Flightplan

29-01-2008

6.2

Flightplan (Blu-ray)

Als haar man na een ongeluk om het leven is gekomen, neemt vliegtuigingenieur Kyle Pratt (Jodie Foster) mee van Berlijn naar New York. Samen met haar 6-jarige dochter Julia (Marlene Lawston) ziet ze hoe de verzegelde lijkkist in de bagageruimte van het vliegtuig verdwijnt. Kort na de start gaat Kyle en Julia op andere nog beschikbare stoelen zitten, waar Julia dan wat gemakkelijker ka slapen. Als Kyle, na ook even ingedommeld te zijn, ziet dat haar dochter niet meer op haar plaats zit, begint ze een zoektocht door het vliegtuig. Ze kan Julia niet vinden en laat ‘captain’ Rich (Sean Bean) van het vliegtuig komen. Ze eist een volledig zoektocht, waarbij alle passagiers gedwongen op hun stoel moeten blijven zitten. Als vliegtuigingenieur kent ze ook de minder toegankelijke plekken van het toestel en verlangt dat ook daar wordt gezocht. Niets levert de zoektocht op, behalve dat Julia niet op de passagierslijst staat, niemand haar heeft zien instappen en Kyle haar instapkaart niet meer kan vinden. Op last van Rich moet de meevliegende flightmarshall Carson (Peter Sarsgaard) Kyle in bedwang houden om verdere onrust onder de passagiers te voorkomen. Alhoewel Kyle haast aan zichzelf begint te twijfelen, is ze vast van overtuigd dat Julia iets is overkomen. En al heeft ze alle schijn tegen, ze is vastbesloten het mysterie te ontrafelen en Julia te redden.

In de periode na 11 september 2001, beter bekend als 9/11, waren rampenfilms een tijdje ‘not done’. En dat geldt zeker voor films die zich in een vliegtuig afspelen, zoals bijvoorbeeld Flightplan. In Flightplan wordt trouwens ook melding gemaakt van ‘nine-eleven’, als het gaat om de te hanteren procedures in het geval een passagierslijst niet klopt. Evenals de bijna gelijktijdig verschenen film Red Eye van regisseur Wes Craven, is Flightplan een psychologische thriller. Evenals bij Red Eye, speelt het verhaal van Flightplan zich af aan boord van een vliegtuig, terwijl dit vliegtuig op grote hoogte vliegt. Dat geeft een gevoel van claustrofobie en onmacht, die extra spanningsverhogend werkt. En bij Flightplan versterkt natuurlijk het gegeven dat op die hoogte niemand het vliegtuig kan verlaten. Flightplan draait vooral om actrice Jodie Foster, zij speelt de hoofdrol in deze film. En dan bedoelen we ook echt de hoofdrol, want de film focust vooral op het karakter dat Jodie Foster speelt. De film begint direct met een close-up van Foster. De overige castleden, met klinkende namen als Sean Bean, Peter Sarsgaard, Erika Christensen en Greta Scacchi spelen slechts bijrollen. Alleen de rol van Peter Sarsgaard is hierin nog wat uitgebreider. Oorspronkelijk was de rol van Jodie Foster geschreven voor een man, in dit geval acteur Sean Penn. Omwille van een grotere dramatiek is de hoofdpersoon een vrouw geworden, al is de oorspronkelijk karakternaam Kyle wel behouden. Dat wij mensen graag een bevestiging zien van onze vooroordelen, wordt door Schwenke in de film erg dik aangezet, als hij meevliegende Arabieren als mogelijke schuldigen gebruikt. Het eerste uur is de film een goede thriller, met een lekker opgebouwde spanning en waarbij je als kijker toch enigszins in het ongewisse blijft wat er nu precies aan de hand is. Het laatste half uur vallen diverse puzzelstukje op zijn plaats, maar zakt de spanning van de film ook erg in en blijft een matige actiefilm over. De eindscène van de film is een grote anticlimax en had regisseur Robert Schwenke beter weg kunnen laten. Desondanks is Flightplan een redelijke 1½ uur durende thriller met Jodie Foster in de hoofdrol.

Buena Vista heeft Flightplan in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc. In deze recensie bespreken we deze Blu-ray Disc uitgave en maken we een vergelijking met de in 2006 gereleasde DVD uitgave van de film. De recensie van deze DVD uitgave kun je hier nog eens nalezen.

Genre: Actie, Thriller
Jaar: 2005
Speelduur: 98 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Noors, En vele andere
Uitgever: Buena Vista / Touchstone
EAN: 8717418117658

• Blu-scape Jet Stream
  • Het ontwerpen van de Aalto E-474

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.35:1 beeldformaat. De film staat in 1080/24p op de Blu-ray Disc. Het beeld heeft een resolutie van 1920*1080 beeldpunten en is progressief opgebouwd. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB dual layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van Microsoft’s VC-1 video compressiemethode. De film heeft op deze Blu-ray de originele filmsnelheid van 24 beelden per seconde. Je hebt dus geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. De speelduur van de film op Blu-ray Disc is 98 minuten tegenover 94 minuten op de PAL DVD uitgave.

Het beeld op deze DVD ziet er goed uit, waarbij de opgeroepen sfeer goed tot uiting komt. Het beeld is qua kleurenpalet aangepast, waarbij de kleur blauw overheerst en het beeld vrij donker gehouden is. Hierdoor doet het beeld qua sfeer koeler aan, wat goed past bij een weinig sfeervolle omgeving als een vliegtuiginterieur. Het beeld ziet er in het algemeen goed scherp en gedetailleerd uit. Ten opzichte van de DVD uitgave is hier zeker een verbetering te zien, waardoor het beeld ook meer dieptewerking heeft. Toch zien sommige scènes er wat soft uit, maar het lijkt erop dat dit door de regisseur zo bedoeld is en ook het gevolg is van het gebruik van filters. In het algemeen is het zwartniveau prima en heeft het beeld een mooi diep zwart. Ook het contrast is goed met voldoende schaduwdetail in de donkere delen van het beeld. In heel lichte mate is filmgrain in het beeld aanwezig. Als geheel oogt het beeld mooi filmisch en oogt kleurrijker en gedetailleerder dan bij de DVD uitgave. De Nederlandse ondertiteling (wit) is duidelijk en heeft een mooi klein, goed leesbaar lettertype. . Zoals gebruikelijk bij de Buena Vista Blu-ray Disc uitgaven staat de ondertiteling volledig in het zichtbare filmbeeld geplaatst.

In verband met copyright technische redenen kunnen we de Blu-ray Disc recensies (nog) niet van screenshots voorzien.

Wat geluid betreft heb je bij deze Blu-ray Disc uitgave bij de originele Engelstalige soundtrack keuze uit een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) en een ongecomprimeerde LPCM 5.1 (16 bit / 48kHz – 4.6 Mb/s) soundtrack.
De nasynchronisaties – Frans en Spaans – zijn beschikbaar in Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) en in DTS 5.1 surround (max. bitrate 1509 kb/s). Deze nasynchronisaties laten we verder buiten beschouwing.

De soundtrack klinkt buitengewoon fraai. Alle kanalen worden intensief en optimaal gebruikt, waardoor de soundtrack een zeer ruimtelijk, diep en driedimensionaal geluidsbeeld heeft met veel richtingsgevoel. Vrijwel constant worden de surroundspeakers intensief in split-surround (stereo) gebruikt. De dynamiek van de soundtrack is uitstekend, met een mooie balans tussen harde en zachte passages. Het LFE kanaal wordt ook intensief gebruikt, waarbij de soundtrack sommige momenten mooi diep in het laag doorgaat. De dialogen komen via het centerkanaal en blijven altijd goed te volgen ondanks het vele actiegeweld.
Ook bij deze actiefilm is de ongecomprimeerde LPCM 5.1 surroundtrack in het voordeel. De Dolby Digital track klinkt dankzij de iets hogere bitrate en de afwezigheid van de PAL speedup wat voller. De ongecomprimeerde PCM 5.1 overtuigt dankzij een nog grotere dynamiek, een stevige impact met een goed gecontroleerd laag en zeer gedetailleerd geluid. Bij de rustigere scènes hoor je meer detail, ondanks het constante vliegtuiggeluid op de achtergrond. Een prima soundtrack die het bioscoopgevoel nog eens versterkt.

Na de promotietrailer voor Buena Vista Blu-ray Disc uitgaven, start de film automatisch. Bij Blu-ray Disc wordt gebruik gemaakt van pop-up menuschermen, waarbij het menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Er is slechts één extra van de DVD uitgave overgenomen op deze Blu-ray Disc uitgave.

Blu-scape: Jet Stream (5 min)
Een visueel fraai maar wel erg korte film van filmmaker Louie Schwartzenberg, met als thema de luchtstroom van een vliegtuig. De korte film is vooral bedoeld als een soort promotiefilm voor High Definition en staat daarom in HD 1080p resolutie op de schijf en heeft als optie om doorlopend in continue herhaling te spelen.

Cabinedruk: Het ontwerpen van de Aalto E-474 (10 min)
Met aandacht voor het ontwerp en de bouw van een niet bestaand groot vliegtuig. Beeldresolutie is 480i NTSC resolutie.

Helaas is de bijna 40 minuten durende Achtergrondreportage van Flightplan ‘The Making Of’ niet overgenomen op deze Blu-ray Disc. Eveneens missen we het audiocommentaar van de regisseur, dat ook op de Amerikaanse Blu-ray Disc uitgave staat.

Flightplan van regisseur Robert Schwenke is een psychologische thriller waarin Jodie Foster geconfronteerd wordt met de grootste nachtmerrie van iedere moeder wanneer haar zesjarige dochtertje tijdens een vliegreis in het vliegtuig spoorloos verdwenen lijkt te zijn. Naast Jodie Foster spelen onder andere ook mee Sean Bean, Peter Sarsgaard en Erika Christensen.
Buena Vista heeft de film nu in High Definition op Blu-ray Disc uitgebracht. Op de kwaliteit van het beeld en geluid is weinig aan te merken, die zijn beide van hoge kwaliteit. Helaas is slechts één extra van de DVD uitgave overgenomen. En er is een hele korte HD promotiefilm toegevoegd. Daarmee is de Blu-ray Disc geen volledige vervanging van je DVD uitgave.

HD DVD
Flightplan is niet op HD DVD uitgebracht.