No Reservations

20-02-2008

4.1

No Reservations (Blu-ray)

Chefkok Kate Armstrong (catherina Zeta Jones) runt de keuken van het chique 22 Bleecker Restaurnat in Manhattan met grote precisie en toewijding. Alles in haar leven draait om het bereiden van culinaire hoogstandjes. Gerechten zo bijzonder van smaak, dat er wordt gesproken. Zelfs haar therapeut (Bob Baladan), die Kate helpt zich meer sociaal te gedragen, verrast ze elke sessie met haar kookkunsten. Haar perfectionistische karakter wordt op de proef gesteld, wanneer ze plots het bericht krijgt dat haar zuster bij een auto-ongeluk om het leven is gekomen en zij de voogdij krijgt het dochtertje Zoë (Abigail Breslin). Om haar tijd te gunnen haar leven met de jonge Zoë op poten te krijgen, huurt haar baas een nieuwe souschef in. Kate kan het niet verdragen dat de vrijgevochten, operaminnende Nick Palmer (Aaron Eckhart) in haar keuken komt werken. Nick’s nonchalante levensstijl en werkwijze staan lijnrecht tegenover die van Kate. Wanneer de sympathieke Nick met Zoë een goede band opbouwt, waar dit Kate niet goed lukt, laat zij langzaam Nick toe in haar afgeschermde leven. Als Nick vervolgens de grens tussen rivaliteit en romantiek opzoekt, moet Kate zich voor het eerst in jaren afvragen of de door haar gekoesterde levenskeuzes en waarden wel de juiste zijn.

No Reservations is een romantische film volgens een weinig verrassend recept. Dit is het type film waarin twee alleenstaande mensen bij eerste contact juist een afkeer van elkaar hebben, dan gaandeweg het verhaal langzaam naar elkaar groeien om vervolgens …. Het einde laat zich raden. De variatie zit dan in het omgeving waarin dit verhaal zich afspeelt. En mogelijk het toevoegen van specifieke ingrediënten om het voorgeschotelde verhaal net even anders dan de anderen te maken. Volgens de IMDB heeft No Reservations de werktitel Mostly Martha. En wat blijkt? In 2001 is de film Bella Martha verschenen, ook wel bekend als Mostly Martha. Bella Martha is geschreven en geregisseerd door de Duitse Sandra Nettelbeck. Bella Martha heeft in 2002 en 2003 diverse filmprijzen gekregen. En zoals het een goede traditie betaamt, een succesvolle Europese film doen we in Hollywood nog een dunnetjes over. No Reservations is een dus een Amerikaanse remake van Bella Martha, waarbij het verhaal nagenoeg identiek is. Dat de film gebaseerd is op Mostly Martha staat trouwens ook netjes in de begintitels van de film. Omwille van het Amerikaanse karakter zijn natuurlijk wat kleine veranderingen gemaakt. Belangrijkste verandering is het einde van de film, dat bij No Reservations een typisch ‘feel good’ Hollywood einde heeft. Desondanks is No Reservations wel een leuke film geworden met een gemakkelijke mix van drama, humor en romantiek. Catherina Zeta-Jones en Aaron Eckhart zetten beide een leuke rol neer. Naast deze twee grote sterren speelt ook de kleine ster van de film, de jeugdige Abigail Breslin die het meisje Zoë speelt. De filmmuziek is afkomstig van Philips Glass. No Reservations is dan misschien geen culinair hoofdgerecht, maar wel leuk om tezamen met een goed glas wijn te zien als een lekker tussendoortje.

Warner heeft No Reservation in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc (BD) en HD DVD. In deze recensie bekijken we de kwaliteit van de Blu-ray Disc uitgave en maken we een vergelijking met de ook gelijktijdig verschenen DVD uitgave. Deze laatste kun je hier nog eens nalezen.

Genre: Drama, Romantiek
Speelduur: 105 min
Verpakking: Blu-ray Duo Keepcase
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (Blinden)
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Zweeds, En vele andere
EAN: 7321906160760

• Unwrapped
  • Emeril Live

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.40:1 beeldformaat van de film. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 25 GB dual layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van Microsoft’s VC-1 compressiemethode. Zoals gebruikelijk bij de High Definition uitgaven van speelfilms heb je geen last meer van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. De speelduur van de film op Blu-ray Disc is 105 minuten tegenover 100 minuten op de PAL DVD uitgave.

Op zich is de kwaliteit van het geboden beeld goed. Toch mist het beeld de gestoken scherpte en detaillering die we van andere High Definition uitgaven van recente films kennen. De film blijft ook in deze High Definition uitgave een licht softe aanblik hebben. Mogelijk is dit express gedaan, dat kunnen we niet beoordelen. Neemt niet weg dat deze uitgave meer detaillering biedt dan de DVD uitgave en de algehele scherpteindruk ook zeker hoger is. De kleuren zien er goed verzadigd uit, waarbij de kleurintensiteit en nuancering hoger is dan op de DVD uitgave. Het beeld oogt verder mooi helder en natuurlijk. Het beeld is vrij van ongerechtigheden. Mede door de iets softe aanblik oogt het beeld wel sfeervol en filmisch en is het een beeld waar het zeer aangenaam naar kijken is. De film is netjes verdeeld in 24 chapterstops. De optionele Nederlandstalige ondertiteling (wit) is duidelijk en goed leesbaar en staat netjes onder in het beeld geplaatst.

In verband met copyright restricties is het op dit moment niet mogelijk van High Definition uitgaven screenshots te maken.

De Blu-ray Disc heeft een Engelstalige Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) en een enkele nasynchronisaties, ook in Dolby Digital 5.1 (bitrate 640 kb/s). Geen spectaculaire effecten, maar wel een soundtrack die goed wordt ondersteund door muziek en omgevingsgeluiden. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorkanalen. De achterkanalen geven de soundtrack een mooi ruimtelijk geluidsbeeld. De surrounds worden subtiel gebruikt voor de omgevingsgeluiden. De soundtrack heeft geen extreem laag. Het laag dat via het LFE kanaal aanwezig is, is goed en vult op natuurlijke wijze aan. Vooral de muzikale stukken brengt de soundtrack goed tot leven met een goed ruimtelijk klinkend geluid. De dialogen komen, zoals gebruikelijk, uit de centerspeaker en zijn goed te volgen.
Bij de gewone DVD is de toegepaste bitrate 384 kb/s. De hogere bitrate op deze Blu-ray Disc doet de soundtrack zeker goed, al zijn de verschillen niet zo groot. Bij deze Blu-ray Disc uitgave is de detaillering iets beter, waardoor ook het totale surroundgevoel groter is. Ook klinken de subtiele omgevingsgeluiden meer gedetailleerd.

De Blu-ray Disc start automatisch direct met de film. Voor de instellingen, de scènekeuze en de extra’s maakt de Blu-ray Disc gebruik van een pop-up menu, dat wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Deze Blu-ray Disc uitgave biedt een extraatje meer dan de DVD uitgave. Deze extra’s zijn in NTSC 480i/p resolutie en hebben 1.78:1 beeldformaat. De extra’s zijn Nederlands ondertiteld.

Unwrapped (21 min)
Presentator Marc Summers van het Food Network televisiestation bezoekt de set van No Reservations en praat met de acteurs voor een aflevering van zijn programma Unwrapped.

Emeril Live 45 min)
Hoofdrolspelers Aaron Eckhart en Abigail Breslin zijn te gast bij de kookshow van chefkok Emeril Lagasse.

Catherina Zeta-Jones speelt in No Reservations een chefkok, die haar leven volledig heeft gewijd aan culinaire hoogstandjes in haar keuken in een chique restaurant. Als haar zuster door een auto-ongeluk om het leven komt, krijgt zij de zorg van haar jonge nichtje. Als haar baas dan ook nog de vrijgevochten, operaminnende souschef in haar keuken toelaat, moet zij haar gekoesterde levensstijl volledig herzien. Naast Catherina Zeta-Jones spelen nog Aaron Eckhart en Abigail Breslin de belangrijkste rollen in de film. Beeld en geluid van deze Warner Blu-ray Disc uitgave zijn ruim voldoende en een lichte verbetering ten opzichte van de DVD release. Deze Blu-ray Disc biedt een extraatje meer, dat verder niet inhoudelijks aan de film toevoegt.

HD DVD
No Reservations is ook op HD DVD uitgebracht. De HD DVD heeft hetzelfde VC-1 gecodeerde beeld en heeft een Dolby Digital 5.1 Plus soundtrack. Qua extra’s biedt de HD DVD hetzelfde als deze Blu-ray Disc.