Magicians

23-01-2008

3.5

Magicians (DVD)

Harry (David Mitchell) en Karl (Robert Webb) zijn al vrijwel hun hele leven vrienden en bovendien vormen ze samen het beste goochelduo van het land. Tijdens een optreden gaat het echter behoorlijk mis als Harry zijn vrouw achter de schermen betrapt met zijn beste vriend. Het optreden gaat echter gewoon door, maar om alles nog erger te maken gaat de truc met de guillotine vreselijk mis. De vrouw van Harry is tevens de assistente van het duo en per ongeluk wordt haar hoofd eraf gehakt. De vriendschap tussen Harry en Karl is meteen over en ze gaan ieder hun eigen weg. Hun wegen kruisen elkaar weer als ze beiden meedoen aan een goochelwedstrijd. Door een samenloop van omstandigheden proberen ze zich weer samen in te schrijven maar de hernieuwde samenwerking gaat niet lang goed. Nu moeten ze het apart opnemen tegen een reeks goochelaars met allemaal hun eigen specialiteit. Bovendien zijn ze nu ook elkaars rivalen en daarom is het winnen van de wedstrijd nog belangrijker geworden.

Robert Webb en David Mitchell werden beiden bekend met de televisieserie Peep Show, een Engelse show die vanaf 2003 op de buis te zien was. Met Magicians maken ze de overstap naar het grote scherm, maar de film was in eigen land niet echt een succes. Het is ook duidelijk te zien waarom. Het verhaal van de film is aardig, maar ook niet meer dan dat. Ook bevat het geheel voor een komedie te weinig leuke scènes en het tempo ligt bovendien te laag. De twee acteurs spelen deze keer elkaars rivalen, wanneer ze het tegen elkaar opnemen in een goochelwedstrijd. Vroeger waren zij collega’s en bovendien beste vrienden. Door een bizar ongeval is hier echter verandering ingekomen. Een vrij simpel verhaal dus en ook komt de prent wat goedkoop over. Magicians lijkt dan ook eerder een lange televisieaflevering te zijn dan een film gemaakt voor op het grote scherm. De aankleding en de set ogen ook wat goedkoop en het komt allemaal niet echt filmisch over. De humor is typisch Brits en hier moet je als kijker dan ook van houden. De optredens van de acteurs voldoen voor een project zoals deze, maar verwacht deze mannen niet tijdens de Oscar uitreikingen. In Engeland zijn Webb en Mitchell wat meer bekend en waarschijnlijk kunnen ze daar op meer bijval rekenen. Voor ons Nederlanders is er echter weinig nieuws en verrassends te ontdekken en dit zorgt ervoor dat dit niet een film is die je gezien moet hebben. Samenvattend kunnen we zeggen dat Magicians een wat saaie film is die op geen enkel gebied echt weet te overtuigen. Er zijn geen momenten die er echt bovenuit steken en het voelt allemaal als een lange aflevering voor televisie. De speelduur is slechts 86 minuten, maar wanneer je hierbij al op de klok gaat zitten kijken, weet je dat er iets mis is. Lekker laten liggen deze DVD dus in de aanbiedingsbak waarin hij ongetwijfeld te vinden is of anders lekker huren.

Genre: Komedie/Humor
Speelduur: 86 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans
EAN: 5050582496949

• Videodagboek

De film staat anamorf op de DVD in het formaat 2.35:1. De kwaliteit van het beeld is prima, maar biedt, net als de film zelf, nergens momenten waarbij je mond openvalt van verbazing. De transfer is mooi scherp en bevat slechts enkele softe momenten. Het detail is ruim voldoende en de kleuren ogen goed verzadigd en natuurlijk. Het contrast is ook voldoende, evenals het schaduwdetail en het zwartniveau. Beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig en filmgrain duikt in enkele scènes op.
De film is verdeeld in 20 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat op een goede hoogte in het beeld.

Het geluid wordt verzorgd door een Dolby Digital 5.1 track (384 kb/s) in de originele Engelse taal. Op de hoes is het DTS logo te vinden, maar een DTS track is niet aanwezig. Het geluid is voornamelijk op de voorste kanalen gericht waarbij de dialogen netjes uit het middenkanaal komen. De voorkanalen worden gebruikt voor de muziek en overige geluiden. Hier is een mooi breed stereogeluid te horen. De achterkanalen worden slechts af en toe gebruikt voor het weergeven van omgevingsgeluiden. Ook het LFE kanaal heeft weinig tot niets te doen en het aanwezige laag wordt vooral de overige kanalen weergegeven. Een track die voldoet voor een film zoals deze, maar verder niet echt veel indruk weet te maken. Dit heeft overigens veel te maken met de aard van de film zelf.

De menu’s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

De film is te bekijken met commentaar van de makers en wel regisseur Andrew O’Connor, acteurs David Mitchell en Robert Webb, schrijvers Sam Bain en Jesse Armstrong en producent Ollie Madden. De betrokkenen komen allemaal aan het woord en vertellen ieder wat hun bijdrage was bij het maken van deze film. Verder horen we hoe bepaalde scènes tot stand kwamen en geven de mannen commentaar bij wat er op het scherm te zien is.

Deleted Scenes (5 min.)
Een reeks verwijderde scènes zijn hier achter elkaar te bekijken. Er is geen commentaar aanwezig waarom de scènes gesneuveld zijn.
Het beeld is 1.78:1 letterboxed en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

De Trucs Belicht: Making Of Magicians (21 min.)
Door middel van interviews, beelden van achter de schermen en beelden uit de film krijgen we een aardig beeld van hoe de film is gemaakt. Echt veel interessants valt er echter niet te ontdekken en het geheel komt wat standaard en promotiegericht over.

Magicians Videodagboek (20 min.)
De twee hoofdrolspelers, David Mitchell en Robert Webb, hebben tijdens de opnames van de film een videodagboek bijgehouden waarin ze vertellen hoe het was om de film te maken. Ze leiden ons wat rond op de sets en vertellen wat zaken die achter de schermen gebeuren.
Het beeld is 1.78:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Magicians vertelt het verhaal van twee bevriende goochelaars die ooit het beste goochelduo van het landen vormden. Door een bizar ongeluk gingen beiden hun eigen kant op, maar door een samenloop van omstandigheden proberen ze weer samen te werken. Dit verloopt echter niet al te soepel en nu zijn ze dan ook elkaars concurrent bij een grote goochelwedstrijd. Deze Britse komedie is wat matig van niveau en biedt weinig reden tot lachen. Het geheel ziet er wat goedkoop uit en lijkt eerder op een lange televisieaflevering. De humor is typisch Brits, iets waar je van moet houden. De DVD heeft een goede beeldkwaliteit en ook het geluid is voldoende voor een uitgave zoals deze. Er zijn enkele korte extra’s aanwezig die een korte blik achter de schermen bieden.