Kingdom, The

10-03-2008

7.5

Kingdom, The (DVD)

Saudi-Arabië is al jarenlang één van de bondgenoten van Amerika in het Midden-Oosten. Dit heeft veel te maken met de olie die daar gevonden wordt en niet iedereen is even blij met deze vriendschap. Terroristen plegen daarom een aanslag op een Amerikaanse gemeenschap van mensen die werken in het land. Er vallen veel doden en gewonden, waaronder een medewerker van de FBI. Reden genoeg voor FBI-agent Ronald Fleury (Jamie Foxx) om af te reizen naar het land en onderzoek te doen naar de aanslag. Hier merkt hij en de leden van zijn team dat ze niet echt welkom zijn en ze moeten hun werk doen met minimale middelen. Ze krijgen hulp van een Saudische politieagent, Faris Al Ghazi (Ashraf Barhom), die ze wegwijs maakt in het land. De terroristen hebben ook door dat de Amerikanen in het land zijn en zij doen er alles om het onderzoek te verstoren en bovendien de agenten om het leven te brengen. Het team moet zich zien te handhaven in dit vijandelijke milieu en bovendien ook nog eens de zaak zien op te lossen.

De laatste jaren worden er veel films gemaakt die gaan over terrorisme, de oorlogen in Irak en Afghanistan en de aanslagen van 11 september. Ook The Kingdom gaat hierover en deze keer zijn we getuige van een aanslag op een Amerikaanse samenleving van mensen die wonen en werken in Saudi-Arabië. Dit land is al jaren bevriend met Amerika, dit tot groot ongenoegen van een deel van de bevolking. Een team van agenten van de FBI reist af naar het land om onderzoek te doen naar de aanslag. Ze merken al snel dat ze niet welkom zijn en dit gegeven maakt het verhaal interessant om naar te kijken. Het team moet hun werk doen in vijandelijke omstandigheden en bovendien heerst er een groot verschil in cultuur en geloof. Het middelste gedeelte behandelt de zoektocht naar de daders door het team, compleet met CSI-achtige technieken. Het laatste gedeelte van de film is echter van geheel andere orde en hier staat de actie centraal. Veel mensen zullen dit jammer vinden, omdat de toon van het verhaal ineens omslaat. Er moet echter gezegd worden dat deze actiescènes erg goed gemaakt zijn en bovendien erg spannend zijn. Vooral de achtervolging over de snelweg en de schietpartij in de woonwijk aan het einde van de film zitten goed in elkaar. De cast bestaat uit enkele bekende namen en we zien Jamie Foxx in de hoofdrol van FBI-agent Ronald Fleury. Zijn team wordt gespeeld door Jennifer Garner, Chris Cooper en Jason Bateman. Al deze acteurs spelen hun rol naar behoren, al krijgen ze niet veel kans hun rollen echt uit te diepen. Vooral Jennifer Garner loopt er wat verloren bij en haar karakter lijkt vooral geschreven om enkele verschillen in cultuur en geloof aan het licht te brengen. De grootste lof gaat uit naar Ashraf Barhom, bekend van de film Paradise Now. Hij speelt een Saudische agent die het Amerikaanse team moet helpen. Hij speelt erg overtuigend en hij weet zijn karakter erg geloofwaardig neer te zetten. De film is geregisseerd door Peter Berg, een man die al een aardige carriere heeft opgebouwd zowel als acteur als regisseur. Hij maakte eerder films als Welcome to the Jungle, Very Bad Things en Friday Night Lights. Michael Mann (Miami Vice, Heat, Ali) trad op als producent en zijn bekende stijl is duidelijk terug te zien. De makers kozen dan ook om de film geheel te schieten met handheld camera’s en dit levert een schokkend beeld op dat constant beweegt. Er zijn momenten dat dit gaat irriteren, vooral in scènes die makkelijk stabiel geschoten hadden kunnen worden. Alles bij elkaar kunnen we zeggen dat The Kingdom een vermakelijke actiethriller is geworden die helaas iets te cliché en voorspelbaar is om echt indruk te maken. De actiescènes zitten goed in elkaar en dit maakt een hoop goed.

Genre: Actie, Drama, Thriller
Speelduur: 105 min
  • Dolby Digital 5.1 - Hongaars
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Turks, En vele andere
EAN: 5050582526462

• Featurettes

De film staat anamorf op de DVD in het originele formaat van 2.35:1. De makers hebben gekozen voor een duidelijk visuele stijl die goed past bij de sfeer van de film. Het beeld is mooi scherp, maar door het constant bewegende beeld komt het detail en diepte niet echt goed naar voren. De kleuren ogen wat uitgewassen, maar dit is onderdeel van de stijlkeuze. De huidtinten komen natuurlijk over en het zwartniveau laat een mooi diep zwart zien. Ook het schaduwdetail is prima en het contrast is meer dan voldoende. Van artefacten is nauwelijks sprake, soms is er wat lichte beeldruis te zien en enkele momenten met aliasing. Compressiefouten komen niet voor en het beeld oogt mooi schoon.
De film is verdeeld in 20 hoofdstukken, de optionele ondertiteling heeft een duidelijk leesbaar lettertype en staat op een goede hoogte in het beeld.

Het geluid wordt verzorgd door een Dolby Digital 5.1 track (384 kb/s) in de originele Engelse taal. Er wordt ook veel Arabisch gesproken in de film en deze gedeelten zijn gewoon Nederlands ondertiteld, zonder dat hier een vaste Engelse ondertiteling te lezen is. Het geluid klinkt mooi ruimtelijk en maakt goed gebruik van alle aanwezige kanalen, vooral tijdens de actiescènes in het laatste gedeelte van de film. Hier komt het geluid van alle kanten en vliegen de kogels je figuurlijk om de oren. Het geluid uit de surrounds is hier te horen in split-surround en deze scènes krijgen een prima ondersteuning door het LFE kanaal. Tijdens de wat rustige momenten zijn er omgevingsgeluiden te horen. De dialogen zijn goed te volgen en de frontspeakers laten een mooi stereogeluid horen. Zij geven de muziek en overige geluiden weer. Het geluid klinkt verder mooi helder en beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig. Een prima track die misschien nog iets beter had geklonken met het gebruik van een hogere bitrate. Dit was zeker het detail ten goede gekomen.

De menu’s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Deleted Scenes (11 min.)
Een reeks scènes komen voorbij die de film niet gehaald hebben. De scènes zijn niet los van elkaar te bekijken en er is geen commentaar aanwezig.
Het beeld is 2.35:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Personage-Per-Personage: De Schietpartij In Het Appartement (13 min.)
Aan het einde van de film is er grote actiescène die zich afspeelt in een appartementencomplex. De vier personages gaan hier vrijwel ieder hun eigen weg en hier is deze scène te bekijken per personage. Al het opgenomen materiaal voor de persoon in kwestie is dus aanwezig, zonder cuts naar de anderen.

Het Opzetten Van De Snelwegsequentie (18 min.)
Hier krijgen we te zien hoe de grote actiescène die zich afspeelt op de snelweg tot stand is gekomen. De scene zit vrij ingewikkeld in elkaar en wordt gemaakt door een combinatie van stuntwerk en computereffecten. Interessant om te zien hoe dit alles in elkaar overloopt en de uiteindelijke scene oplevert.
Het beeld is 1.78:1/2.35:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Het Maken Van The Kingdom (35 min.)
Een making of van de film die verdeeld is in acht hoofdstukken met elk hun eigen onderwerp. De hoofdstukken zijn apart te bekijken of allemaal achter elkaar. De acteurs en de makers komen aan het woord over het script, het maken van de sets, de karakters en het filmen in het hete Phoenix.
Het beeld is 1.78:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Regisseur Peter Berg levert commentaar tijdens de film, maar doet dit helaas op een wat saaie manier. Hij valt regelmatig stil en heeft gewoon niet veel te vertellen lijkt het wel. Wanneer hij wel praat, vertelt hij over het opnemen van de film op de diverse locaties en behandelt hij enkele zaken die op het scherm te zien zijn.

Wanneer er een aanslag wordt gepleegd op Amerikaanse burgers in Saudi-Arabië, reist een team van FBI-agenten af naar het land om onderzoek te doen. Ze zijn niet echt welkom en moeten onder moeilijke en soms vijandige omstandigheden hun werk doen. Langzaam maar zeker komen ze dichterbij de daders, maar die geven zich niet zonder slag of stoot gewonnen. The Kingdom is een vermakelijke actiethriller die helaas iets te voorspelbaar is om echt indruk te maken. Ook maakt de film aan het einde ineens een ommezwaai naar actie in plaats van de zorgvuldig opgebouwde spanning aan het begin van de film. Deze actiescènes zijn echter goed gemaakt en weten moeiteloos te overtuigen. De DVD heeft een prima beeld en geluidskwaliteit. Er zijn niet veel extra’s aanwezig, maar die er wel zijn geven een goed beeld van hoe de film tot stand is gekomen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Universal Pictures Benelux.