Almost Famous: The Extended Cut

25-02-2008

6.4

Almost Famous: The Extended Cut (Blu-ray)

Het is 1973. De vijftienjarige William Miller (Patrick Fugit) woont in San Diego en droomt ervan de beste rockjournalist ooit te worden. Zijn grote liefde voor muziek is ontstaan door een collectie elpees die zijn zuster vier jaar eerder bij hem achterliet toen zij het ouderlijke huis verliet. William schrijft artikelen voor plaatselijke blaadjes en stuurt deze ook naar een rock & roll blad genaamd ‘Creem’. De editor van dit blad, Lester Bangs (Philip Seymour Hoffman) is in San Diego en William zoekt hem op. Hij weet van Lester een opdracht los te peuteren om te schrijven over Black Sabbath, die in San Diego optreden. Als William bij het optreden via een achterdeur probeert binnen te komen, wordt hij tegengehouden. Hij ontmoet een paar groupies, waaronder de mysterieuze Penny Lane (Kate Hudson). Even later komen de bandleden van Stillwater aan. Mede door het contact met Penny krijgt William contact met deze band, die hem eigenlijk, omdat hij journalist is, als ‘de vijand’ beschouwen.
Enige tijd later wordt William benaderd door het fameuze Rolling Stone magazine om een uitgebreid tourverslag van Stillwater te schrijven. En zo reist de jonge William, een zeer verontruste moeder achterlatend, tezamen met Penny mee met de band. William probeert voortdurend gitarist Russell Hammond (Billy Crudup), sleutelfiguur van de band, te interviewen. Hoewel getrouwd, begint Russell een affaire met Penny. Door tal van oorzaken lukt het William niet hem te interviewen en blijft zo steeds langer bij de groep hangen. Hij raakt steeds meer betrokken bij de spanningen binnen deze groep en de wereld van seks, drug en rock & roll.

Almost Famous is een muzikale, bijzondere film van schrijver en regisseur Cameron Crowe. De film heeft een sterk autobiografisch karakter, omdat de film deels Crowe’s eigen leven als rockjournalist beschrijft. Al wordt bij de aftiteling wel benadrukt dat de film volledig ‘fictie’ is. Crowe beschreef de film als een ‘loveletter to music’, maar de film gaat over veel meer. Het zoeken naar geluk en succes, het verliezen van jeugdige onschuld, over liefde en passie. Almost Famous geeft op een heel mooie en hele natuurlijke manier de sfeer van het rock & roll tijdperk weer. De jaren ‘70 waarin jonge mensen op zoek zijn naar volwassenheid en geluk.
In de film wordt mooi gebruik gemaakt van de muziek uit deze periode met muziek van Led Zeppelin, The Who, Yes, Simon & Garfunkel, Elton John en vele, vele anderen. De soundtrack van de film, waar regisseur Cameron Crow zelf veel nummers voor heeft uitgezocht, kreeg in 2001 een Grammy Award toegekend. De concertfragmenten van de band zijn sfeervol en mooi. Vanuit muzikaal oogpunt is het jammer dat deze muziekfragmenten allemaal zo kort zijn en geen enkel nummer in zijn geheel wordt uitgespeeld. De nummers die de Stillwater Band spelen zijn door Cameron Crowe en zijn vrouw Nancy Wilson geschreven. Nancy Wilson is zanger van de rockband Heart.
De hoofdrol wordt gespeeld door Patrick Fugit. Voor Fugit is deze rol zijn eerste grote rol in een speelfilm, daarvoor had hij alleen wat televisiewerk gedaan. Fugit zet een hele mooie rol neer van een ogenschijnlijk naïeve tiener die de tour met de band op een beschouwelijk manier meemaakt. Andere zeer fraaie rol is van Kate Hudson, als de mysterieuze groupie Penny Lane. Zij kreeg een Golden Globe voor deze rol. Van de Stillwater band zijn met name Jason Lee en Billy Crudup, respectievelijk zanger en gitarist, de meest in het oog springende karakters. En dan natuurlijk nog Frances McDormand als de zeer verontruste moeder. Uiteraard zijn er nog vele andere karakters, die allemaal bijdragen aan deze fraaie film. Regisseur Cameron Crowe kreeg als schrijver van het verhaal een Oscar voor Almost Famous. De film was nog genomineerd voor drie andere Oscars, die niet gewonnen werden. Almost Famous wordt door velen beschouwd als één van de beste films van 2000. De film heeft in 2001 76 nominaties voor een prijs gekregen en uiteindelijk 44 gewonnen prijzen.
Regisseur Cameron Crowe wilde de film de titel Untitled geven, maar producerende filmmaatschappij Dreamworks zag hier geen heil in. De film kreeg uiteindelijk de titel Almost Famous, de tour van de Stillwater Band heet de Almost Famous Tour 73. Naast de bioscoopversie, die 122 minuten duurt, is ook een langere versie van de film verschenen. Deze langere versie, die 39 minuten langer is, heeft de naam Untitled: Extended Cut. Deze versie heeft dus de naam die Cameron Crowe oorspronkelijk aan de film wou geven. Deze langere versie is ook de oorspronkelijk bedoelde versie van de film. Cameron Crowe heeft voor de bioscooprelease de film omwille van snelheid ingekort. De langere versie is duidelijk de betere versie. Door de langere scènes is betekenis, aanleiding of achtergrond duidelijker en is de sfeer van de film ook beter.

In 2002 heeft Sony Pictures zowel de bioscooperversie als de verlengde versie van de film op een 2-DVD set uitgebracht. De bespreking van deze 2-DVD release kun je hier nog eens teruglezen en daarbij kun je de (SD) screenshots nog eens bekijken.
Sony Pictures heeft Almost Famous nu in High Definition (HD) uitgebracht op Blu-ray Disc (BD). Alhoewel de cover het niet doet vermoeden, staat op deze Blu-ray Disc uitgave de Untitled: Extended Cut versie van de film. Persoonlijk vond ik dit een zeer aangename verrassing. In deze recensie bekijken we de kwaliteit van deze Blu-ray Disc uitgave en maken we een vergelijking met de eerder DVD uitgave.

Genre: Drama, Muziek
Jaar: 2000
Speelduur: 162 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • Dolby TrueHD 5.1 - Duits
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
  • Dolby TrueHD 5.1 - Frans
EAN: 8712609600018

• Lester Bangs Interview
  • Love Comes & Goes

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 1.85:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB dual layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode. De gebruikte beeldsnelheid is de originele filmsnelheid van 24 beelden per seconde. Bij deze uitgave heb je dus geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. De speelduur van de film op Blu-ray Disc is 162 minuten tegenover 155 minuten op de PAL DVD uitgave.

In het algemeen is de beeldkwaliteit uitstekend. Met name de buitenopnames zien er zeer kleurrijk en helder uit. Kleuren zijn goed verzadigd en ogen zeer natuurlijk. Bij deze scènes zijn de scherpte van het beeld en de detaillering beide heel erg goed. Het contrast en het zwartniveau zijn beide ook uitstekend. Bij de scènes die binnen opgenomen zijn, in de bus van de band of in een hotel, oogt het beeld iets minder goed. Kleuren zijn wat minder helder en de detaillering van het beeld is ook iets minder. Nog steeds een zeer goed beeld trouwens, het is meer de signalering van een klein verschil in beeldkwaliteit dat opvalt. Maar bij een aantal scènes valt duidelijker op dat het contrast wat minder is, waardoor het beeld fletser oogt. Bij deze scènes is ook de scherpte en detaillering van het beeld minder. Dit lijken juist de extra scènes van deze verlengde versie te zijn. Filmgrain is in lichte mate nog in het beeld aanwezig, maar dit is niet storend. Het beeld is verder totaal vrij van ongerechtigheden. In het algemeen heeft Almost Famous een mooil sfeervol en filmisch ogend beeld dat de sfeer van de jaren ’70 zeer goed weergeeft. Het beeld is duidelijk kleurrijker en gedetailleerder dan de DVD uitgave van de film. De film is verdeeld in 24 tracks. De ondertiteling (wit) heeft een goed leesbaar, klein lettertype en staat netjes in het beeld geplaatst.

In verband met copyright restricties is het op dit moment niet mogelijk van High Definition uitgaven screenshots te maken.

De Blu-ray Disc heeft een Engelstalige lossless gecomprimeerde Dolby TrueHD 5.1 surroundtrack (48 kHz, 24 bit). Ook de twee nasynchronisaties, Duits en Frans, hebben een Dolby TrueHD 5.1 soundtrack.
De film heeft een zeer fraai klinkende soundtrack. Met een uitstekende dynamiek komen muziek en alle geluidseffecten mooi ruimtelijk uit alle speakers. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorkanalen, behalve bij de live concerten. Dan doen de achterkanalen zeer nadrukkelijk en in split-surround (stereo) mee, hetgeen resulteert in een zeer fraai ruimtelijk klinkende soundtrack. Ook tijdens de ‘onweersscène in het vliegtuig’ wordt effectief gebruik gemaakt van de surroundkanalen.
De muziek, vooral de scènes met live muziek, klinkt zeer dynamisch en vol. Het aanwezige laag is uitstekend waarbij goed gebruik wordt gemaakt van het LFE-kanaal. Het hoog is helder en goed gedefinieerd. Dialogen komen uit de centerspeaker en zijn altijd duidelijk te volgen.
Bij deze Dolby TrueHD audiotrack valt op dat de ruimtelijke weergave nog mooier is dan op de DVD. De track klinkt gedetailleerder met een mooi helder klinkend hoog. Ook de dynamiek en de laagweergave van de Dolby TrueHD track is groter, wat vooral opvalt bij de live concerten en tijdens de ‘onweersscène’. Als geheel een zeer fraai klinkende soundtrack.

De Blu-ray Disc maakt gebruikt van een pop-up menu, waarbij het menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Deze Blu-ray Disc uitgave biedt jammer genoeg maar een paar korte extra’s en mist dus het merendeel van de extra’s zoals die op de 2-DVD uitgave staan. Met name het audiocommentaar van regisseur Cameron Crow is een gemis. De aanwezig extra’s hebben 480i NTSC resolutie beeld en zijn Nederlands ondertiteld.

Lester Bangs Interview (2 min)
Een erg kort, maar wel uniek stukje interview met de echte Lester Bangs, editor van het blad Creem.

Love Comes And Goes (5 min)
Dit nummer wordt gezonden door Nancy Wilson, waarbij je op de achtergrond filmscènes en behind the scene ziet.

Almost Famous is prachtige sfeervolle muzikale film van schrijver en regisseur Cameron Crow. De film heeft een sterk autobiografisch karakter en beschrijft Crowe’s eigen leven als rockjournalist. Het verhaal geeft op een heel mooie en natuurlijke manier de sfeer van het rock & roll tijdperk weer waarin jonge mensen op zoek zijn naar volwassenheid en geluk. De Blu-ray Disc uitgave van Sony Pictures bevat de zogenaamde Untitled Extended Cut versie van de film. Dit is de oorspronkelijk door Cameron Crowe bedoelde versie van de film met bijna 40 minuten meer speeltijd dan de bioscoopversie. Deze High Definition uitgave heeft uitstekende beeld- en geluidskwaliteit. Helaas zijn slechts twee korte extra’s toegevoegd en mist het audiocommentaar van de DVD uitgave. De verlengde filmversie is een aanrader en maakt de aanschaf van de Blu-ray Disc zonder meer de moeite waard.