Van Veeteren - Serie 1

22-02-2008

6

Van Veeteren - Serie 1 (DVD)

Het Vierde Offer Politieinspecteur Van Veeteren is net met pensioen als er in Maardam een moord gepleegd wordt. Het slachtoffer blijkt te zijn onthoofd. Eva Moreno en Münster (oud-collega’s van Van Veeteren) starten het onderzoek. Van Veeteren gaat ondertussen met zijn zoon Erich op vakantie in Kaalbringen. Erich verdwijnt echter en Van Veeteren neemt contact op met zijn voormalig collega Bausen, inspecteur in Kaalbringen. Dan wordt ook daar iemand onthoofd. Er blijkt verband te zijn met de zaak in Maardam, zodat Moreno en Münster ook bij de nieuwe zaak betrokken worden. Het onderzoek leidt uiteindelijk tot een duidelijk spoor voor Van Veeteren en zijn collega’s, maar komen ze op tijd voordat de moordenaar weer toe slaat?

De Zaak van Münster Een wijnhandelaar wordt dood gevonden aan het water. Münster wil graag de leiding van het onderzoek, maar zijn directe baas Reinhart wil zélf de zaak leiden. De advocaat van de familie van het slachtoffer is goede maatjes met Reinhart. Spelen zij samen onder één hoedje? Reinhart denkt dat de zaak is opgelost, maar Münster vertrouwt het niet en vraagt advies aan Van Veeteren. Samen zorgen ze er voor dat de échte dader wordt opgepakt.

De Zaak van Eva Moreno Eva Moreno neemt toevallig een alarmgesprek aan van een vrouw die blijkt te zijn ontvoerd en bang is dat ze op dat moment wordt vermoord. Moreno weet de vrouw dankzij de moderne technologie via haar GSM op te sporen, maar komt te laat om haar te redden. In de hand van de vrouw ligt een kruisje. Moreno vraagt hulp aan Van Veeteren. Is het kruisje genoeg om de dader op te sporen? Dan wordt er opnieuw een vrouw ontvoerd.

De Zwaluw, De Kat, De Roos en De Dood Münster is nog steeds met ziekteverlof en biedt aan om als vriendendienst aan een bekende Van Veeteren een geval van bedreiging te gaan onderzoeken. Hij ontdekt een lijk. Op de plaats delict wordt een zeldzaam boek gevonden. Is de dader een boekenverzamelaar? Ondertussen heeft een labiele vrouw een date met een man en het klikt tussen de twee. Maar de man blijkt bezitterig en is ook niet vies van haar dochter. Moreno en Münster gaan samen op zoek en komen in een wereld van godsdienst en kindermishandeling terecht.

Carambole Een man is aan het SMS-en in zijn auto en veroorzaakt zo een ongeluk. Het slachtoffer overlijdt. De dader doet er alles aan om het geheim te houden. Dan wordt hij gechanteerd door iemand, die zegt alles gezien te hebben. De zoon van Van Veeteren, Erich, is uit de gevangenis en helpt zijn vader met zijn nieuwe boekenantiquariaat. Hij vertelt zijn vader dat zijn vriendin een kind verwacht. Van Veeteren is dolblij, maar dan slaat het noodlot toe. Van Veeteren laat het er niet bij zitten en gaat zich met het politieonderzoek bemoeien.

De Zaak G 7 jaar geleden. Een vrouw wordt dood gevonden op de bodem van een leeg zwembad. Tijdens dat onderzoek had Van Veeteren de leiding. Het slachtoffer bleek een privédetective in de arm te hebben genomen, omdat ze bang was voor haar man. Die blijkt namelijk voor drugshandel in de gevangenis te hebben gezeten. Het onderzoek loopt echter dood. Als Van Veeteren dicht op de huid van de dader zit, zorgt die ervoor dat de zaak persoonlijk wordt. Pas nu, na 7 jaar, vallen de stukjes op hun plek.

Van Veeteren is een nieuwe Zweedse detective serie, gebaseerd op de boeken van Håkan Nasser, die zelf ook de scenario’s voor deze serie schreef. In het najaar van 2007 werd Van Veeteren in Nederland uitgezonden door de KRO. Kort daarvoor was er in Amsterdam een vertoning van één aflevering (Carambole) met waarbij de schrijver Nasser en acteur Sven Wolter, die Van Veeteren speelt, aanwezig waren. Wat opvalt aan het verhaal zijn de donkere toon, de vreemde, ‘verhollandste’, namen van de karakters en plaatsnamen (vaak fout gespeld) en het feit dat het verhaal zich lijkt af te spelen in minstens twee steden tegelijkertijd. Dat kan voor de Nederlandse kijker erg verwarrend werken. De schrijver wilde echter een verhaal dat overal kon plaatsvinden en niet, zoals bijvoorbeeld in de (ook Zweedse) politieserie Beck, aan één stad gekoppeld is. Dus speelt Van Veeteren zich af in de fictieve stad Maardam, waar het antiquariaat in een duidelijk Zweeds straatje ligt, maar wel vlak bij de Westertoren aan de Keizersgracht in Amsterdam. Het beeld van een tram uit Amsterdam wordt gevolgd door een overzicht van Gamla Stan, een oude buurt in Stockholm. Goed bedoeld, wel doordacht, maar ook storend voor wie de betreffende lokaties kent. Daar komt bij dat de hoofdpersoon Van Veeteren een eigenwijze, egoïstische man is die zich met alle politiezaken lijkt te bemoeien en met relatief weinig werk altijd de oplossing lijkt te hebben. Ook de onderlinge samenwerking van de politiemensen wekt irritaties op bij de kijker. Men heeft geen respect voor elkaar en het lijkt wel of ze meer tégen elkaar werken dan dat ze samenwerken. Positief aan deze serie zijn de goede rol van Eva Rexed (Moreno) en de slim ingezette complotten, waarbij zowel het werk als het privéleven van de karakters mooi met elkaar zijn verweven, en waarbij het plot niet al mijlenver zichtbaar is. Ook de afzonderlijke delen blijken dan toch ergens weer met elkaar verbonden te zijn en dat is knap gedaan.
Voor de liefhebber van detectives met een enigszins donkere sfeer, een spannend verhaal en over het algemeen goede acteerprestaties een serie om aan te bevelen, mits je jezelf niet stoort aan de mengeling van beelden uit Stockholm, Kopenhagen en Amsterdam.

Genre: Misdaad, TV
Jaar: 2005
Speelduur: 446 min
Verpakking: Boxset (Keepcase)
  • Dolby Digital 5.1 - Zweeds
  • DTS 5.1 - Zweeds
Uitgever: Video Film Express
EAN: 5425019001681

De afleveringen staan in 1.78:1 anamorf op de DVD. De serie is gefilmd op 16mm film en verder digitaal afgewerkt. Beschadigingen of vuil zijn niet aanwezig. De kwaliteit is ruim voldoende, ondanks dat ze allemaal een vrij donkere uitstraling hebben. De scherpte is goed, maar detaillering is vrij miniem. Er is een lichte mate van edge-enhancement toegepast. Het contrast is vrij hard, maar het zwartniveau is verder in orde. Ondanks de hoge bitrate van 8Mb/sec zijn in de achtergrond af en toe kleine compressiefoutjes waar te nemen. Filmgrain is ook in behoorlijke mate aanwezig.
Elke aflevering is onderverdeeld in 13 hoofdstukken. De optionele Nederlandse ondertiteling is goed verzorgd en staat op de juiste hoogte in beeld geplaatst.

Het geluid bestaat uit een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) of een DTS (754 kb/s) geluidstrack. Het verschil tussen beiden is minimaal en nauwelijks waarneembaar. Het geluid is goed verzorgd, waarbij gebruik wordt gemaakt van alle beschikbare kanalen. De aandacht ligt vooral op de frontkanalen. De surroundkanalen worden gebruikt voor muziek en atmosferen en een hele enkele keer voor een geluidseffect, maar het staat wat zacht in de mix. Toch zorgt het voor het nodige ruimtelijke effect. Dialogen komen keurig uit het midden en zijn goed verstaanbaar, al klinken ze een beetje dun. Er is veel gebruik gemaakt van zendermicrofoons en dat is te horen. De prachtige muziek is van Stefan Nilsson, die al vaker de muziek heeft gecomponeerd van Zweedse politieseries zoals (Beck).

Elke DVD heeft een statisch menuscherm in 1.78:1 anamorf beeldformaat en Dolby Digital 2.0 geluid. Het betreft hier de themamuziek van de serie. Er zijn verder geen extra’s aanwezig.

Van Veeteren is een zojuist gepensioneerde politie-inspecteur die een winkeltje in 2e hands boeken is begonnen. Hij heeft nog steeds veel contact met de rechercheurs Münster en Moreno, die regelmatig bij Van Veeteren om raad komen vragen. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en Van Veeteren helpt het tweetal bij het oplossen van de zaken. Ondanks dat hij daarbij zelf regelmatig gevaar loopt.
Van Veeteren is een Zweedse politieserie met internationale tinten. De serie is goed gemaakt, maar niet alle verhalen zijn even sterk. Wat vooral stoort is dat Van Veeteren lang niet altijd sympathiek overkomt. En ook dat de politiemensen onderling zo slecht met elkaar overweg kunnen en niet goed samenwerken. Dat komt erg amateuristisch over en geeft niet echt een geloofwaardig beeld van een politiemacht. Wat dat betreft zijn er betere Zweedse politieseries gemaakt. Technisch is de box goed verzorgd, maar extra’s zijn er niet op te vinden.