Welcome to the Jungle

07-03-2008

6.2

Welcome to the Jungle (Blu-ray)

Beck (Dwayne ‘The Rock’ Johnson) incasseert schulden voor gangsterbaas Walker (William Lucking). Beck wil stoppen met dit werk en een eigen restaurant openen. Walker heeft nog een laatste klus voor hem tegen betaling van $ 250.000, waarmee Beck genoeg heeft voor zijn restaurant. De opdracht is het terughalen van Walker’s zoonlief Travis (Seann William Scott) uit de jungle van Brazilië, Zuid Amerika. Hij is daar te vinden in het plaatsje El Dorado, op zoek naar een of andere schat.
Eenmaal in Brazilië aangekomen gaat Beck eerst naar Hatcher (Christopher Walken). Deze man beheerst de streek en misbruikt de inwoners van het dorp om de goudmijn te exploiteren. Tegen betaling mag Beck Travis meenemen. Beck vindt Travis in de lokale kroeg, die gerund wordt door de aantrekkelijke Marianne (Rosario Dawson). Travis was juist bezig haar te overtuigen hem haar boot te lenen, voor zijn zoektocht naar de schat ‘Gato del Diablo’. Beck ontdekt al snel dat Hatcher zijn woord niet houdt en dat het met Travis moeilijk reizen is door de jungle. Niet alleen Travis maakt het hem moeilijk, ook de achtervolgende bende van Hatcher en de lokale rebellen bezorgen hem hoofdbrekens.

The Rock, ofwel Dwayne Douglas Johnson, is een worstelkampioen en dat blijkt ook wel uit de lange lijst videotitels van ‘worstelfilms’ waarin The Rock sinds 1996 een (hoofd)rol heeft gespeeld. In 2000 maakte The Rock zijn debuut op het witte doek met een klein rolletje in de film Longshot. Een geflopte Canadese film, die bij ons totaal onbekend is gebleven. Toen kwam The Mummy Returns (2001), waarin The Rock de rol had van Mathayus the Scorpion King. Dit leverde The Rock de hoofdrol op in de gelijknamige film The Scorpion King (2002). The Rock gaat ondertussen door met de ‘worstel’ videofilms, maar maakte in 2003 de film The Rundown. Deze film kreeg buiten Amerika de titel Welcome to the Jungle en is onderwerp van deze bespreking. The Rock zet in deze film een verrassend goede rol neer. Niet puur die van een domme krachtpatser, al draait het natuurlijk wel om de nodige vechtscènes.
De film heeft het verhaal en scenario van schrijver R.J. Stewart als basis. Stewart is vooral bekend van zijn schrijverswerk voor de televisieserie Xena: The Warrior Princess. Met Welcome to the Jungle levert regisseur Peter Berg een luchtige actiefilm op, waarin de humor het eenvoudige verhaal redt van de ondergang. Want echt veel stelt het verhaal niet voor, maar het is juist het relativerende in de film en de diverse humoristische trekjes die het leuk houden. En laten we vooral acteur Christopher Walken niet vergeten, die een heerlijk gemene Hatcher neerzet. Klasse. Ook de Schotse acteur Ewen Bremner, zelfs met Schotse kilt en doedelzak, zet een geslaagd karakter neer met een lekker plat Schots accent. De humor afgewisseld met heerlijk overdreven actiescènes geeft je ruim 1½ prima, gedachteloos vermaak. Geniet ervan.
En… wordt The Rock de nieuwe Arnold Schwarzenegger? Gezien het korte cameo optreden van Arnold in de film, zou je het haast denken.

Sony Pictures heeft Welcome to the Jungle in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc (BD). In deze recensie bekijken we de kwaliteit van deze Blu-ray Disc uitgave en maken we een vergelijking met de enkele jaren geleden gereleasde DVD uitgave. De bespreking van deze DVD release kun je hier nog eens teruglezen en daarbij kun je de (SD) screenshots nog eens bekijken.

Genre: Actie
Jaar: 2003
Speelduur: 104 min
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (2)
  • Dolby TrueHD 5.1 - Duits
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
  • Dolby TrueHD 5.1 - Frans
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 8712609673791

• Featurettes
  • Audiocommentaren
  • Jungle Vision

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.40:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB dual layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode. De gebruikte beeldsnelheid is de originele filmsnelheid van 24 beelden per seconde. Bij deze uitgave heb je dus geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. De speelduur van de film op Blu-ray Disc is 104 minuten tegenover 100 minuten op de PAL DVD uitgave.

Het zal geen verrassing zijn dat deze high definition Blu-ray Disc uitgave vooral een scherpe en gedetailleerder beeld toont dan de DVD uitgave. Deze hogere detaillering is goed te zien in de voorgrond, maar ook in de achtergrond. Alle kleine details zijn scherp getekend zichtbaar. Hierdoor ziet het beeld er niet alleen scherper uit, maar heeft het ook een toegenomen dieptewerking. De sfeer van het oerwoud met al haar verschillende groene kleur nuanceringen worden uitstekend weergegeven. Artefacten als filmgrain, edge enhancement en aliassing zijn volledig afwezig. Het beeld oogt zeer zuiver. Een uitstekende High Definition presentatie.De film is verdeeld in 16 chapterstops. De optionele ondertiteling heeft een mooi klein, zeer strak ogend en daardoor goed leesbaar lettertype. De plaatsing onder in het beeld is prima.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De Blu-ray Disc heeft een Engelstalige lossless gecomprimeerde Dolby TrueHD 5.1 surroundtrack (48 kHz, 16 bit). Ook de twee nasynchronisaties, Duits en Frans, hebben een Dolby TrueHD 5.1 soundtrack.
De soundtrack is puur genieten en doet je meteen beseffen waarom je zo geïnvesteerd hebt een surround opstelling. Want de surroundspeakers hebben het bij deze soundtrack ongeveer net zo druk als de frontspeakers. De diverse filmgeluiden komen werkelijk van alle kanten. Als geheel geeft dit een zeer goed klinkende en gedetailleerde ruimtelijke soundtrack. Niet alleen het agressieve geluid komt lekker dynamisch uit de speakers, ook de subtiele jungle geluiden blijven goed gedetailleerd hoorbaar. Het laag is mooi strak, waarbij uiteraard het LFE kanaal ook wordt aangesproken. Onder al het geweld blijven de dialogen goed te volgen. Dankzij de afwezigheid van de 4% PAL speedup en de hogere kwaliteit van de lossless gecomprimeerde Dolby TrueHD audiotrack klinkt deze soundtrack gedetailleerder, dynamischer en voller dan de audiotrack op de DVD. Ook dit onderdeel is een prima High Definition presentatie met een soundtrack die je kunt gebruiken om je hometheater setup eens flink aan het werk te zetten of te demonstreren aan familie en vrienden.

De Blu-ray Disc start met een promotietrailer voor High Definition Blu-ray Disc uitgaven van Sony Pictures. De Blu-ray Disc maakt gebruikt van een pop-up menu. Bij Blu-ray Discs wordt het menu weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Deze Blu-ray Disc uitgave biedt iets meer extra’s dan de DVD uitgave. De extra’s zijn in een 1080i HD beeldkader geplaatst. Alle extra’s zijn Nederlands ondertiteld.

Audiocommentaren
Twee audiocommentaren heeft deze film maar liefst. Als eerste geven regisseur Peter Berg samen met hoofdrolspeler The Rock een commentaar. Weinig informatief, wel zijn beide heren zeer ingenomen met zichzelf en het resultaat. Verder is er ook een commentaartrack met producenten Kevin Misher en Marc Abraham, dat iets interessanter is dan voorgaand commentaar.

Featurettes
Onder deze keuze staan alle featurettes die we ook al op de DVD uitgaven zagen:

Rumble in the Jungle (11 min)
Korte featurette over de vechtscènes en stunts van The Rock.

The Amazon, Hawaii Style (5 min)
Alhoewel de film zich afspeelt in Brazilië, is hij nagenoeg geheel opgenomen op Hawaï.

Appetite for Destruction (8 min)
Achtergrondinformatie bij enkele grote stunts in de film, als de exploderende truck, het omvallende waterreservoir en de op hol geslagen stieren.

The Rundown Uncensored: A Rock-umentary (6 min)
Leuk stukje over de ‘relatie’ tussen The Rock en de aap Kamilla.

Running Down the Town (4 min)
Over de opbouw van het jungledorp El Dorado in de woestijn van Los Angeles.

Walken’s World (6 min)
Iets meer info over steracteur Christopher Walken en zijn rol.

Deleted Scenes (14 min)
Diverse verwijderde of ingekorte scènes, zonder enige toelichting helaas. Beeldformaat is 2.35:1 niet anamorf.

Jungle Vision (17 min)
Een extra dat niet op de DVD uitgave stond. Een verzameling van korte interviewfragmenten en uitleg bij bepaalde special effect scènes. Zo geeft visual effects supervisor Bill Westenhofer bij een aantal scènes uitleg hoe met de computer de nodige aanpassingen en aanvullingen zijn gedaan. En geven hoofdrolspelers The Rock, Seann William Scott en Rosario Dawson uitleg bij hun rol en specifieke scènes. Dit onderdeel bestaat uit 17 apart te selcteren korte onderdelen. Het geheel is ook aaneengesloten te bekijken met de Play All optie.

Met alleen de ‘coming to Blu-ray’ trailer van Sony.

Welcome to the Jungle, in Amerika bekend als The Rundown, is een lekker onderhoudende ‘no brains’ actiefilm met de nodige humoristische en relativerende momenten. En dat laatste maakt de film ontspannend genieten. In de hoofdrol worstel/vecht expert The Rock, bekend van zijn vele worstelvideofilms en zijn rol als Mathayus The Scorpion King. Deze Blu-ray Disc uitgave van Sony Pictures heeft uitstekende beeld- en geluidskwaliteit. Met name de geluidstrack zet je hometheatersetup flink aan het werk. Qua extra’s biedt deze Blu-ray Disc net iets meer dan de DVD uitgave met een collectie korte extra’s die achtergrondinformatie bij de film geven.