Tristan & Isolde

21-02-2008

8.1

Tristan & Isolde (Blu-ray)

De Romeinen hebben net Brittannië verlaten en er heerst verdeeldheid tussen de diverse stammen. Het welvarende en sterke Ierland, gevrijwaard gebleven van Romeinse overheersing, grijpt z’n kans door de Britten aan te vallen. De jonge Tristan verliest zijn ouders in de strijd en wordt grootgebracht door lord Marke (Rufus Sewell). De Britten zien de noodzaak van een verbond in om de Ieren buiten de deur te houden. Dat geeft enige rust. Maar jaren later, als Tristan volwassen is geworden, stuurt de Ierse koning Donnchadh (David Patrick O'Hara) weer troepen naar Brittannië. Deze worden onderschept door een groep krijgers onder leiding van Tristan (James Franco). Bij het gevecht doodt Tristan de Ierse generaal Morholt (Graham Mullins), maar wordt zelf door het vergiftigde zwaard van Morholt geraakt. Verdoofd en verlamd door het gif, lijkt Tristan overleden aan zijn verwonding en krijgt een koninklijke uitvaart in een bootje die de zee wordt opgedreven. Nog steeds verdoofd spoelt Tristan aan op de Ierse stranden en wordt gevonden door Isolde (Sophia Myles), de dochter van Donnchadh. Ze verzorgt Tristan maar durft niet haar eigen identiteit te onthullen. Ze voelen zich sterk tot elkaar aangetrokken. Als Donnchadh een zoektocht naar een onbekende krijger is gestart, vlucht Tristan weg, geholpen door Isolde. Met een klein bootje weet hij te ontsnappen naar Brittannië en keert miraculeus terug naar het kasteel D’Or van Lord Marke. Donnchadh bedenkt een ingenieus plan om verdeeldheid onder de Britten te brengen door het organiseren van een toernooi waar de winnaar de hand van zijn dochter Isolde krijgt. Namens Lord Marke neemt Tristan deel aan het toernooi, niet wetende dat Isolde de vrouw is die hij zo lief heeft. Als Tristan het toernooi wint, moet hij met pijn in zijn hart toezien dat zijn grote liefde wordt uitgehuwelijkt aan zijn eigen leider, Lord Marke. Zowel voor Isolde als voor Tristan breken tijden aan van een verborgen liefde en niemand weet hoe lang die stand kan houden.

De film Tristan & Isolde is gebaseerd op een Keltische legende. De liefdesdriehoek is vergelijkbaar met het verhaal Koning Arthur, Guinevere en Lancelot. De legende is voor het eerst opgeschreven in de vroege middeleeuwen door Thomas of Britain en beroemd geworden door heel Europa. De Duitse componist Richard Wagner heeft zich door dit verhaal laten inspireren tot een opera met de gelijknamige titel. Waarschijnlijk heeft Shakespeare de legende ook als inspiratiebron gebruikt voor zijn verhaal van Romeo & Juliet.
Zo’n twintig jaar geleden hadden de broers Ridley en Tony Scott het idee opgevat om de legende van Tristan & Isolde te verfilmen. Het plan bleef echter op de plank liggen tot in 2003 de tijd rijp leek voor het project. In plaats van zelf te regisseren werd regisseur Kevin Reynolds (Robin Hood, Prince of Thieves, Waterworld, Rapa Nui) benaderd om de film te maken. Dit mede vanwege zijn ervaring in het verfilmen van historische epossen. Scenarioschrijver Dean Georgaris heeft veel magische elementen uit het oorspronkelijke verhaal weggelaten. Daarmee is een op zich evenwichtiger en realistischer, maar ook minder spraakmakend verhaal ontstaan. De aandacht in deze verfilming ligt vooral op de tragiek en niet op het magische, zoals in de legende beschreven. Bij de regie heeft regisseur Kevin Reynolds veel aandacht gegeven aan het sfeerelement. De film is opgenomen in Tsjechië en langs de Ierse kust. Die natuurbeelden zien er prachtig uit en ook de art direction is prachtig verzorgd. Duidelijk is veel aandacht besteed aan het creëren van de decors en de historische rekwisieten. James Franco speelt de rol van Tristan niet zozeer als held, maar iemand die getergd wordt door een alles verterende liefde. De hele film door kijkt Franco mistroostig uit z’n ogen. Zijn heldhaftige optredens blijven beperkt tot slechts enkele gevechtsscènes, die op zich wel weer fraai in beeld zijn gebracht. Sophia Myles heeft met haar vertoling van Isolde haar eerste grote hoofdrol. Zij zet in de dualiteit van de liefde een mooie gevoelige rol neer. De beste rol wordt gespeeld door Rufus Sewell als lord Marke. Hij straalt autoriteit uit en weet de aandacht van de kijker vast te houden. De gevechtsscènes vormen een welkome afwisseling. Met gevoel voor drama en actie zijn deze scènes uitstekend in beeld gebracht. Tristan & Isolde is geen snelle actiefilm, daarvoor ligt de nadruk teveel op de sfeervolle plaatjes en de dramatiek van de liefdesrelatie. Regisseur Kevin Reynolds heeft met Tristan & Isolde de legende over de vurige passie tussen twee geliefden tegen de achtergrond van epische veldslagen en intriges voor macht op een fraaie wijze verfilmd.

Dutch Filmworks heeft Tristan & Isolde in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc (BD) en HD DVD. In deze recensie bekijken we de kwaliteit van deze Blu-ray Disc uitgave en maken we een vergelijking met de eerdere DVD SE uitgave. Je kunt hier onze DVD recensie nog eens teruglezen.

Genre: Actie, Drama, Oorlog, Romantiek
Regio: 0
Speelduur: 126 min
Verpakking: Amaray Blu-ray Disc keepcase
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
  • DTS-HD MA - Engels
EAN: 8715664051863

• Featurette
  • Behind the Scenes
  • Music Videos
  • Interviews met de cast en crew

De Blu-ray Disc uitgave heeft het net als de DVD uitgave een 1.78:1 beeldformaat, wat een zeer kleine afwijking is van het originele 1.85:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 25 GB single layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de SMPTE (Society of Motion Picture and Television Engineers) VC-1 compressiemethode. Bij deze High Definition uitgave heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bijde PAL DVD is toegepast. De speelduur van de film op deze Blu-ray Disc is 126 minuten, tegenover 121 minuten op de DVD.

Het High Definition beeld van Tristan & Isolde ziet er goed uit. De film heeft een aangepast groenachtig gekleurd beeld, dat samen met de sterk gedempte kleuren een kille sfeer uitstraalt. De romantische scènes met Tristan en Isolde hebben juist een warmer kleurenpalet. Het beeld ziet er in het algemeen helder uit met een goede kleurverzadiging. Bij de donkere scènes oogt het beeld meer ingetogen en donkerder van sfeer. De grotere kleurrijkdom en kleurverzadiging van de High Definition uitgave geven het beeld een fraai sfeervol aanzien. De scherpte en de detaillering van het beeld is goed tot bijzonder goed. Zowel scènes met een wijds overzicht als close ups laten een goede detaillering zien. Bij de dagscènes zijn scherpte en detaillering zeer goed. Bij de scènes met gedempt licht en nachtscènes valt beeldruis duidelijk op. Deze ruis heeft een negatieve invloed op het fijne detail in het beeld, waardoor deze scènes er iets minder gedetailleerd uitzien. Het beeld heeft een fraaie dieptewerking, dat gecombineerd met de kleurnuanceringen een mooi filmisch beeld oplevert. Het beeld is vrij van ongerechtigheden.In tegenstelling tot de DVD is bij deze High Definition uitgave het contrast en zwartniveau ruim voldoende. Bij enkele scènes oogt het zwart iets minder diep, maar details blijven in de donkere delen altijd goed te onderscheiden. Een fraaie High Definition beeldpresentatie, die de toch al goede kwaliteit van de eerdere DVD uitgave zonder meer overtreft. De film is opgedeeld in 20 hoofdstukken. De optionele ondertiteling (wit) heeft een goed leesbaar en scherp gelijnd lettertype. Voor een High Defintion presentatie is het gekozen lettertype wel iets aan de grote kant. De ondertiteling staat netjes onder in het beeld geplaatst.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De Blu-ray Disc heeft een Engelstalige Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 448 kb/s) en een Engelstalige DTS-HD Master Audio 5.1 surroundtrack (gemiddelde bitrate 2 Mb/s). Beide audiotracks klinken goed en zijn een vooruitgang op de DVD uitgave. De Dolby Digital track profiteert van de afwezigheid van de 4% (PAL) speedup en klinkt wat voller en gedetailleerder. De hoog resolutie DTS HD track klinkt nog beter met een grotere helderheid, meer detail en een strakker laag. De spreiding van het stereobeeld is erg mooi. Dialogen komen goed verstaanbaar uit de centerspeaker en de effectgeluiden zijn subtiel gemixt in de achterkanalen. De surroundspeakers geven de geluidseffecten, de muziek en de sfeergeluiden prima weer. Het LFE-kanaal wordt ook geregeld aangesproken, zeker bij de gevechten. Er is veel aandacht geschonken aan de subtiele details in het geluid. De mooie en sfeervolle muziek is gecomponeerd door Anne Dudley (die ook de muziek verzorgde voor onder meer Paul Verhoeven’s Zwartboek en een Oscar won voor The Full Monty). Kortom, een prima klinkende soundtrack.

De film start direct zonder tussenkomst van een menuscherm. Voor de instellingen, de scènekeuze en de extra’s maakt de Blu-ray Disc gebruik van een pop-up menu. Dit menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Deze Blu-ray Disc biedt een selectie van de extra’s die op de 2-DVD Special Edition staan. De extra’s zijn in 576i/p standaard resolutie. Alle extra’s zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Bonus Material
Met twee keuzemogelijkheden:

Featurette (4 min)
Een korte promo-featurette met korte interviewfragmenten, filmclips en setbeelden.

Behind the Scenes (10 min)
Een collage van setbeelden, zonder commentaar of begeleidende teksten.

Interviews Cast & Crew (9½ min)
Vier afzonderlijk te selecteren interviews met James Franco (Tristan), Sophia Myles (Isolde), Rufus Sewell (Marke) en regisseur Kevin Reynolds. Met de Play All ook aaneengesloten te bekijken.

Music Video Gavin DeGraw (6 min)
Met keuze uit drie te selecteren versies van de clip We Belong Together van Gavin DeGraw. De eerste twee zijn korte promoclips, de derde is de complete versie. De clip zit vol met fragmenten uit de film Tristan & Isolde. Met de Play All ook aaneengesloten te bekijken.

Met keuze uit vier trailers van andere (High Definition) DFW uitgaven.

De middeleeuwse sage van Tristan & Isolde vertelt over de liefde tussen een Engelse ridder en een beeldschone Ierse prinses. Een liefde die de ogenschijnlijke vrede tussen Engeland en Ierland dreigt te verstoren. Regisseur Kevin Reynolds heeft met Tristan & Isolde de legende over de vurige passie tussen twee geliefden tegen de achtergrond van epische veldslagen en intriges voor macht op een fraaie visuele wijze verfilmd. De hoofdrollen worden gespeeld door James Franco, Sophia Myles en Rufus Sewell. Op deze Blu-ray Disc uitgave van Dutch Filmworks staat de film in goede High Definition kwaliteit beeld en geluid. De selectie aan extra’s is overgenomen van de eerdere 2-DVD Special Edition. Een nette HD uitgave.

HD DVD
Tristan & Isolde is door Dutch Filmworks ook op HD DVD uitgebracht. De HD DVD is qua specificaties en extra’s gelijk aan de hier besproken Blu-ray Disc uitgave.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.