Bordertown

29-02-2008

6.2

Bordertown (DVD)

Lauren Fredericks (Jennifer Lopez) is een ambitieuze dagbladjournaliste die aast op een baan als buitenlandcorrespondent. Haar baas George Morgan (Martin Sheen) stuurt haar naar het Mexicaanse grensstadje Juárez. Zij moet daar onderzoek doen naar de verkrachting en moorden van jonge meisjes die allemaal werkzaam zijn in maquiladoras, fabrieken die grote multinationals net over de grens plaatsen met het oog op lage arbeidskosten. Eenmaal in Juárez aangekomen, komt ze in contact met haar oud-collega Alfonso Diaz (Antonio Banderas), die een plaatselijke protestkrant leidt. Via hem ontdekt ze dat de moorden niet op zich staan, maar dat het om honderden slachtoffers gaat. Dan komt het meisje Eva Jimenez (Maya Zapata) bij Diaz op kantoor binnen, die op miraculeuze wijze is ontsnapt van haar belagers. De politie zit achter het meisje aan en Lauren probeert haar in veiligheid te brengen. Lauren belandt in een duistere wereld van moord en corruptie. Met gevaar voor eigen leven probeert ze de schokkende feiten boven tafel te krijgen.

Het verhaal van Bordertown is gebaseerd op ware feiten. Het verhaal voor de film is geschreven en geproduceerd door regisseur Gregory Nava. Het verhaal van het Mexicaanse industriële grensplaatsje Ciudad Juárez, dat vlak bij het Amerikaanse El Paso, Texas ligt. Berichten zijn dat sinds 1993 een groot aantal meisje hier verkracht en vermoord, waarbij hun lichamen in de nabij gelegen woestijn begraven liggen. De schatting lopen uiteen van enige honderden tot zelfs meerdere duizenden meisjes. En de lokale overheid doet feitelijk niets aan dit probleem, om de werkgelegenheid biedende industrie niet weg te jagen. De hoofdrol wordt gespeeld door Jennifer Lopez. Haar geloofwaardigheid als vastberaden onderzoeksjournaliste is niet op alle fronten even overtuigend. Nava werkte in de film Selena al eerder samen met Jennifer Lopez. Lopez krijgt in haar spel goede ondersteuning van Antonio Banderas als collega nieuwsmaker. Verder nog de actrice Maya Zapata, die het Mexicaanse meisje Eva speelt. Martin Sheen speelt enkele korte, krachtig gespeelde scènes als de hoofdredacteur van de krant waarvoor Lauren werkt. Nava snijdt met Bordertown een pijnlijk stukje menselijk leed aan, maar blijft hiermee wel aan de oppervlakte. Zijn film snijdt de problematiek aan en geeft je als kijker een stukje bewustwording van dit onmenselijke leed dat hier plaats vindt. Maar Nava komt hierbij niet tot de kern van de zaak, de feitelijke oorzaak van dit probleem. Wel brengt hij een aantal sentimentele momenten in, die de film een iets misplaatste emotionele lading geven. Spanning, actie en enkele schokkende scènes heeft de film ook. Daarmee is Bordertown wel een boeiende film, die ook visueel bijzonder fraai is gemaakt. Maar daarmee is Bordertown eerder een onderhoudende film, en veel minder of eigenlijk niet een politiek of maatschappelijk statement tegen het brute misbruik van jonge vrouwen in deze Mexicaanse industriële grensstad met een overheid die haar ogen hiervoor sluit.

Speelduur: 107 min
EAN: 5050582491326

• Interviews
  • Bioscooptrailer

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 1.85:1 en is ook zo anamorf op de DVD. Het beeld van Bordertown is met kleurfilters sterk aangepast. Regisseur Nava heeft een sterk verzadigd geelachtig kleurenpalet gekozen met een sterk contrast, dat de stoffige en warme Mexicaanse sfeer moet versterken. Daarnaast heeft Nava qua camerawerk een documentaireachtige stijl gekozen, met veel onrustig bewegende beelden. De algehele beeldkwaliteit is goed. Het beeld oogt helder en voldoende detailrijk. Door het sterk aangepast kleurenpalet is feitelijk nauwelijks sprake van natuurlijk ogende kleuren. Het beeld oogt qua kleur wel goed verzadigd. Scherpte en detaillering van het beeld zijn ruim voldoende. Het beeld heeft goed contrast en zwartniveau. Ondanks het verhoogde contrast is in donkere beelden het schaduwdetail voldoende. Het is een nieuwe film dus het is geen verrassing dat het beeld vrij is van ongerechtigheden. Filmgrain is in de donkere nachtscènes minimaal aanwezig. De film is verdeeld in 13 tracks. De optionele witte Nederlandse ondertiteling heeft een goed leesbaar lettertype en staat goed geplaatst onder in het beeld.

De originele Engelstalige soundtrack is beschikbaar in Dolby Digital 5.1 surround (bitrate 448 kb/s) en DTS 5.1 surround (bitrate 754 kb/s). Verder is nog een Dolby Digital 2.0 track aanwezig. Voor de bespreking beperken we ons tot de beide 5.1 surroundtracks. De film heeft een goed klinkend surround geluidsbeeld. De nadruk ligt vooral op de voorste kanalen, waarbij de dialogen goed te volgen via de centerspeaker komen. De filmmuziek heeft dankzij de surrrounds een fraai ruitemlijk geluidsbeeld. De surrounds worden verder goed gebruikt voor de weergave van de omgevingsgeluiden. Bij de meer actiegerichte scènes worden de surroundspeakers ook actief gebruikt. Bij deze scènes doet het LFE kanaal ook goed mee met een goed gedoseerd laag. Tussen de Dolby Digital track en de DTS track zit niet zo veel verschil in kwaliteit. Beide klinken zeer goed en keuze voor een van beide is meer een kwestie van smaak of voorkeur.

De breedbeeld menuschermen zijn geanimeerde filmgerelateerde beelden met achtergrondgeluid. De disc biedt enkele extra’s, die allemaal Nederlands ondertiteld zijn. We missen op onze release de korte documentaires die wel op de regio 1 release staan.

Bioscooptrailer (1½ min)
De bioscootrailer van de film.

Interviews (38 min)
Interviewfragmenten met de drie hoofdrolspelers, Jennifer Lopez (9 min), Antonio Banderas (6 min) en Maya Zapata (6 min) en met schrijver, producent, regisseur Gregory Nava (17 min). De interviewfragmenten zijn afkomstig van interviews die in het kader van de promotie van de film worden gegeven. De gestelde vraag wordt in tekst kort getoond, waarna het antwoord van de geïnterviewde volgt. De interviews zijn los te selecteren of aaneengesloten te bekijken.

Het verhaal van Bordertown is gebaseerd op ware feiten en vertelt het gruwelijke verhaal van het Mexicaanse industriële grensplaatsje Ciudad Juárez, dat vlak bij het Amerikaanse El Paso, Texas ligt. Sinds 1993 zijn honderden jonge meisje hier verkracht en vermoord, waarbij hun lichamen in de nabij gelegen woestijn begraven liggen. Een onderzoeksjournaliste probeert de schokkende feiten boven tafel te krijgen. Hoofdrollen worden gespeeld door Jennifer Lopez, Antonio Banders en Maya Zapata. De film is geschreven en geregisseer door Gregory Nava. Deze uitgave van Universal Pictures heeft prima beeld- en geluidskwaliteit. Toegevoegd is een selectie interviews met hoofdrolspelers en regisseur. We missen op deze release enkele achtergronddocumentaires die wel op de regio 1 release staan.