Painted Veil, The

29-01-2008

8.2

Painted Veil, The (DVD)

Om zo snel mogelijk uit huis te kunnen geraken trouwt Kitty (Naomi Watts) hals over kop met de bacterioloog Walter Fane (Edward Norton). Van liefde is echter weinig sprake. Met Walter valt nauwelijks een gesprek te voeren en Kitty mist genegenheid en aandacht. Die vindt ze wel bij Charlie (Liev Schreiber) en ze begint al snel een affaire met hem. Walter komt daar echter al snel achter en uit wraak accepteert hij een opdracht om in China te gaan helpen bij een cholera-epidemie. Als Kitty niet mee gaat wil Walter van haar scheiden. Om zo’n publieke vernedering te voorkomen kan ze niets anders doen dan hem volgen. In China negeert Walter zijn vrouw volkomen en gaat ook hier volledig op in z’n werk met de cholerapatiënten. Kitty wordt moedeloos van het niets doen en voelt zich totaal nutteloos. Ze besluit om zich bij het klooster te melden om zo toch iets zinnigs te kunnen doen en haar man te laten zien dat ze wel degelijk in staat is om een bijdrage te leveren aan de bestrijding van de epidemie. Zeker als de Chinese bevolking zich tegen buitenlanders keert.

The Painted Veil is gebaseerd op een boek van William Somerset Maugham. Dit boek werd al eerder verfilmd in 1934 met Greta Garbo in de rol van Kitty Fane en in 1957 onder de titel The Seventh Sin. Regisseur John Curran wilde ook een duit in het zakje doen en besloot het boek nogmaals te verfilmen. En het resultaat mag zeker als geslaagd worden beschouwd. De film geeft goed opgebouwde karakterschetsen van de hoofdpersonen. Bacterioloog Walter gaat volledig op in z’n werk en kan het nauwelijks verkroppen dat hij zijn vrouw Kitty niet gelukkig kan maken. Hij geeft zichzelf daarvan de schuld, maar is niet genegen naar een oplossing te zoeken. Kitty daarentegen beseft dat, als ze alleen is, ze totaal nutteloos is en dat gevoel is onuitstaanbaar. Maar als haar man ontoegankelijk blijft, hoe weet ze dan, in het verre China, een zinvolle invulling aan haar leven te geven? De film toont die situatie in al z’n hoedanigheid en geeft gedetailleerd aan hoe Kitty zich uit deze situatie probeert te redden. Punt van kritiek is wel dat er op een bepaalt punt te weinig vooruitgang in het verhaal zit. Het blijft vrij lang op één punt hangen. Pas naar het einde toe zit er een nieuwe ontwikkeling in het verhaal en dan gaat het ineens weer heel snel. Het tijdsbesef is soms lastig te volgen. Soms denk je dat iets een paar dagen duurt, maar dan is het verhaal weer een maand verder, maar omgekeerd komt hetzelfde voor. Uiteindelijk speelt het verhaal zich af in slechts enkele maanden, maar het had ook een jaar kunnen zijn. Niet dat dit een punt van kritiek is, maar het schept wel enige verwarring. Voor de rest is het een uitstekende film met goed acteerwerk van zowel Watts als Norton. Watts werkte in We Don’t Live Here Anymore al eerder samen met regisseur John Curran. The Painted Veil is echter een betere film en een stuk stijlvoller gemaakt. Acteurs Edward Norton en Naomi Watts waren beiden ook producent van de film en daardoor hadden ze ook meer invloed op de inhoud van de film. Ze konden meebesluiten, in overleg met regisseur John Curran, over welke richting de film op zou gaan. Daardoor zijn beiden ook zeker te spreken over het resultaat. Deze film ziet er prachtig uit. Het camerawerk is bijzonder mooi en stijlvol. Het brengt de film naar een hoger niveau. Ondanks dat het een goede film is, die een Golden Globe® kreeg voor de prachtige muziek van Alexandre Desplat, is de film in Nederland niet in de bioscopen verschenen. Gelukkig is er nu de DVD, zodat de film toch niet aan de Nederlandse kijker voorbij hoeft te gaan.

Genre: Drama, Romantiek
Speelduur: 120 min
EAN: 7321932016444

• Behind the Scenes
  • Interviews
  • Bioscooptrailer

Op de DVD staat een anamorfe beeldtransfer in 2.35:1, wat overeenkomt met het originele formaat. De film is bijna in z’n geheel opgenomen in China. De beelden zijn werkelijk prachtig en komen goed over op deze transfer, die er prima uitziet zonder beschadigingen of vuiltjes. De scherpte is goed, maar het is nooit echt gestoken scherp. Voornaamste reden hiervoor is de licht aanwezige filmgrain. Het contrast is soms aan de hoge kant en daardoor is de detaillering ook niet altijd optimaal. Felle kleuren komen in de film nauwelijks voor. Over het algemeen een goede, maar geen briljante transfer.
De film is onderverdeeld in 13 hoofdstukken. De DVD is van het type DVD-9, dus met laagwisseling, die wel opvalt, omdat deze tijdens een fragment met filmmuziek plaatsvindt. De optionele Nederlandse ondertiteling is van een prima lettertype, dat op de juiste hoogte in beeld geplaatst is.

De DVD bevat zowel Dolby Digital 2.0 (224 kb/s), een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) als een DTS (754 kb/s) geluidstracks. We concentreren ons hier op de meerkanaals geluidstracks. Het geluid klinkt zeer helder en heeft een mooie invulling meegekregen. Er wordt voldoende gebruik gemaakt van de aanwezige kanalen, al moeten het LFE en de surroundkanalen het voornamelijk met muziek doen. In de surroundkanalen zijn ook nog atmosferen aanwezig, wat het geheel een ruimtelijke indruk geeft. Voor de rest speelt alles zich in de frontkanalen af. Dialogen komen keurig uit het midden en zijn prima te verstaan. Er is veel aandacht voor detail, die het beste overkomt in het DTS kanaal. Tel daar de werkelijk prachtige en sfeervolle muziek bij op van Alexandre Desplat (die zoals gezegd een Golden Globe® won) en je hebt een uitstekende soundtrack.

De DVD heeft een mooi geanimeerd menu in 1.85:1 anamorf beeldformaat. Het achtergrondgeluid is een fragment van de filmmuziek, maar is slechts in Dolby Digital 2.0 mono. Het submenu van de extra’s heeft wél stereo geluid. Alle extra’s hebben, indien nodig, Nederlandse ondertiteling.

Bioscooptrailer (2 min)
De bioscooptrailer van de film, die een goede indruk geeft waar de film over gaat. De trailer heeft een goede beeldkwaliteit en is in 2.35:1 letterbox beeldformaat.

Achter de schermen (2½ min)
Dit zijn niet meer dan een aaneenschakeling van beelden van de set, zonder begeleidend commentaar of tekst. Het is opgenomen met een eenvoudige videocamera, waardoor de beelden ook niet al te best van kwaliteit zijn. Het beeldformaat is 1.33:1.

Interviews (10 min)
Een aantal korte interviews met de belangrijkste betrokken acteurs en de regisseur. De interviews zijn opgenomen op de set en men vertelt voornamelijk over de eigen rol die men speelt en er is te weinig tijd om diep op dingen in te gaan. Norton en Watts zijn ook te zien tijdens een promotioneel interview voor de film. Het beeld is 1.33:1 en het geluid is DD 2.0.

Kitty trouwt met bacterioloog Walter Fane om zo te ontsnappen uit haar ouderlijk huis. Walter concentreert zich op zijn werk, waardoor Kitty het al snel in een affaire met een andere man zoekt. Walter komt hier achter en neemt uit wraak een opdracht in China aan om te helpen bij een cholera-epidemie. Kitty moet mee en komt terecht in een eenzame wereld, waarbij ze zich totaal nutteloos voelt.
The Painted Veil van regisseur John Curran is een mooie film met goed acteerspel en prachtig camerawerk en muziek. Het verhaal heeft soms nét iets te weinig ontwikkeling, maar over het algemeen genomen zit het allemaal goed in elkaar. De DVD heeft een goede beeld- en geluidskwaliteit. De extra’s geven slechts een summiere kijk op de achtergrond van de film.