Santana – Hymns for Peace (Live at Montreux 2004)

26-02-2008

5.6

Santana – Hymns for Peace (Live at Montreux 2004) (Blu-ray)

Op 15 juli 2004 introduceerde Montreux Jazz Festival directeur Claude Nobs het eenmalig optreden van Santana en zijn Hymn for Peace concert als een unieke gebeurtenis in de toen 38 jarige historie van het festival. Voor een uitverkochte zaal spelen Santana en vele van zijn beste muzikale vrienden gedurende een ruim 2½ uur durende jam sessie een keur van de protestsongs van de afgelopen 50 jaar. De tracklisting ziet er als volgt uit:

01. Intro
02. Afro Blue
03. Adouma
04. Redemption Song
05. Exodus / Get Up Stand Up
06. Blowin’ In The Wind / A Place In The Sun
07. Just Like A Woman
08. What’s Going On
09. Peace On Earth / Boogie Woman
10. Why Can’t We Live Together
11. Light At The Edge Of The World
12. Let Us Go Into The House Of The Lord
13. Banana Boat Song
14. Day Of Celebration
15. Ah Sweet Dancer / In A Silent Way
16. Jingo
17. A Love Supreme
18. Ode To Joy

Carlos Santana treedt frequent op het Zwitserse Montreux Jazz Festival op. Enkele dagen voor het concert, dat we in deze recensie bespreken, speelde Santana met enkele bluesmuzikanten een avondje bluesmuziek. Zie ook onze recensie van Carlos Santana Presents Blues At Montreux 2004. Op het Hymn for Peace concert is het wederom Carlos Santana die met een keur aan gastmuzikanten een bijzonder concert verzorgt. Al zal de echte fan van de gitaar spelende virtuoos mogelijk wat teleurgesteld zijn dat Santana geen van zijn eigen nummers speelt en ook geen solo’s speelt. De gespeelde muziek is van bekende popmusici als Bob Dylan, Bob Marley, John Lennon, Marvin Gaye en John Coltrane. Santana speelt samen met zijn New Santana Band op dit concert met muzikale fenomenen als:
- Ravi Coltrane (saxofoon)
- Wayne Shorter (saxofoon)
- Chick Corea (keyboards)
- Herbie Hancock (piano)
- John McLaughlin (gitaar)
- Nile Rodgers (gitaar)
- Steven Winwood (B-3 orgel, zang)
- Idrissa Diop (slagwerk, zang)
- Omar Hakim (slagwerk)
- Gerardo Velez (slagwerk)
- Patti Austin (zang)
- Angélique Kidjo (zang, slagwerk)
- Barbara Morrison (zang)
- Sylver Sharp (zang)
- Sam Totah (zang)

Het concertoptreden eindigt nogal spectaculair met het nummer Ode To Joy, het zanggedeelte uit de Negende symfonie van Ludwig van Beethoven. Tezamen met een 120 man tellend koor brengen alle muzikanten het bijzondere 2½ uur durende concert met dit klassieke werk tot een zeer speciaal einde.

PIAS heeft Santana Hymns for Peace al eerder op DVD uitgebracht. Nu is het concert in High Definition (HD) beschikbaar op Blu-ray Disc (BD). In deze recensie bekijken we de kwaliteit van de Blu-ray Disc uitgave. Omdat we niet de beschikking hebben over de DVD uitgave, kunnen we geen vergelijking met de DVD uitgave maken.

Genre: Muziek
Regio: 0
Jaar: 2004
Speelduur: 160 min
Resolutie: 1920 x 1080i
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - Muziek
  • Dolby Digital 5.1 - Muziek
  • DTS-HD 5.1 - Muziek
Uitgever: PIAS
EAN: 5051300500771

• Bonus tracks
  • Interview met Carlos Santana

Het concert is in high definition (HD) breedbeeld vastgelegd en staat met een beeldverhouding van 1.78:1 anamorf op deze Blu-ray Disc uitgave. Het beeld op deze Blu-ray Disc heeft een resolutie van 1080/60i, dus 1080 beeldlijnen interlaced met een beeldfrequentie van 60 Hz. Het beeld bestaat uit 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB dual layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van Microsoft’s VC-1 video compressiemethode.

De registratie is vastgelegd met rustige beeldwisselingen, waarbij de regisseur afwisselend inzoomt op de spelende artiesten en een duidelijk overzicht geeft van alle artiesten op het podium. De HD registratie vertaalt zich in een beeld dat er goed scherp en detailrijk uitziet. Het beeld oogt mooi helder met een goed verzadigde kleurweergave. Bij de soms gedempt belichte toneel wordt dankzij goed contrast en zwartniveau met behoud van details alles netjes weergegeven. De af en toe aanwezige rook vermindert het detailniveau iets, maar algeheel blijft het beeld een scherpe indruk geven. In het beeld is in lichte mate van beeldruis te zien, wat bij de donkere delen iets meer opvalt maar geenszins storend is. Het beeld is vrij van ongerechtigheden. Het concert is opgedeeld in 18 tracks, elke song een track. Een ondertiteling is niet aanwezig.

In verband met copyright restricties is het op dit moment niet mogelijk van High Definition uitgaven screenshots te maken.

Op geluidsgebied heb je op de Blu-ray Disc uitgave keuze uit een DTS HD 5.1 surroundtrack (core bitrate 1509 kb/s), een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 448 kb/s) en een Dolby Digital 2.0 stereotrack (bitrate 448 kb/s). Op de cover wordt onjuist melding gemaakt van een LPCM stereotrack.
Voor een recent op genomen concert valt het geluid eigenlijk erg tegen. Dit heeft meer te maken met degene die de mix heeft gemaakt, dan met de technische kwaliteit van deze audiotracks. Om met de beste track te beginnen, dat is de DTS HD audiotrack. Deze track heeft nog de beste stereoweergave, al is het geluid ook bij deze track niet echt super. Van een surroundweergave is nauwelijks sprake, daar zowel de surroundkanalen als het centerkanaal nauwelijks hoorbaar worden gebruikt. De nadruk van het geluidsbeeld ligt duidelijk op de voorzijde, waarbij het merendeel van de muziek uit de frontspeakers komt. De muziek is redelijk gedetailleerd met voldoende aanwezig hoog en redelijk gedoseerd en aanwezig laag. Voor het laag wordt ook spaarzaam het LFE kanaal gebruikt. Bij de drukke nummers, wanneer veel muzikanten spelen, neigt het geluidsbeeld meer naar een mono karakter met een sterke nadruk op het centrum van het geluidsbeeld. Ook slipt het geluid dan qua detail dicht. De Dolby Digital 5.1 surroundtrack heeft een minder brede stereoweergave dan de DTS HD track. Ook het hoog is minder gedetailleerd. Bij de DD 5.1 track is het laag wel nadrukkelijker aanwezig, soms zelfs iets te nadrukkelijk. De Dolby Digital 2.0 stereotrack klinkt vergelijkbaar met de Dolby Digital 5.1 track, ook bij deze track ligt de nadruk erg op het centrum van de voorste luidsprekers. Beide Dolby Digital tracks klinken met een normalisatie niveau van + 4dB beduidend harder dan de DTS HD track.

Het concert begint met een tradiioneel ogend keuzemenuscherm. Tijdens het concert is dit menu als een overlay pop-upscherm op te roepen.

Bonus Tracks (12 min)
Drie extra nummers, te weten "One Love," "Imagine" en "Give Peace a Chance". De nummers zijn los te selecteren of aaangesloten te bekijken. Beeld is 1.78:1 in 1080i HD resolutie. Het geluid is Dolby Digital 2.0 stereo (bitrate 448 kb/s). Het ruimtelijk stereobeeld van deze nummers is beduidend beter dan van het concert.

An Interview with Carlos Santana (8 min)
Interview met Santana die iets vertelt over zijn motivatie voor dit concert, afgewisseld met enkele beelden van de muziek oefeningen voor het concert. Ook hier een 178:1 1080i HD beeld met DD2.0 geluid. Dit onderdeel is Nederlands ondertiteld.

Verder nog een reclame trailer voor de Blues At Montreux uitgave van Carlos Santana.

In de Blu-ray Disc verpakking zit nog boekje met tracklisting, overzicht artiesten en stukje tekst van enkele mensen over dit concert.

Op 15 juli 2004 introduceerde Montreux Jazz Festival directeur Claude Nobs het eenmalig optreden van Santana en zijn Hymn for Peace concert als een unieke gebeurtenis in de toen 38 jarige historie van het festival. Voor een uitverkochte zaal spelen Santana en vele van zijn muzikale vrienden gedurende een ruim 2½ uur durende jam sessie. Het concert is door PIAS in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc. Het HD beeld ziet er goed uit. Qua geluid valt het concert erg tegen, waarbij de muziek een stereoweergave met nauwelijks diepte en ruimtelijkheid heeft. Drie bonustrack en een kort interview met Santana zijn de extra’s op deze uitgave.