terug op dit genre. Zoals gezegd is het verhaal niet echt origineel te noemen en dit zou wel eens mensen af kunnen schrikken. The Messengers is echter een knap gemaakte film met aardig wat spannende momenten en scènes waarbij de schrik je om het hart vliegt. Echt bloederig wordt de prent niet en alle horror komt van de zorgvuldig opgebouwde spanning. Het enge sfeertje wordt netjes vastgehouden en afgewisseld met enkele goed getimede schrikmomenten. Enig minpunt van het verhaal is het einde, iets dat we helaas wel vaker zien bij films in dit genre. Het einde haalt meteen alle spanning weg uit de film en lijkt wat vergezocht alsof de makers niet wisten hoe ze het verhaal moesten eindigen. De acteurs doen allen hun best en weten te overtuigen. De nog jonge Kristen Stewart is in vrijwel elke scène te zien en speelt haar rol met de nodige volwassenheid. Bekendste gezicht van de cast is ongetwijfeld Dylan McDermott, bekend van de serie The Practice en enkele bijrollen in bekende films. Ook Penelope Ann Miller is een bekende en zij was vooral bekend in jaren ’90.
The Messengers is een bij vlagen enge en spannende horrorfilm die zich weet te onderscheiden van de andere films met dit onderwerp. Het einde gooit echter roet in het eten en laat je als kijker met een teleurgesteld gevoel achter.

Dutch Filmworks heeft The Messengers eerder op DVD uitgebracht als Special Edition steelbook uitgave. De recensie van deze uitgave is hier nog eens na te lezen. In deze bespreking maken we een vergelijking tussen de Blu-ray disc en de DVD uitgave.

Genre: Horror
Speelduur: 90 min
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
  • DTS-HD MA - Engels
EAN: 8715664051801

• Featurette
  • Behind the Scenes
  • Interviews
  • Webisodes
  • Exhuming The Messengers

De Blu-ray Disc uitgave heeft een 1.78:1 beeldformaat, dat iets afwijkt van het originele formaat van 1.85:1. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 25 GB single layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van Microsoft’s VC-1 compressiemethode. Op deze HD uitgave staat de film met de originele beeldsnelheid van 24 beelden per seconde, dus je hebt geen last van de vier procent versnelling zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. De speelduur van de film op Blu-ray Disc is 90 minuten tegenover 86 minuten op de PAL DVD uitgave.

De Blu-ray uitgave van The Messengers laat een goede HD beeldkwaliteit zien. De beeldkwaliteit van de DVD is ook al ruim voldoende, maar deze Blu-ray disc is een stap voorwaarts in direct vergelijk. Het beeld is hier scherper en oogt dieper. Het detail is ook groter en de kleuren ogen feller en er zijn meer kleurschakeringen waar te nemen. De film is, zoals veel andere horrorfilms, vrij donker van aard en een goed contrast en schaduwdetail is daarom van groot belang. Ook op dit vlak is de Blu-ray disc een verbetering en de donkere scènes zijn nog beter te volgen. Hierdoor wordt de film nog net wat enger, aangezien er veel meer zaken in de achtergrond te zien zijn. Het aanwezige zwart is mooi diep van kleur. De transfer is vrij van artefacten, maar beeldruis is constant aanwezig. Een prima transfer die ervoor zorgt dat de film nog wat enger wordt en ook een duidelijke verbetering ten opzichte van de DVD.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De film is te bekijken met twee audiotracks, namelijk een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) en een DTS HD Master Audio 5.1 track (16 bit, 48 kHz), beiden in de originele Engelse taal. Als je Blu-ray speler of AV-receiver niet in staat is om deze track te decoderen, wordt de zogenaamde DTS Core, zeg maar de basis van de DTS HD MA track, als een standaard DTS 5.1 track met een bitrate van 1509 kb/s weergegeven.

Het geluid van deze film klinkt vrij ingetogen om dan ineens toe te slaan tijdens de schrikmomenten met harde geluiden. Ook wordt de muziek tijdens deze momenten zorgvuldig opgebouwd. De effecten worden netjes weergegeven door de surroundspeakers en zijn te horen in split-surround. De dialogen komen uit de centerspeaker en zijn goed te volgen. De frontspeakers laten een breed stereogeluid horen en geven de muziek en overige geluiden weer. Het LFE kanaal ondersteunt het geheel, vooral tijdens de scènes met wat meer actie en de schrikmomenten. Beide tracks klinken erg sfeervol. De bitrate van de Dolby Digital track is gelijk aan die op de DVD uitgave, maar door de afwezigheid van de 4% (PAL) speedup klinkt de track voller en laat hij meer detail horen. De lossless gecomprimeerde DTS HD Master Audio track klinkt erg goed en is duidelijk de beste van de twee. Het geluid klinkt hier erg dynamisch en er is veel detail te horen, zowel in het hoog als in het laag. De track is een hele verbetering ten opzichte van het geluid op de DVD en dit geeft de film extra sfeer mee. De film bevat enkele goed getimede schrikmomenten en wanneer deze track op hoog volume wordt afgespeeld, zorgt dit ervoor dat je opveert vanuit je stoel.

De film begint direct na het opstarten van de schijf, zonder tussenkomst van een menu. Voor het instellen van de diverse opties en het selecteren van de extra’s is er een pop-up menu aanwezig, dat wordt weergegeven zonder de film te onderbreken.
De extra’s op deze uitgave zijn een selectie van de extra’s op de DVD uitgave. Het beeld wordt weergegeven in 576i/p standaard resolutie. Alle extra’s zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Interview: Cast/Crew (7 min.)
Korte stukjes interview met leden van de cast en crew. De betrokkenen reageren kort op vragen die we niet te zien krijgen. Regisseurs Danny en Oxide Pang komen aan het woord, evenals acteurs Dylan McDermott, Penelope Ann Miller en Kristen Stewart.

Exhuming The Messengers (37 min.)
In deze making of krijgen we uitleg over enkele zaken van het productieproces. Het geheel is verdeeld in zeven hoofdstukken met elk hun eigen onderwerp. Zo komen de gebroeders Pang aan het woord en vertellen ze hun visie over de film, krijgen we te horen hoe het script is ontstaan, verder nog wat uitleg over de effecten en worden enkele acteurs belicht.

Webisodes (28 min.)
Tien korte filmpjes die oorspronkelijk op de site van de film te vinden waren. Elk filmpje heeft zijn eigen onderwerp en zaken als het script, de sets, de acteurs en de muziek komen aan bod.

Featurette (3 min.)
Een kort filmpje waar wordt ingegaan op het onderwerp van de film. Beelden uit de film worden afgewisseld met interviews van de cast en crew.

Behind The Scenes (21 min.)
Hier kunnen we meekijken over de schouder van de regisseurs en de cameraman tijdens de opnames van de film. Er wordt geen tekst of uitleg gegeven maar we zien enkele hoe bepaalde scènes worden opgenomen.

Vijf trailers van andere Dutch Filmworks uitgaven.

De familie Solomon verhuist naar een nare gebeurtenis van de grote stad naar een klein dorp waar ze een vrijstand huis hebben gekocht. De dochter des huizes is allerminst blij met deze verhuizing, maar ze moet van haar vader haar best doen zich aan te passen. Dit wordt bemoeilijkt door het feit dat haar broertje geestachtige verschijningen ziet in het huis en het duurt niet lang voordat ook zijn zus deze begint waar te nemen. Haar vader en moeder denken dat ze weer dwars ligt, maar intussen moet ze zichzelf en haar broertje beschermen tegen de steeds agressiever wordende verschijningen. The Messengers is een film met een plot dat we al meerder malen voorbij hebben zien komen. Het geheel is echter goed gemaakt en bij tijden vrij spannend. Er zijn enkele goede getimede schrikmomenten aanwezig die je doen opveren van je stoel. Het einde gooit echter roet in het eten en laat je als kijker teleurgesteld achter. Deze Blu-ray disc heeft een prima beeldkwaliteit en is een verbetering ten opzichte van de DVD. Dit is ook het geval met het geluid en vooral de DTS HD MA track maakt indruk. Er zijn enkele extra’s overgenomen van de DVD uitgave die ons een kijkje achter de schermen geven.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.