Flight of the Living Dead

10-03-2008

6.3

Flight of the Living Dead (DVD)

Op een dag vertrekt een vliegtuig voor zijn lijnvlucht vanuit Los Angeles naar Parijs. Aan boord vinden we veel verschillende mensen uit verschillende klassen. Allemaal hebben ze zo hun redenen om naar Parijs te gaan. Wat de passagiers echter niet weten is dat zich aan boord een kist bevind, aan boord gesmokkeld door een gestoorde wetenschapper. In deze kist rust een collega van hem die besmet is geraakt met een dodelijk virus. Dit virus verandert onschuldige mensen in dodende zombies. Als de ziekte weet te ontsnappen is niemand aan boord nog veilig. Het vliegtuig wordt ook nog eens bedreigd door buitenaf. Het zou immers te gevaarlijk zijn om de levenden te redden in verband met het gegeven dat het virus zich zou kunnen verspreiden buiten het vliegtuig. De passagiers zitten als ratten in de val en lijken hun einde tegemoet te gaan als voedsel voor zombies.

Zombiefilms zijn schijnbaar makkelijk te laten versmelten met andere genres. Zo is in Zombie Honeymoon een vleugje romantiek aanwezig, kent Dawn of the Dead (1978) een diepere laag in de vorm van maatschappijkritische satire en is Shaun of the Dead gemixt met bizarre Britse humor. Flight of the Living Dead: Outbreak on a Plane (zoals de volledige titel luidt) is naast een zombiehorror ook een rampenfilm. De prent kent raakvlakken met het tegelijk geproduceerde Snakes on a Plane, maar kan ook makkelijk vergeleken worden met Airport. Het gegeven van los geslagen zombies aan boord van een vliegtuig werkt in het geval van deze vertelling wel. Het tempo zit er goed in en de ondoden zien er redelijk uit. Aan een grote hoeveelheid bloed en gore ontbreekt het gelukkig ook niet. Bovenal neemt de prent zich niet serieus (wat al te merken is aan de titel) en kent daardoor ook genoeg humor zonder dat het horrorelement hieronder leidt. Het verhaal zit boordevol clichés en de gebeurtenissen zijn nogal voorspelbaar. Toch blijft het geheel spannend tot het einde. Het acteerwerk is redelijk voor een productie als deze, boordevol eendimensionale karakters, met de kanttekening dat de acteurs David Chisum en Kevin J. O'Connor de scènes stelen met hun samenspel. Wel jammer zijn de CGI effecten die sporadisch gebruikt zijn voor met name het vliegtuig. Deze weten niet te overtuigen en komen nep over. Dit mag echter de pret niet drukken. Flight of the Living Dead is gewoonweg een goede zombiefilm met het hart op de juiste plaats. Liefhebbers van met bloed overgoten horrorfilms met een tikkeltje humor komen ruimschoots aan hun trekken met deze titel. Een film die de fan zonder problemen kan opzetten. Voor de belangrijkste mensen achter de schermen geldt dat dit hun eerste horrorfilm is in hun nog jonge carrière. Dit belooft alleen maar meer goeds voor de toekomst.

Genre: Horror
Speelduur: 90 min
Uitgever: Bridge Entertainment
EAN: 8711983486560

De film staat in de beeldverhouding van 1.78:1 anamorf op de DVD. Wat direct opvalt is dat het getoonde nogal onscherp oogt. Het is niet direct zo dat het het kijkplezier vergalt, maar toch is het niet acceptabel. Ook bevat het beeld nogal veel filmgrain. Verder is er edge enhancement toegepast. Beschadigingen zijn niet waar te nemen. De kleuren ogen natuurlijk en zien er verzadigd uit. Tijdens de donkere scènes blijft alles duidelijk en goed te volgen. Incidenteel zijn er compressiefoutjes te zien, maar deze werken niet direct storend. Zoals eerder genoemd is er CGI toegepast, met name voor de beelden van het vliegtuig (zie screenshot 3). Deze weten echter niet altijd te overtuigen. Al met al een beeldkwaliteit die een krappe voldoende verdient. Er zijn gewoon betere prestaties denkbaar voor een recente productie als deze. De vertelling is verdeeld in 6 chapterstops. De optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk te lezen en staat netjes in het beeld geplaatst.

Op het gebied van geluid treffen we maar liefst 3 goed klinkende audiotracks aan. Dit zijn een Dolby Digital 5.1 track (448 kbit/s), een DTS 5.1 track (754 kbit/s) en een Dolby Digital 2.0 track (192 kbit/s). Laatstgenoemde is een redelijk klinkende stereotrack, maar niet echt spectaculair. Dat spectaculaire is wel terug te horen in beide 5.1 tracks. Deze twee audiosporen klinken mooi ruimtelijk en hebben meerwaarde met betrekking tot de film. De dialogen zijn prima verstaanbaar en komen uit de centerspeaker. De voorste kanalen geven de overige filmgeluiden en de pompende soundtrack weer. Hierbij vinden ze ondersteuning van de achterste speakers. Ook het LFE kanaal doet van zich spreken met een prettig gedoseerd laag. Het geluid helpt echt wat betreft sommige schrikmomenten. Voor een prent uit dit segment een prima geluid. De DTS track verdient de voorkeur boven het DD audiospoor daar de eerste meer detaillering bevat.

De DVD start automatisch met een tweetal door te skippen trailers. Het menuscherm is statisch en wordt weergegeven in de verhouding 1.33:1 zonder achtergrondmuziek. Via dit menu is het enige extraatje toegankelijk, alhoewel dit geen betrekking heeft tot de film. Het zijn namelijk vier trailers van andere uitgaven van Bridge, waarvan er al twee voorbij kwamen bij het opstarten van de schijf.

Flight of the Living Dead is door Bridge Entertainment uitgebracht op haar horror/thrillerlabel Films from Hell.com. Deze zombiehorror is een aardige mix tussen een bloederige zombiefilm en een rampenfilm á la Airport. De productie zal menig zombiehorrorfan weten te bekoren. De uitvoering van het verhaal verdient zeker een pluim en verzandt niet in een dertien-in-het-dozijnprent. De kwaliteit van het beeld is aan de magere kant en had zeker beter gekund. Qua geluid heeft Flight of the Living Dead een tweetal goede, ruimtelijke tracks meegekregen. Helaas vallen er geen extra’s te bespeuren, daar waar de regio 1 versie een audiocommentaar heeft en een gag reel. Wellicht was het interessant geweest om de makers aan het woord te horen. Desalniettemin staat de prent als een huis binnen zijn genre en zal het menig fan bekoren.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Bridge Entertainment Group.