Zombie Honeymoon

28-01-2008

5

Zombie Honeymoon (DVD)

De twee jongelingen Denise (Tracy Coogan) en Danny (Graham Sibley) zijn zojuist getrouwd en innig verliefd op elkaar. Voor hun huwelijksreis vertrekken ze naar een strandhuis van de oom van Denise. Hier willen ze een volle week van elkaar en het strand genieten. Als ze getweeën liggen te zonnen op het strand, wordt Danny aangevallen door een zombie afkomstig uit de zee. Danny wordt overgebracht naar het ziekenhuis alwaar hij dood wordt verklaard. Wonderlijk herrijst hij uit de dood nadat zijn hart 10 minuten heeft stil gestaan. Echter langzaam maar zeker verandert de jongeman in een zombie. Als zombie is zijn honger naar menselijk vlees amper te stillen. Denise geeft echter haar liefde voor hem niet zomaar op en is geenszins van plan om dit kleine ding in de weg te staan voor een fijne huwelijksreis.

De genres zombiehorror en romantische komedie in één mix en dan nog totaal anders zijn dan die andere romkomzom Shaun of the Dead? Het is de makers van Zombie Honeymoon gelukt! En dat niet alleen, het is ook nog eens een aardige, originele prent geworden met de juiste mix tussen gruwelen, lachen en vertedering. Niet voor niets heeft filmlegende John Landis (An American Werewolf in London) zichzelf fan verklaard. Al die lof is redelijk terecht, ook al vertoond de film zo zijn mankementen. Er zijn een aantal plotgaten en ook het acteerwerk, van met name Graham Sibley (die best wel veel uiterlijke kenmerken van een zombie heeft), weet niet altijd te overtuigen. Ook komen sommige passages redelijk geforceerd over. Toch is deze vertelling een lekker wegkijkfilm voor liefhebbers van het zombiegenre, waarbij het tempo lekker hoog ligt. Echte uitdieping krijgen de karakters niet, maar wat wel (soms te overdreven) goed overkomt, is de liefde voor elkaar. Spontane, daverende lachsalvo’s zal Zombie Honeymoon niet bij het publiek opwekken. Wel zijn een behoorlijk aantal scènes en uitspraken goed voor gegniffel.
Regisseur van dienste is David Gebroe, die naast deze prent ook de matige komedie The Homeboy op zijn naam heeft staan. Dat hij zichzelf niet al te serieus neemt, blijkt uit een scène in een videotheek waarin The Homeboy wordt geretourneerd. Bizar genoeg is Zombie Honeymoon gebaseerd op ware feiten uit zijn directe omgeving. Zijn zwager Danny (aan wie de film is opgedragen) en zus Denise ontlenen niet alleen hun namen aan de hoofdpersonen, Danny kwam ongelukkig aan zijn einde bij een surfongeluk. Zelf verklaarde Gebroe dat hij deze film gemaakt heeft om zijn verdriet te verwerken. Hierin ziet hij raakvlakken tussen zichzelf en Roman Polanski, die zijn verdriet voor de moord op zijn vrouw Sharon Tate wegfilmde met een bloederige versie van Shakespeare’s MacBeth. Dit gegeven verklaard wel waarom Gebroe de horror niet heeft laten ontaarden in een gore-festijn, wat nog wel eens wil gebeuren met dit soort titels.
Deze titel is gelijk de tweede die uitgekomen is op het nieuwe horrorlabel Mr. Horror Presents. Achter dit label zit horrorgoeroe Jan Doense die aan de wieg stond van onder andere het Amsterdam Fantastic Film Festival en het fanzine Schokkend Nieuws. Voor dit label selecteert Doense de beste films die het verdienen om gezien en uitgebracht te worden. Verdiende de eersteling The Roost dit predikaat wellicht niet helemaal, deze title verdient het zeker. Eindelijk een titel die de (zombie)horrorfanaat lekker met zijn vriendin op de bank kan kijken. Het getoonde gore ligt wellicht net op de grens voor de romantisch ingestelden onder ons, het geheel is de moeite waard.

Genre: Horror, Komedie/Humor, Romantiek
Jaar: 2004
Speelduur: 81 min
Uitgever: Living Colour Entertainment
EAN: 8717774230572

• Behind the Scenes
  • Gag Reels
  • Auditions Tracy Coogan & Graham Sibley
  • Trailers Mr. Horror Presents

Het beeld is anamorf op de schijf opgeslagen in de verhouding 1.78:1. Het beeld is van die kwaliteit die je van een recente low-budget productie mag verwachten. Het geheel is met DV camera’s opgenomen, iets wat de scherpte niet altijd ten goede doet. Op dat gebied presteert deze prent redelijk, maar toch is de scherpte niet van die aard dat het kan tippen aan grotere producties. Filmgrain is aanwezig net als edge enhancement. Op wat aliasing na zijn er verder geen noemenswaardige, storende artefacten zichtbaar. De kleuren ogen mooi helder en natuurlijk. Het contrast is uitstekend alsmede het zwartniveau. Een goede transfer en zeker voor een productie als deze, waar we wel eens slechtere resultaten te zien krijgen. Het is wel zo dat er na ongeveer 59 minuten een korte laagwisseling waarneembaar is. De vertelling is verdeeld in 8 hoofdstukken en kent een optionele, Nederlandse ondertiteling die netjes in het beeld geplaatst is.

Qua geluid krijgen we een Dolby Digital 5.1 track (448 kbit/s) en een Dolby Digital 2.0 track (192 kbit/s) voorgeschoteld, beiden in de originele Engelse taal. Echt spetteren doen beide tracks echter niet. Ze voorzien echt in hun primaire doel, namelijk het weergeven van geluid bij de vertoonde beelden. De 2.0 track is een redelijke stereotrack, maar onze aandacht vestigt zich op het 5.1 audiospoor. De prent is nogal dialoog georiënteerd. Deze zijn altijd goed verstaanbaar en komen netjes uit de centerspeaker. De frontspeakers geven de overige filmgeluiden en de muzikale soundtrack (waaronder aardige surfrockmuziek) hierbij weer. De ondersteuning is licht aanwezig van de achterste kanalen en het LFE kanaal. Die laatste doet soms van zich spreken met een gedoseerd laag. Zoals gezegd zijn de tracks niet bijster spectaculair, maar ze volstaan.

Het geanimeerde menuscherm wordt in het beeldformaat 1.78:1 anamorf weergegeven met op de achtergrond het toepasselijke countrylied Stand By Your Man. Een aantal aardige, maar helaas niet ondertitelde extra’s zijn terug te vinden op deze DVD. Hieronder een overzicht:

Behind the Scenes (8 min.)
Bij deze featurette laat men gedeeltes zien uit de full-length documentaire Horror Business van Christopher P. Garetano. Uiteraard laat men slechts de beelden zien met betrekking tot Zombie Honeymoon. We zien beelden van achter de schermen en interviews met cast en crew. Dit stukje film maakt wel nieuwsgierig naar de totale documentaire.

Deleted Scenes (4 min.)
Eigenlijk zijn dit meer verlengde versies van twee scènes en een alternatief einde van commentaar voorzien door Gebroe. Desalniettemin wel aardig om te zien.

Gag Reels (5 ½ min.)
Een aantal scènes aan elkaar geschakeld waarbij er van alles mis gaat, waardoor de acteurs vaak in de lach schieten. Het geeft ook gelijk een aardige blik achter de schermen.

Auditions Tracy Coogan & Graham Sibley (6 min.)
Hier zien we beelden van screentests van Tracy Coogan en Graham Sibley.

Trailer (1 ½ min.)
De obligate trailer van de film is ook aanwezig.

Trailers Mr. Horror Presents
Twee trailers van andere titels verschenen op het Mr. Horror Presents label, namelijk The Roost en Possessed.

Ook bij deze uitgave op het Mr. Horror Presents label zit een dun boekje met achtergrondinformatie geschreven door Jan Doense himself alsmede korte info over andere releases.

Na het uitbrengen van The Roost is het nu tijd voor Zombie Honeymoon op het nieuwe horrorlabel Mr. Horror Presents. Deze titel is een zeer vermakelijk romantische komedie over een onverbreekbare liefde. Zelfs niet als één van de twee geliefde gelijdelijk aan verandert in een zombie! Het verhaal is gebaseerd op een gebeurtenis uit het leven van de regisseur en hij heeft dit uitstekend weten te vertalen naar het witte doek, overgoten met een horrorsausje. Het beeld en geluid van deze film presteert beter als menig soortgenoot, maar toch is dat nog steeds iets minder als dat van grotere DVD releases. Het aardige van de horrors in deze serie, is dat er ook een aantal extra’s zijn terug te vinden die ook nog eens de moeite waard zijn. Zombie Honeymoon is hier geen uitzondering op. Een aanrader voor de liefhebbers van het genre die na Shaun of the Dead weer een film hebben die ze samen met hun partner romantisch op de bank kunnen bekijken.