Céline Dion - A New Day... Live in Las Vegas

24-02-2008

8

Céline Dion - A New Day... Live in Las Vegas (Blu-ray)

De Canadese zangeres Céline Dion heeft onder de titel A New Day… Live in Las Vegas de afgelopen vier jaar 750 shows gegeven in het Caesar’s Palace in Las Vegas. In maart 2003 was de eerste voorstelling in “The Colosseum”, een gloednieuwe zaal in Caesar’s Palace, die de vorm van een Romeins Colosseum heeft. De zaal is speciaal hiervoor gebouwd, al kunnen natuurlijk na Céline Dion ook andere gasten hier hun optreden verzorgen. Oorspronkelijk zou Céline Dion 600 voorstellingen geven. Maar het succes was zo groot, dat er 150 extra shows aan toegevoegd zijn. Elk van de 750 shows was uitverkocht, ondanks de redelijke prijzige toegangskaartjes. Alhoewel die entreeprijs nog meevalt als je beseft hoeveel mensen aan de show meewerken. Meer dan drie miljoen mensen hebben de liveshow in Las Vegas gezien. Afgelopen 15 december 2007 viel het doek na de laatste voorstelling definitief. De show is ontworpen door Cirque du Soleil ontwerper Franco Dragone. In de show natuurlijk Dions’ grootste en meest recente hits. Dankzij het bijzondere decor, de visuele effecten en de dansers is de show ook een lust voor het oog. In juni 2004 verscheen al de live CD van de show, eveneens genaamd A New Day… Live in Las Vegas. Nu de voorstellingen tot een einde zijn gekomen, is het registratie ervan op DVD verschenen. Op deze uitgave van Sony BMG staan de volgende liedjes:

1. A New Day Has Come
2. The Power of Love
3. It\'s All Coming Back to Me Now
4. Because You Loved Me
5. To Love You More
6. I\'m Alive
7. I Drove All Night
8. Seduces Me
9. If I Could
10. Pour que tu m\'aimes encore
11. I Surrender
12. Ammore Annascunnuto
13. All the Way
14. I\'ve Got the World on a String
15. I Wish
16. Love Can Move Mountains
17. River Deep, Mountain High
18. My Heart Will Go On

Na een periode van aandacht voor het eigen gezin, verscheen in maart 2002 een volledig nieuw Engelstalig album van Céline Dion, genaamd A New Day Has Come. Elk van de drie singles die van dit album werden genomen, was een groot succes. Het bewijs dat Céline Dion na enkele jaren stilte nog steeds bij een zeer groot publiek geliefd is. Gelijk met de release van het album werd bekend gemaakt dat Céline Dion geen tournees meer ging maken, maar in plaats daarvan een theatershow aan het voorbereiden was voor Las Vegas. Maart 2003 startte de eerste voorstelling van deze show, die dus uiteindelijk ruim 4½ jaar gelopen heeft. De show van Céline Dion is geen gewone show, het is een mooie combinatie van theater, zang en dans. Samen met Cirque du Soleil ontwerper Franco Dragone werd het decor ontworpen en de circusachtige acts tijdens en tussen de liedjes. Als je de show ziet, herken je direct elementen uit de shows van Cirque du Soleil, zoals bijvoorbeeld de La Nouba show. Cirque du Soleil heeft trouwens in Las Vegas ook drie permanente show draaien. Stijlkenmerken die je ziet zijn de typische loopjes van mensen op het podium, een witte alles beschouwende clown, de fiets die hoog boven het podium langs gaat en nog veel meer. Bij het liedje ‘If I Could’ zie je twee mensen met een vleugel door de lucht lopen, heel fraai gedaan. Zo wordt elk liedje door leuke acts ondersteund en maakt de show ook visueel bijzonder aantrekkelijk.
Uiteraard zingt Céline Dion de nieuwe nummers van het album A New Day Has Come, maar ook eerdere hits. Heel fraai is het nummer If I Could dat Céline Dion in een soort intieme sfeer zittend op de rand van het podium zingt. Het nummer heeft ze opgedragen aan haar zoontje Rene Charles. Daarna zingt ze haar grootste hit uit de periode dat ze nog Franstalige zong, het nummer Pour que tu m\'aimes encore. Ze geeft met enkele nummers ook een kort eerbetoon aan Frank Sinatra. Zoals meer artiesten tegenwoordig doen, zingt zij ‘samen’ met Frank Sinatra een nummer, waarbij Sinatra dan via een (zwart/wit) video is te zien.
De show op deze DVD is opgenomen in de periode van 17-21 januari 2007. Al eerder was een opname voor DVD gemaakt, maar Dion heeft gaandeweg de shows veranderingen en verbeteringen aangebracht, waardoor een nieuwe opname nodig was. De show op de DVD is de versie van de show zoals Céline Dion die sinds november 2006 uitvoerde. Dit betekent ook dat de show op deze DVD afwijkt van de show zoals de op de eerder gereleasde live CD staat. In ruim 90 minuten trakteert Céline Dion je op een prachtig gezongen, fraaie muzikale theatershow. Van hart aanbevolen!

Sony/BMG heeft dit concert, dat eerder al was uitgebracht op een 2-DVD combinatie, nu ook in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc. De Blu-ray Disc set bestaat ook uit twee schijven. Deze bespreking betreft deze Blu-ray Disc uitgave, waarbij we een vergelijking maken met de eerdere DVD uitgave. De recensie van de DVD uitgave kun je hier nog eens nalezen.

Regisseur

Jean Lamoureux

Acteurs

Genre: Muziek
Speelduur: 93 min
Verpakking: Digipack in slipcase
Resolutie: 1920 x 1080i
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
  • Dolby TrueHD 5.1 - Muziek
  • PCM 2.0 - Muziek
Ondertiteling: Nederlands, Engels, En vele andere
Uitgever: Sony BMG Music Entertainment
EAN: 886971733792

• Boekje
  • A Tribute To The Fans
  • A New Day: All Access
  • A New Day: The Secrets

Het concert is met HDV camera’s in High Definition breedbeeld vastgelegd en staat met een beeldverhouding van 1.78:1 anamorf op de Blu-ray Disc. Het concert staat in zijn geheel op één 50 GB dual layer disc. Het beeld heeft een resolutie van 1080/60i, dus 1080 beeldlijnen interlaced met een beeldfrequentie van 30 beelden per seconde. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van Microsoft’s VC-1 compressiemethode. De tijdsduur van het concert op deze Blu-ray Disc is gelijk aan de SD DVD uitgave, dus 93 minuten.

Het beeld ziet er uitstekend uit. Regisseur Jean Lamoureux heeft zijn best gedaan je niets van alles dat op het podium gebeurt te laten missen. Daarin is hij goed geslaagd. Het beeld is mooi kleurrijk, waarbij de kleuren goed verzadigd zijn. De vele kleuren van de belichting van het decor worden zeer goed weergegeven. De kleuren ogen intenser en kleurrijker dan bij de DVD uitgave. Het contrast en het zwartniveau zijn beide prima. Ondanks de soms gedempte belichting ziet er alles er zeer fraai uit. Een groot verbetering ten opzichte van de DVD uitgave is de veel betere beeldscherpte en de hoge mate van detaillering. Vooral bij de overzichtsscènes van zowel toneel als het publiek zie je dat de detaillering beduidend beter is dan bij de DVD. Dit komt ook de dieptewerking in het beeld ten goede. Zo is bij één bepaalde song te zien hoe twee mannen een vleugel vooruitduwen, zwevend in de lucht. Het feit dat ze in de lucht zweven komt nu veel beter tot uiting. Dankzij de betere scherpte valt nu ook beter op dat de geprojecteerde achterwand uit allemaal kleine blokjes bestaat. Hierdoor treedt een enkele keer wel wat moiré op. Het beeld is verder vrij van ongerechtigheden. Het concert is verdeeld in 18 chapterstops, elke song een track. De gesproken teksten zijn optioneel Nederlands ondertiteld. Deze ondertiteling staat netjes onder in het beeld geplaatst.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De muziek wordt op deze Blu-ray Disc in een zeer hoge kwaliteit geboden. Je kunt het concert beluisteren in stereo dankzij de ongecomprimeerde LPCM 2.0 stereotrack in 24 bit / 96 kHz hoge kwaliteit. In surroundgeluid kun je het concert beluisteren dankzij de lossless gecodeerde Dolby TrueHD 5.1 surroundtrack, ook in 24 bit / 96 kHz hoge kwaliteit.
Bij de weergave van de muziek worden bij de 5.1 surroundtrack alle kanalen gebruikt, wat een mooi ruimtelijk geluidsbeeld geeft. De nadruk ligt hierbij mooi en heel natuurlijk op de voorkanalen. Het geluid van het publiek komt voornamelijk uit de achterkanalen. De achterkanalen worden in split-surround (stereo) gebruikt. De subwoofer zorgt voor een prima laag geluid, dat mooi strak is. Door een goede detaillering zijn alle verschillende instrumenten goed te plaatsen en te horen. De stem van Céline Dion komt uit alle voorste speakers, waarbij de centerspeaker het stemgeluid naar het centrum trekt. Beide audiotracks geven het concert zeer fraai weer. Dankzij de hoge 24 bit / 96 kHz resolutie is de detaillering in de muziek bijzonder goed en is het laag zeer fraai strak gehouden. Door de hoge detaillering hoor je meer nuancering in de muziek en is de ruimtelijke weergave ook erg fraai. Zowel de stereo als de surroundtrack zijn een verbetering ten opzichte van de DVD en stellen je in staat om optimaal van de muzikale aspecten van de show te genieten.

De Blu-ray Disc uitgave biedt dezelfde fraai geanimeerde menuschermen als bij de DVD release, die tijdens het concert als een overlay pop-up menu wordt getoond. Je kunt daarmee tijdens het concert vrij gemakkelijk naar een ander nummer navigeren.
Qua extra’s biedt deze Blu-ray Disc set dezelfde extra’s als op de DVD uitgave, maar dan nu gepresenteerd in VC-1 gecodeerd beeld in 1080i HD resolutie Het geluid bij de documentaires is Dolby Digital 2.0 Surround. Alles is Nederlands ondertiteld.

BD-1

Because You Loved Me: A Tribute To The Fans (41½ min)
Nadat Céline Dion enkele jaren de wereld heeft rondgereisd en dus naar haar fans toeging, draaide de rollen zich om met de show in Las Vegas. Dion nodigde haar fans van over de wereld uit om naar Las Vegas te komen. Voor vele fans is dat een hele spannende of een hele lange reis. In deze documentaire wordt aan aantal fans gevolgd vanaf hun huis tot aankomst bij de show in Las Vegas. Fans vanuit Europa, Noord- en Zuid Amerika, Azië, Afrika en Australië. De documentaire is opgedeeld in twee delen: Trip to Las Vegas en Meeting Céline Dion.

BD-2

A New Day: All Access (115 min)
Een openhartig en uitgebreide blik in het leven van Céline Dion. Je reist met haar mee in haar limousine, je ziet hoe zij zich op elke show voorbereidt en de activiteiten na de show. En nog veel meer. Céline Dion is een hartelijk en uitbundig persoon, die zeer serieus maar ook met humor met haar vak bezig is. Een erg leuke en interessante documentaire, die in drie delen is opgedeeld: Before the Concert, During the Concert en After the Concert.

A New Day: The Secrets (50½ min)
Dit is een soort behind the scenes van de show zelf. Met aandacht voor de voorbereidingen, de veranderingen die tussentijds hebben plaats gevonden, hoe de show helemaal in elkaar zit, wat er elke allemaal voor nodig is om de show te laten plaats vinden, enzovoort. Net als bovenstaande documentaire een leuk en openhartig kijkje in de wereld van Céline Dion.

Boekje
In de Blu-ray Disc set zit nog een 40 pagina’s tellend boekwerkje met alle liedteksten, een toelichting op alle onderdelen van de DVD set en vele foto’s.

De beide Blu-ray Discs zitten verpakt in een uitvouwbare digipack verpakking.

De Canadese zangeres Céline Dion heeft onder de titel A New Day… Live in Las Vegas de afgelopen vier jaar 750 shows gegeven in het Caesar’s Palace in Las Vegas. Meer dan drie miljoen mensen hebben de liveshow in Las Vegas gezien. Afgelopen 15 december 2007 viel het doek na de laatste voorstelling definitief. De show is ontworpen door Cirque du Soleil ontwerper Franco Dragone. In de show natuurlijk Dions’ grootste en meest recente hits. Dankzij het bijzondere decor, de visuele effecten en de dansers is de show ook een lust voor het oog. Nu de voorstellingen tot een einde zijn gekomen, is de registratie ervan op zowel Blu-ray Disc als DVD verschenen.
De hier besproken Blu-ray Disc uitgave van Sony/BMG heeft prachtige High Definition beeld- en geluidskwaliteit. Zowel de stereotrack als de surroundtrack klinken bijzonder mooi. De Blu-ray Disc set herbergt drie High Definition documentaires die openhartig inzage geven in alles rond de shows, het leven van Céline Dion rond de shows en de fans die wereldwijd naar Las Vegas toekwamen om de show te kunnen zien. Een zeer fraaie Blu-ray Disc set van een prachtige show en een uitstekende zangeres. Van hart aanbevolen!

HD DVD
Céline Dion – A New Day... Live in Las Vegas is exclusief op Blu-ray Disc uitgegeven en dus in High Definition niet op HD DVD verkrijgbaar.